Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Geert »

Utrechtse buschauffeurs voeren actie
Geplaatst op: zaterdag 24 oktober 2009 om 14:09
Laatst bijgewerkt: zaterdag 24 oktober 2009 om 15:47

UTRECHT - Utrechtse buschauffeurs van GVU voeren zaterdagavond actie. Vanaf half vier is de stadsbus gratis, tot het einde van de dag. De buschauffeurs hebben er genoeg van dat ze hun salaris regelmatig te laat gestort krijgen.
Lees verder

Da's handig voor alle krakers die nu op het Neude protesteren, kunnen ze weer voordelig naar huis ;)
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Raymond »

GVU/Connexxion gaat er wel met hard hand tegenin zeg door steekproefgewijs controleren en als de chauffeur de pineut is gelijk ontslagen wordt. Lijkt me erg overtrokken en bovendien is er straks dan zeker een personeelstekort. :roll:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Mikos »

Maarja, dat is bij elke staking natuurlijk zo, he. Je hebt altijd chauffeurs die onder een jaarcontract rijden of een ander contract, waardoor ze bij welke staking dan ook niet mee kúnnen doen, op straffe van het op staande voet ontslagen worden.
Maar, ik ben het ook wel met je eens dat het zo wel overtrokken wordt. Bedenk wel: Als iedere chauffeur meedoet, kúnnen ze die simpelweg niet allemaal ontslaan, want dan rijden er vanavond en morgen geen bussen meer. :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Fles »

Mikos schreef:Je hebt altijd chauffeurs die onder een jaarcontract rijden of een ander contract, waardoor ze bij welke staking dan ook niet mee kúnnen doen, op straffe van het op staande voet ontslagen worden.
Zo'n contract zou onwettig zijn trouwens, het stakingsrecht is wettelijk geregeld.

Maar als het een wilde, niet breed gedragen actie betreft, kunnen ze het op werkweigering gooien en ben je de klos ja.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Geert »

Raymond schreef:GVU/Connexxion gaat er wel met hard hand tegenin zeg door steekproefgewijs controleren en als de chauffeur de pineut is gelijk ontslagen wordt. Lijkt me erg overtrokken en bovendien is er straks dan zeker een personeelstekort. :roll:
Zou dat geen willekeur zijn? Als wordt aangekondigd dat alle chauffeurs niet stempelen zou je ze eigenlijk allemaal moeten controleren. Nu is een buschauffeur die niet stempelt en waar toevallig dummypassagiers in meerijden de klos, terwijl zijn collega die ook niet stempelt maar waar geen dummypassagiers bij zijn ingestapt geluk heeft.

En waar wilde GVU zo snel die controleurs vandaan halen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Wubbo »

Wordt bij die controleurs het salaris eigenlijk wel op tijd gestort?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Fles »

Ik denk dat dit weer een gevolg is van het aanbestedingsbeleid in het OV. Dat faalt toch wel zo terminaal hard, niet meer leuk. Er rijden veel bussen rond waar wat aan mankeert, want het mag allemaal niks kosten. En als je ziet wat je als beginnend buschauffeur verdient dan begrijp ik eigenlijk niet goed dat er nog IEMAND is die zich godsonmogelijk vroeg zijn bed uit laat jagen om met die zeepkisten door de stad te gaan rijden, en onderwijl allerlei shit over je heen te krijgen. Maar ja, het mag allemaal niks meer kosten he. EIgenlijk is het gewoon schandalig hoe

chauffeurs omgaan met reizigers (maar hey, wat zou jij doen voor die schijtstuiver?)
vervoerders omgaan met chauffeurs (IEMAND moet opdraaien voor die veel te laag ingeschreven offerte)
aanbestedende overheden omgaan met vervoerders (Ja, ze falen. Nou en? Klagen heeft geen enkele zin iig)

Zo, wel weer even genoeg gegeneraliseerd voor nu :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Suus »

Maar het gaat lang niet in elke concessie fout :!:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Raymond »

En GVU is natuurlijk ook nog niet aanbesteed he.. (anders had GVU er misschien niet eens meer gezeten)
Al is het sowieso vreemd dat de salarissen niet op tijd betaald kunnen worden. Voor zover bekend zit het GVU immers niet op het randje van de afgrond.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Actie Utrechtse buschauffeurs voorlopig van de baan

Bericht door Wubbo »

Actie Utrechtse buschauffeurs voorlopig van de baan
Geplaatst op: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:45
Laatst bijgewerkt: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:46

GVU gaat in gesprek met de boze buschauffeurs. Dat heeft het bedrijf laten weten aan het AD. Het gesprek vindt aanstaande maandag plaats. Door deze toezegging hebben de chauffeurs besloten om hun acties voorlopig op te schorten. De chauffeurs waren van plan om alle reizigers vanavond gratis te laten reizen.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

GVU: "Salarissen vandaag betaald"

Bericht door Wubbo »

GVU: "Salarissen vandaag betaald"
Geplaatst op: maandag 26 oktober 2009 om 17:47
Laatst bijgewerkt: maandag 26 oktober 2009 om 17:48

De Utrechtse buschauffeurs krijgen vandaag hun salaris. Dat heeft busmaatschappij GVU beloofd in een gesprek met de ondernemingsraad van het bedrijf. Afgelopen zaterdag wilde een deel van het personeel actie voeren, maar dat werd uitgesteld nadat het GVU had toegezegd om met ze in gesprek te gaan. Volgens GVU staan de salarissen vandaag nog op de rekening van het personeel. De andere klachten van chauffeurs worden later besproken.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Fles »

Bee schreef:Maar het gaat lang niet in elke concessie fout :!:
Alleen maar bij die waar ik van zie, hoor en lees :pos:

Maar waar worden tevreden reizigers behoorlijk vervoerd door voldoende betaalde en vriendelijke chaufeurs in comfortabele en rijvaardige bussen dan? :idea:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Mikos »

Dat is maar net welke eisen je er aan stelt.

Ik ben bijvoorbeeld ontzettend tevreden over Connexxion hier in Salland, met al haar Amba's (heb ik namelijk totáál geen problemen mee). Of dat de chauffeurs voldoende betaald krijgen? Dat is natuurlijk de vraag, maar ik hoor ze er niet over.
Verder zijn het hier stuk voor stuk hele aardige chauffeurs.
Ik zou bijna willen zeggen: Kom eens een kijkje nemen :pos: :mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Karl »

Fles schreef:Maar waar worden tevreden reizigers behoorlijk vervoerd door voldoende betaalde en vriendelijke chaufeurs in comfortabele en rijvaardige bussen dan? :idea:
Die chauffeurs kunnen ook weinig doen aan de overvloed aan rAmba's. Ik ben wel tevreden over het gros van de chauffeurs van SRR streek (Qbuzz), alleen wat te weinig beenruimte.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Vinny »

Fles schreef:
Bee schreef:Maar het gaat lang niet in elke concessie fout :!:
Alleen maar bij die waar ik van zie, hoor en lees :pos:

Maar waar worden tevreden reizigers behoorlijk vervoerd door voldoende betaalde en vriendelijke chaufeurs in comfortabele en rijvaardige bussen dan? :idea:
Ik zou zeggen Veolia Zuid-Limburg :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Stefan »

En ik zeg Arriva Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Maar da's mijn mening. :oops: :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

GVU gaat problemen aanpakken

Bericht door Wubbo »

GVU gaat problemen aanpakken
Geplaatst op: donderdag 5 november 2009 om 20:22
Laatst bijgewerkt: donderdag 5 november 2009 om 20:22

De Utrechtse busmaatschappij GVU gaat de problemen in het bedrijf aanpakken. Dat heeft de directie woensdag toegezegd in een gesprek met de ondernemingsraad. Buschauffeurs klagen al tijden over mankementen aan bussen en rit-uitval. Om deze problemen op te lossen wil GVU reservebussen aanschaffen. Wanneer het wagenpark van GVU versterking krijgt is nog niet duidelijk.
Lees verder

Ik weet nog wel wat Nijmeegse bussen... ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Daniel »

Ze hebben nu al een GVB-bus als leswagen bij 't GVU. Op de Yahoo-groep Busfoto gaan de geruchten dat dat te maken heeft met instructie op gelede bussen met de motor achterin wat weer zou kunnen duiden op meer overtollige Citaro G's van Connexxion naar 't GVU (de Van Hools hebben de motor immers in het voorste deel zitten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Suus »

Waar heeft Connexxion een overschot aan Citaro G-bussen dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Daniel »

Nu nergens geloof ik. Al staan er een stel in Uithoorn die de chauffeurs daar weg schijnen willen te hebben omdat ze het rotdingen vinden.
En er zitten er een stel extra in Almere momenteel omdat ze daar de bussen aan 't opknappen zijn voor de nieuwe concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Wubbo »

Waarom moet je een bus uit Amsterdam laten komen als je zelf al Citaro's hebt en je moederbedrijf (Connexxion) ze ook in de buurt heeft?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Ze hebben nu al een GVB-bus als leswagen bij 't GVU. Op de Yahoo-groep Busfoto gaan de geruchten dat dat te maken heeft met instructie op gelede bussen met de motor achterin wat weer zou kunnen duiden op meer overtollige Citaro G's van Connexxion naar 't GVU (de Van Hools hebben de motor immers in het voorste deel zitten).
Beetje vreemde redenatie; zolang je met hetzelfde effect op het rechterpedaal kan blijven trappen, boeit het een chauffeur echt niet waar de motor zit. Misschien dat de OR er iets over wil zeggen, maar dan nog...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Waarom moet je een bus uit Amsterdam laten komen als je zelf al Citaro's hebt en je moederbedrijf (Connexxion) ze ook in de buurt heeft?
Omdat ze op dit moment nog niet "over" zijn :wink:

@Chauf21: er schijnt toch wel een verschil te zijn tussen bussen waarbij het achterste deel duwt en waarbij het voorste deel trekt. Maargoed, weet ik ook de details niet van en het is maar net wat de voorkeur van de chauffeur is en waar'ie aan gewend is.
Kan natuurlijk ook zijn dat GVU gewoon krap in de bussen zit, maar gezien het aantal instructieritten dat ik tegenkom wel flink veel nieuw personeel aan 't opleiden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:@Chauf21: er schijnt toch wel een verschil te zijn tussen bussen waarbij het achterste deel duwt en waarbij het voorste deel trekt. Maargoed, weet ik ook de details niet van en het is maar net wat de voorkeur van de chauffeur is en waar'ie aan gewend is.
Ja, dat weet ik wel. Maar ik vind het niet echt nodig om speciaal daarvoor personeel te gaan instrueren. GVU heeft trouwens zowel duw- als trekwagens. Als je met aardgas of hybride bussen gaat rijden, dan heb je de instructie wel nodig, maar voor dit; neuh, vind ik niet. Zonde van de investering. Maar GVU schijnt het enige winstgevende onderdeel van Connexxion te zijn (ik refereer even naar de uitspraak van een OR-commissielid van het GVU), dus wellicht zijn ze wat overmoedig :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrechtse buschauffeurs voeren actie

Bericht door Wubbo »

GVU heeft toch twee eigen lesbussen (de 4060 en de 4061)? Zijn dan wel geen geledes, maar wel bussen.
En je maakt mij niet wijs dat er geen geledes over zijn tussen de spitsen. Sowieso staat van het GVU de gehele bezetting van lijn 13 stil tussen de spitsen, die kun je prima gebruiken om mee te lessen. Lessen in de spitsen is sowieso niet handig volgens mij, dan kun je de leschauffeur wel beter gebruiken.

Maar misschien denk ik te veel als een commercieel bedrijf in plaats van als een ex-overheidsbedrijf :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten