Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Gisteren hebben Wout87 en ik een dagje Nordrhein-Westfalen gedaan. We wilden een reisje maken, nu we toch vakantie hebben, en besloten onze oosterburen eens te gaan opzoeken. Dit ook omdat 34 euro voor een SchönerTagTicket voor ons beiden toch behoorlijk goedkoop is, een dag vrij reizen door NRW met alle IRE-, RE-, RB-, S-bahntreinen en sneltrams, trams en bussen. Find_Your_Spot, onder Amsterdammers denk ik wel bekend, zou ook meegaan, maar toen ik hem om half 9 's ochtends belde, kon ik door zijn brakke stem opmaken dat hij net 2 seconden wakker was. Die ging dus niet mee, want we zouden om 9 uur op station Deventer verzamelen. Daar zouden we een stopbus naar Almelo pakken om daar de trein naar Enschede te nemen. Maar omdat Wouter (sorry, ik noem je voor het gemak toch maar bij je echte naam ;)) ook een beetje aan de late kant was, konden we mee met een HiSpeed-busje, die rechtstreeks naar Hengelo reed! Kijk, dat is mooi.
Daar aangekomen stond de stopper naar Enschede al klaar, maar die vertrok te laat. Daardoor hadden we in Enschede erg weinig tijd om over te stappen richting Duitsland. Die trein stond er namelijk al, en op het punt om te vertrekken. Helaas stonden we te lang te kloten bij de kaartautomaat, dus net toen het kaartje eruit kwam rollen, reed de trein naar Dortmund weg.
We hebben toen een half uurtje gewacht en namen de trein naar Münster. We verwachtten bij Gronau wel weer douanecontrole, waarbij onze tassen weer doorzocht zouden worden en we gefouilleerd zouden worden, maar dat was dit keer eens niet zo :shock:! Na een oponthoud van ruim 5 minuten reden we door naar Münster. En ja, het zijn best fijne treinen, maar zo'n ritje over zo'n enkelsporig nevenlijntje, daar word je na een uur wel behoorlijk gaar van. Blij dat we in Münster er weer uit konden. Daar hebben we een half uurtje gehangen, omdat we niet echt zin hadden om weer met zo'n boemel naar Dortmund te gaan.
Wat bussen op het voorplein van station Münster Hbf:
Afbeelding
We gingen via Hamm. Deze RE 69 werd gereden door Keolis, op een dubbelsporig-elektrisch traject. En die treintjes gaan hard! De 160 werd denk ik wel gehaald.
Dit is zo'n treintje van binnen, met een schermpje die precies hetzelfde is als die in de Amsterdamse trams en bussen:
Afbeelding
Na amper een half uur kwamen we aan in Hamm. Weer typisch zo'n station met veel te veel perrons, een enorm sobere verpauperde uitstraling, en aan beide zijden enorme emplacementen die voor het grootste deel getransformeerd waren in oerwouden. Een foto'tje staat (drie keer) hieronder bij de reacties.
De overstap naar Dortmund was vrij kort. Deze trein werd door een dubbeldekker gereden, en na een twintigtal minuten rijden bereikten we Dortmund Centraal. Hier namen we de U-Stadtbahn naar Stadthaus, en vandaar de S-bahn 4 naar Dorstfeld. Hier een S-bahntrein op Stadthaus in de tegenrichting richting Unna.
Afbeelding
Vanaf Dorstfeld namen we de S1 naar Universität. Hier bevindt zich namelijk de Hochbahn! Een zweeftreintje die elke 10 minuten, geheel zonder bestuurder, rijdt. Geweldige dingetjes.
Hier een stukje van de baan tussen Campus Süd en eindpunt Eichlinghofen. Een klein eindje terug stond een hekje. De eerste keer dat ik daar was, was ik echt bang dat we dat hekje gingen rammen! Komt ergens ook wel doordat ik een beetje hoogtevrees heb.
Afbeelding
Dit plaatje maakt denk ik al wel duidelijk hoe het werkt: de wielen rollen aan de binnenkant van de railbalk, en de ophanging gaat dan door de sleuf heen waar het treintje aan hangt. Dit is bij station Eichlinghofen, dat op maaiveldniveau ligt.
Afbeelding
Het interieur van een treintje. Er zijn 16 zitplaatsen.
Afbeelding
Hieronder zie je een treintje richting Eichlinghofen. Wij waren op dit station, Universität, ingestapt, maar we bleven nog even zitten om even een slagje naar Technologiezentrum te maken.
Er zijn deuren in het treintje (joh) en deuren op het station. Wanneer er een treintje aankomt, klapt er een klaptrede uit vanaf het perron, die nagenoeg tegen de trein aankomt. Dan schuiven de perrondeuren open, waar een klein hekje aanzit die ook bijna tegen de trein aankomt, die kun je geheel rechtsonder zien zitten, deze foto is vanuit een treintje gemaakt. Dan schuiven de deuren in het treintje open. Bij vertrek gaat de hele procedure precies andersom.
Afbeelding
H-bahn-station Universität, met aansluiting op S-bahnlijn 1.
Afbeelding
Hierna gingen we per S1 naar Dortmund Centraal, alwaar we een hapje hebben gegeten. We wilden per S5/S8 naar Wuppertal. Die vertrok pas over een half uur en dus konden we nog even spotten. Hier een Lintje, precies dezelfde als die van Syntus, maar dan in het rood als RegionalExpress 57 naar Winterberg.
Afbeelding
Zoals gezegd, we gingen per S5/S8 naar Wuppertal. De S5 en de S8 zijn twee afzonderlijke lijnen die allebeide in Hagen eindigen. Alleen in de spits rijden ze in elkaar door, zo ook nu. Op deze lijn wordt het oude S-bahn-materieel ingezet. Die waar wij in zaten had wel een vernieuwd interieur:
Afbeelding
Deze S-bahnlijn wordt over het algemeen maar eens per uur gereden, maar het is wel een schitterende lijn door het heuvellandschap met meertjes en bossen. Voor natuurliefhebbers een aanrader. Wouter heeft een deel van de rit trouwens liggen pitten. Hij werd echter net wakker op het moment dat we een meer overstaken vlak voor Hagen, het juiste moment dus.
Het landschap bij Gevelsberg. Bij station Gevelsberg-Knapp moet ik eens een keer uitstappen, het ligt in de bossen en volgens mij kun je daar heerlijk wandelen.
Afbeelding
Bij Wuppertal Oberbarmen stapten we over op de beroemde Wuppertaler Schwebebahn. Een zweeftrein die al sinds 1901 rijdt. Hier het Schwebebahnstation Oberbarmen, het oostelijke eindpunt. Erachter ligt een keervoorziening in een apart gebouw.
Afbeelding
Toen we achterom keken, kwam er net een trein aanrijden. (hoewel ik betwijfel of 'rijden' hier wel juist is ;))
Afbeelding
Kijk die wielen en ophanging eens :shock:
Afbeelding
We gingen voorin de trein zitten, dus we konden mooi over de schouder van de bestuurder meekijken. Bij deze:
Afbeelding
We zijn helemaal naar het andere eindpunt Vohwinkel gegaan, een rit van precies een half uur. Het grootste deel van de rit volgt de baan de rivier de Wupper. (dal van de Wupper = Wupper-tal. Vandaar dus de naam :idea:) Zo nu en dan zitten er flinnke bochten in de baan, waardoor de trein nogal flink kan schommelen. Heb je mij weer met mijn hoogtevrees :| Staat ook aangegeven met stickers. 'Vorsicht beim Aussteigen, Wagen pendelt!' En dat betekent dus niet dat het een pendeltrein is, maar dat-ie kan schommelen...
Overigens zit de voorste bank wel nogal krap. Dat ondervond Wouter ook al met zijn lange benen, haha. Oh ja, nog even een, helaas wazige, foto van de binnenkant.
Afbeelding
In ieder geval, bij Vohwinkel zit de remise. Treinen kunnen keren in het station zelf, of doorrijden naar die remise. Ze hebben maar aan één kant een cabine. Een wissel is nog een hele constructie waarbij een ander stuk rails voor de baan geschoven wordt, die bijvoorbeeld rechtdoor gaat en aansluit op het vandaaruit verdergaande stuk. Ons treintje duikt hier de remise in.
Afbeelding
Daarna liepen we naar het station Wuppertal Vohwinkel, vanwaar we de S8 naar Düsseldorf namen. Weer wat gegeten.
Wouter is daar op het station gebleven om te gaan spotten, ik ben per U-Stadtbahn naar Tonhalle/Ehrenhof gegaan, en ben daar lopend de Oberkasseler Brücke overgestoken, vanwaar je een schitterend zicht over de stad aan de Rijn hebt. Dat had ik overdag al eens een keer gedaan, maar nu was het donker, hetgeen een erg fraai gezicht was. Eerst nog even een Stadtbahntrein op de gevoelige pixels gezet:
Afbeelding
Op lijn 76 rijdt er trouwens een heuse Bistrowagen mee in één van de diensten. Een Stadtbahnwagen met een keukentje erin waar je wat te eten en drinken kunt kopen, en tafels tussen de banken waar je kunt zitten eten. Wat een service.
Hieronder het zicht vanaf de Oberkasselerbrücke. De rij lichtjes rechts is de pyloon van de Kniebrücke. Die heet zo omdat de Rijn daar een flinke bocht maakt, dat noemen ze in het Duits ook wel een Knie. De Oberkasselerbrücke heeft er ook zo één. En die is goed hoog. Kom ik weer met mijn hoogtevrees: als ik daarnaar omhoog keek, kreeg ik het gevoel zo de Rijn in de lopen...
De toren die ernaast staat is de Funkturm, die 190 meter hoog is. Voor amper 4 euro kun je erin. Ik heb dat eens gedaan toen ik uit Köln kwam en een tussenstop in Düsseldorf maakte. De zon ging bijna onder. Het was een schitterend gezicht.
Direct ernaast staat de Landtag, hier zit de regering van Nordrhein-Westfalen in een futuristisch gebouw met veel cirkels enzo (hetgeen je eigenlijk alleen van boven goed ziet, vanuit de Funkturm dus). Wil je dit bezoeken? Neem dan vanaf Centraal tram 704 of 709 naar de halte Landtag/Kniebrücke.
Afbeelding
Aan de overkant weer de U-Stadtbahn gepakt en naar Heinrich Heineallee gegaan, vanwaar ik per tram weer naar het CS ging. Hier tram 709 op Graf Adolfplatz, als lijn 709 naar Neuss Theodor Heussplatz.
Afbeelding
Op het CS verzamelden we weer, hebben wat drinken ingeslagen, en toen namen we de trein van 20 48, de 9034, naar Venlo.
Even een schets van de planning:
20 48 v Düsseldorf Hbf
21 57 a Venlo
22 00 v Venlo
22 50 a Nijmegen
23 15 v Nijmegen
00 03 a Zutphen
00 07 v Zutphen, bus
00 33 a Deventer De Scheg
00 50 v Deventer De Scheg, bus
00 57 a Deventer Centraal
De bus van 0 07 uit Zutphen naar Dv De Scheg was de laatste die ging, en als alle aansluitingen goed gaan, kun je die nog makkelijk halen.
Maar het liep net even wat anders! De 9034 kwam om 22 00 pas aan in Venlo. We hadden niet eens door dat we een beetje vertraging hadden. Helaas was de trein naar Nijmegen al vertrokken, en die moesten we per se halen! Oeioeioei. Wij personeel opgezocht, maar die konden ons niet helpen. Gelukkig had ik het spoorboekje bij me (waarmee Wouter zich goed heeft vermaakt), en hebben we een alternatief opgezocht. We konden naar Utrecht reizen, waar we om 23 52 zouden aankomen. De laatste trein naar Apeldoorn vertrok om 23 50, dus moesten we proberen de aansluiting vast te laten houden. En net toen we eigenlijk op het punt stonden dat maar te gaan doen, klonk er een omroepbericht: vanwege een aanrijding is er geen treinverkeer mogelijk tussen Deurne en Helmond! Ja hoor, hebben wij weer. Dat alternatief viel dus ook in het water. Een beste stroom scheldwoorden later gingen we toch maar naar Nijmegen. Onderweg heb ik de machinist even gesproken. We zouden om 23 20 aankomen in Nijmegen, terwijl de trein naar Zutphen vijf minuten eerder ging. Deze trein staat echter 7 minuten stil in Arnhem. Of die even op ons kon wachten misschien. Na enkele belletjes bleek dit niet te gaan lukken. Toen we echter op de AV keken op de telefoon, bleek echter dat die trein 6 minuten vertraagd was! Nou, bij Nijmegen zijn we bij de deur gaan staan, startposities ingenomen, om kei- en keihard naar spoor 3 te gaan lopen. Wij BAM de deur uit, zetten het op een lopen, want de trein stond er inderdaad nog! Maar nog voordat we goed en wel op snelheid waren, zag ik al dat die trein al ging rijden. Weer een stroom scheldwoorden later maar weer personeel aangesproken, maar die konden ook niets voor ons betekenen. Alleen dat we moesten proberen zo ver mogelijk te komen (Zutphen) en daar maar personeel aan te schieten. Toen de trein van 23 44 naar Arnhem gepakt (die dus niet meer naar Zutphen doorreed, in tegenstelling tot de trein eerder, die we moesten hebben), en in Arnhem hebben we drie kwartier rondgekoekeloerd. Even een straatje om on de stad, over de altijd gezellige Korenmarkt gelopen. Een pilsje zou er best ingaan, maar ja, ik ga niet met rugzak en al de kroeg in tussen het feestpubliek. Weer op het station namen we de laatste sprinter naar Zutphen, die overigens werd gereden door een oud VIRM-viertje. Weer personeel aangesproken, maar konden niets voor ons betekenen. (waarom ik steeds het woord moest voeren is me een raadsel, maar ja.) Tsja, je kunt toch maar beter zo veel mogelijk personeel aanspreken. In ieder geval vertrokken we om 0 54 naar Zutphen, waar we om 1 24 aankwamen. Ik zag onszelf al op het perron slapen daar, terwijl het zo koud zou worden. Toch maar weer personeel aangesproken. En God zij dank, die kon ons helpen. Hij regelde een taxi, die al meteen klaarstond bij het station, en die reed ons naar Deventer. Op kosten van de NS. Wouter keek vandaag nog of we geld terug konden krijgen, maar dat bleek niet te kunnen.
Doodmoe kwam ik om 2 15 thuis. Nog heel even op het forum gekeken, en ben als een blok in slaap gevallen...

Al met al was het een leuke dag. Weer veel van de wereld gezien. Besluiten we met een plaatje van een dubbeldekker naar Haltern op het station van Mönchengladbach.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 25 okt 2009, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:Na een oponthoud van ruim 5 minuten reden we door naar Münster. En ja, het zijn best fijne treinen, maar zo'n ritje over zo'n enkelsporig nevenlijntje, daar word je na een uur wel behoorlijk gaar van. Blij dat we in Münster er weer uit konden.
Maar goed dat je de rechtstreekse stoptrein naar Dortmund niet had, die rit duurt ruim twee uur (vindt ik persoonlijk wel weer erg leuk zo'n lange rit. Mijn record "langste-stoptreinrit-zonder-uit-te-stappen" is trouwens 3 uur en 10 minuten in een Talent, van Keulen naar Trier).
Ardan schreef:Maar het liep net even wat anders! De 9034 kwam om 22 00 pas aan in Venlo. We hadden niet eens door dat we een beetje vertraging hadden. Helaas was de trein naar Nijmegen al vertrokken, en die moesten we per se halen!
Een goede les voor de volgende keer, die trein uit Duitsland is ALTIJD te laat. Drie minuten overstaptijd in Venlo = 100% gegarandeerd je aansluiting missen :wink: .

Maar wel een leuk tochtje zo. Schwebebahn in Wuppertal is 8-) .
Je foto's kun je trouwens op een site als "Photobucket" kwijt en daarna de links in je reisverslag zetten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Fles »

rhk_amf schreef:Een goede les voor de volgende keer, die trein uit Duitsland is ALTIJD te laat. Drie minuten overstaptijd in Venlo = 100% gegarandeerd je aansluiting missen :wink: .
En dan te bedenken dat de overstap in MG vanuit Köln ook al een zijden draadje is ;)

Maar als je om 02:15 thuiskomt en je gaat dan eerst nog op het forum kijken, dan klopt er toch iets niet helemaal bij je hoor :shock: :lol:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door M57 »

Laatst wel op tijd aan in Venlo, maar omdat ik er natuurlijk uitzie als een drugstoerist alsnog de Veolia naar Nijmegen gemist.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Fles »

M57 schreef:Laatst wel op tijd aan in Venlo, maar omdat ik er natuurlijk uitzie als een drugstoerist alsnog de Veolia naar Nijmegen gemist.
Amsterdammers zijn allemaal junks, dat weet iedereen :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Ik ben zelf nu inmiddels drie keer bij Venlo weer naar Nederland gegaan, waarvan ik twee keer wel op tijd was en de aansluiting haalde. 66% dus :wink: Maar dat is uiteraard geen goede afspiegeling van de werkelijkheid. Menig aangesproken personeel zei al dat die aansluiting echt kut was. (niet met die woorden natuurlijk, sorry)
De trein naar Dortmund heb ik ook al eens heen en terug helemaal gedaan. Een behoorlijk lange rit. Maar gelukkig hoor je bij elk station die goeie ouwe Marc Klardie, dat maakt veel goed. En zo'n lijn is de eerste keer wel leuk omdat je dan allemaal nieuwe, verrassende, leuke, mooie dingen ziet. Dat vind ik altijd het leuke aan reizen. Maar bij een tweede keer op zo'n lijn weet je dat het nog lang duurt en dan krijg je wel een keer zoiets van 'het mag wel een keer opschieten'. Je kunt ook niet ergens eventjes uitstappen om de benen te strekken en een frisse neus te halen aangezien er een uursdienst is. Of het moet een interessante plaats zijn natuurlijk waar je je wel een uur kunt vermaken.
Dit rondje Enschede-Dortmund-Dusseldorf-Venlo had ik anderhalve maand geleden ook al gedaan, maar het verveelt me niet omdat je een mooie omgeving hebt en het toch een beetje opschiet. Alleen de trein van Enschede de grens over schiet voor mijn gevoel geen meter op.

[edit: een stukje geneuzel over foto's plaatsen met proeffoto verwijderd, aangezien net nu wel een beetje nutteloos is geworden. Een foto van Hamm Hbf waarnaar in de tekst verwezen wordt staat in de reactie hieronder.]
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 25 okt 2009, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door JWM »

Als je de tag img gebruikt krijg je:

Afbeelding

En bij Smallimg krijg je:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Zo, ik heb net een hele zwik foto's op Photobucket gedumpt. Net een verslagje van de reis van Meltrain en ik geplaatst. Nu ga ik even boodschappen doen, en daarna ga ik hier foto's tussen de tekst van het bovenstaande verslag proppen!
Ik doe ook maar wat
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Wout87 »

Goed bezig! :wink:

Was een geslaagd reisje. Eerste keer treinen in Duitsland :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Ardan »

Nou, bij deze: het verslag is wat uitgebreid en er zijn foto's tussengevoegd! Veel lees- en kijkplezier met het vernieuwde verslag.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Geert »

Erg leuk met de foto's er bij!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wout87 en Ardan on Tour: durchs NRW

Bericht door Stefan »

Inderdaad, tof verslag! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten