Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daan »

Rangeerder onwel na lek uit tankwagon
Geplaatst op: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:46
Laatst bijgewerkt: zaterdag 24 oktober 2009 om 22:47

Een rangeerder is vrijdagmiddag onwel geraakt nadat er bij een rangeerterrein in Zwijndrecht een vloeistof uit een wagon op zijn hand lekte. Ambulancepersoneel heeft hem ter controle naar een ziekenhuis gebracht. Hij liep brandwonden op. De inhoud van de wagon is onbekend, zegt een woordvoerder van de politie.
Lees verder
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daan »

Daan schreef:De inhoud van de wagon is onbekend, zegt een woordvoerder van de politie.
Wat is dat toch steeds voor gepruts? Op iedere goederenwagen/vrachtwagen/whatever wat gevaarlijke stoffen vervoerd prijkt al jaar en dag een gevaarcode, maar het opzoeken van die code is zeker teveel gevaagd? Zelfde geval met aanrijdingen, het blijft vaak uren onduidelijk of er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn en zo ja, welke. Wat is dit voor hopeloos gefaal? Een code in een tabelletje opzoeken lijkt me toch niet zo moeilijk... :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Geert »

Die papieren kloppen niet altijd, en daarom moet dus altijd onderzocht worden of er niet iets anders vervoerd werd dan wat er op de vrachtbrief staat. En bij een ongeval zijn die papieren ook niet altijd meer leesbaar lijkt me ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daan »

Tja, op die manier is het natuurlijk ook volslagen onzin om met vrachtbrieven te gaan werken...
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Stefan »

Inderdaad, klopt. Sowieso zijn er toch genoeg documenten in omloop omtrent de geladen stoffen, dus men lijkt gewoon te lui te zijn om even te "traceren" om wat voor gevaarlijke stof het gaat. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daniel »

Ik vindt 't trouwens ook wel opmerkelijk dat de rangeerder onwel raakte nadat 'ie het spul op z'n hand kreeg. Dat zal doorgaans brandwonden opleveren ofzo, onwel worden heeft meestal juist als oorzaak dat je de dampen ingeademt hebt.
Geert schreef:Die papieren kloppen niet altijd, en daarom moet dus altijd onderzocht worden of er niet iets anders vervoerd werd dan wat er op de vrachtbrief staat. En bij een ongeval zijn die papieren ook niet altijd meer leesbaar lijkt me ;)
Je hebt de vrachtbrieven helemaal niet nodig, daar staat trouwens ook vaak slechts een versimpelde omschrijving van de inhoud op. Op elke goederenwagon die gevaarlijke stoffen vervoert zit een zogeheten GEVI-bord. De bovenste cijfers daarop geven de gevaren weer (links het belangrijkste gevaar, daarnaast de bijkomende gevaren) en het onderste getal is het UN-nummer wat een unieke identificatie van de stof (of een gelijkwaardige groep stoffen) geeft.

Met die nummers kan je dus snel opzoeken waarmee je te maken hebt. En je bent ook verplicht ze te vermelden wanneer je gevaarlijke stoffen verstuurt, of dat nu een tankwagon vol of een potje met 250 gram is. Iemand die grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoert moet trouwens ook een ADR-training gevolgd hebben zodat hij/zij weet hoe te handelen als er iets misgaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daan »

Reiziger Ddrs schreef:Op elke goederenwagon die gevaarlijke stoffen vervoert zit een zogeheten GEVI-bord.
Precies, en is het dan zo moeilijk om dat kreng af te lezen en de bij de code behorende stof op te zoeken? Blijkbaar wel in Nederland... En verder is het geloof ik ook zo dat ProRail precies weet welke treinen gevaarlijke stoffen vervoeren, en misschien ook nog wel welke stoffen precies. Er is dus gewoon exact bekend wat wanneer en waar getransporteerd wordt, maar die zaken uitzoeken bij een ernstige aanrijding heeft blijkbaar geen prioriteit. :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rangeerder onwel na lek uit tankwagon

Bericht door Daniel »

Tja, en van een hulpverlener die getraind is voor incidenten met gevaarlijke stoffen zou je toch op z'n minst moeten verwachten dat 'ie de gevarenklasses uit z'n hoofd kent. Dat zijn er ook slechts tien en als je daarmee ziet dat een stof niet licht ontvlambaar is dan hoef je ook niet bang te zijn dat de boel elk moment kan ontploffen. Dan heb je vervolgens nog alle tijd om de UN-nummers op te zoeken als je die al niet uit je hoofd kent voor vaak voorkomende stoffen. Tenminste, dat kan ik ondertussen wel voor de veel voorkomende stoffen waar ik op m'n werk mee te maken heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 183 gasten