Historische treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Al een tijdje worden er in de Wiki treinseries toegevoegd, en wijzigingen van treinseries van oude dienstregelingen. Bij mij en Frank ontstond het idee om dat wat meer gestructureerd te gaan doen. We hebben een tijdje zitten brainstormen, en met dank aan Geert die het technisch allemaal mogelijk heeft gemaakt zijn we tot de volgende opzet gekomen:

We willen historische treinseries gaan toevoegen. Dit doen we per dienstregelingsjaar, zo bestaat er bijvoorbeeld een [wiki]Treinserie 9700 (1987/1988)[/wiki] en een [wiki]Treinserie 9700 (1993/1994)[/wiki]. We hebben gekozen voor de naam treinserie in plaats van het bestaande serie omdat treinserie de lading beter dekt.
Met behulp van de categorisering van de treinseriepagina's (die in het sjabloon is verwerkt) kunnen er op andere Wiki-pagina's zoekopdrachten worden gegeven in de historische data, waarmee overzichtjes kunnen worden gemaakt. Zo is bijvoorbeeld de historische bediening van Almere Centrum en de bediening van de Flevolijn gemaakt. We hebben dit bewust op aparte pagina's (los van de bestaande stationspagina's en trajectpagina's) gezet om de historische informatie te scheiden van de actuele informatie.

Met behulp van de zoekopdracht kun je ook op de pagina's van de huidige treinserie een overzichtje gaan maken waar deze serie vroeger gereden heeft, maar dat hebben we nog niet uitgewerkt.

Het handige van dit systeem is dat je in principe alleen de treinseries aan hoeft te maken, en dat de andere pagina's automatisch worden bijgewerkt. Je hoeft ze alleen maar een keertje de goede zoekopdracht mee te geven. Kijk maar eens in de opzet van de verschillende pagina's.

We horen graag wat jullie van deze opzet vinden. Is dit een leuk en werkbaar systeem, moeten er dingen anders of voorzie je dat dingen fout gaan lopen? We horen het graag!
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Zojuist heb ik nog wat zitten klooien, maar het lijkt goed te werken :pos: .

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen frequentie en basisfrequentie :) ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Vroeg ik me ook al af ja, ze waren ook hetzelfde bij alle series die er al in stonden... heb net de serie 7100 uit 2006 toegevoegd met frequentie 2x/uur en basisfrequentie 1x/uur (da's wat er 's avonds en op zondag en de hele dag op Gr-Gdm gereden werd). Als dat niet het idee erachter was dan hoor ik 't graag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

De basisfrequentie is de standaard-frequentie. In het veld frequentie kun je dan afwijkingen kwijt. Het veld basisfrequentie wordt overgenomen in de bedieningstabellen.
Ik zou willen voorstellen om de basisfrequentie te nemen als de frequentie die ma-vrij overdag gereden wordt. Spitstreinen kun je dan duidelijk maken door als treinsoort spitsstoptrein oid op te geven. Daar is basisfrequentie dan wat er normaalgesproken in de spits gereden wordt. Maar roep vooral betere suggesties!
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Van mijn kant een vraagje: in de lijst met spoorlijnen die op de wiki staat komen sommige stukken spoorlijn meer dan eenmaal voor. Welke nemen we bij de de treinseries op (allemaal/het zo groot mogelijke traject/het zo klein mogelijke traject/...)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De basisfrequentie is de standaard-frequentie. In het veld frequentie kun je dan afwijkingen kwijt. Het veld basisfrequentie wordt overgenomen in de bedieningstabellen.
Ik zou willen voorstellen om de basisfrequentie te nemen als de frequentie die ma-vrij overdag gereden wordt. Spitstreinen kun je dan duidelijk maken door als treinsoort spitsstoptrein oid op te geven. Daar is basisfrequentie dan wat er normaalgesproken in de spits gereden wordt. Maar roep vooral betere suggesties!
En een treinserie die ma-za overdag op een deel van het traject 2x/uur rijdt dan? Basisfrequentie 1x/uur met opmerking erbij dat de 2x/uur voor 'n deeltraject geldt? Da's hoe ik 't nu gedaan heb bij de 7100, maar als dat niet gewenst is hoor ik 't graag voor ik andere jaren toevoeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:Van mijn kant een vraagje: in de lijst met spoorlijnen die op de wiki staat komen sommige stukken spoorlijn meer dan eenmaal voor. Welke nemen we bij de de treinseries op (allemaal/het zo groot mogelijke traject/het zo klein mogelijke traject/...)?
Ik zou zeggen allemaal, maar wellicht is het een idee om een kaartje te maken wat bij welk traject hoort om doublures te voorkomen? Ik kwam ook al een doublure tussen Schiphollijn en Zuidtak tegen bijvoorbeeld.
Reiziger Ddrs schreef:En een treinserie die ma-za overdag op een deel van het traject 2x/uur rijdt dan? Basisfrequentie 1x/uur met opmerking erbij dat de 2x/uur voor 'n deeltraject geldt? Da's hoe ik 't nu gedaan heb bij de 7100, maar als dat niet gewenst is hoor ik 't graag voor ik andere jaren toevoeg.
Lijkt me prima, al is er natuurlijk ook wat voor te zeggen om de basisfrequentie op 2x per uur te laten staan en de 1x/uur als afwijking te zien. Moeten we even wat over afspreken.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Historische treinseries

Bericht door Tom »

Nog even een praktische tip: zorg er wel voor dat naar de aangemaakte pagina's gelinkt wordt, anders kun je er alleen via de zoekfunctie komen. Ook zie ik dat er nog een aantal categorieën aangemaakt moet worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Er moeten nog een heleboel categorieen aangemaakt worden, en dat worden er alleen maar meer. Mijn gedachte is om op de stationspagina's en de spoorlijnpagina's een verwijzing te maken naar de historische bediening; en op de treinseriepagina's een lijstje te gaan maken met waar deze ingezet werd. Daarvoor moet alleen de zoekopdracht nog even gebouwd worden. Op die manier denk ik dat het aardig aan elkaar hangt en naar elkaar verwijst.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Kunnen de bedieningsoverzichten per station automatisch op treinserie worden gesorteerd :) ? Nu gaat dat zo te zien nog op volgorde van invoeren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Als het goed is wordt gesorteerd op treinserie, alleen gaat net zoals bij de buslijnen (alfabetisch en niet numeriek): 1, 10, 100, 2, 20, 200, etc.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Ah oké, dan is in ieder geval duidelijk waarom dat zo is.

Nog een punt: heel veel oude treinseries staan in de spoorboekjes als stoptrein weergegeven terwijl ze behoorlijk wat stations overslaan. Moet daar nog een vermelding van komen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Vermelden in de opmerkingen en/of de beschrijving wat mij betreft. In de opmerkingen heeft als voordeel dat het ook op de trajectpagina's komt te staan.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Historische treinseries

Bericht door Thijs »

Als ik bijvoorbeeld hier bij de bediening van Nijmegen kijk, dan zou ik eigenlijk willen dat bij serie 2000 een toelichting komt dat de serie alleen in de spits van/naar Nijmegen reed. Nu staat Nijmegen wel tussen haakjes, maar echt duidelijk vind ik dat nog niet. Kan ik zoiets bij opmerkingen op deze pagina toevoegen? Want als het goed is komt het dan op de historische bedieningspagina?

En je moet dus altijd dat standaard blokje rechts op de pagina van een historische serie neerzetten, als ik het goed begrijp?

Heel leuk idee trouwens! ;) :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Geert, er gaat iets mis bij de spoorlijnbediening: er wordt niet geselecteerd maar alle treinseries van die dienstregeling staan er in. Zie bijvoorbeeld de bediening van Arnhem - Nijmegen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Thijs schreef:Als ik bijvoorbeeld hier bij de bediening van Nijmegen kijk, dan zou ik eigenlijk willen dat bij serie 2000 een toelichting komt dat de serie alleen in de spits van/naar Nijmegen reed. Nu staat Nijmegen wel tussen haakjes, maar echt duidelijk vind ik dat nog niet. Kan ik zoiets bij opmerkingen op deze pagina toevoegen? Want als het goed is komt het dan op de historische bedieningspagina?
Jep. Als het goed is staat daar al een |opmerkingen=blabla, daar moet het dan bij.
Thijs schreef:En je moet dus altijd dat standaard blokje rechts op de pagina van een historische serie neerzetten, als ik het goed begrijp?
Dat blok moet er altijd staan ja, anders gaat het mis met de andere pagina's. Klik maar eens op Bewerk van een van de historische treinseries en je zal het blok zien (al staat het daar niet rechts), het staat bovenaan in het venster nadat je op Bewerk hebt geklikt :).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Wubbo schreef:Vermelden in de opmerkingen en/of de beschrijving wat mij betreft. In de opmerkingen heeft als voordeel dat het ook op de trajectpagina's komt te staan.
Iets als "sneltrein tussen Arnhem en Amsterdam Amstel" of iets dergelijks?

En aangezien ik nu toch bezig ben: wanneer zetten we het IC-logo bij een station neer? Dat alle treinen bij een station stoppen wil niet alles zeggen; er is ook nog een groot verschil tussen bijvoorbeeld Wijchen en Arnhem bij dit soort dingen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Wat betreft de opmerkingen: ik zet alleen de meest belangrijke in het vakje neer, anders gaat er opmaak bij de stations er een beetje aan. Maar dat is misschien ook iets waar misschien over nagedacht moet worden :wink: .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Ik heb in Noord-Holland hetzelfde gedoe met IC-stations, en heb daar een station de IC-status gegeven als alle ICs er stoppen. Dus Heiloo en Castricum vielen (in 1973/1974) af. Maar zeker in die vroege jaren is er van alles IC dat we tot een jaar of 3 geleden nooit IC zouden noemen. Gevalletje maatwerk denk ik?

[EDIT] Zou het helpen als de infobox wat groter wordt en de routestrip wat smaller? Lijkt me qua stationsnamen geen groot probleem, en je ziet nu al dat trajecten met een via ook over twee regels komen in de infobox.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Geert, er gaat iets mis bij de spoorlijnbediening: er wordt niet geselecteerd maar alle treinseries van die dienstregeling staan er in. Zie bijvoorbeeld de bediening van Arnhem - Nijmegen.
Eens brutaal geweest en in de code van het sjabloon gekeken... daar stond "Spoorlijn {{station}}" in en dat gaat natuurlijk niet werken want die variabele wordt niet meegegeven in de pagina. Ik heb station daar nu in spoorlijn aangepast en nu laat 'ie wel alleen de series op die spoorlijn zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Ehm huh, hij deed 't net maar nu niet meer???

Voorlopig de wijziging maar eventjes teruggedraaid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

De Flevolijn doet het nog, maar die selecteert nog steeds niet juist.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Historische treinseries

Bericht door Frank »

Wat betreft de IC-stations: volgens mij is dat inderdaad maatwerk; want zo te zien komen er in 1971/1972 bijvoorbeeld geeneens IC's in/door Nijmegen (hoogstens een D-trein).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Geert, er gaat iets mis bij de spoorlijnbediening: er wordt niet geselecteerd maar alle treinseries van die dienstregeling staan er in. Zie bijvoorbeeld de bediening van Arnhem - Nijmegen.
Probleem is nu opgelost. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm huh, hij deed 't net maar nu niet meer???

Voorlopig de wijziging maar eventjes teruggedraaid.
Volgens mij hebben we door elkaar heen geedit 8-) Maar goed, hij doet het weer ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten