Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

Gisteren, zaterdag den 24sten october van het jaar onzes Heeren 2009, zijn Meltrain en ik naar Frankfurt am Main geweest. Meltrain had twee ICE-kaartjes gewonnen bij het OHIH-forum-dat-we-hier-eigenlijk- niet-bij-naam-noemen-maar-we-schijnen-hier-niet-kinderachtig-te-zijn-dus-ik-doe-het-toch-lekker. En zo gingen we daar gisteren per Hispeed-ICE 'Amsterdam' 105 naar toe. Die naam vond ik vooral wel leuk ;) Maar dit hing nog aan een zijden draadje.
Meltrain was om half 9 in Utrecht in die trein gestapt. Ikzelf stapte in Arnhem in. Het was de bedoeling dat ik daar vanaf Zutphen per 3600 heen ging, om 8 50 aankwam en dus ruim de tijd had om de ICE van 9 07 te halen. Echter, mijn bus naar Zutphen vertrok 10 minuten te laat pas vanaf Deventer De Scheg! De reden ervan weet ik niet, er was al wel een chauffeur. Ik besefte in de buurt van Gorssel dat mijn overstap in Zutphen wel eens in de knoei zou kunnen komen. Ruim op tijd ging ik bij de deur staan. Ik hoorde al een aantal mensen zeggen dat het met die bussen de hele week al 'klote' is. De klok in de bus gaf 8 27 aan toen de deur zich opende, het moment dat de trein ook zou vertrekken. Vanuit de bus zag ik dat die trein er nog stond, dus ik, samen met medepassagiers, zet het op een lopen, maar helaas reed de trein nét weg. Net zoals woensdagavond klonk er weer een rits scheldwoorden, ook bij andere reizigers. Alleen omdat die bus zo lang in Deventer bleef staan koekeloeren. Ik Meltrain opgebeld dat het nog wel clos kon worden. Ik nam toen maar de sprinter naar Arnhem, die daar om 9 07 zou aankomen. Juist, het moment dat de ICE vertrok. Machinist aangesproken, maar die zei dat ICE's in principe niet wachten. Bij Velp Meltrain weer opgebeld. Ik zag namelijk op de AV op de telefoon staan dat de ICE Godzijdank 2 minuten vertraging had! Of hij dus even helemaal bij de voorste deur op mij kon wachten als hij aankwam. Net toen ik ophing, riep de machinist mij naar voren via de omroep, en die zei ook dat de ICE +2 had. Dat ik maar voorin moest blijven en het op een lopen moest zetten de trap op. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ren de trein uit en trok een gigantische sprint. Ik heb de hele ICE niet zien staan, maar ik hoorde Meltrain mijn naam al roepen, dus hij was er nog. En zo had ik de trein gehaald, en kon de reis beginnen!

Na een rit door via Oberhausen, Duisburg en Dusseldorf kwamen we na een kleine twee uur aan in Koln Hbf, waar we 12 minuten stilstonden om kop te maken. En dus gaf dit de tijd om wat mooie plaatjes te schieten.

Allereerst de prachtige Kölner Dom uit de 12e eeuw.
Afbeelding
Een Zwitserse intercity naar Chur dendert juist de brug over het station in.
Afbeelding
En natuurlijk onze gastheer van vandaag, de ICE 'Amsterdam' langs het perron.
Afbeelding

Hierna zetten we onze reis voort naar Frankfurt. Na een stop in Siegburg/Bonn gaat het verder over de HSL, waar 300 kph gereden wordt. Jemig, wat een tempo! Zeker door alle tunneltjes krijg je gewoon last van je oren ervan. Een snelweg lijkt ineens een provinciaal weggetje, bovenleidingsportalen suizen voorbij. Bossen, heuvels en dalen schieten voorbij, je hebt geeneens tijd om een foto te maken. Nou ja, stiekem toch eentje dan:
Afbeelding

Na een rit, waarbij we 143 km aflegden im amper 50 minuten, kwamen we aan te Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof. Een station, speciaal voor ICE's.
Afbeelding
En onder de noemer 'Fles blijmaken', het bordje:
Afbeelding

Op naar boven. Hier even gepind, en de vertrektijden opgezocht van de ICE terug en die van de S-bahn die we vanaf Centraal zouden moeten hebben daarvoor. Even een dagkaartje gekocht (EUR 14 voor ons 2-en), en toen een best eind lopen naar het Regionalbahnhof. Een ondergronds station, duidelijk niet met de pracht en praal van het Fernbahnhof, waar alleen de S8 en S9 stoppen, die beiden in een halfuursdienst rijden. Zo nu en dan komt er ook een verdwaalde regionaltrein.
Na een rit van 10 minuten met een S-bahntrein uit de serie 420, de oude serie, kwamen we ondergronds aan op Centraal. Frankfurt Hbf is een kopstation met 24 sporen, uit het jaar 18-zoveel. In 1978 is de Citytunnel aangelegd. Alle S-bahnlijnen, behalve de S7 omdat die niet meer past, rijden hier ondergronds, via Taunusanlage, Hauptwache, Konstablerwache en Ostendstraße, onder het centrum door. Hierna gaan de S3, 4, 5 en 6 verder richting Sudbahnhof, en de S1, 2, 8 en 9 richting Offenbach. Het stuk Hauptwache-Konstablerwache is een stuk waarbij de S-bahn over de binnenste sporen rijdt, en de sneltram over de buitenste. Op Konstablerwache is er een cross-platform overstap. Zo'n overstap S-bahn/U-bahn komt verder alleen in Wuhletal in Berlijn voor.
Enfin, Frankfurt Hbf ziet er zo uit:
Afbeelding
En kijk je de andere kant op, dan zie je de Kaiserstraße, old meets new:
Afbeelding
En hiero heb je ook de tram. In principe komen er vier lijnen hier, de 11, 16, 17 en 21. Lijn 20 naar het stadion rijdt alleen bij evenementen. Lijn 17 heeft hier trouwens bijna zijn eindpunt. Maar omdat er geen keermogelijkheid is, rijdt hij één halte verder, de Pforzheimerstraße, naast het CS, en keert daar.
Voila un tram.
Afbeelding
En hier een display in de tram, met bovenaan lijn en bestemming, daaronder de komende haltes, de grote is de volgende. (hier staat nu Linie 16 overigens) Er hangen er maar twee (één voor en één achter).
Afbeelding
Wij gingen per tram 16 naar het Südbahnhof. Daar stapten we uit en liepen over de S-bahnperrons naar de adere kant van het station, waar het sneltramstation is. Dit natuurlijk niet zonder plaatjes te schieten.
Een 420 als S3 naar Darmstadt.
Afbeelding
Een 423 als S5 naar Friedrichsdorf.
Afbeelding

Hierna doken we de Stadtbahn in. En dit zal ik even uitleggen.
In Duitsland heb je de U-bahn. Dit is een gewone metro, precies volgens het boekje.
Ook heb je de Straßenbahn, dit is de tram.
Ertussenin zit de U-Stadtbahn. Een U-stadtbahn is het beste te vergelijken met de sneltram, bijvoorbeeld zoals die van Utrecht. In het Ruhrgebiet stikt het van de Stadtbahnnetwerken (Köln, Düsseldorf, Essen, Bochum (heeft maar 1 lijn), Dortmund). Typisch hiervoor is dat de lijnen in het centrum ondergronds lopen. Praktisch alle lijnen zijn eind jaren '60, begin jaren '70 aangelegd en hebben daardoor vaak dezelfde, typerende uitstraling. In Essen, Bochum en op de Duisburgse U79 (onderdeel van het Düsseldorfse net) rijden er ook gewone stadstrams door de tunnels heen, hierdoor hebben een aantal stations een perron a la Amstelveen (hoog en laag).
Frankfurt heeft ook een U-Stadtbahn, vandaar dat ik het hier consequent over 'sneltram' heb. Ze profileren zichzelf echter graag als 'U-bahn', een metro dus. Ze rijden echter met bovenleiding, en op de bovengrondse stukken zijn er gelijkvloerse kruisingen. Ze rijden wel op een vrije baan door de straat. Alleen de U5 heeft nog het meeste weg van een echte tram, en wordt dan ook gereden met Ptb'tjes, die lijken ook heel erg op een tram.
Toch moet ik zeggen dat van alle Stadtbahnnetten die ik ken (alle in het Ruhrgebiet), deze wel het meeste op een echte metro lijkt. Anders dan in bijvoorbeeld Köln, kruisen de lijnen elkaar hier ondergronds wel geheel conflictvrij, bij Willy Brandtplatz, de Konstablerwache, Hauptwache, Zoo en Bockenheimer Warte.
Frankfurt heeft 5 materieeltypen, hier een overzichtje.
U2h en U2e rijdt voornamelijk op lijn U1 resp. U7. Ze hebben de nummers 303-406 en komen uit 1968-1978.
U3-materieel rijdt voornamelijk op lijn U4. nummers 451-477, uit 1980.
U4-materieel rijdt voornamelijk op de U2. Ze komen uit 1994-1998.
U5 is het nieuwste spul, uit 2008. Rijdt voornamelijk op de U3. Hier hebben we helaas niet ingezeten.
Ptb'tjes zijn gevalletjes apart. Dit materieel lijkt heel erg op trams. Ze hebben inklapbare treden waardoor de zowel geschikt zijn voor hoge perrons als lage. Zij rijden voornamelijk op lijn U5 en U6 omdat er hier haltes zijn met lage perrons. U6 heeft er maar eentje, rest allemaal hoog, maar toch is hier dus inzet van Ptb noodzakelijk.

Maar goed, genoeg geneuzel. Plaatjes!
Een U4-trein staat op het Südbahnhof gereed om te vertrekken als lijn U2 naar Bad Homburg-Gonzenheim.
Afbeelding
En dat wordt zo aangekondigd:
Afbeelding
Daarna reed er een U5'je binnen voor de U3 naar Oberursel. Het felle lichtje onder het koersscherm is geen flits (was niet nodig) maar een koplamp.
Afbeelding
Wij namen een U2h'tje om lijn U1 af te gaan rijden naar Ginnheim.
Afbeelding
En die ziet er van binnen zo uit:
Afbeelding

We reden naar het eindpunt Ginnheim, alwaar we tram 16 namen naar de Bockenheimer Warte. Hier wilden we lijn 7 nemen, maar we konden de verleiding niet weerstaan om even een kijkje te nemen op het perron van de 4. Hier stond een U3-stel, waarvan de bestuurder ook graag op de foto wilde.
Afbeelding
Toen naar het perron van de lijnen 6 en 7. Ik zij de gek:
Afbeelding
(Mijn hoofd zit bij de k. Meltrain was inmiddels naar voren gerend om een foto van een Ptb'tje te maken die net in de andere richting aan zou komen.)

En toen had ik nog veel meer foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet geupload op Photobucket. Dus de rest van het verhaal krijgen jullie, hetzij van Meltrain, hetzij van mij, nog te horen en zien!
Overigens hebben we natuurlijk ook nog wel de toerist uitgehangen. Het stadhuis, vakwerkgebouwen, het economische centrum, alles staat ook op de foto. We kunnen natuurlijk niet thuiskomen en zeggen dat we Frankfurt alleen van de onderkant hebben gezien ;)
Wat ik ook nog wel leuk vond: we zijn ook de Domkerk ingegaan. Mooi gebouw. Sowieso wil ik altijd wel even een kerk in als dat kan, ook om even een kaarsje voor mijn opa zaliger te branden. Niet dat ik echt gelovig ben, maar ik vind kerken wel heel erg mooi. En de Dom van Frankfurt was de St. Bartholomeuskerk! Nou, daar moest ik zeker in, aangezien Bartholomeus ook mijn achternaam is :)

Het was een geslaagde dag, veel gezien, veel gedaan. Wil ik nog besluiten met een heel erg gejatte, slecht na-geaapte versie van de London Underground op Frankfurt Hbf-S-bahn:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 25 okt 2009, 18:49, 5 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Etienne »

Volgens mij is er iets fout gegaan bij het plaatsen van de [smallimg]-tags. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

Klopt, ik was op een gegeven moment vergeten te ctrl-c'en nadat ik de code had geselecteerd. En aangezien ik wel plakte, kwamen er dus een hele rits dezelfde plaatjes uitrollen. Dit is inmiddels verbeterd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Geert »

Leuk verslag! Volgens mij hebben jullie je wel vermaakt daar ;)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:Allereerst de prachtige Kolner Dom uit de 12e eeuw. (helaas kan ik op mijn laptop geen trema's plaatsen, vandaar het het er raar geschreven staat. Ik heb alleen een bloedhekel aan vernederlandste plaatsnamen, dus ik schrijf gewoon Koln ipv Keulen.
Even je toetsenbordinstelling op "VS Internationaal" zetten en het probleem is opgelost (eerst " typen en dan de klinker).
Voor een ö werkt ALT148 ook.
Ardan schreef: (juist, ik kan ook geen ringel-s schrijven, dus ik doe maar een hoofdletter S. Staat iets minder stom dan 'strasse', dat je overigens ook heel anders uitspreekt.)
ALT225 = ß :wink:
Het alternatief "ss" is trouwens beter dan "S". De "ringel-s" wordt dan ook vaak door "dubbel-s" vervangen (in Zwitserland bijvoorbeeld komt de "ringel-s" niet voor en schrijf je gewoon "strasse").

Leuke reis en dito verslag trouwens! Afgelopen zomer ben ik nog overgestapt op Frankfurt Hbf, wat een enorm station is dat! En de "schnellfahrstrecke" is inderdaad erg leuk!
(Voortaan wel een half uurtje eerder van huis gaan voor zo'n belangrijke aansluiting hé? :wink: )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

öüä
He verrek, het werkt! Ik had al wel uitgevogeld dat je é kon schrijven met eerst de ', dan de letter, maar dit kan dus ook.
Meteen alles even aangepast. Ook wat rare tikfouten eruit gehaald.
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Stefan »

Leuk verslag, ik zit er ook al een tijdje aan te denken om richting Frankfurt am Main te gaan. Toch binnenkort maar eens doen. :mrgreen:

Overigens, als je geen Umlaut'jes kunt typen kun je er ook gewoon een e achterplaatsen. Sommige woorden lijken dan ineens ergens anders op, zoals Hören dan hoeren wordt.. Zelfde geldt voor Danke Schön, dat wordt dan Danke Schoen.. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef: (Voortaan wel een half uurtje eerder van huis gaan voor zo'n belangrijke aansluiting hé? :wink: )
Dat kon helaas niet, want dit was al de eerste bus uit Deventer naar Zutphen! :o
En dan ook nog te laat vertrekken.... :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

He Meltrain, als je dan toch online bent, schrijf dan meteen even de rest ;) (hoef ik niet weer mijn laptop de hele nacht aan te laten staan om de foto's op internet te laden ;)). Dus vanaf de Bockenheimer Warte met de 7 naar Enkheim, met de 4 naar Dom/Römer, stadhuis, kerk, je tramfoto met de taxi, Willy Brandtplatz met de wolkenkrabbers, de 5 met Ptb'tjes naar Dt. Nationalbibliothek, de bus naar Miquel-/Adickesallee, de 2 naar Hauptwache, en de terugreis.
Ik doe ook maar wat
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Wout87 »

Zozo 2x Duitsland in 1 week. Leuk verslag :wink:

Terugreis wel goed gegaan deze keer? Geen 3 minuten-vertragingdtoestanden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

Haha jaa deze keer ging de terugreis wel goed. Ik ben nog in de ICE blijven zitten tot Utrecht. Ik zat zo lekker en het was zo gezellig (iets te gezellig volgens enkele medepassagiers - zie post van Meltrain bij treinreiservaringen.
Oh ja, ik zal ook meteen even foto's van het reisje van Wout87 en mij van woensdag uploaden, nu ik toch de laptop aan heb staan (al de hele dag trouwens, dagje niks te doen)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Meltrain »

Hierbij mijn foto’s en belevenissen het vervolg van de gezamenlijke reis, waarbij ik dubbele foto’s zo veel mogelijk weg laat.
Voor mij begon de dag rond 6:00, omdat ik rond 6:45 al van huis weg moest.
Na ongeveer 10 minuten fietsen, kwam ik precies op tijd op Rotterdam Lombardijen om de t2214 naar Rotterdam Centraal te nemen.
Vlak voordat de trein binnen kwam, hoorde ik nog een wannabe-treinkenner zeggen dat het een Mat ’64 was. Ik heb hem uiteraard maar verbeterd, want het was een VIRM. :laugh:
In Rotterdam Centraal besloot ik dat ik geen zin had om in Nieuwerkeerk a/d Ijssel etc. te stoppen, dus liet ik de s4000 aan me voorbij gaan en nam ‘gewoon’ de s20500 van 7:33.
De reis naar Utrecht verliep rustig, waarbij het meest opwindende nog wel was dat twee reizigers die tussen Rtd en Rta reisden een boete kregen wegens zwartrijden. Maar ook zij gedroegen zich verder normaal, dus het was een rustige rit.
In Utrecht haalde ik eerst even een cappuccino bij de AH to Go, en omdat ik zag dat de HKC’tjes ook net afgebakken waren, mocht er daarvan ook één mee. ;)
Ik liep met mijn eten en drinken dus rustig naar spoor 12 (de ICE was gespoorwijzigd) en wilde nadat ik mijn dingen op had, net instappen, toen Ardan me belde met Het Slechte Nieuws.
Zoals jullie hebben kunnen lezen, kwam het allemaal goed en kwamen we na ongeveer 1,5 uur in Keulen.
Hier kwam o.a. een Dosto als RB vanaf de brug:
Afbeelding

Ook moest onze ICE op de foto:
Afbeelding

Maar goed, we kwamen uiteindelijk dus in Frankfurt en gingen daar naar het Sübbahnhof om met lijn U1 naar Ginnheim te gaan. In deze metro maakte ik nog een foto van de routestrip van de lijnen U1, U2 en U3:
Afbeelding

Vanaf Ginnheim gingen we met tram 16 naar Bockenheimer Warte. De stationshal van dit metrostation vind ik een beetje klassiek aandoen:
Afbeelding

Vanaf Bockenheimer Warte gingen we met lijn U7 naar het eindpunt Enkheim, wat tevens het eindpunt van U4 is. Ditmaal hadden we weer een metro type U2.
Enkheim is een overstapstation op enkele buslijnen en zo is het ook gemaakt: de metro(kop)sporen liggen vrij ver uit elkaar en op het eilandperron ertussen stoppen dan de bussen. Maar beelden zeggen meer dan woorden, dus hierbij een foto (helaas zonder bussen) ;) :
Afbeelding

Op Enkheim mochten we vervolgens ongeveer 7 minuten wachten, en namen toen lijn U4.
Deze reed met een metro type U3.
We stapten uit bij het Hbf, waar voor de metro vier sporen en twee eilandperrons zijn. Eén spoor is voor U4 richting Enkheim, één spoor voor de (hier beginnende) U5 naar Preungesheim, één spoor voor U4 naar Bockenheimer Warte én de eindigende U5 en een spoor wat er op de kaart nogal nutteloos uitzag. Pas toen we uitstapten, zagen we dat op dit spoor ook een hek stond:
Afbeelding
(En op het perron loopt Ardan. ;) )

Even ingezoomd op het bordje, deze tunnel is dus voor brandoefeningen:
Afbeelding

Vervolgens liepen we weer naar het treinstation. We wilden sowieso met de tram, maar wisten nog niet goed waarheen.
Toevallig liepen we op het station een klein beetje verkeerd en kwamen aan de zuidkant het station uit. Aan deze kant stopt maar één tramlijn: lijn 17. Omdat ik toch wilde weten wat er nou te doen is bij de Pforzheimer Strasse (het eindpunt van lijn 17), besloten we voor deze ene halte de tram te pakken. Bij de Pforzheimer Strasse zelf is echt niks te doen en de enige reden waarom tram 17 daarheen rijdt, is waarschijnlijk dat hij daar kan keren. Het lijkt nog het meest om een rondje rond een soort P&R terrein.
Maar goed, we hadden inmiddels wel een plan, namelijk in tram 17 blijven zitten en naar de Nauheimer Strasse rijden, waarvandaan we makkelijk naar het Westbahnhof zouden kunnen lopen voor de S-Bahn. Onze tram vertrekt hier net van de halte Nauheimer Strasse naar Rebstockbad:
Afbeelding

In de praktijk bleek het toch iets verder te loopen zijn naar het Westbahnhof dan we dachten, maar we liepen langs te spoor en er was genoeg te zien. Bijvoorbeeld deze BR423 als S-Bahn op weg naar het Hauptbahnhof:
Afbeelding

Ook kwam er nog een IC getrokken door een BR 101 langs. Hier reageerde ik echter te laat op, wat deze actiefoto opleverde:
Afbeelding

Ook kon ik zo een foto maken van het Westbahnhof. Dit station bestaat uit twee verdiepingen, omdat de S-Bahn lijnen net ten noorden van dit station splitsen:
Afbeelding

Op het Westbahnhof wilde Ardan niet alweer met een BR420, dus wachtten we even op deze BR423 op lijn S6:
Afbeelding

We stapten uit bij de Ostendstrasse om vandaar met tramlijn 11 naar de halte Römer/Paulskirche te gaan. Hier konden we na even wachten ook tramlijn 11 in de tegenrichting fotograferen:
Afbeelding

Hier zaten we zo’n beetje in het culturele centrum van Frankfurt met onder meer deze huisjes:
Afbeelding

Ook het stadhuis staat hier:
Afbeelding

Hiervandaan lipen we vervolgens naar de Dom/Bartholomeuskirche om na een bezoek aan deze kerk naar het metrostation Dom/Römer te gaan.
We wilden namelijk eventjes het financiële centrum bekijken en daarvoor moesten we met lijn U4 of U5 naar de Willy-Brandt-Platz.
Eenmaal boven de grond, zag het uitzicht er zo uit:
Afbeelding

Het meest in het oog springende op dit plein, is dit levensgrote Euro teken:
Afbeelding

Om gelijk maar weer mijn vorige uitspraak te weerleggen: ‘levensgroot’ is nogal zwak uitgedrukt… Hierbij dus een foto van mij onder de Euro:
Afbeelding

Geheel toevallig zagen we gelijk hierna de Ebbelwei-Express het plein oprijden. Dit is een historische tramdienst door Frankfurt:
Afbeelding

Vanaf de Willy-Brandt-Platz namen we vervolgens lijn U5 richting Preungesheim. Sowieso zijn alle metrolijnen van Frankfurt eigenlijk al sneltrams, maar deze lijn gaat nog en stapje verder. Boven de grond rijdt deze lijn als stadstram en heeft zelfs een paar straattrajecten! :shock:
In deze lijn zaten we ook weer te praten en na een tijdje vroeg een man ineens in welke taal we nou eigenlijk zaten te praten. :P Ik heb gewoon ‘Niederländisch’ geantwoord. ;)
We stapten uit bij de halte Deutsche Nationalbibliothek, waar ik nog een Ptb’tje in de tegenovergestelde richting kon vastleggen::
Afbeelding

Hier moesten we een klein stukje lopen, om vervolgens bij de halte van onze enige bus van de dag uit te komen: bus 32. Deze reed met een Solaris:
Afbeelding

We gingen met deze bus tot en met halte Miquel/Adickesallee, waar we overstapten op lijn U2 naar Hauptwache. Dit was gelijk de laatste metro van de dag.
Op Hauptwache namen we nog de S-Bahn naar Hauptbahnhof om nog wat te eten en tot slot namen we om 17:47 lijn S8 naar Frankfurt Flughafen Regionalbahnhof.
Hier aangekomen moesten we weer naar Frankfurt Flughafen Fernbahnhof lopen, wat in ons geval rennen werd. Eenmaal op het perron aangekomen, was onze ICE t104 al in aantocht:
Afbeelding
Ik was nog van plan om een foto van dichtbij te maken, maar heb hier uiteindelijk van afgezien, omdat de mcn mogelijk zou schrikken van mijn flits.

We stapten weer helemaal achterin in en vonden zowaar nog een niet-gereserveerde tweezitter. :D
Om exact 18:06 vertrok de ICE weer en waren we definitief uit Frankfurt weg.
Via de HSL kwamen we weer in Keulen, alwaar we nog een Euro-City naar Dordtmund konden spotten en vervolgens ging het naar Arnhem.
Ardan vond het echter wel gezellig in de ICE en is dus met mij meegegaan tot Utrecht. Helaas vonden een paar andere reizigers ons té gezellig en zijn we maar ergens anders gaan zitten. :P
En aangekomen op Utrecht Centraal hebben we afscheid genomen en ben ik met de s20500/s21700 en s5100 via Rotterdam Centraal op Rotterdam Lombardijen aangekomen, waarvandaan ik nog even 10 minuten mocht fietsen om thuis te komen, waar ik rond 23:00 was.
Al met al was het een lange (hoewel het nog wel langer had mogen zijn), maar zeker ook erg leuke dag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meltrain en Ardan on Tour #2: Frankfurt am Main

Bericht door Ardan »

Doe ik nog zo mijn best om jou niet op de foto te krijgen, plaats je mij wel twee keer met mijn porum op de site :lol: (vind ik helemaal niet erg :wink:) edit: drie keer zelfs, ook een keer met alleen mijn camera en klep van mijn petje (spot de spotter ;))
Op de laatste foto staat nog wel een oud lijk, links in beeld. Die keek ons aan alsof we van Mars kwamen. (of ze was stoned).
Wel erg leuk het verslag afgemaakt :D Die 'actiefoto' van de BR101 vind ik erg mooi geworden, de loc is scherp maar de rest wat wazig.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten