Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Mwoh, de verbinding Utrecht - Gouda - Rotterdam valt op zich wel mee. Die zit alleen sinds de ICM-besparing van eerder dit jaar wat krapper in z'n jasje. In principe zijn de treinen daar echter zo'n beetje precies zitvol, maar als er ergens een aansluitende trein vertraagd was dan kan dat natuurlijk extra drukte opleveren (en dat worden nu dus vrij snel staanplaatsen).

De s1900 tussen Dordrecht en Rotterdam is in de spits echter wel constant volle bak, maar dat komt eigenlijk vooral door een enorme piek aan korte afstandsreizigers: er gaat in Rotterdam gigantisch veel in (perron 4 ziet daar echt zwart van de mensen rond kwart voor en kwart over) en in Dordrecht weer minstens net zoveel uit en 's ochtends is dat precies andersom.
Heeft vooral met de aansluiting van en naar de MerwedeLingeLijn te maken, daar komt veruit het grootste deel van de instappers vandaan. Als je bv. de t1965 vergelijkt met de t2167 die een kwartier later rijdt dan zit die eerste bomvol (langeafstandsreizigers naar Brabant + degenen die in Dordrecht willen overstappen) en heeft die laatste nog redelijk wat vrije zitplaatsen.

Denk dat het er vooral in zit dat Dordrecht heel erg op Rotterdam gericht is: we hebben hier best heel wat studenten maar amper HBO (alleen twee PABO's) bijvoorbeeld en ook qua werkgelegenheid zijn er de nodige Dordtenaren die in Rotterdam werken. Die relatie zie je in al het openbaar vervoer, want naast de twaalf treinen per uur ri. Rotterdam hebben we bv. ook nog (in de spits) maarliefst 15 busverbindingen per uur daarheen (waarvan er overigens slechts 5 redelijk snel zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Reiziger Ddrs schreef:De s1900 tussen Dordrecht en Rotterdam is in de spits echter wel constant volle bak, maar dat komt eigenlijk vooral door een enorme piek aan korte afstandsreizigers: er gaat in Rotterdam gigantisch veel in (perron 4 ziet daar echt zwart van de mensen rond kwart voor en kwart over) en in Dordrecht weer minstens net zoveel uit en 's ochtends is dat precies andersom.Heeft vooral met de aansluiting van en naar de MerwedeLingeLijn te maken, daar komt veruit het grootste deel van de instappers vandaan.
Wonderlijk dat al die mensen uit een overvolle intercity ook allemaal nog in dat Arriva boemeltje passen :mrgreen:. Er moet van die lijn nu ook weer niet meer gemaakt worden dan dat het is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Het is natuurlijk alleen de piek die voornamelijk door de reizigers over de korte afstand veroorzaakt wordt he :wink: (Anders past het inderdaad nooit) In het verleden (2007) heb ik ook al geruime tijd met de s1900 tussen Ddr en Gv geforenst en ook toen al was het toch een aardig opvallende waarneming: de s1900 komt in de spits zitvol uit Den Haag, in Rotterdam krijg je dan staanplaatsen in de gangpaden en uit Dordrecht vertrekt 'ie weer zitvol.
En uiteraard stapt ook niet iedereen die in Dordrecht uitstapt over op de MLL: zeker nu, met het tijdelijk busstation dat aan de andere kant van 't station ligt, zie je mooi 'n soort van 50/50 verdeling. De ene helft gaat via de tunnel naar de MLL, de andere helft via de loopbrug naar de stadsbus, streekbus, fiets en andere vervoermiddelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Dat is toch ook een beetje een kort door de bocht redenering. Nu ga je er vanuit dat de meeste reizigers uit Rotterdam er weer in Dordrecht uitgaan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de reizigersstromen Den Haag - Dordrecht en Rotterdam - Brabant op dat stukje elkaar overlapen wat voor die piek zorgt. Als het daadwerkelijk komt door Rotterdam-Dordrecht reizigers dan stel ik voor die trein Dordrecht maar over te laten slaan (en evt. via de HSL te sturen). Dat voorkomt overcapaciteit op de rest van het traject.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Dat is toch ook een beetje een kort door de bocht redenering. Nu ga je er vanuit dat de meeste reizigers uit Rotterdam er weer in Dordrecht uitgaan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de reizigersstromen Den Haag - Dordrecht en Rotterdam - Brabant op dat stukje elkaar overlapen wat voor die piek zorgt.
Ehm dat zeg ik nergens hoor, ik schrijf alleen dat de staanplaatsen in Rotterdam ontstaan maar dat zijn natuurlijk lang niet alleen maar reizigers met bestemming Dordrecht. Zitten ook genoeg reizigers naar Brabant bij die in Rotterdam nog niet kunnen zitten maar in Dordrecht wel als er daar het een en ander uitgestapt is.
Feit is wel dat de reizigers die in de avondspits na Dordrecht nog in de s1900 richting Brabant zitten er al minstens vanaf Rotterdam in zaten. Verkeer Dordrecht -> Brabant is er wel maar da's vooral tegenspitsverkeer: studenten die 's ochtends heen gaan en 's middags juist de andere kant op.
Als het daadwerkelijk komt door Rotterdam-Dordrecht reizigers dan stel ik voor die trein Dordrecht maar over te laten slaan (en evt. via de HSL te sturen). Dat voorkomt overcapaciteit op de rest van het traject.
Overcapaciteit is er zeker niet richting Breda e.v., die heb je meer richting Roosendaal waar de puur op de randstad-drukte afgestemde treinen naartoe doorrijden. Maar da's ook alleen maar omdat je in Dordrecht niet fatsoenlijk stellen kunt afrangeren en vervolgens weer aan kunt koppelen bij een tegentrein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Reiziger Ddrs schreef:Het is natuurlijk alleen de piek die voornamelijk door de reizigers over de korte afstand veroorzaakt wordt he
Welke reizigers over de korte afstand bedoel je dan?
Reiziger Ddrs schreef:Feit is wel dat de reizigers die in de avondspits na Dordrecht nog in de s1900 richting Brabant zitten er al minstens vanaf Rotterdam in zaten. Verkeer Dordrecht -> Brabant is er wel maar da's vooral tegenspitsverkeer: studenten die 's ochtends heen gaan en 's middags juist de andere kant op.
Dan hebben al die reizigers Rotterdam > Breda dus niks aan een stop in Dordrecht. Schrap de stop van de sneltrein in Dordrecht Zuid en laat die altijd 2x/u rijden en er blijft een redelijk alternatief over voor Dordrecht <> Breda.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Overcapaciteit is er zeker niet richting Breda e.v., die heb je meer richting Roosendaal waar de puur op de randstad-drukte afgestemde treinen naartoe doorrijden. Maar da's ook alleen maar omdat je in Dordrecht niet fatsoenlijk stellen kunt afrangeren en vervolgens weer aan kunt koppelen bij een tegentrein.
Beweer je hier nou dat Roosendaal en Zeeland recht hebben op een trein omdat Dordrecht geen mogelijkheden tot afrangeren heeft?! :|

Het is dat ik tot 17 uur moet, anders had ik een biertje gepakt en achterover gaan leunen :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Welke reizigers over de korte afstand bedoel je dan?
Nou, degenen die Dordrecht - Rotterdam v.v. reizen he. Volgens mij wil jij het echt niet snappen gewoon, maar ga ze maar eens turven in de spitsuren zou ik zeggen... neem wel voldoende papier en pennen mee, je zal ze nodig hebben :evil:
JWM schreef:Dan hebben al die reizigers Rotterdam > Breda dus niks aan een stop in Dordrecht. Schrap de stop van de sneltrein in Dordrecht Zuid en laat die altijd 2x/u rijden en er blijft een redelijk alternatief over voor Dordrecht <> Breda.
Nee, die hebben daar niks aan nee. Maar als je op die manier gaat redeneren kan je voor elke relatie wel een apart trein gaan inzetten.
Reizigers tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag hebben ook niks aan een stop in Gouda. Doorgaand verkeer zat, maar toch stopt de IC er. Dat soort stops zijn juist dé manier om je materieel en personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Anders zou je immers veel langere sneltreinen naar Gouda moeten laten rijden terwijl er plek over is in de IC die er hard voorbij rijdt.

Trouwens, met alleen het overslaan van Dordrecht Zuid schiet je ook niet zoveel op in reistijd :wink:

@Chauf21: Knap hoe iedereen dingen totaal verkeerd interpreteert hier zeg... zowiezo kunnen de treinen met 10-12 bakken niet in hun geheel door naar Zeeland vanwege de perronlengtes daar. In de randstad kan je echter ook weer niet met losse zesjes gaan rijden in de spits, dus je zult ergens een punt moeten kiezen waar je er een stel vanaf haalt.
Als je sommige van de tot Dordrecht rijdende s2100'en ziet aan de randen van de spits dan zou je daar al in Rotterdam een stel af kunnen halen en zo zijn er ook treinen die op Rotterdam - Roosendaal capaciteit over hebben. In Rotterdam is afrangeren echter niet praktisch vanwege de korte stop en het kruisen van andere stromen om de trein op 'n opstelspoor te krijgen danwel er weer vandaan te krijgen. Dordrecht heeft een soortgelijk probleem, maar Roosendaal heeft én een langere stop én hele goede mogelijkheden om een treinstel snel aan de kant te zetten en voor 'n tegentrein weer voor te rijden. Dat is dus de voornaamste reden dat er daar pas een stel af gaat.
En de echt drukke spitstreinen die wel hun twee stelletjes nodig hebben worden natuurlijk niet voor niks pas in Bergen op Zoom gesplitst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Reizigers tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag hebben ook niks aan een stop in Gouda. Doorgaand verkeer zat, maar toch stopt de IC er. Dat soort stops zijn juist dé manier om je materieel en personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Anders zou je immers veel langere sneltreinen naar Gouda moeten laten rijden terwijl er plek over is in de IC die er hard voorbij rijdt.
Gouda werd tot twee jaar geleden dan ook nog overgeslagen door de intercity, dus dat is misschien niet de handigste vergelijking. :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Reiziger Ddrs schreef:
JWM schreef:Welke reizigers over de korte afstand bedoel je dan?
Nou, degenen die Dordrecht - Rotterdam v.v. reizen he. Volgens mij wil jij het echt niet snappen gewoon, maar ga ze maar eens turven in de spitsuren zou ik zeggen... neem wel voldoende papier en pennen mee, je zal ze nodig hebben :evil
Het is onmogelijk exact alle reizigers te tellen die in Rotterdam instappen én in Dordrecht uitstappen.
Reiziger Ddrs schreef:Reizigers tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag hebben ook niks aan een stop in Gouda. Doorgaand verkeer zat, maar toch stopt de IC er. Dat soort stops zijn juist dé manier om je materieel en personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Anders zou je immers veel langere sneltreinen naar Gouda moeten laten rijden terwijl er plek over is in de IC die er hard voorbij rijdt.
Het is juist ideaal als een trein over zijn volledige traject een ongeveer even grote bezetting heeft. Dat is volgens jou bij "de 1900" niet het geval door de gigantische piekbelasting tussen Rotterdam en Dordrecht. Met deze piek moet je vervolgens op het gehele traject van Den Haag naar Venlo rekening houden waardoor er dus op een heel groot gedeelte overcapaciteit ontstaat. Dat voorbeeld over Gouda is ook niet helemaal juist, Die IC's hoeven helemaal geen plek over te houden als ze Gouda voorbij rijden, je kan ze ook gewoon simpelweg inkorten 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het simpel en eenvoudig op te lossen door tussen Rotterdam en Dordrecht het 6-6-2 model te gaan hanteren 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Dat lijkt mij ook het beste inderdaad, zo'n 6-6-2 model :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Het is juist ideaal als een trein over zijn volledige traject een ongeveer even grote bezetting heeft. Dat is volgens jou bij "de 1900" niet het geval door de gigantische piekbelasting tussen Rotterdam en Dordrecht. Met deze piek moet je vervolgens op het gehele traject van Den Haag naar Venlo rekening houden waardoor er dus op een heel groot gedeelte overcapaciteit ontstaat.
Nouja, er zijn natuurlijk verschillende manieren van rekening houden met piekbelasting. Je kunt voor iedereen een zitplaats willen hebben, maar in dit geval lijkt het accepteren van staanplaatsen me een veel betere optie. Dan valt het met de overcapaciteit wel mee, die is er pas echt in de treinen die ook in 't weekend nog met ICRm rijden :wink:

Maargoed, 'tis nog een jaartje volhouden wat deze piek betreft: als 't goed is gaat er vanaf drgl 2011 elk kwartier een trein tussen Dordrecht en Gorinchem rijden en dan zal er hopelijk vanzelf wel een zekere spreiding over meerdere treinseries ontstaan. Hoewel de aansluiting met de s1900 wel de snelste bleef als ik de voorgestelde tijden op de site van het Locov goed herinner, de strakke kwartiersdienst s2100 / s2200 kreeg dan juist een ietsje ruimere aansluiting en dat zijn juist de treinen die wat meer reizigers kunnen hebben (s2100 rijdt immers vrijwel altijd met 12 bakken IRM in de spits). Al kan de ruimere aansluiting die verbinding wel geliefder maken: 'tis nu nog vaak even rennen.
Dat voorbeeld over Gouda is ook niet helemaal juist, Die IC's hoeven helemaal geen plek over te houden als ze Gouda voorbij rijden, je kan ze ook gewoon simpelweg inkorten 8-)
Mwoh, qua capaciteit zijn die helemaal niet zoveel groter geworden nadat de stop in Gouda erbij kwam volgens mij. Grootste verschil is eigenlijk dat er meer treinen als voortrein zijn gaan rijden. En in de spits kwam het toen ook voor dat er aparte sneltreinen uit Rotterdam en Den Haag kwamen om extra capaciteit te bieden, wat dus eigenlijk vergelijkbaar met de huidige situatie is.

@Vinny: Als je met 't 6-6-2 model zes IC's en zes stoptreinen bedoelt dan schiet je daar nog erg weinig mee op behalve dat je een schevere verdeling krijgt. Immers zijn zo'n beetje alle aansluitingen in Rotterdam en Dordrecht treinen die 4x/uur rijden en dat geldt bv. ook voor busaansluitingen. Eigenlijk ben je dan dus als reiziger beter af als de treinen juist wat minder frequent rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Dat "de 1900" zo uitpuilt in vergelijking met "de 2100" heeft veel meer redenen dan de aansluiting op de Arriva boemel: De 1900 stopt in Delft en Den Haag C, dat zijn bestemmingen die qua reistijd waarschijnlijk meer reizgers trekken dan Leiden en Amsterdam vanuit Dordrechts perspectief. Daarbij komt dat de 2100 1x/u doodloopt in Dordrecht en vlak doorvoor een Beneluxtrein heeft rijden die al een hoop reizigers weghaalt. Zoals je zelf ook al zegt komt daar ook nog eens bij dat de 2100 vaak 12 bakken dubbeldeks is tegenover 10 bakken enkeldeks in de 1900.
Reiziger Ddrs schreef:Mwoh, qua capaciteit zijn die helemaal niet zoveel groter geworden nadat de stop in Gouda erbij kwam volgens mij. Grootste verschil is eigenlijk dat er meer treinen als voortrein zijn gaan rijden. En in de spits kwam het toen ook voor dat er aparte sneltreinen uit Rotterdam en Den Haag kwamen om extra capaciteit te bieden, wat dus eigenlijk vergelijkbaar met de huidige situatie is.
Ow nee? Volgensmij zijn ze ook 4x per uur gaan rijden tegen voorheen 2x IC + 2x Sneltrein incl. stop in Gouda en Woerden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Vinny »

@Vinny: Als je met 't 6-6-2 model zes IC's en zes stoptreinen bedoelt dan schiet je daar nog erg weinig mee op behalve dat je een schevere verdeling krijgt. Immers zijn zo'n beetje alle aansluitingen in Rotterdam en Dordrecht treinen die 4x/uur rijden en dat geldt bv. ook voor busaansluitingen. Eigenlijk ben je dan dus als reiziger beter af als de treinen juist wat minder frequent rijden.
Er worden in het 6-6-2 model sowieso geen aansluitingen (meer) geboden omdat je hooguit 10 minuten hoeft te wachten op de volgende trein.
Het idee is natuurlijk dat ook Den Haag - Rotterdam er aan moet geloven, en ten zuiden van Dordrecht dat twee treinen door rijden naar Roosendaal, twee naar Breda en twee keren in Dordrecht. Probleem wat dat betreft dus ook verhopen. Iemand nog iets anders?

Oh ja, de Noord-Oost: Die ligt nu in Rotterdam in een vrijwel pefecte kwartierligging. Ik zou zeggen niets aan doen. De overstap is het ene kwartier net ietsje robuuster dan het andere kwartier. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

En waar staat die 6-6-2 nu voor? 6x boemel, 6x IC en 2x ?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Vinny »

6 IC
6 Sprinter
2 Goederenpaden

Sorry dat ik niet duidelijk was. Het PHS/Spoorboekjeloosreizen/whatever is zovaak in het nieuws geweest dat ik dacht dat 6-6-2 gesneden koek was. Het is een voetbalopstelling voor spoornerds :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Daarbij komt dat de 2100 1x/u doodloopt in Dordrecht en vlak doorvoor een Beneluxtrein heeft rijden die al een hoop reizigers weghaalt.
Tja, maar andersom is dat natuurlijk het geval met de 1900 1x/uur. Al kan ik niet echt zeggen hoeveel dat scheelt omdat de benelux nog niet ri. Rotterdam rijdt op het tijdstip dat ik die kant op reis.
JWM schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Mwoh, qua capaciteit zijn die helemaal niet zoveel groter geworden nadat de stop in Gouda erbij kwam volgens mij. Grootste verschil is eigenlijk dat er meer treinen als voortrein zijn gaan rijden. En in de spits kwam het toen ook voor dat er aparte sneltreinen uit Rotterdam en Den Haag kwamen om extra capaciteit te bieden, wat dus eigenlijk vergelijkbaar met de huidige situatie is.
Ow nee? Volgensmij zijn ze ook 4x per uur gaan rijden tegen voorheen 2x IC + 2x Sneltrein incl. stop in Gouda en Woerden.
Capaciteit voor reizigers uit Gouda is inderdaad groter geworden, maar de IC's zijn niet gek veel langer geworden als voor drgl 2007. Rotterdamse deel is nog vaak twee stellen en je had destijds in de spits ook al langere treinen die dan als, als ik me niet vergis, serie 17000 Rotterdam - Deventer reden.
Sneltreinen voor 2007 waren veelal IRM6+4 met de zesjes voor Den Haag en da's ook de huidige lengte van vele s2000-en. De vier bakken dubbeldeks voor Rotterdam zijn nu alleen wat meer bakken enkeldeks geworden en je hebt iets minder spreiding. Valt wel op namelijk dat men in Gouda veelal de eerste van de twee vlak achter elkaar rijdende treinen pakt, maar vanuit Utrecht weer terug in mindere mate. Zal allicht aan het ver weg vertrekken van de s2000 (helemaal op spoor 18/19 immers)
Vinny schreef:Oh ja, de Noord-Oost: Die ligt nu in Rotterdam in een vrijwel pefecte kwartierligging. Ik zou zeggen niets aan doen. De overstap is het ene kwartier net ietsje robuuster dan het andere kwartier.
Nouja, nu even niet natuurlijk omdat de s2800 een kleine verschuiving heeft gehad vanwege de ligging van de s4000. Eigenlijk zijn beide officiële aansluitingen daarmee wel robuust: het ene kwartier 7 minuten en het andere kwartier 11 minuten.
Volgend jaar is 't wel weer een hele strakke kwartiersdienst en aangezien Dordrecht - Rotterdam daar nu al vrij dichtbij zit zijn alle aansluitingen dan mooi gelijkwaardig.
Vinny schreef:Er worden in het 6-6-2 model sowieso geen aansluitingen (meer) geboden omdat je hooguit 10 minuten hoeft te wachten op de volgende trein.
Het idee is natuurlijk dat ook Den Haag - Rotterdam er aan moet geloven, en ten zuiden van Dordrecht dat twee treinen door rijden naar Roosendaal, twee naar Breda en twee keren in Dordrecht. Probleem wat dat betreft dus ook verhopen. Iemand nog iets anders?
Krijg je dan geen 20/40 verdeling naar Breda en Roosendaal? Want in dat geval kan het natuurlijk een onaangename verrassing in de vorm van 35 i.p.v. 5 minuten wachten als je op 't andere halfuur wilt overstappen dan je gewent bent bijvoorbeeld. Tot Dordrecht is zo'n verdeling inderdaad geen probleem, erna wordt 't dus lastiger. Vooral omdat de stoptreinen ook maar net in zo'n gat van 10 minuten tussen twee IC's op Ddr-Zlw passen, wat je dan toch zowiezo gaat krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door JWM »

Capaciteit voor reizigers uit Gouda is inderdaad groter geworden, maar de IC's zijn niet gek veel langer geworden als voor drgl 2007. Rotterdamse deel is nog vaak twee stellen en je had destijds in de spits ook al langere treinen die dan als, als ik me niet vergis, serie 17000 Rotterdam - Deventer reden.Sneltreinen voor 2007 waren veelal IRM6+4 met de zesjes voor Den Haag en da's ook de huidige lengte van vele s2000-en. De vier bakken dubbeldeks voor Rotterdam zijn nu alleen wat meer bakken enkeldeks geworden en je hebt iets minder spreiding.

Conclusie: De capaciteit op het traject Utrecht - Rotterdam/Den Haag is exact hetzelfde gebleven.
Reiziger Ddrs schreef:Krijg je dan geen 20/40 verdeling naar Breda en Roosendaal? Want in dat geval kan het natuurlijk een onaangename verrassing in de vorm van 35 i.p.v. 5 minuten wachten als je op 't andere halfuur wilt overstappen dan je gewent bent bijvoorbeeld. Tot Dordrecht is zo'n verdeling inderdaad geen probleem, erna wordt 't dus lastiger. Vooral omdat de stoptreinen ook maar net in zo'n gat van 10 minuten tussen twee IC's op Ddr-Zlw passen, wat je dan toch zowiezo gaat krijgen.
Dit kan ik niet helemaal volgen. Waarom kan je bijvoorbeeld niet strak 30/30 rijden naar zowel Breda als Roosendaal :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Caspar »

Hoe vol zitten de 10 bakken Virm vanuit Dordrecht naar Rotterdam van de t2200 in de spits ingelijk? Of als er niet met Virm gereden wordt, de 6 bakken Ddm1? Vind het hier altijd zo vreemd dat er over aansluitingen wordt gesproken vanuit Dordrecht op Rotterdam naar Utrecht, terwijl daar sowieso altijd wel binnen enige minuten een trein naar Gouda/ Utrecht gaat. Andere kant op al helemaal, als je vanuit Utrecht komt, is er volgens mij om de 3 minuten wel een trein naar Dordrecht in Rotterdam. Ook een stoptrein vind ik op die korte afstanden een prima optie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Dexter »

JWM schreef:Daarbij komt dat de 2100 1x/u doodloopt in Dordrecht en vlak doorvoor een Beneluxtrein heeft rijden die al een hoop reizigers weghaalt.
Nou breek me de bek niet open... Ik reed vanavond zo'n 'doodlopende' 2100 (klinkt niet echt leuk :| ze hadden het beter de aparte serie 2400 kunnen laten) en de normaal voor ons uit rijdende 9200 had +25 waardoor mijn trein overspoeld werd met mensen voor Gv, Rtd, Ddr en zelfs Zeeland, hoewel voor die mensen de aansluiting op de 12100 te Rsd toch al in het water was gevallen.

Overigens, toen ik de hobbel op reed bij Nvp werd ik verrast door een enorme gloed van achter de hobbel en daarna zowat verblind door een fel licht. Dat verschijnsel blijkt daar elk uur voor te komen, men noemt het: Fyra. 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Conclusie: De capaciteit op het traject Utrecht - Rotterdam/Den Haag is exact hetzelfde gebleven.
Hehe, je bent erachter. Ik zeg al vanaf 't begin dat'ie gelijk gebleven is maar nu dus, doordat alles in Gd stopt, efficienter gebruikt wordt.

Wat betreft de 10-minutendiensten: eh ja, was niet helemaal wakker.

@Caspar: de zes bakken DDM1 uit de 2214 heb ik alleen ervaring mee. Die zit in Ddr nog niet heel vol, pas op Rlb en Rtb stroomt die echt vol. Maar da's ook niet gek: hij sluit op geenenkele trein aan in Ddr en ook slechts beperkt op de bussen.
Verder is het aantal treinen Ddr-Rtd handig als je daar reist, maar als je op 'n minder frequente overstapt aan beide kanten beperkt dat de keuze. Om de 3 minuten is wat overdreven: dan tel je de stoptreinen mee die onderweg ingehaald worden. Maargoed, vanavond meer want mobiel tikt wat lastig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door M57 »

Dordrecht is overrated.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Dexter »

M57 schreef:Dordrecht is overrated.
Nee hoor Dordt is een behoorlijk druk station, dus een frequente bediening is niet bepaald een overbodige luxe. En qua capaciteit wordt er al jaren geroepen om een extra middenperron en meer opstelsporen.
Vallend blad maakt rails glad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

Zo, alle berichten over de Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht even uit de opvallende dingen gevist want daar hoorde dit allang niet meer. Ga hier maar weer verder piekeren over al die reizigers tussen Rotterdam en Dordrecht ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten