Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door Wubbo »

Stiptheid Belgische treinen weer slechter
Geplaatst op: dinsdag 27 oktober 2009 om 19:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 oktober 2009 om 19:28

In het derde kwartaal van 2009 kwam 90,9% van de Belgische treinen op tijd aan. In het derde kwartaal van 2008 was dat nog een procentpunt meer. Volgens Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder, zijn vooral uitzonderlijke incidenten de oorzaak van deze daling. Het gaat hierbij onder andere om een brand in een seinhuis in Herentals, die zes weken lang voor problemen zorgde. Het aantal opgeheven treinen steeg ook door deze incidenten tot 2,2 procent. Het aantal gehaalde aansluitingen daalde van 91,2 tot 88,5 procent.
Voor Infrabel is een trein die maximaal 6 minuten te laat is een op tijd rijdende trein.
Lees verder
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door 88122903 »

Er kunnen veel externe incidenten op het spoor geweest zijn, maar als treinen tot 6 minuten in Belgie gezien worden als treinen die op tijd rijden, hoe hadden de cijvers er uit gezien als ze net zoals bij ons in Nederland vertragingen vanaf 4 minuten als te laat komende treinen hadden geregistreerd?
Dit cijver was beslist minder dan 90% geweest en de sporen in Belgie worden minder benut dan bij ons!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door Ruben »

Ach, veel is ook neppunctualiteit in Nederland, met al die toegenomen rijtijdmarges.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Volgens Infrabel, de Belgische infrastructuurbeheerder, zijn vooral uitzonderlijke incidenten de oorzaak van deze daling. Het gaat hierbij onder andere om een brand in een seinhuis in Herentals, die zes weken lang voor problemen zorgde.
Nou, wat weer een krokodillentranen. Is het dan niet aan Infrabel om te zorgen dat een simpel brandje in een seinhuis niet ZULKE extreme gevolgen heeft?? :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door Suus »

De stiptheid in het vierde kwartaal zal ook wel weer diep triest worden, zo is er onder andere op 5 november een staking...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door JeePee »

Valt wel mee hoor, niet gereden treinen zijn immers ook niet te laat. Oftewel worden (in Nederland in ieder geval) niet meegerekend.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door playertwo »

Herentals had helemaal niet zo lang hoeven te duren, want het was al een tijdje bekend dat er wat spullen gestolen waren. Echter is dat niet vernieuwd, omdat de beveiliging op termijn toch verder gecentraliseerd zou worden.
Het aantal opgeheven treinen steeg ook door deze incidenten tot 2,2 procent.
Komen ze in dat rijtje de cijfers verhogen op 5/11. Waarom overigens de gehele NMBS plat moet omdat er bij het goederenvervoer, wat zwaar verliesgevend is, gesaneerd moet worden vind ik sowieso erg vreemd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door AppleMoose »

Dat zullen ze wel doen uit solidairiteit met hun collega's.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door playertwo »

En denk je dat je met zo'n staking de publieke opinie nu echt achter je zou kunnen krijgen? Eerder wordt het tegendeel bewerkstelligd.

Wat voor de NMBS eens goed zou zijn, is een buitenlandse topman / directie halen die boven heel het gedoe tussen Vlaanderen en Wallonië staat, en gaat die eens echt gaat saneren. Ik kan je dan sowieso melden dat NMBS ongeveer met de helft kan afslanken, en de afdeling B-cargo geheel gesloten wordt, en als ze heel veel geluk hebben in afgeslankte vorm als privaat bedrijf verder gaat.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door AppleMoose »

playertwo schreef:En denk je dat je met zo'n staking de publieke opinie nu echt achter je zou kunnen krijgen? Eerder wordt het tegendeel bewerkstelligd.
De publieke opinie heeft er niet zoveel mee te maken met deze staking.
het gaat erom dat werknemers het behoorlijk oneens zijn met hun werkgever en dat ze daarom staken.
Omdat Cargo en reizigersvervoer daar nog bij 1 bedrijf zitten, staken de mensen van de reizigersdienst ook om hun collega's van het cargo te steunen en op die manier proberen de bezuinigingen ongedaan te krijgen.

Dat je de reizigers mee zou kunnen krijgen is wellicht leuk, maar niet persé noodzakelijk bij deze staking is mijn mening.

FF voor de duidelijkheid; ik keur niks goed of af, geen idee of die bezuinigingen echt nodig zijn. Ik heb geen idee hoe het allemaal bij de NMBS ios geregeld. Ik probeer alleen uit te leggen waarom ik denk dat de reizigersdienst meestaakt terwijl het werkelijke conflict over het goederenvervoer gaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door Suus »

Het gaat erom dat B-Cargo afgesplitst moet worden van de NMBS, en daarbij zouden de medewerkers van B-Cargo hun ambtenarenstatus moeten inleveren. Bovendien moeten er ook nog meer mensen (meer dan 1000) ontslagen worden dan de vakbond wil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Stiptheid Belgische treinen weer slechter

Bericht door playertwo »

B-Cargo is dusdanig verliesgevend dat het als zelfstandig bedrijf nooit kan overleven. Nu worden die verliezen dus gedekt door de verschillende Belgische overheden, en door andere onderdelen van de NMBS die wel winstgevend zijn. Zeer logisch dat je zoiets dus wilt afsplitsen en wilt saneren, en uitermate dom om daar mee door te gaan, als private vervoerders het een stuk goedkoper kunnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten