Metro en Tram in Limburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
LIJN66
Berichten: 13
Lid geworden op: Do 29 Nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor LIJN66 » Zo 09 Dec 2018, 17:08

Stel, er word geld gemaakt voor een metro of tram. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn :lol: !
In welke plaats of gedeelte zou die lijn worden gemaakt?

Alternatief en waarom:
-Roermond; handig voor toeristen die van het station naar de outlets willen gaan. Tevens handig voor scholieren
-Venlo; Handig voor vervoer in centrum en Internationale verbindingen. Tevens handig voor scholieren
-Weert; Handig voor vervoer in centrum en Internationale verbindingen. Tevens handig voor scholieren
-Maastricht; Handig voor vervoer tussen Belgie en de beide kanten van de maas. Tevens handig voor scholieren en een handige maar duur Alternatief voor de sneltram
-Zuid-Limburg; Handig voor toeristen en vervoer tussen het Drie landenpunt en Heerlen. Tevens handig voor scholieren en internationale verbindingen.

Idee voor lijnen:
-Maaslijn; van nijmegen tot maastricht
-Rurtallijn; Monchengladbach naar Roermond
-Heuvellijn; Hasselt naar Aachen via Frielandenpunt

Heb jij nog een leuk idee of Alternatief? laat het weten!
Check altijd in en uit!

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Ma 10 Dec 2018, 00:13

Ik mis de metropolen Sittard-Geleen en Parkstad (Heerlen-Kerkrade).

En ik wil niet azijnpissen maar
- Roermond, Weert: Stadsdiensten nauwelijks levensvatbaar, echt veeeel te weinig reizigers.
- Venlo en Sittard-Geleen: Stadsdienst iets levensvatbaarder, maar nog mega-ver van aantallen waar je een tram voor zou willen aanleggen.
- Parkstad: Bussen doen het aardig goed. As Hoensbroek-Heerlen Station-Hogeschool-Ziekenhuis zou je kunnen vertrammen (misschien ook Brunssum-Heerlen station?), maar ik denk dat het desalniettemin heeeel lang duurt voor je die investering eruit hebt,
Alle andere lijnen: aantallen ondanks dat ze het goed doen toch nog veel te laag.
- Maastricht: Misschien zou je AZM-Station-Markt-Brusselse Poort-(Daalhof? is daar ruimte voor een tram?) kunnen vertrammen qua reizigersaantallen. Maar ook hier: terugverdientijd?
Of de tram Hasselt Maastricht (die ik nog niet zo gauw gerealiseerd zie worden) doortrekken naar AZM
Andere lijnen: ondanks redelijk bezet: veel te lage aantallen.
- Zuid-Limburg als geheel: Ik zou niet weten wat je daar zou kunnen vertrammen.. misschien Aachen-Vaals-Gulpen-Maastricht qua reizigersaantallen.
Maar ook hier: dure lijn om aan te leggen.. door stedelijk gebied waar je de ruimte niet hebt in Aachen en Maastricht.. Maasbrug nodig, geaccidenteerd terrein...... ook hier: terugverdientijd heeeeel lang..

- Maaslijn: bestaat al.. en na de electrificatie zal een doorgaande trein Nijmegen-Maastricht vast overwogen worden
- Ruhrtallijn: ligt te gevoelig. Belgie wil m graag gereactiveerd hebben vanwege de verbinding Antwerpen-Roergebied. Goederen dus. En dat wil NL niet (wel de lasten niet de lusten). Passagiersvraag is echt veel te gering om reactivering om die reden te doen. Als die passagiersvraag er echt was bestond er allang een (snel)busdienst Roermond-M.Gladbach in een acceptabele frequentie. De weginfrastructuur (N280/Autobahn 52) is prima geschikt voor een snelle busverbinding.
- Heuvellijn: Ik snap niet wat je hier wilt? Een tram aanleggen het drielandenpunt op? Of de Montzenlijn reactiveren voor reizigersvervoer, station aanleggen in Gemmenich en dan een pendelbus? Voor allebei zie ik geen enorme reizigersstromen.

En metro en Zuid-Limburg zijn natuurlijk 2 begrippen die totaal niet met elkaar te rijmen zijn.
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41132
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor Suus » Ma 10 Dec 2018, 00:30

Ik weet dat dit niet Limburg is, maar als ze dat zijlijntje naar Dalheim echt een schung zouden willen geven, dan zouden ze daar een wat eenvoudiger tariefsysteem moeten invoeren. Dan wordt het misschien nog eens wat, het is nu dankzij een aanbesteding weer een tijdje levensvatbaar maar de volgende keer wordt die dienst vrijwel zeker opgeheven en dan kan je de nu al praktisch onmogelijk geachte verlenging naar Roermond ook wel vergeten.

Reizigers worden van die lijn weggepest door een waar tarievenoerwoud ontstaan door twee verkeersverbonden die elkaars vervoersbewijzen nog niet eens in overgangsvorm accepteren (VRR-tickets zijn niet te koop verder dan Mönchengladbach-Genhausen terwijl AVV-tickets alleen geldig zijn tussen Wegberg en Dalheim, het bovenliggend NRW-tarief is duurder) terwijl dat bij de parallel lopende buslijn wél is opgelost (men heeft wel 6 A4'tjes nodig om het uitgelegd te krijgen, maar vooruit).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7401
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor regenmaker » Di 11 Dec 2018, 19:50

@Erjeebee: Die buslijn Roermond - Mönchengladbach komt er, maar pas in 2020.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

huibf
Berichten: 3376
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor huibf » Di 11 Dec 2018, 21:20

Roermond en Weert, die tweede iets te grote dorpen kennen een stadsdienst die nu niet echt overloopt met reizigers.
Enig potentieel zou een electrische pendelbus zijn tussen NS en de Outlet, elk kwartier.

Vergeet niet dat een tramlijn al 40x meer kost dan een vrijliggende busbaan. Waaroom denk je dat Eindhoven heeft gekozen voor een HOV busbaan.

Start maar eens met het openen van stations tussen Weert en Roermond. Dát lukt al niet.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Di 11 Dec 2018, 23:58

regenmaker schreef:@Erjeebee: Die buslijn Roermond - Mönchengladbach komt er, maar pas in 2020.

Endlich......
Wordt dat een (semi-)sneldienst of gaat ie unterwegs lekker door alle kleine Dörflein slakkengangen?
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7401
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor regenmaker » Wo 12 Dec 2018, 06:17

Het gaat om een verlenging van de SB83.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

huibf
Berichten: 3376
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor huibf » Wo 12 Dec 2018, 07:55

Was dat al niet eerder zo?
Ik weet dat er vroeger een overstap mogelijk was op de grens.
Maar daarvoor ?

Het idee overigens staat op http://www.bz-mg.de/aus-dem-umland-nrw- ... c2wAY.dpbs

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1359
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor SLToilet » Do 13 Dec 2018, 15:03

Een tram kan nog net, maar een metro in Limburg!? Dan ben ik toch wat sceptisch. Vooral in het noorden en midden zie ik eigenlijk alleen een rol weggelegd voor de uiteinden van een Zuid-Limburgs, Eindhovens of Gelders S-Bahn-achtig net, daarbij de huidige S-lijnen buiten beschouwing latende.

Voor de rest zou ik lightrail bij Maastricht naar Hasselt niet uitsluiten maar daar mag nog weleens goed worden gekeken naar de manier waarop om de kansen te vergroten.
Echter, niks zou te gek zijn voor Vaals, dat is immers praktisch een voorstad van Aken. Dat zou een mooi eindpunt kunnen zijn van een Stadtbahn (gecombineerde tram/metro). Dat als verlengde van een lijn die langs verschillende belangrijke Akense wetenschappelijke instituten komt.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5681
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor trolly » Do 13 Dec 2018, 15:29

En waarom zou een metro geen optie voor Limburg zijn? Reeds lang voor de opening van de Rotterdamse metro beschikte Limburg al over een uitgebreid ondergrond spoornetwerk, waarover flinke aantallen passagiers vervoerd werden. 't Is dat het comfort wat te wensen overliet en de stations niet allemaal even eenvoudig bereikbaar waren. Anders zou ik zeggen: gewoon opengooien, de tunnels liggen er al :Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2858
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06
Contact:

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor Lijn 45 » Do 13 Dec 2018, 16:10

:lol:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5546
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor ArrivaBas » Do 13 Dec 2018, 18:14

trolly schreef:En waarom zou een metro geen optie voor Limburg zijn? Reeds lang voor de opening van de Rotterdamse metro beschikte Limburg al over een uitgebreid ondergrond spoornetwerk, waarover flinke aantallen passagiers vervoerd werden. 't Is dat het comfort wat te wensen overliet en de stations niet allemaal even eenvoudig bereikbaar waren. Anders zou ik zeggen: gewoon opengooien, de tunnels liggen er al :Y

Vormden de mijnen een heel netwerk? :')
17-10-2019: Trein 3.540 km, Bus 209 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5681
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor trolly » Za 15 Dec 2018, 13:32

Niet per sé, maar de vraag is of dat nodig is om een netwerk te vormen. Het antwoord is nee.

Uitgaand van het idee dat in Rotterdam en Amsterdam twee lullige tunnels voldoende zijn om een netwerk te heten, hieronder een plaatje van het gangenstelsel van de drie grootste verdiepingen van Staatsmijn Emma, op dezelfde schaal geprojecteerd op een plattegrond van Amsterdam. Per verdieping meer kilometer tunnel dan het Amsterdamse tramnet, zo te zien.

Afbeelding

Plaatje is in 3D te bekijken met zo'n tweekleurig brilletje.

Gevonden op https://www.demijnstreek.nl/destaatsmijnenemma.php, alwaar veel meer over dit onderwerp, zoals het gebruik van vriestechniek voor de schachtbouw, zoals een halve eeuw later ook toegepast bij de bouw van de Oostlijn van de Amsterdamse metro :shock:
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Zo 16 Dec 2018, 04:43

En er zijn ook nog wat betunnelde heuveltjes zoals de St Pietersheuvel.
Rails er in en gaan met die metrobanaan.
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2834
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor n-evo » Ma 17 Dec 2018, 20:28

trolly schreef:Uitgaand van het idee dat in Rotterdam en Amsterdam twee lullige tunnels voldoende zijn om een netwerk te heten [...]

Vereiste van een metronetwerk is dan ook niet dat zo'n trein per se door een tunnel moet. Bovengronds schijnt ook prima te gaan. *trein*

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Ma 17 Dec 2018, 22:14

Eh, .., maar, maar, hij moet toch op z'n minst een stukkie van het traject ondergronds, anders is het echt geen metro.
Toch?
Astie helemaal bovengronds rijdt noem je zoiets toch tram of light rail of S-bahn of weetikveel.

Edit: Realiseer me ineens dat de 50 in A'dam helemaal bovengronds rijdt maar toch metro heet.
Wat is dan de precieze definitie van Metro?
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor Yanaike » Ma 17 Dec 2018, 22:36

Een metro is een soort 'trein' die in principe geen gelijkvloerse kruisingen heeft met geen enkel ander vervoersmiddel (maar ook op die regel zijn uitzonderingen, in het buitenland, dat wel).

Eigenlijk komt het er op neer dat er bij/tussen de definities sneltram, lightrail, metro en S-Bahn een groot grijs gebied is, waar niet echt een duidelijke grens valt te trekken waar het ene systeem ophoudt en het andere begint.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5681
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor trolly » Ma 17 Dec 2018, 22:51

Yanaike schreef:Een metro is een soort 'trein' die in principe geen gelijkvloerse kruisingen heeft met geen enkel ander vervoersmiddel (maar ook op die regel zijn uitzonderingen, in het buitenland, dat wel).

Eigenlijk komt het er op neer dat er bij/tussen de definities sneltram, lightrail, metro en S-Bahn een groot grijs gebied is, waar niet echt een duidelijke grens valt te trekken waar het ene systeem ophoudt en het andere begint.


:Y

Zie voor de "uitzonderingen" overigens ook de Amsterdamse 51 en alle gelijkvloerse kruisingen in het Rotterdamse metronet.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

reisthijs
Berichten: 4971
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor reisthijs » Di 18 Dec 2018, 10:44

erjeebee schreef:Edit: Realiseer me ineens dat de 50 in A'dam helemaal bovengronds rijdt maar toch metro heet.
Wat is dan de precieze definitie van Metro?
De 50 is niet altijd een metro geweest, toen de lijn werd geopend werd het een sneltram genoemd.

Lange tijd werd in Nederland alles wat geen échte metro was heel krampachtig 'sneltram' genoemd. De definitie van een metro was zelfs wettelijk vastgelegd in het 'metroreglement'.

Daar is men langzamerhand op teruggekomen. Voor de reizigers boeit het immers niet of de "uitzonderingen" aan een formele definitie voldoen zolang ze deel uitmaken van hetzelfde netwerk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Di 18 Dec 2018, 22:36

Ik vind niet direct een definitie van Metro in het reglement anders dan dat gelijkvoerse overgangen niet zijn toegestaan (waar dan weer ontheffing voor kon worden verleend, wat klaarblijkelijk in Rotterdam is gebeurd)

Anyway, back to Limburg... hier en daar een tram zou misschien kunnen... ooit... maar een metro.....
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 138
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor MLouter » Wo 19 Dec 2018, 00:13

Nou ik heb de website van Infrastruct even gekeken en daar tekenen ze het een na het andere lijntje in Nederland binnen, van metro tot tram tot HSL's voor heel Nederland. Dus gewoon bouwen die Parkstadmetro.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 987
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor erjeebee » Wo 19 Dec 2018, 01:26

watdehek is Infrastruct???
Today's (08-01-2019) google result for Queensland Rail fail: 930000 results.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5546
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 19 Dec 2018, 07:48

Een webstek vol zwaar doorgeslagen en onhaalbare ideeën. :X
17-10-2019: Trein 3.540 km, Bus 209 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12435
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Dec 2018, 20:03

erjeebee schreef:Ik vind niet direct een definitie van Metro in het reglement anders dan dat gelijkvoerse overgangen niet zijn toegestaan (waar dan weer ontheffing voor kon worden verleend, wat klaarblijkelijk in Rotterdam is gebeurd)

Anyway, back to Limburg... hier en daar een tram zou misschien kunnen... ooit... maar een metro.....

Een volwaardige metro lijkt me ook enorm overdreven, maar de bestaande spoorlijnen en de zijtak naar Hasselt kunnen wel worden opgewaardeerd zodat er een vervoerssysteem ontstaat dat qua kwaliteit en comfort vergelijkbaar is met S-bahnnetwerken in Duitsland en Zwitserland :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
MLouter
Berichten: 138
Lid geworden op: Za 01 Mar 2014, 18:04
Locatie: Delft/Oss

Re: Metro en Tram in Limburg

Berichtdoor MLouter » Wo 19 Dec 2018, 22:16

erjeebee schreef:watdehek is Infrastruct???


Veel plezier, de link is gegeven. _O-
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten