"Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

"Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Wubbo »

"Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "
Geplaatst op: maandag 19 oktober 2009 om 22:07
Laatst bijgewerkt: maandag 19 oktober 2009 om 22:09

Levensgevaarlijke ammoniaktreinen rijden over een totaal onbeveiligd stuk spoor tussen Maastricht, Eijsden en Visè, net over de grens in België. Jaarlijks zou er zo'n 100.000 ton van het dodelijke gif over het onbeveiligde traject worden vervoerd. Tweede Kamerlid Emile Roemer van de SP is verbijsterd: "We willen toch geen Barendrecht in het kwadraat". Vier maanden geleden noemde minister Eurlings van Verkeer het risico op het onbeveiligde stukje spoor in de Kamer 'acceptabel'.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Wubbo »

Typisch Telegraaf - politiek een-tweetje dit trouwens. De minister is kennelijk op de hoogte van het reilen en zeilen van het spoor tussen Maastricht en Liege, de kamer ook want de minister heeft er iets over naar de kamer geschreven, maar toch staat het met chocoladeletters in de Telegraaf en is de SP geschokt...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Fles »

Ik zat eigenlijk te wachten op een dubbele Mastwijk met anderhalve schroef.

Maar dat kan lastig worden, want Eurlings is zelf Mestreechtenaar. Dus: Hoe zit dit WEL? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Suus »

Ook zonder die Ammoniaktreinen werd het wel eens tijd dat er wat ging gebeuren, want de boel wordt daar al vele jaren lang getraineerd door een ruzie tussen ProRail en Infrabel over welke beveiliging geinstalleerd moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door playertwo »

Hoe vaak heeft een trein op dit 'buitengewoon drukke' baanvak een rood sein genegeerd? Heb er nooit berichten over gelezen, dus volgens mij is er vrij weinig reden tot zorg op dit traject.
Dat er toevallig geen Memor of ATB ligt is dan jammer, maar met Memor schiet je overigens ook vrij weinig op. Dat systeem grijpt namelijk niet in als je een rood sein zou negeren, alleen als er sneller wordt gereden dan de toegestane baanvaksnelheid.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door AppleMoose »

playertwo schreef:Hoe vaak heeft een trein op dit 'buitengewoon drukke' baanvak een rood sein genegeerd? Heb er nooit berichten over gelezen, dus volgens mij is er vrij weinig reden tot zorg op dit traject.
Dus er moet eerst wat gebeuren (met alle gevolgen van dien) voordat het zorgen oproept en men ingrijpt?

Voorkomen is beter dan genezen, dus laat hier nou 's heel gauw beveiliging geïnstalleerd worden!
(En het doet er niet toe of er al dan niet treinen met gevaarlijke lading overheen dendert.)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door JWM »

Precies. Dit is in ieder geval beter dan al die hypocriete kamervragen na "Barendrecht".
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door AppleMoose »

waar vervolgens niks mee gedaan wordt, maar dat geheel terzijde natuurlijk
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door JWM »

Dat moet zo'n vragensteller dan vooral zichzelf aanrekenen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Fles »

Ronzol schreef:
playertwo schreef:Hoe vaak heeft een trein op dit 'buitengewoon drukke' baanvak een rood sein genegeerd? Heb er nooit berichten over gelezen, dus volgens mij is er vrij weinig reden tot zorg op dit traject.
Dus er moet eerst wat gebeuren (met alle gevolgen van dien) voordat het zorgen oproept en men ingrijpt?
Je mag het niet eens denken, laat staan zeggen natuurlijk, maar kan het ermee te maken hebben dat een fors deel van het traject langs zo'n beetje het grootste woonwagenkamp van Nederland loopt? Kan me voorstellen dat er vanuit de politiek niet echt hard gelopen wordt voor deze groep van belanghebbenden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door AppleMoose »

Weljaaaa, woonwagenbewoners zijn allemaal criminelen en hoeven niet beschermd te worden... :roll:

Dit doet me nogal uit een zwarte periode in de Europese geschiedenis denken.
Iets met "Unthermenschen" en " '33 - '45" enzo :evil:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door JWM »

Het was wel een bloeiperiode voor internationale treindiensten vanuit Nederland naar Duitsland en Polen :evil:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Geert »

Fles schreef:Je mag het niet eens denken, laat staan zeggen natuurlijk, maar kan het ermee te maken hebben dat een fors deel van het traject langs zo'n beetje het grootste woonwagenkamp van Nederland loopt? Kan me voorstellen dat er vanuit de politiek niet echt hard gelopen wordt voor deze groep van belanghebbenden.
Als dat zo zou zijn zou dat schandalig zijn. De ene groep mensen is niet meer waard dan de andere groep mensen.
Overigens zou het ook een vreemde redenering zijn, ik neem aan dat er niet alleen kampbewoners in de intercity's Brussel - Maastricht zitten.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door playertwo »

Ronzol schreef:
playertwo schreef:Hoe vaak heeft een trein op dit 'buitengewoon drukke' baanvak een rood sein genegeerd? Heb er nooit berichten over gelezen, dus volgens mij is er vrij weinig reden tot zorg op dit traject.
Dus er moet eerst wat gebeuren (met alle gevolgen van dien) voordat het zorgen oproept en men ingrijpt?

Voorkomen is beter dan genezen, dus laat hier nou 's heel gauw beveiliging geïnstalleerd worden!
(En het doet er niet toe of er al dan niet treinen met gevaarlijke lading overheen dendert.)
Dat zeg ik niet, wel dat er genoeg trajecten zijn waar het urgenter is om ATBvv neer te leggen, dan om hier Memor of ATB neer te leggen. ATB en Memor zijn hulpmiddelen, niets meer en niets minder. Dus om te denken dat je met ATB of Memor ineens wel veiligheid hebt, is wat mij betreft erg naïef.

Veel Belgisch materieel heeft overigens geen ATB, en die hebben vrijstelling om tot Maastricht te rijden zonder ATB aan boord (voor zolang dat natuurlijk duurt). Hetzelfde geldt voor de treinen uit Antwerpen die tot Roosendaal rijden. Een vergelijkbare regeling zal er ook wel zijn voor Duitse locomotieven die tot Venlo rijden, en Nederlands materieel dat tot Emmerich en Bad Bentheim gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Suus »

Het aantal treinen zonder ATB op dat spoor lijkt mij 2 per uur. 1 IC naar Luik en 1 IC naar Maastricht. De rest van de goederentreinen zal echt niet allemaal in Maastricht stoppen, en als ze verder willen hebben ze toch echt ATB nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Wubbo »

Waarom is dit nu nieuws? Zijn er opeens meer treinen gaan rijden? Zijn de treinen onveiliger geworden? Is ATB of Memor beter geworden? Welnee, iemand heeft in Barendrecht gezien dat het wel eens fout gaat, heeft in Italie gezien dat het ook wel eens fout kan gaan met een ammoniaktrein, en dus gaan we nu roepen. Heel hard roepen. Want het is de schuld van de ATB. En dus krijgen we straks de situatie dat men geen ATB aan gaat leggen (de kosten-batenanalyse daarvan is al gedaan en daarvan is de kamer op de hoogte), en we dus het ammoniakvervoer maar gaan verbieden via die route. Dan gaat het via de weg en is iedereen tevreden. Alleen wordt daarmee het risico groter en ook kans*gevolg wordt groter. Maar daar hoor je dan niemand over, want dat klinkt niet leuk in de Telegraaf.

Als we echt iets willen met die ammoniaktreinen is er maar een goede oplossing: transportbesparing. Alleen dan haal je de angel uit dit vervoer, niet door de kans op een ongeval met een trein (die klein is) te beperken met ATB dat niet in alle situaties werkt (dat hebben we wel van Barendrecht geleerd). Waarom heeft die SP'er niet geroepen dat het ammoniakvervoer gestopt moet worden (met alle modaliteiten).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Fles »

Ronzol schreef:Weljaaaa, woonwagenbewoners zijn allemaal criminelen en hoeven niet beschermd te worden... :roll:

Dit doet me nogal uit een zwarte periode in de Europese geschiedenis denken.
Iets met "Unthermenschen" en " '33 - '45" enzo :evil:
Even opletten he: dat zeg ik niet. Ik constateer alleen dat woonwagenbewoners van oudsher worden genegeerd door de maatschappij. Of is dat waar je het niet mee eens bent?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Waarom heeft die SP'er niet geroepen dat het ammoniakvervoer gestopt moet worden (met alle modaliteiten).
Geen idee. Dat wiel was al eens uitgevonden bij de chloortreinen uit Delfzijl. Misschien moest er weer "iets nieuws" gedaan worden. Ik weet het niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:Hoe vaak heeft een trein op dit 'buitengewoon drukke' baanvak een rood sein genegeerd? Heb er nooit berichten over gelezen, dus volgens mij is er vrij weinig reden tot zorg op dit traject.
Dat er toevallig geen Memor of ATB ligt is dan jammer, maar met Memor schiet je overigens ook vrij weinig op. Dat systeem grijpt namelijk niet in als je een rood sein zou negeren, alleen als er sneller wordt gereden dan de toegestane baanvaksnelheid.
Dat is precies wat ik ook dacht :D En die baanvaksnelheid is hoger dan de maximumsnelheid van de ammoniaktrein.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: "Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor "

Bericht door playertwo »

Oftewel: de lichtseinen die er staan voldoen prima om de treindienst voldoende veilig af te handen :cool:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten