Extra editie
Zoals jullie in dit topic hebben kunnen lezen is er vanwege de metro-ontsporing bij Amsterdam CS een pendeltramlijn ingesteld onder het nummer 20. Ik was sowieso op pad om daar foto's van te maken toen ik bedacht dat ik er mooi verslagje numero 3 van kon maken. :)
Lijn 20 begint aan de Oostzijde van het CS en gaat dan via het Damrak
en de Dam
naar het Rokin.
Links voorsorteren op het Muntplein
en de Reguliersbreestraat in.
Op het Rembrandtplein begint het rondje, ik volg de route met de klok mee.
Via de Amstelstraat en de Blauwbrug komt lijn 20 op het Waterlooplein terecht; nog steeds rijdt de lijn samen met lijn 9. Hierna gaan we over TunFun op het Mr. Visserplein. Hieronder is tegenwoordig een soort kinderspeelparadijs ofzo, maar vroeger lag er een stadssnelweg onder die de IJtunnel verbond met de Weesperstraat. Het verkeer gaat tegenwoordig gewoon weer bovengronds over de rotonde.
De lijn gaat via de Muiderstraat en Hortusbrug de Plantage in, waar de andere kant op (en soms ook deze kant op) de Plantagelus wordt meegenomen. Dus vanaf de Plantage Middenlaan gaan we linksaf de Plantage Kerklaan op (die lekker smal is als je een grote vrachtwagen moet passeren )
Daarna de smalle Plantage Doklaan in
om uit te komen op het oude eindpunt Plantage Parklaan. Tegenwoordig wordt het alleen nog gebruikt als calamiteiteneindpunt, maar vroeger hebben hier lijn 6 en lijn 7 hun eindpunt gehad. Ook Circletram 20 had hier zijn exploitatieve eindpunt, oftewel aflos- of koffieleutpunt.
We keren weer terug in de Plantage Kerklaan, ditmaal het zuidelijk deel.
Deze gaat vanzelf over in de Roetersstraat, sinds 28 mei 2006 een calamiteitenroute, maar vroeger een belangrijke schakel in het tramnet. Dit kwam ook doordat hier de aftakking naar een oude paardentramremise lag aan de Nieuwe Achtergracht (voor de UvA'ers: ongeveer op de plek waar nu gebouw A staat), die later dienst heeft gedaan als werkplaats, slooplocatie en opslagremise voor de mottenballenvloot.
Uit de Roetersstraat gaat het rechtsaf de Sarphatistraat in, waar bij het Weesperplein kon worden overgestapt op de metro. In de Sarphatistraat ligt het beruchte langzaamrijdpunt op de Hogesluis. Dit is sinds een aantal jaar zo, waarom weet ik niet precies. Wel weet ik dat de brug altijd nat wordt gehouden bij warm weer, vroeger met brandslangen, tegenwoordig met een ingebouwd systeem. Het schijnt namelijk wel eens voor te zijn gekomen dat de brug niet meer dicht wilde omdat de spoorstaven waren uitgezet en niet meer in elkaar 'haakten'
Vervolgens gaan we rechtsaf het Frederiksplein op.
Op het Frederiksplein ging het nog bijna fout, doordat een lijn 7 geen erg had in de afslaande lijn 20 via de amper gebruikte boog. Dus moest lijn 7 even achteruit (je ziet de koplampen achterop branden en iemand bij het noodbedieningspaneeltje staan )
Uiteindelijk kon lijn 20 er alsnog langs
en ging ik de smalle, enkelsporige Utrechtsestraat in
met wisselplaatsen op de bruggen.
Vervolgens komen we weer uit op het Rembrandtplein, waar de meneer rechts van de tram de paraplu opstak voor een plotselinge sneeuwbui (op 8 april ) Vanaf hier volgt de tram weer dezelfde route als heen naar het CS.
Het rondje werd ook andersom gereden, dus CS-Utrechtsestraat-Weesperplein-Roetersstraat-CS.
tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Wat mij opviel aan lijn 20 was dat de lijnfilm steeds weer wat anders vermelde:
'via omleiding'
'Centraal Station'
'Extra dienst'
''Weesperplein'
'Frederik Hendrikplantsoen ' (waarschijnlijk wordt bedoeld: Frederiksplein, het Frederik Hendrikplantsoen ligt in Westerpark!)
'via omleiding'
'Centraal Station'
'Extra dienst'
''Weesperplein'
'Frederik Hendrikplantsoen ' (waarschijnlijk wordt bedoeld: Frederiksplein, het Frederik Hendrikplantsoen ligt in Westerpark!)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Dat laatste viel mij ook al op ja.
Hoe lang heb je hier over gedaan?
:pos:
Hoe lang heb je hier over gedaan?
:pos:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Uurtje of 2, 2,5 ofzo
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Jammer dat circletram niet meer de standaard bestemming is, als lijnnummer 20 wordt ingetoetst bij een combino. Sterker nog; de bestemming circlemtram zit er helemaal niet meer in. Dat klinkt altijd nog beter, dan instructiewagen, frederik hendrikplantsoen, etc.
GVB had (mits ze geen blokkendozen zouden inzetten) die speciale tramlijn zelfs als lijn 53 of 54 kunnen exploiteren. (Lijnfilm van combino komt dan op GVB logo te staan en op het bestemmingsdisplay komt het nummer en bestemming.)
Ga je van de zomer ook die speciale (bus)lijn lopen als er geen metro tussen CS en Amstel rijdt?
GVB had (mits ze geen blokkendozen zouden inzetten) die speciale tramlijn zelfs als lijn 53 of 54 kunnen exploiteren. (Lijnfilm van combino komt dan op GVB logo te staan en op het bestemmingsdisplay komt het nummer en bestemming.)
Ga je van de zomer ook die speciale (bus)lijn lopen als er geen metro tussen CS en Amstel rijdt?
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
Tof, die lijn 20.
Volgens mij heeft Circletram nooit in een combino gezeten?? Ik herrinner de Circletram alleen met 9 en 10G trams.
Volgens mij heeft Circletram nooit in een combino gezeten?? Ik herrinner de Circletram alleen met 9 en 10G trams.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: tsov wandelt #3: Extra editie: GVB Lijn 20
De bestemming circletram heeft wel degelijk in de combino's gezeten, alleen lijn 20 was al opgeheven, voordat de combino's begonnen in te stromen bij de remise Lekstraat. Vandaar altijd met 9G en 10G trams gereden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten