Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Nee, het grote nadeel van Breng/Bravo flex is dat het reguliere OV-tarief en abonnementen niet geldig zijn. Een van de redenen waarom ik nooit gebruik zal gaan maken van het systeem in Arnhem-Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De stadsbussen reden ook alleen maar overdag.lijntaxi schreef:Er is nog een nadeel van BravoFlex. Er wordt alleen maar overdag gereden. Lastig als je ergens wat verder naar toe moet, bijvoorbeeld naar Den Haag of Amsterdam en je komt na zeven uur 's avonds aan op station Helmond Brouwhuis. Kun je geen flexbus meer bestellen. Wordt je verplicht om minstens een halfuur te lopen. Dus wat doe je, je pakt ook in de ochtend fiets, of je probeert met iemand mee te rijden of je pakt de auto. Want in een halfuur lopen heb je geen zin.
Verder negeer je mijn vraag: Waarom zou je opnieuw een stadsbus willen invoeren, terwijl bewezen is dat dat ook niet werkt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De reden is heel erg simpel een vaste lijnbus rond laten rijden is bij een bepaald omslagpunt goedkoper en zelfs milieuvriendelijker dan het BravoFlexsysteem. Persoonlijk zie ik BravoFlex als een groot enquete naar de vervoersbehoefte van OV-reizigers in de stad Helmond.Yanaike schreef:De stadsbussen reden ook alleen maar overdag.lijntaxi schreef:Er is nog een nadeel van BravoFlex. Er wordt alleen maar overdag gereden. Lastig als je ergens wat verder naar toe moet, bijvoorbeeld naar Den Haag of Amsterdam en je komt na zeven uur 's avonds aan op station Helmond Brouwhuis. Kun je geen flexbus meer bestellen. Wordt je verplicht om minstens een halfuur te lopen. Dus wat doe je, je pakt ook in de ochtend fiets, of je probeert met iemand mee te rijden of je pakt de auto. Want in een halfuur lopen heb je geen zin.
Verder negeer je mijn vraag: Waarom zou je opnieuw een stadsbus willen invoeren, terwijl bewezen is dat dat ook niet werkt?
Een betere methode bestaat haast niet. Door te kijken welke haltes het meest aangedaan worden of anders gezegd meeste in- en uitstappers heeft en op welke momenten van de dag, zou men de dienstregeling met vaste buslijnen nog beter kunnen inrichten. Natuurlijk is het zo dat het aanbod mede van invloed is op de vraag. Hoe frequenter een bus stopt bij de halte des te groter de kans dat mensen bij die halte opstappen. HIerbij dient de tijd om naar de desbetreffende bushalte te lopen of te fietsen meegenomen te worden. Ook is het van belang om te weten om men 's morgensvroeg, dat wil zeggen voor acht uur 's ochtend en na zeven uur 's avonds kan opstappen. Bij het lopen dan wel fietsen van en naar de halte dient men rekening te houden met de beleefde tijd. Het maakt nogal uit, waar je loopt. Vijf honderd meter lopen in het buitengebied met een lange gestrekte weg, weinig bebouwing en weinig groen duurt qua beleving langer dan vijf honderd meter lopen een winkelcentrum of door een park.
Om de door mij voorgestelde stadsbus rendabel te krijgen is het van het grootste belang dat ook in de avonduren gestopt wordt. Desnoods met wat kleinere bussen. En als het echt niet anders kan een personenauto of achtpersoonsbusje.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Daarbij genomen niet iedereen werkt van negen tot vijf. De plannenmakers kijken te veel naar hun eigen persoonlijke situatie en dat van hun eigen persoonlijke omgeving.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik loop liever 500 meter in het buitengebied dan in een winkelcentrum. En het is niet alleen in Helmond dat er in de avond minder reizigers zijn dan overdag, dat is eigenlijk overal zo. De avond is dus altijd minder rendabel dan overdag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
En door juist dan in de avond de ritten te schrappen,creeer je een vicieuze cirkel.Daardoor ga je ook in het dal overdag reizigers verliezen,waardoor daar sommige lijnen ook onrendabel worden.Dus opheffen maar,gevolg zie je dus in Helmond.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
En dat is ook wat er mogelijk op stapel staat in Eindhoven. Ik ga nu niet in op de mogelijke gevolgen. Maar zonder tegengas wordt het OV in Eindhoven volledig de nek omgedraaid, ondanks het feit dat er nauwelijk bussen rondrijden met minder dan 8 personen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Kunnen al die elektrische citea's en laadvoorzieningen dan al weer snel op de schroothoop?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In Breda komen er met de nieuwe dienstregeling twee gelede bussen bij. Iemand een idee waar ze vandaan komen en waar ze voor bedoeld zijn?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8709
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Geen idee, enige wat ik me kan bedenken zijn de gelede aardgas-MAN's uit Leeuwarden maar dan moet er wel aardgas getankt kunnen worden in Breda. Een andere optie is wellicht de 7809 (gelede Citaro) die nu nog in DAV rijdt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De 7809 is al meer dan 14 jaar oud; die mag volgens de eisen dus niet eens meer als schoolbus of versterker worden gebruikt (ook niet in het DAV-gebied...)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8709
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Oh van die eisen ben ik nooit zo heel erg op de hoogte
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In Leeuwarden heeft men nog een paar Scania's over. De eerste andere optie die me te binnen schiet is een ex-Connexxion Citaro.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het worden 2 ex Veolia Limburg geledes, daar reden er al een aantal van in Breda.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ah, dat zijn dus de ex-Veolia 6762 en 6765 (later Pouw 346 en 347).
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat zijn 2 gelede ex Veolia MAN's die bij Pouw Vervoer hebben gereden. Die staan momenteel bij de MAN garage in Breda. Hebben de nummers 291 en 292Tom024 schreef:In Breda komen er met de nieuwe dienstregeling twee gelede bussen bij. Iemand een idee waar ze vandaan komen en waar ze voor bedoeld zijn?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Als OV-bedrijven dit al jaren al weten, waarom zetten ze dan 's avonds geen kleinere bussen in en zorgen ze er voor dat ze wat versterkingsbussen achter de hand houden op strategische plekken. Of heeft dat te maken, dat het goedkoper is om met zo'n elektrische bus rond rijden, die een hele smak met geld heeft gekost?Wubbo schreef:(...) En het is niet alleen in Helmond dat er in de avond minder reizigers zijn dan overdag, dat is eigenlijk overal zo. De avond is dus altijd minder rendabel dan overdag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Dat is ook precies wat meer dan 20 jaar gaande is.RobertT schreef:En door juist dan in de avond de ritten te schrappen,creeer je een vicieuze cirkel.Daardoor ga je ook in het dal overdag reizigers verliezen,waardoor daar sommige lijnen ook onrendabel worden.Dus opheffen maar,gevolg zie je dus in Helmond.
lege bussen - onrendabel - schrappen haltes, schrappen in diensten, routes strekken (doorgaande wegen; buiten bebouwde kom) en inzetten op ICT.
gevolg: verder lopen, minder kans om een bus te pakken (dankzij de filosofie van HOV), overstappen op andere bus complexer (Veghel Busstation), allerlei capriolen moeten uithalen om een bus te moeten bestellen via telefoonschermpje (wat nu als je een kwartier tot een half uur moet overwerken op je werk).
in de avonduren geen bus(je) meer kunnen pakken (BravoFlex) of kilometers moeten lopen in de herfst en winter in de regen en/of kou (lijn 99 Bergsche Maas Zeeland). Er staan niet overal OV-fietsen en daarbij heeft lang niet iedereen een abonnement op OV-fiets.
De bus is geen trein. Het sterke punt van de bus is juist het gegeven, dat hij relatief makkelijk op meerdere plekken onderweg kan stoppen. Dat kan een trein natuurlijk ook, maar het is wel onpraktisch als er geen station is om uit te stappen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het strekken van lijn 99 is juist een zegen, het overgrote deel van de reizigers is hierbij gebaat. De route door Zeeland was zeer onbetrouwbaar en door herinrichting niet meer busvriendelijk. De wijzigingen komen alleen 15 jaar te laat. Ze zouden mij een hoop ellende bespaard hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Reed de Interliner lijn 410 toen nog??? De voorloper van de Volans en BravoDirect en de opvolger van oude lijn 70 van de ZuidOoster.fogeltje schreef:Het strekken van lijn 99 is juist een zegen, het overgrote deel van de reizigers is hierbij gebaat. De route door Zeeland was zeer onbetrouwbaar en door herinrichting niet meer busvriendelijk. De wijzigingen komen alleen 15 jaar te laat. Ze zouden mij een hoop ellende bespaard hebben.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Volgens mij is het bedoeling van het strekken van lijnen niet zo zeer bedoeld om de OV-reiziger een plezier te doen, maar is het de bedoeling om de bus uit de bebouwde kom en vooral uit de (buiten)wijken te verbannen. Ten slotte levert een opgeheven bushalte, weer extra parkeerplekken op.
En dan maar afvragen in al die 25 jaar, waarom niemand meer met de bus wil reizen.
En dan maar afvragen in al die 25 jaar, waarom niemand meer met de bus wil reizen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het idee van het strekken van buslijnen is dat de bus sneller wordt en daarmee ook minder kost. Met het geld dat je bespaard kun je dan bijvoorbeeld de frequentie verhogen. Reizigers zijn sneller en frequenter op hun bestemming, maar daar staat dan wel tegenover dat reizigers iets verder moeten lopen/fietsen om bij de halte te komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Zou in theorie kunnen.Yanaike schreef: Met het geld dat je bespaard kun je dan bijvoorbeeld de frequentie verhogen.
Ken er echter in de praktijk (veel te) weinig voorbeelden van.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het strekken van lijn 99 is zoals fogeltje het zegt een zegen. Wat moet ik in Zeeland als ik van Nijmegen naar Uden wil. De buurtbus biedt een prima alternatief voor Zeand voor mensen die slecht ter been zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Gisteren 5-12 reedt de 725 op de 402 naar Gorinchem 0756 is dit express zo gepland, of gewoon materiaalvervanging
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten