Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door M57 »

STF schreef:Ze rijden niet dezelfde route heen en terug hoor, die lijn 20, dus v.v. kan je er wel achter weghalen.
Wordt een rondje gereden via Waterlooplein, Roeterstraat, Weesperplein, Frederiksplein en dan weer terug naar CS.
Je hebt gelijk, aangepast. :)

Mijn ervaring met tram 20 was een bijzondere. Stond eerst al een goeie tien minuten te wachten op Weesperplein, vervolgens reden we via de Roetersstraat, Artis en de Plantage Doklaan naar de sporenbundel op de Plantage Parklaan. Daar werden we uit de tram gedirigeerd, de bestuurder ging koffie drinken in het oude wachthuis aldaar. Kan iemand me zeggen waar dat wachthuis vroeger (of nu nog) voor gebruikt werd? Na een paar minuten werden we in een andere wagen gedirigeerd en reden we terug naar Weesperplein, en toen via het Rembrandtplein naar CS. :roll:
Laatst gewijzigd door M57 op di 08 apr 2008, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Wubbo »

Wel werden twee mensen omdat de passagiers nog ongeveer een uur in de metro moesten blijven.
Lees ik het goed? De passagiers werden mensen? :o :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Geert »

Volgens een verder vergelijkbaar artikel op de site van het Parool werden die twee mensen onwel. Fijn dus dat het allemaal zo lang duurde om een paar schakelaars om te zetten. :?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Chauf21 »

Hier dan een korte reportage van mijn kant :)

Op Amsterdam Centraal was het gehele metrostation afgesloten, buiten stonden voldoende informatiemedewerkers om de reizigers door te verwijzen naar de trams of de treinen. Rondom de stations hingen affiches met daarop reisinformatie.
Afbeelding

Een pendeltrein (bestaande uit de stellen 34-14-30) reed tussen station Nieuwmarkt en Weesperplein heen en weer. Erg slim was de opzet om twee bestuurders met de metro mee te sturen. De keringen konden daardoor snel plaatsvinden, iets wat op Weesperplein zeker nodig was. De lijnfilm van de metro zelf veranderde steeds, maar uiteindelijk heb ik de M4 op de plaat weten vast te leggen. Op de foto staat de metro op Weesperplein gereed voor vertrek terug naar Nieuwmarkt.
Afbeelding

Geheel in stijl van de GVB-51 waren de displays aangepast; de metro's vanuit de buitenwijken werden met eindbestemming 'Weesperplein' aangekondigd. De lijnfilms van de metro's zelf waren niet eenduidig, ik heb metro's met Centraal Station, Weesperplein en de gebruikelijke GVB-logo's zien rijden.
Te Nieuwmarkt en Waterlooplein waren de displays ook aangepast, zie hieronder de mededelingen:
Afbeelding
Afbeelding

Op station Nieuwmarkt werd door middel van de verplichte bebording ook aangegeven dat de metro's niet verder mochten rijden:
Afbeelding
Het zal wel technisch van aard zijn dat het seinbeeld gewoon groen toont...
Afbeelding

Afin, zo kan het dus gebeuren dat je midden op de dag in een geheel lege metro bent :D
Afbeelding

Te Weesperplein waren de perrons behoorlijk druk. Niet alleen die van de metro, maar ook de tramperrons waren afgeladen met reizigers. Hierbij een fotootje van de 20 die vanaf de Roetersstraat de Sarpatistraat indraait. Het viel me overigens op dat de trams geen eenduidige bestemmingen toonden. De bestemmingen varieerden van Centraal Station, Extra Dienst, GVB Amsterdam tot Instructiewagen :roll:
Afbeelding

:pos: Positieve punten:
  • De informatievoorziening d.m.v. affiches was aanwezig en goed zichtbaar
  • De pendeldienst werd goed uitgevoerd, de inzet van twee bestuurders is slim bedacht
  • De inzet van pendeltrams was aanwezig
  • Er waren op de stations voldoende medewerkers die informatie verschaften
:neg: Negatieve punten:
  • De medewerkers waren erg passief met informatie verschaffen
  • Er heerste (op Weesperplein) grote onduidelijkheid over welke metro nou waar heen ging
  • Op Weesperplein werd er amper gebruik gemaakt van de omroepmogelijkheden. De omroepinstallaties op de perrons werd niet gebruikt om reizigers te attenderen op de bestemming van de metro. In de metro's die eindigden bij Weesperplein werd niets omgeroepen over het (verplicht) uistappen en de mogelijkheden om de reis te vervolgen. Zelfs een verwijzing naar de medewerkers op het perron ontbrak
  • Er was geen eenduidig beleid over de te filmen bestemmingen. Bij de metro's reden sommigen treinen met de normale bestemmingen, andere met de bestemming Weesperplein. Bljkbaar was hier geen overleg over geweest. Reizigers raakten daardoor in verwarring -Maar er staat bij deze wél Centraal Station voorop-. Zoals hierboven in het verhaaltje ook is beschreven, filmden de trams de meeste uiteenlopende bestemmingen. Zolang het lijnnummer zichtbaar is en duidelijk is dat het om een pendeldienst gaat (Centraal Station, Extra Dienst, GVB Amsterdam) is het op zich nog wel te snappen dat men deze tram als alternatief kan nemen. Een tram die Instructierit filmt is dat absoluut niet. Wederom: eenduidig beleid mist
Al met al een 6'je voor het GVB :)
M57 schreef:
STF schreef:Ze rijden niet dezelfde route heen en terug hoor, die lijn 20, dus v.v. kan je er wel achter weghalen.
Wordt een rondje gereden via Waterlooplein, Roeterstraat, Weesperplein, Frederiksplein en dan weer terug naar CS.
Je hebt gelijk, aangepast. :)
De route van de omgeleide tram is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb zowel trams gezien die zowel heen als terug over de Roetersstraat reden, als trams die een rondje via de Utrechtsestraat maakten :?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door tsov »

Ik hoefde vandaag (gelukkig) niet met de metro, maar ben voor de lol wel even met lijn 20 mee geweest nadat ik héél veel foto's had gemaakt :) Mijn ervaring was dat er idd bij de Plantage Parklaan nogal wat verwarring kon ontstaan, maar dat er ook sommige bestuurders waren die heel goede, adequate info gaven. In één van de trams waarin ik zat riep de bestuurder elke halte om en riep ook om hoe de route verder ging :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Hierbij nog even de gewijzigde metro-plattegrond:

http://www.gvbmetro.nl/images/lijninfo/ ... 0408v4.jpg
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

‘Metro Amsterdam is tot op de draad versleten’

Bericht door Geert »

‘Metro Amsterdam is tot op de draad versleten’
Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Marlies Dinjens
gepubliceerd op 09 april 2008 02:46, bijgewerkt op 9 april 2008 07:30


AMSTERDAM - Reizigersorganisatie Rover verlangt dat op korte termijn oude metrostellen van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam worden vervangen. Rover vermoedt een verband tussen het verouderde materieel en het metro-ongeluk van maandagmiddag, dat gisteren nog tot grote problemen leidde op het net.

Het GVB verwacht dat de problemen op zijn vroegst vandaag zijn opgelost. Het ontspoorde treinstel kon pas dinsdagmiddag laat op de rails worden teruggezet om te worden weggesleept.

Door de ontsporing vlak bij CS kwam het metroverkeer naar en vanaf het station volledig plat te liggen. Reizigers zaten een uur vast voordat de stroom van de lijnen was en ze geëvacueerd konden worden.

Te vroeg
Een woordvoerster van het GVB vindt het nog te vroeg voor het aanwijzen van een oorzaak van het ongeluk. ‘Pas sinds het treinstel verwijderd is, kunnen we de zaak goed onderzoeken, en kijken wat de schade aan rails en wissels precies is.’ De Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoekt het ongeval.

De metro in Amsterdam kampt al enige tijd met technische storingen en vertragingen. Begin april moest bij het Centraal Station de stroom tijdelijk van de metroleiding worden afgehaald, omdat er rook van een metrostel af kwam.

Rover krijgt elke maand ‘tientallen klachten’ binnen over de metro. ‘Reizigers zeggen dat ze in de spits als haringen in een ton vervoerd worden’, aldus woordvoerder Rikus Spithorst. ‘Ze moeten, wachtend op het perron, metro’s voorbij laten gaan, omdat die te vol zitten’. Volgens het GVB betreft het slechts toevallige piekbelastingen op drukke overstapstations.

Werkeloos
Rover wijt dergelijke incidenten en vertragingen aan het verouderde materieel. ‘Eenderde van de oude metrostellen staat werkeloos langs de kant. De onderdelen die nodig zijn voor een reparatie zijn niet meer te krijgen.’ En dat merkt de reiziger. ‘Metro’s in de spits moeten dan met vier in plaats van met zes wagons rijden’.

Zeker is dat het GVB zit te springen om nieuw materieel. Veel van de treinstellen, ook wel zilvermeeuwen genoemd, dateren nog van de opening van de eerste lijnen naar Zuidoost in oktober 1977. Volgens Rover zijn deze treinstellen ‘tot op de draad versleten’, volgens de Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema (PvdA) zijn ze ‘over de tijd’, en het GVB zegt dat alleen goed onderhouden treinenstellen worden ingezet, maar dat het wel een ‘uitdaging’ is ze nog jarenlang rijdend te houden. ‘Dat vergt steeds meer onderhoud.’

Offertes
De gemeente bestelt nog dit jaar nieuwe metrostellen, die in de toekomst zowel over de bestaande als de nieuwe Noord-Zuidlijn moeten kunnen rijden. Wethouder Herrema: ‘In mei hebben we ons eisenpakket klaar, en kunnen de offertes komen.’ De levering van nieuwe treinstellen duurt dan nog zeker drie à vier jaar.

Net als Rover wil ook de SP in de gemeenteraad daarop niet wachten. ‘Die nieuwe metro’s moeten er nu komen’, stelt raadslid Meta Meijer. ‘Ze hadden veel eerder besteld moeten worden.’ Volgens wethouder Herrema is in de vorige collegeperiode veel tijd verspeeld. ‘Die wil ik inhalen. Tot die tijd zal het GVB moeten kijken naar een efficiënter onderhoudsrooster, waardoor er meer materieel kan rijden.’

Bron: De Volkskrant
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Ruben »

STF schreef:Hierbij nog even de gewijzigde metro-plattegrond:

http://www.gvbmetro.nl/images/lijninfo/ ... 0408v4.jpg
Gaan we nou serieus menen dat M4 de officiele benaming is van dat pendelding? Goh, komen die benamingen op de koersrol toch nog eens van pas.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Geert »

Die M4 kan wel weer van de kaart (die niet officieel was trouwens ;-)), want:

Metro rond Amsterdam CS rijdt weer
Uitgegeven: 9 april 2008 11:53
Laatst gewijzigd: 9 april 2008 12:01


AMSTERDAM - De metro tussen het Centraal Station en station Nieuwmarkt in Amsterdam rijdt woensdag vanaf 12.00 uur weer volgens de dienstregeling. Tot die tijd rijden er ook metro's, maar nog niet op schema. Dat liet het openbaarvervoerbedrijf GVB weten.

Het metroverkeer in de hoofdstad is sinds maandagavond ontregeld, toen bij het Centraal Station een toestel ontspoorde. Het metrostel moest met een krik centimeter voor centimeter terug op de rails worden gezet.

De metro staat nog op het station, omdat het anders nog langer zou duren voordat reizigers weer gebruik kunnen maken van de ondergrondse. De GVB haalt de beschadigde metro in de nacht van woensdag op donderdag weg.

Van de rails
Metro 53 raakte maandagmiddag rond vijf uur van de rails bij het wegrijden. Het voertuig bleef overeind en niemand raakte gewond. Wel werden twee mensen onwel tijdens het wachten in het voertuig.

De passagiers moesten nog ongeveer een uur in de metro blijven. Zij mochten niet uitstappen omdat eerst de stroom moest worden uitgeschakeld.

De oorzaak van het ongeval is nog onbekend. De Inspectie Verkeer en Waterstaat doet daar onderzoek naar.

Bron: Nu.nl
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door air-bus »

Wordt dat spoor waar die metro op staat dan nog wel gebruikt? Het lijkt me dat als dat niet het geval is dat dan de dienstregeling ook nog niet volledig gevolgd kan worden..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Vinny »

en wat werd er omgeroepen:
"De verstoring van het metroverkeer rondom Centraal is voorbij, de metro's 51, 53 en 54 rijden weer volgens de dienstregeling. Onze excuses voor de overlast". Vond ik wel grappig: er wordt excuses aangeboden voor iets waarvoor je als reiziger geen last (meer) hebt... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Chauf21 »

Op Youtube staat nog een filmpje van een of ander GVB-locje:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VJA8duoGXew[/youtube]
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Wissel CS is zwak punt metro

Bericht door Geert »

Wissel CS is zwak punt metro
ROB ROMBOUTS

AMSTERDAM - De wissel waarop maandagavond bij het Centraal Station in Amsterdam een metrostel ontspoorde, is een bekend zwak punt.

Op 21 april 1983 ontspoorde op dezelfde plek een metro. Het treinstel boorde zich in de perronrand. Er vielen een paar licht gewonden en ook toen was het metroverkeer enkele dagen gestremd.

''Het is bij de verkeersleiding van het GVB bekend dat deze wissel een zwakke broeder is,'' zegt Fred den Brave. ''Ik heb vernomen dat men bij de aanleg en plaatsing van het wissel te krap heeft gewerkt in verband met de aanwezige ruimte.'' De Brave (60) was indertijd bedrijfsfotograaf van het GVB en legde het ongeval vast.

Het GVB verwachtte vanmorgen dat de metro's vanmiddag weer op CS zouden rijden. Het ontspoorde metrostel is vannacht op de rails getakeld. Het staat op één van de sporen en wordt waarschijnlijk vannacht weggesleept. ''Mij is niet bekend dat die wissel een zorgenkindje is,'' zegt GVB-woordvoerster Brit Wijkniet. ''Wij willen niet speculeren over de oorzaak.''

Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) vraagt opheldering van het GVB over de ontruimingstijd van het ontspoorde metrostel. Passagiers zaten maandagmiddag ruim een uur opgesloten. Die tijd had het GVB nodig om stroom van het spoor te halen. Herrema: ''De ontruimingstijd was te lang.''

Volgens reizigersvereniging Rover is het ongeval mogelijk veroorzaakt door een defect aan de wielen aan de metrostellen 'die tot op de draad versleten zijn'. De voorste wielen gingen normaal over de wissel, het ging mis met wielen die volgden. Herrema ziet in het ongeval geen reden alle metro's extra te laten controleren. ''Het is verstandig de analyse van het ongeval af te wachten. Alle metrostellen moeten voldoen aan veiligheidseisen.''

De Inspectie Verkeer en Waterstaat zegt dat het 'enige maanden' duurt voor de oorzaak bekend is.

Bron: Het Parool
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door math1985 »

Ik las op OVL dat het wellicht het drukste wissel van Nederland is.

Volgens mij kan dat goed kloppen, zowel in aantal treinbewegingen als in aantal keer per uur dat het wissel omgegooid wordt. Wat denken jullie?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Chauf21 »

Het zal ongetwijfeld een van drukst bereden en meest omgegooide wissels zijn.
Wissels die qua bewegingen vergelijkbaar zijn, zullen veelal te vinden zijn op drukbereden trajecten waar veel voertuigen in korte opeenvolgende tijd moeten wisselen van spoor. Dat zal voornamelijk het geval zijn bij eindpunten en bij wissels te midden van veel spoorlijnen.

Het metro-eindpunt op Rotterdam Centraal zal ook druk bereden zijn (alhoewel de frequentie wel iets lager ligt dan in Amsterdam). Worden de wissels voor trams ook meegerekend? In dat geval kunnen de wissels op Amsterdam C. ook meegenomen worden :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Waar ik me over verbaas, is dat het diesellocje helemaal geen licht aanheeft. Zo bar veel zie je niet met die TL buizen die in de tunnel hangen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door tsov »

Ook mooi: dat wissel is berucht, want er is 25 jaar geleden ook al eens wat ontspoord... :?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Ja idd, echt wel een wissel waar het altijd mis gaat; 2 keer in 25 jaar tijd... Pff, er zijn wissels bij, daar is het 4 keer per jaar raak.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door air-bus »

Maar het lag aan de wielen van de trein, die tot op de draad versleten waren; nee, ontzettend slechte wissels! :lol:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Ruben »

Ja dat laatste roept Rover weer. Overigens ben ik het wel eens met Rover dat de metro tot op de draad versleten is, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat die wielen geen spoor meer kunnen volgen, wel dat dit materieel al 2x afgeschreven is. Dat plan van eisen ligt er al jaren, en NOG heeft men die aanbesteding niet rond. Ik zag onlangs wel ergens dat men kon inschrijven tot januari 2008 op die aanbesteding, maar lees hier weer dat de aanbesteding pas in mei gedaan wordt. Ik hoop dat men dan bedoelt dat in mei de order definitief aan een bedrijf gegund gaat worden, zodat ze eindelijk gebouwd gaan worden. Men heeft die metro er in in de jaren 70 neergegooid, en verder totaal aan haar lot overgelaten, echt een goede openbaar vervoersvisie!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door M57 »

Metrostel 11 staat langs het ene perron geparkeerd op CS. Voor de trein is een stopbord (ongetwijfeld niet de goede benaming) geplaatst. Er is ruimte zat, maar toch wordt alleen het andere perron gebruikt, met vertragingen tot gevolg.

Dit vond ik vanavond op AT5.nl.
Monteurs waren te laat bij metro CS
De monteurs die maandag de ontspoorde metro bij CS moesten aarden, waren iets te laat ter plekke. Dat zeiden woordvoerders van het GVB en de brandweer woensdag. Het GVB heeft afspraken met de hulpverleningsdiensten over hoe snel in dergelijke situaties personeel ter plekke moet zijn. Het streven is vijftien minuten, met een maximale uitloop tot dertig minuten. Volgens de woordvoerder van het bedrijf waren de monteurs maandag 38 minuten onderweg. Zij hadden de stroomrail vier minuten later geaard. Het GVB stelt een onderzoek in naar de vertraging.

Filmpje!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Dat heet een "afsluitsein" volgens mij.

Logisch dat die monteurs zo laat waren, die stonden maar op de metro richting Centraal Station te wachten.
Toen die maar niet kwam, hebben ze maar de fiets genomen :P
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Jurjen »

Gistermiddag rond een uur of 4 werden allebei de sporen gewoon gebruikt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Metro Amsterdam moet snel veiliger

Bericht door Geert »

Metro Amsterdam moet snel veiliger
Van onze verslaggeefster Marlies Dinjens
gepubliceerd op 10 april 2008 02:47, bijgewerkt op 02:47


Amsterdam - De Amsterdamse brandweer noemt het ‘onaanvaardbaar’ dat reizigers na een ontsporing van de metro bijna een uur moesten wachten, voordat ze bevrijd konden worden. De dienst vreest dat hulpdiensten door de lange wachttijd bij een toekomstige ramp in de problemen komen bij de evacuatie van gewonden.

Maandag ontspoorde bij aanvang van de avondspits een metro bij het Centraal Station van Amsterdam. Niemand raakte gewond bij het ongeval, wel zaten reizigers een uur vast voordat het metronet ‘kortgesloten’ kon worden.

Reden voor de lange ontruimingstijd was het ontbreken van een schakelaar om de stroom van het metronet af te halen. Monteurs moest hiervoor eerst naar het Centraal Station komen. ‘Nu zat er niemand bekneld in de metro en konden de reizigers zelf naar buiten lopen’, zeg een woordvoerster van de brandweer. ‘Maar stel dat er wel reizigers bekneld hadden gezeten of gewond waren, dan hadden ook hulpdiensten moeten wachten tot de stroom er af kon.’

Het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) en de hulpsdiensten hebben het streven binnen een kwartier ter plekke te zijn bij een ongeluk. De GVB wil ‘niet op de zaken vooruit lopen’. ‘We laten eerst een onderzoek uitvoeren naar de ontsporing’, zegt een woordvoerster.

Het GVB installeert in alle ondergrondse stations ‘rond de zomer’ een systeem waarmee medewerkers de stroomrail op afstand kunnen aarden.

Het metroverkeer in Amsterdam kon woensdag pas rond het middaguur volgens de dienstregeling worden hervat, nadat de Inspectie Verkeer en Waterstaat hier toestemming voor had gegeven. Deze dienst doet ook het onderzoek naar de oorzaak en de afhandeling van het ongeval. De resultaten daarvan kunnen nog enkele maanden op zich laten wachten.

Bron: de Volkskrant
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door webguy »

Dit is echt zo'n GVB reactie: hebben die lui wel een PR afdeling ofzo? Dit lijkt mij niet al te best voor je imago, maar ja, mensen nemen waarschijnlijk toch wel de metro of tram, dus interesseert het de GVB niet...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 102 gasten