S-Bahn Zuidvleugel
S-Bahn Zuidvleugel
Nog een tikje onrealistischer dan het Amsterdamse netwerk, hier het netwerk voor de Zuidvleugel:
S1: Scheveningen – Slinge
Scheveningen Strand – Kurhaus – Nw. Duinweg – Madurodam – Laan C. v. Cattenburch - Dr. Kuyperstraat – Den Haag C. - Laan v. NOI – 't Loo – Leidschendam-Voorburg – Forepark – Leidschenveen – Nootdorp – Pijnacker C. - Pijnacker Zuid – Westpolder – Rodenrijs – Meijersplein – Melanchtonweg – Blijdorp – Rotterdam Centraal – Stadhuis – Beurs – Leuevehaven - Wilhelminaplein – Rijnhaven – Maashaven – Zuidplein – Slinge
S2: Zoetermeer Centrum West – Slinge
Zoetermeer Centrum West – Stadhuis – Palenstein – Seghwaert – Willem Dreeslaan – Oosterheem – Javalaan – Spectrumlaan – BleiZo – Bleiswijk – Bergschenhoek – Rodenrijs – (als S1) – Slinge
S3: Gouda C. - De Akkers
Gouda C. - Gouweknoop – Nieuwerkerk a/d IJssel - Schollevaar – Alexander – Noord – Blijdorp – (als S1) – Slinge – Rhoon – Poortugaal – Tussenwater – Hoogvliet C. - Zalmplaat – Spijkenisse C. - Heemraadlaan – De Akkers
S1, S2 en S3 maken grotendeels gebruik van de bestaande Rotterdamse en Randstadrail Erasmuslijn De S1 start in Scheveningen en loopt via het bestaande tracé van HTM tram 9, waar een aantal haltes geschrapt zijn, door naar Den Haag Centraal. Vanaf dit station gaat de S1 verder over de bestaande sporen naar Rotterdam Slinge.
De S2 is de ooit geplande, maar in de koelkast gezette, verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer. Vanaf Rodenrijs takt de lijn af naar het nieuwe station BleiZo op de spoorlijn Den Haag – Gouda. Vanaf daar gaat het verder over de in aanbouw zijnde verlenging van de Oosterheemlijn en de bestaande Oosterheemlijn naar het eindpunt Zoetermeer Centrum-West. Vanaf de bestaande haltes in Oosterheem vervalt dus de directe verbinding naar Den Haag.
Het gedeelte van De Akkers tot Slinge wordt bereden door de S3 die na station Blijdorp aftakt via een nieuwe boog de bestaande spoorlijn op richting Gouda. Onderweg wordt er gestopt op het nieuwe (en nu al reeds geplande) station Gouweknoop.
S4: Gouda C. - Hoek van Holland strand
Gouda C. - Gouweknoop – Zuidplaspolder – Nesselande – De Tochten – Ambachtsland – Nieuw-Verlaat – Hesseplaats – Graskruid – Alexander – Oosterflank – Prinsenlaan – Schenkel – Capelsebrug – Kralingse Zoom – Voorschoterlaan – Gerdesiaweg - Oostplein – Blaak – Beurs – Eendrachtsplein – Dijkzigt – Coolhaven – Delfshaven – Marconiplein – Schiedam C. - Nieuwland – Vlaardingen Oost – Vlaardingen C. - Vlaardingen West – Maassluis C. - Maassluis West – Stormvloedkering – Hoek v. Holland Haven – Hoek v. Holland strand
S5: Capelsebrug – De Akkers
Capelsebrug – Autobusstation – Groenedaal – Sportlaan – De Terp – Capelle C. - Slotlaan – Capelsebrug – (als S4) – Schiedam C. - Parkweg – Troelstralaan – Vijfsluizen – Pernis – Tussenwater – (als S3) – De Akkers
De ruggengraat voor de lijnen S4 en S5 wordt gevormd door de bestaande Calandlijn van de Rotterdamse Metro. De S4 wordt vanaf Nesselande doorgetrokken naar Gouda via de nieuwbouwwijk in de Zuidplaspolder (als die er ook daadwerkelijk komt). Aan de andere zijde wordt vanaf Schiedam C. via de omgebouwde Hoekselijn doorgereden naar Hoek van Holland strand.
De S5 is de bestaande metrodienst Terp-De Akkers met een kleine uitbreiding: Vanaf de Terp maakt de lijn een lus door Krimpen a/d IJssel om te eindigen bij Capelsebrug.
S6: Rotterdamse Circleline
Melanchtonweg – Ringdijk – Argonautenweg – Molenlaan – Binnenhof – Romeynshof – Graskruid – (als S4) - Kralingse Zoom – De Esch – Nieuwe Kuip – Parkstad – Groene Hilledijk – Zuidplein – Dorpsweg – Waalhaven I – Waalhaven II – Heijplaat – Voorhaven - Koemarkt – Schiedam C. - Spaanse Polder – Overschie – R'dam Airport – Melanchtonweg
Met de klok mee gaat de S6 als volgt lopen: Vanaf Melanchtonweg over een nieuw tracé naar het huidige eindpunt van de Calandlijn in Ommoord. Vanaf daar loopt de lijn over de bestaande metro sporen naar de Kralingse Zoom. In de huidige plannen van de gemeente staat al een lijn Kralingse Zoom-Zuidplein via de nieuwe Kuip en een nieuw treinstation (Parkstad). Na het Zuidplein volgt de lijn een nieuw tracé door de Waalhaven, een gebied wat in de komende jaren omgevormd moet worden in een woongebied. Na het passeren van de Maas komt de lijn uit bij Schiedam C. en via Overschie en R'dam Airport zijn we weer bij de Melanchtonweg.
S7: Den Haag C. - Dordrecht
Den Haag C. - Hollands Spoor – Moerwijk – Rijswijk – Delft Noord – Delft C. - Delft Zuid – Spaland – Schiedam C. - v. Nellefabriek – Rotterdam C. - Blaak – R'dam Zuid – Parkstad – Lombardijen – Barendrecht – Zwijndrecht – Dordrecht
Over de bestaande spoorlijn Den Haag C. - Dordrecht komt de S7 te rijden. De lijn is in de toekomst geheel viersporig dus de S-Bahn kan hier zijn eigen sporen krijgen. Op de lijn komen bij Delft, Schiedam en Rotterdam extra stations. Mogelijk kan deze lijn na Dordrecht over de Arriva spoorlijn doorrijden naar Gorinchem (waar aansluiting is op de intercity Den Bosch-Utrecht ).
S8: Den Haag C. - Utrecht C.
Den Haag C. - Voorburg – Ypenburg – Driemanspolder – Z'meer Oost – BleiZo – Gouweknoop – Gouda C. - Goverwelle – Woerden – Vleuten – Terwijde – Leidsche Rijn – Majella – Utrecht C.
S8 volgt de bestaande spoorlijn van Den Haag naar Gouda via de geplande nieuwe haltes BleiZo en Gouweknoop. Vanaf daar gaat S8 door naar Utrecht.
S9: Zoetermeer Centrum West – Hoek van Holland Strand
Zoetermeer Centrum West – Dorp – Delftsewallen – Driemanspolder – Meerzicht – Voorweg – Buytenwegh – de Leyens – Leidsewallen – Seghwaert – Palenstein – Stadhuis – Zoetermeer Centrum West – Voorweg – Leidschenveen – Forepark – Leidschendam-Voorburg – Voorburg 't Loo – Laan v. NOI – Beatrixkwartier – Den Haag C. - Spui – Grote Markt – MCH – de la Reyweg – Dierenselaan – Monnickendamplein – Leyenburg – Dedemsvaartweg – Bouwlustlaan – de Uithof – Poeldijk – Honselerdijk - Naaldwijk – 's Gravenzande – Hoek van Holland Strand.
Deze lijn begint met een rondje sightseeing Zoetermeer om daarna pas naar Den Haag door te scheuren. Vanaf het Centraal station van de hofstad volgt de lijn het traject van de bestaande lijn 4 zonder op elke hoek van de straat te stoppen. Om de Westlanders tegemoet te komen gaat de lijn na het huidige eindpunt de Uithof door naar de glazen stad. Omdat ergens in het Westland ook zo'n sneu eindpunt is wordt dat dan maar Hoek van Holland strand.
S1: Scheveningen – Slinge
Scheveningen Strand – Kurhaus – Nw. Duinweg – Madurodam – Laan C. v. Cattenburch - Dr. Kuyperstraat – Den Haag C. - Laan v. NOI – 't Loo – Leidschendam-Voorburg – Forepark – Leidschenveen – Nootdorp – Pijnacker C. - Pijnacker Zuid – Westpolder – Rodenrijs – Meijersplein – Melanchtonweg – Blijdorp – Rotterdam Centraal – Stadhuis – Beurs – Leuevehaven - Wilhelminaplein – Rijnhaven – Maashaven – Zuidplein – Slinge
S2: Zoetermeer Centrum West – Slinge
Zoetermeer Centrum West – Stadhuis – Palenstein – Seghwaert – Willem Dreeslaan – Oosterheem – Javalaan – Spectrumlaan – BleiZo – Bleiswijk – Bergschenhoek – Rodenrijs – (als S1) – Slinge
S3: Gouda C. - De Akkers
Gouda C. - Gouweknoop – Nieuwerkerk a/d IJssel - Schollevaar – Alexander – Noord – Blijdorp – (als S1) – Slinge – Rhoon – Poortugaal – Tussenwater – Hoogvliet C. - Zalmplaat – Spijkenisse C. - Heemraadlaan – De Akkers
S1, S2 en S3 maken grotendeels gebruik van de bestaande Rotterdamse en Randstadrail Erasmuslijn De S1 start in Scheveningen en loopt via het bestaande tracé van HTM tram 9, waar een aantal haltes geschrapt zijn, door naar Den Haag Centraal. Vanaf dit station gaat de S1 verder over de bestaande sporen naar Rotterdam Slinge.
De S2 is de ooit geplande, maar in de koelkast gezette, verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer. Vanaf Rodenrijs takt de lijn af naar het nieuwe station BleiZo op de spoorlijn Den Haag – Gouda. Vanaf daar gaat het verder over de in aanbouw zijnde verlenging van de Oosterheemlijn en de bestaande Oosterheemlijn naar het eindpunt Zoetermeer Centrum-West. Vanaf de bestaande haltes in Oosterheem vervalt dus de directe verbinding naar Den Haag.
Het gedeelte van De Akkers tot Slinge wordt bereden door de S3 die na station Blijdorp aftakt via een nieuwe boog de bestaande spoorlijn op richting Gouda. Onderweg wordt er gestopt op het nieuwe (en nu al reeds geplande) station Gouweknoop.
S4: Gouda C. - Hoek van Holland strand
Gouda C. - Gouweknoop – Zuidplaspolder – Nesselande – De Tochten – Ambachtsland – Nieuw-Verlaat – Hesseplaats – Graskruid – Alexander – Oosterflank – Prinsenlaan – Schenkel – Capelsebrug – Kralingse Zoom – Voorschoterlaan – Gerdesiaweg - Oostplein – Blaak – Beurs – Eendrachtsplein – Dijkzigt – Coolhaven – Delfshaven – Marconiplein – Schiedam C. - Nieuwland – Vlaardingen Oost – Vlaardingen C. - Vlaardingen West – Maassluis C. - Maassluis West – Stormvloedkering – Hoek v. Holland Haven – Hoek v. Holland strand
S5: Capelsebrug – De Akkers
Capelsebrug – Autobusstation – Groenedaal – Sportlaan – De Terp – Capelle C. - Slotlaan – Capelsebrug – (als S4) – Schiedam C. - Parkweg – Troelstralaan – Vijfsluizen – Pernis – Tussenwater – (als S3) – De Akkers
De ruggengraat voor de lijnen S4 en S5 wordt gevormd door de bestaande Calandlijn van de Rotterdamse Metro. De S4 wordt vanaf Nesselande doorgetrokken naar Gouda via de nieuwbouwwijk in de Zuidplaspolder (als die er ook daadwerkelijk komt). Aan de andere zijde wordt vanaf Schiedam C. via de omgebouwde Hoekselijn doorgereden naar Hoek van Holland strand.
De S5 is de bestaande metrodienst Terp-De Akkers met een kleine uitbreiding: Vanaf de Terp maakt de lijn een lus door Krimpen a/d IJssel om te eindigen bij Capelsebrug.
S6: Rotterdamse Circleline
Melanchtonweg – Ringdijk – Argonautenweg – Molenlaan – Binnenhof – Romeynshof – Graskruid – (als S4) - Kralingse Zoom – De Esch – Nieuwe Kuip – Parkstad – Groene Hilledijk – Zuidplein – Dorpsweg – Waalhaven I – Waalhaven II – Heijplaat – Voorhaven - Koemarkt – Schiedam C. - Spaanse Polder – Overschie – R'dam Airport – Melanchtonweg
Met de klok mee gaat de S6 als volgt lopen: Vanaf Melanchtonweg over een nieuw tracé naar het huidige eindpunt van de Calandlijn in Ommoord. Vanaf daar loopt de lijn over de bestaande metro sporen naar de Kralingse Zoom. In de huidige plannen van de gemeente staat al een lijn Kralingse Zoom-Zuidplein via de nieuwe Kuip en een nieuw treinstation (Parkstad). Na het Zuidplein volgt de lijn een nieuw tracé door de Waalhaven, een gebied wat in de komende jaren omgevormd moet worden in een woongebied. Na het passeren van de Maas komt de lijn uit bij Schiedam C. en via Overschie en R'dam Airport zijn we weer bij de Melanchtonweg.
S7: Den Haag C. - Dordrecht
Den Haag C. - Hollands Spoor – Moerwijk – Rijswijk – Delft Noord – Delft C. - Delft Zuid – Spaland – Schiedam C. - v. Nellefabriek – Rotterdam C. - Blaak – R'dam Zuid – Parkstad – Lombardijen – Barendrecht – Zwijndrecht – Dordrecht
Over de bestaande spoorlijn Den Haag C. - Dordrecht komt de S7 te rijden. De lijn is in de toekomst geheel viersporig dus de S-Bahn kan hier zijn eigen sporen krijgen. Op de lijn komen bij Delft, Schiedam en Rotterdam extra stations. Mogelijk kan deze lijn na Dordrecht over de Arriva spoorlijn doorrijden naar Gorinchem (waar aansluiting is op de intercity Den Bosch-Utrecht ).
S8: Den Haag C. - Utrecht C.
Den Haag C. - Voorburg – Ypenburg – Driemanspolder – Z'meer Oost – BleiZo – Gouweknoop – Gouda C. - Goverwelle – Woerden – Vleuten – Terwijde – Leidsche Rijn – Majella – Utrecht C.
S8 volgt de bestaande spoorlijn van Den Haag naar Gouda via de geplande nieuwe haltes BleiZo en Gouweknoop. Vanaf daar gaat S8 door naar Utrecht.
S9: Zoetermeer Centrum West – Hoek van Holland Strand
Zoetermeer Centrum West – Dorp – Delftsewallen – Driemanspolder – Meerzicht – Voorweg – Buytenwegh – de Leyens – Leidsewallen – Seghwaert – Palenstein – Stadhuis – Zoetermeer Centrum West – Voorweg – Leidschenveen – Forepark – Leidschendam-Voorburg – Voorburg 't Loo – Laan v. NOI – Beatrixkwartier – Den Haag C. - Spui – Grote Markt – MCH – de la Reyweg – Dierenselaan – Monnickendamplein – Leyenburg – Dedemsvaartweg – Bouwlustlaan – de Uithof – Poeldijk – Honselerdijk - Naaldwijk – 's Gravenzande – Hoek van Holland Strand.
Deze lijn begint met een rondje sightseeing Zoetermeer om daarna pas naar Den Haag door te scheuren. Vanaf het Centraal station van de hofstad volgt de lijn het traject van de bestaande lijn 4 zonder op elke hoek van de straat te stoppen. Om de Westlanders tegemoet te komen gaat de lijn na het huidige eindpunt de Uithof door naar de glazen stad. Omdat ergens in het Westland ook zo'n sneu eindpunt is wordt dat dan maar Hoek van Holland strand.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Flink boogje dan... de tunnel vanuit station Blijdorp komt een nog 'n aardig eindje voor bij de spoorlijn Rtd-Rta boven de grond (en je moet dwars door 'n bedrijventerrein heen)JWM schreef:Het gedeelte van De Akkers tot Slinge wordt bereden door de S3 die na station Blijdorp aftakt via een nieuwe boog de bestaande spoorlijn op richting Gouda.
Het idee van doorrijden naar Gorinchem is wel aardig: er is zat vervoersvraag naar Rotterdam vanaf de stations tussen Dordrecht en Gorinchem. Je zit alleen wel met een vervelende overkruisbeweging over het complete emplacement van Dordrecht komende uit Rotterdam. En echt veel plek voor een fly-over of dive-under heb je ook niet.S7: Den Haag C. - Dordrecht
Den Haag C. - Hollands Spoor – Moerwijk – Rijswijk – Delft Noord – Delft C. - Delft Zuid – Spaland – Schiedam C. - v. Nellefabriek – Rotterdam C. - Blaak – R'dam Zuid – Parkstad – Lombardijen – Barendrecht – Zwijndrecht – Dordrecht
Over de bestaande spoorlijn Den Haag C. - Dordrecht komt de S7 te rijden. De lijn is in de toekomst geheel viersporig dus de S-Bahn kan hier zijn eigen sporen krijgen. Op de lijn komen bij Delft, Schiedam en Rotterdam extra stations. Mogelijk kan deze lijn na Dordrecht over de Arriva spoorlijn doorrijden naar Gorinchem
De andere kant is dat probleem er niet, dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van rechtdoor rijden: de MLL komt uit op spoor 1 in Ddr, juist voor spoor 15 waar 'ie nu aankomt moet je doorwisselen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Reiziger Ddrs schreef:Flink boogje dan... de tunnel vanuit station Blijdorp komt een nog 'n aardig eindje voor bij de spoorlijn Rtd-Rta boven de grond (en je moet dwars door 'n bedrijventerrein heen)
Ja die tunneluitgang ligt er niet heel erg gelukkig voor inderdaad. Er is vast geen rekening gehouden met een ondergrondse aftakking
Re: S-Bahn Zuidvleugel
De directe verbinding Oosterheem - Den Haag schrappen is i.m.o. niet verstandig, je ontneemt daarmee een overstapvrije verbinding op een forse forenzenpendel. Je verknalt je eigen succes ;)JWM schreef:
S2: Zoetermeer Centrum West – Slinge
De S2 is de ooit geplande, maar in de koelkast gezette, verbinding tussen Rotterdam en Zoetermeer. Vanaf Rodenrijs takt de lijn af naar het nieuwe station BleiZo op de spoorlijn Den Haag – Gouda. Vanaf daar gaat het verder over de in aanbouw zijnde verlenging van de Oosterheemlijn en de bestaande Oosterheemlijn naar het eindpunt Zoetermeer Centrum-West. Vanaf de bestaande haltes in Oosterheem vervalt dus de directe verbinding naar Den Haag.
Ik ben een beetje huiverig met dat WestlandRail, of hoe ze dat ook willen gaan noemen. Kost allemaal veel geld, geld dat op andere plekken veel meer tot z'n recht komt.JWM schreef:S9: Zoetermeer Centrum West – Hoek van Holland Strand
Deze lijn begint met een rondje sightseeing Zoetermeer om daarna pas naar Den Haag door te scheuren. Vanaf het Centraal station van de hofstad volgt de lijn het traject van de bestaande lijn 4 zonder op elke hoek van de straat te stoppen. Om de Westlanders tegemoet te komen gaat de lijn na het huidige eindpunt de Uithof door naar de glazen stad. Omdat ergens in het Westland ook zo'n sneu eindpunt is wordt dat dan maar Hoek van Holland strand.
Mijn suggestie zou nog zijn een NoordTangent: een tangtiéle buslijn tussen Delft/A13 Kennisboulevard/Science Port Holland (noem het zoals je wilt) - Rotterdam Airport - Rotterdam Noord/Alexander - Capelle/Nieuwerkerk :pos: De relatie Delft - Rotterdam evenals Zoetermeer - Alexander wordt in jouw voorstel nog wat onderbelicht. Maar of je dat direct met een S-bahn moet oplossen...
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Chauf21 schreef:De directe verbinding Oosterheem - Den Haag schrappen is i.m.o. niet verstandig, je ontneemt daarmee een overstapvrije verbinding op een forse forenzenpendel. Je verknalt je eigen succes
De "S2" zou natuurlijk na Zoetermeer Centrum West nog door kunnen gaan naar Den Haag C. Sluit ook meer aan bij de huidige situatie en er is waarschijnlijk vervoersvraag genoeg.
Chauf21 schreef:Ik ben een beetje huiverig met dat WestlandRail, of hoe ze dat ook willen gaan noemen. Kost allemaal veel geld, geld dat op andere plekken veel meer tot z'n recht komt.
Ik ken dat hele gebied daar totaal niet maar volgensmij is het wel eens serieus ter sprake gekomen ergens.. Als het echt een hopeloze lijn is kan die inderdaad wel weg. Er was toch ook ooit een of andere jojo die er fruittransporten naar Schiphol over wou laten rijden
Delft is nu niet echt een knoop inderdaad. Ook een relatie als Zoetermeer-Delft is niet heel sterk (Er komt toch ook een tram Leidschenveen-Ypenburg-Delft?. Dat idee van de Noordtangent is zo gek nog niet, al istie op het stuk Alexander-Airport natuurlijk vrij concurrerend met de Rotterdamse Circle.Chauf21 schreef:De relatie Delft - Rotterdam evenals Zoetermeer - Alexander wordt in jouw voorstel nog wat onderbelicht.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Ja, daar roept men wel eens wat over ja. De tram is hip, maar dat wisten we al ;)JWM schreef:Ik ken dat hele gebied daar totaal niet maar volgensmij is het wel eens serieus ter sprake gekomen ergens.. Als het echt een hopeloze lijn is kan die inderdaad wel weg. Er was toch ook ooit een of andere jojo die er fruittransporten naar Schiphol over wou laten rijden
Die Charleroi-tram 19 schijnt over een paar maanden te gaan proefrijden. Zal mij benieuwen of het een succes wordt; de vergelijkbare buslijn (40-60) trekt met een frequentie van 1-2x per uur maar weinig reizigers. Maar de tram zal Leidschenveen, Ypenburg en Delft qua reistijd een stuk dichter bij elkaar brengen. Zoetermeer - Delft is nu een zeer wel lopende buslijn 121 (2-4x per uur, maar vaak druk).JWM schreef:Delft is nu niet echt een knoop inderdaad. Ook een relatie als Zoetermeer-Delft is niet heel sterk (Er komt toch ook een tram Leidschenveen-Ypenburg-Delft?. Dat idee van de Noordtangent is zo gek nog niet, al istie op het stuk Alexander-Airport natuurlijk vrij concurrerend met de Rotterdamse Circle.
Of die Noordtangent gaat concurreren hangt een beetje af van de routes en stations van beide lijnen. Die NT kan immers zowel een S-bahnvoedende als buurtontsluitende functie hebben. Hillegersberg heeft nu niet zo veel aan de Circle line. Hmm, misschien die Noordtangent maar eens leggen via Kralingen/Crooswijk dan
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Wat is eigenlijk het probleem met die tram 19? Die busdienst Zoetermeer-Delft gaat zeker opgeheven worden om dat ding nog enigzins vol te krijgen?
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Er was eerst wat gesteggel over de route en ook blijkt dat een gedeelte van de geplande route nog niet aangelegd kan worden (een brug in Delft blijkt niet stevig genoeg om de trams te kunnen dragen). Op dit moment worden her en der de laatste stukken spoor gelegd en hoopt men binnen enkele maanden te gaan proefrijden.
De busdienst Delft - Zoetermeer heeft niet zo veel van doen met de tram. Als je de lijnennetkaart erbij pakt kan je de route van buslijn 121 zien. Tramlijn 19 gaat vanuit Delft naar Nootdorp ongeveer tussen de lijnen 60 en 62 in en gaat na station Leidschenveen linksaf volgens de route van de 40 tot aan Antoniushove.
De busdienst Delft - Zoetermeer heeft niet zo veel van doen met de tram. Als je de lijnennetkaart erbij pakt kan je de route van buslijn 121 zien. Tramlijn 19 gaat vanuit Delft naar Nootdorp ongeveer tussen de lijnen 60 en 62 in en gaat na station Leidschenveen linksaf volgens de route van de 40 tot aan Antoniushove.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Die 121 blijft inderdaad wel nuttig, vooral voor bijvoorbeeld Pijnacker. De 60 en 62 gaan neem ik aan verdwijnen als tram 19 ooit gaat rijden?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Nee het was zover ik heb gelezen lijn 40 die gaat verdwijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Klopt, de Sint Sebastiaansbrug is te zwak voor trams.Chauf21 schreef:Er was eerst wat gesteggel over de route en ook blijkt dat een gedeelte van de geplande route nog niet aangelegd kan worden (een brug in Delft blijkt niet stevig genoeg om de trams te kunnen dragen). Op dit moment worden her en der de laatste stukken spoor gelegd en hoopt men binnen enkele maanden te gaan proefrijden.
Vanaf eind dit jaar (ik denk m.i.v. 13 december) wordt er gereden tussen Leidschendam en Delft Station. Het stuk naar de TU wordt waarschijnlijk pas in 2012 in gebruik genomen.
Overigens wel grappig: op de trac'ekaart staat een halte 'Bouwkunde'. Ik denk toch echt dat die halte anders gaat heten (idee: 'Sport- en Cultuurcentrum'), want de faculteit Bouwkunde is vorig jaar uitgebrand door kortsluiting in een koffiezetapparaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Maar er gaat iets herbouwd worden daar, waarschijnlijk gewoon weer Bouwkunde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Mooie plannen, alleen zou ik 2 kleine aanpassingen doen. In plaats van S9 vanaf De Uithof het Westland in zou ik, zoals al genoemd, S2 vanaf Zoetermeer CW naar Den Haag Centraal doortrekken en in plaats van S3 vanaf Rotterdam Centraal naar Gouda (die boog bij de Kleiweg is infratechnisch niet mogelijk zonder gigantisch veel sloopwerkzaamheden) zou ik deze S3 vanaf De Akkers verlengen naar Hellevoetsluis. Hier waren ooit al plannen voor en vanaf De Akkers is er al ruimte in de wijk daar.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Ligt er al een keerlus / zijn er al (tram)bouwactiviteiten bij het station te zien dan?meltrain schreef:Klopt, de Sint Sebastiaansbrug is te zwak voor trams.
Vanaf eind dit jaar (ik denk m.i.v. 13 december) wordt er gereden tussen Leidschendam en Delft Station. Het stuk naar de TU wordt waarschijnlijk pas in 2012 in gebruik genomen.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Ik ving op dat er plannen waren om de 19 maar gewoon naar Tanthof te leiden om te keren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Hier heb ik bewust niet voor gekozen. Waarschijnlijk heeft die stad meer aan een fijnmazig busnet met aansluiting op de metro in Spijkenisse. Komt bij dat Hellevoetsluis een aardig eindje is vanaf Spijkenisse zonder noemenswaardige tussenliggende gebieden en het echt een doodlopend eindpunt zou zijn. De dorpen in het Westland liggen bijvoorbeeld veel dichter bij Den Haag.mb90 schreef:zou ik deze S3 vanaf De Akkers verlengen naar Hellevoetsluis. Hier waren ooit al plannen voor en vanaf De Akkers is er al ruimte in de wijk daar.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Dat kan eventueel ook natuurlijk.tsov schreef:Ik ving op dat er plannen waren om de 19 maar gewoon naar Tanthof te leiden om te keren.
Zelf dacht ik dat ze wilden driehoeken bij die halte net eentje verder dan het station (ben even de naam kwijt ).
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 08 okt 2009, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
De hele tak naar Tanthof gaat er binnenkort toch ook tijdelijk vanwege werkzaamheden voor de spoortunnel?
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Ja, inderdaad.
Ik ben wel benieuwd hoe ze het dan gaan doen, want de door mij genoemde keerdriehoek licht pas na de spoortunnel.
Ik ben wel benieuwd hoe ze het dan gaan doen, want de door mij genoemde keerdriehoek licht pas na de spoortunnel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Inderdaad, die ligt bij de Krakeelpolderweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Dat heb ik ook begrepen. Het is helemaal nog niet zeker of tram 19 door gaat rijden naar het TU-terrein omdat de spanningsverschillen van de bovenleiding van de tram de apparatuur van de TU schijnt te verstoren. Wel moet er bij het station, bij de kruising bij de Irene-tunnel een keerlus komen maar daar is op dit moment nog geen spoor van te bekennen. Die keerlus zou dan ook gebruikt kunnen worden voor tram 1 bij de werkzaamheden rond de Irenetunnel.tsov schreef:Ik ving op dat er plannen waren om de 19 maar gewoon naar Tanthof te leiden om te keren.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Zo'n hoge spanning staat er nu ook weer niet op die bovenleiding, het is geen HSL...Daantje schreef:Het is helemaal nog niet zeker of tram 19 door gaat rijden naar het TU-terrein omdat de spanningsverschillen van de bovenleiding van de tram de apparatuur van de TU schijnt te verstoren.
Apart dat men daar nu nog steeds bang voor is. Iets dergelijks speelde namelijk een eeuw geleden toen er een elektrische tram ging rijden tussen Utrecht en Zeist, die vlak langs het KNMI in de Bilt kwam. Dat heeft men toen opgelost door een dubbelpolige (trolley) bovenleiding aan te leggen, zodat de retourstroom dus via bovenleiding liep in plaats van via de rails.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Beetje spijkers op laag water zoeken dit van die universiteit. Trams rijden normaliter op 750 volt. Dat is liefst 3,5x zo veel als wat er uit het stopcontact komt
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Het gevaar zal vooral in de vorm van zwerfstromen optreden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwerfstroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwerfstroom
Re: S-Bahn Zuidvleugel
Als ze echt zo slim zijn bij de TU, pleuren ze er even een onderzoek tegenaan...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten