Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door Geert »

Onveilige situatie door te lange afsluiting spoorovergang
door Vivian Kuling

EDE - De spoorwegovergang bij de Kerkweg blijft te lang dicht. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS op 1 januari blijven de spoorbomen soms wel vier minuten dicht zitten. Dit levert gevaarlijke situaties op.

Het gevolg van deze lange sluitingstijd is dat fietsers tussen de gesloten bomen door fietsen. Veel automobilisten draaien om en zoeken de tunnels op, maar er zijn ook enkelen die tussen de bomen door slalommen. Er ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties die fataal kunnen aflopen, zoals twee jaar geleden al gebeurde. Een automobilist en een medepassagier slalomde tussen de gesloten spoorbomen door en zijn daarbij dodelijk verongelukt.

De gemeente, de politie en Prorail zijn al enige tijd op de hoogte van het probleem, maar er zijn nog steeds geen verbeteringen waar te nemen volgens omwonende Cees Heij. Prorail erkent de situatie en is al bezig geweest met een onderzoek. ,,Daarbij zijn onder meer metingen verricht rondom de overgang. Uit het resultaat blijkt dat er niks mis is met de overgang zelf", zegt Theo Brand, woordvoerder Prorail regio Noord-Oost. ,,Er rijden meer treinen over dit spoor sinds de vernieuwde dienstregeling en daarom zijn de bomen langer dicht. We stellen de veiligheid voorop en dan houden we de bomen liever iets langer dicht dan te kort.''

Prorail is wel op zoek naar oplossingen. ,,We kijken kritisch naar de mogelijkheden voor verbetering binnen de veiligheidsnorm. Dat gaat gepaard met een heleboel wetten en regels, dus beloven dat het ook daadwerkelijk wordt opgelost doen we niet'', zegt Brand.

De gemeente houdt in ieder geval de vinger aan de pols. ,,We weten dat zulke besluitvorming vrij lang kan duren, maar we willen binnen een paar weken weten of er daadwerkelijk verbeteringen mogelijk zijn'', aldus woordvoerder Wilma van Wensum.

De gemeente heeft in de tussentijd wel een plan bedacht om de onveilige situatie bij de overgang op te lossen. ,,We willen dat er een barrière komt tussen beide rijstroken. Weggebruikers kunnen zich dan niet meer naar de kant van de tegengestelde rijrichting verplaatsen om tussen de gesloten bomen door de rijden'', vertelt Van Wensum. Het plan ligt nu bij Prorail en de gemeente verwacht daar zo snel mogelijke reactie op.

De politie houdt de situatie wel in gaten maar houdt de weggebruikers zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid. Als er door Prorail wordt besloten bepaalde verbeteringen door te voeren, kan het zeker nog maanden duren voordat er iets van te merken is.

Bron: Ede Stad
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ede: Onveilige situatie door te lange afsluiting spooroverga

Bericht door webguy »

Een reden is ook ICRm volgens mij: een trek-duw stam trekt veel langszamer op dan IRM, waardoor de overweg langer dicht blijft... Meestal gaat het om de IC van :58 of :28 die vertraagd is, en de IC van :03...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ede: Onveilige situatie door te lange afsluiting spooroverga

Bericht door playertwo »

Nou dat langzame optrekken met ICRm valt anders wel mee hoor, ik heb regelmatig gehad dat ik gewoon in de stoel werd gedrukt tijdens het wegrijden op het station. Met VIRM heb ik dat nog niet meegemaakt.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door BR628 »

Geert schreef:Onveilige situatie door te lange afsluiting spoorovergang
door Vivian Kuling

EDE - De spoorwegovergang bij de Kerkweg blijft te lang dicht. Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS op 1 januari blijven de spoorbomen soms wel vier minuten dicht zitten. Dit levert gevaarlijke situaties op.

Het gevolg van deze lange sluitingstijd is dat fietsers tussen de gesloten bomen door fietsen. Veel automobilisten draaien om en zoeken de tunnels op, maar er zijn ook enkelen die tussen de bomen door slalommen. Er ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties die fataal kunnen aflopen
Volgens mij dien je gewoon te wachten. Tijd om opsporingsambtenaren in te zetten, die de overtreders keihard aan kan pakken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door webguy »

Overigens is het stomme dat er net twee weken geleden extra mini-AHOBs zijn geplaatst (zodat je 4 ipv 2 bomen hebt), en hekken langs de stoep, zodat je moeilijk vanaf de stoep het spoor op kan rennen...
Verder is er 200 m verder nog een overweg, en daar hoor ik niemand over: die is qua fietsverkeer druk, maar auto's rijden daar maar een richting op...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door Geert »

Er zijn volgens mij ook niet meer treinen gaan rijden sinds 1 januari (hooguit 2 2000'en extra) :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door Wubbo »

Nieuwsbericht schreef:Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de NS op 1 januari[...]
Heb ik iets gemist? :D

Ik begrijp uit de rest van het artikel dat dit al langer speelt (sinds dienstregeling 2007). Maar dan dit:
Nieuwsbericht schreef:,,Er rijden meer treinen over dit spoor sinds de vernieuwde dienstregeling en daarom zijn de bomen langer dicht.
Tussen Ede en Utrecht zijn juist minder treinen gaan rijden met die dienstregeling: de spitsserie 7500 Arnhem - Utrecht is daar vervallen, alsmede de 2000 in de avonduren... :roll:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ede: Onveilige situatie door afsluiting spoorovergang

Bericht door webguy »

Cargos boemelen wel nog vrolijk voort: er zit bijvoorbeeld volgens mij een pad ri. Utrecht net na IC van .21/.51 uit Utrecht komt. Vandaag zat er een halve minuut tussen dat de bomen open gingen en weer dicht, maar het gebeurt ook dat ze dan lang dichtblijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten