Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In Londen kan het natuurlijk: je kan vanuit het centrum 50 minuten (of meer?) met de Picadilly Line naar Heathrow, of je koopt voor 20-30 euro een kaartje in de Heathrow Express die het in 20 minuten doet. Zo kan je dus denken aan een sprinter met twee of drie stops naar Schiphol die er 15 minuten over doet, of de metro die er een half uur over doet en een groot deel van Amstelveen door moet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De Noord Zuidlijn gaat bij doortrekking vanaf Zuid via Riekerpolder naar Schiphol. De metro hoeft niet door Amstelveen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De aanleg van een metro naar Schiphol houdt niet in dat plotsklaps sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid of tussen Hoofddorp en Amsterdam Lelylaan kunnen verdwijnen.
Ik weet niet of dat een idee was van de directeur van Schiphol of van de journalistiek, maar is het is niet slim. Als het van de directeur was, ontkent hij de betekenis van de sprinters voor veel van de werknemers, als het van de journalistiek is waren ze vast nog dronken van de geschonken champagne.
Ik weet niet of dat een idee was van de directeur van Schiphol of van de journalistiek, maar is het is niet slim. Als het van de directeur was, ontkent hij de betekenis van de sprinters voor veel van de werknemers, als het van de journalistiek is waren ze vast nog dronken van de geschonken champagne.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Bij wijze van spreken dan, zal bijna altijd trager zijn dan een sprinter.fred1954 schreef:De Noord Zuidlijn gaat bij doortrekking vanaf Zuid via Riekerpolder naar Schiphol. De metro hoeft niet door Amstelveen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens dit artikel in het AD ligt zelfs er al een integraal voorstel van Schiphol, NS, Prorail en gem. Amsterdam in Den Haag betreffende de doortrekking van de NZL naar Schiphol en Hoofddorp. Ik kan me niet voorstellen, dat topman Benschop uit zijn duim zuigt, dat er al overeenstemming is.
Als ik zo de verschillende artikelen lees betreffende dit onderwerp, lijkt het erop dat men al verder met deze plannen is, dan men ons wil doen geloven. Wat mij betreft kunnen de spades de grond in. :D
https://www.ad.nl/binnenland/noord-zuid ... ~a51d3289/
Als ik zo de verschillende artikelen lees betreffende dit onderwerp, lijkt het erop dat men al verder met deze plannen is, dan men ons wil doen geloven. Wat mij betreft kunnen de spades de grond in. :D
https://www.ad.nl/binnenland/noord-zuid ... ~a51d3289/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Misschien even wachten tot er financiering is? En dat is ook meteen het zwakke punt, want Den Haag wil hier geen geld aan uitgeven.fred1954 schreef:Wat mij betreft kunnen de spades de grond in. :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Uiteraard, moet de financiering eerst rond zijn, dat begrijp ik ook wel.
Inderdaad heeft Den Haag zich tot nu toe terughoudend opgesteld betreffende financiering van dit project, maar ik kan me zo voorstellen dat als Schiphol bereid is om flink financieel bij te dragen, Den Haag haar negatieve opstelling zouden kunnen heroverwegen.
Er zal linksom of rechtsom iets moeten gebeuren aan de bereikbaarheid van Schiphol en dan is de NZL wel een belangrijke stap in de goede richting, wat mij betreft.
Inderdaad heeft Den Haag zich tot nu toe terughoudend opgesteld betreffende financiering van dit project, maar ik kan me zo voorstellen dat als Schiphol bereid is om flink financieel bij te dragen, Den Haag haar negatieve opstelling zouden kunnen heroverwegen.
Er zal linksom of rechtsom iets moeten gebeuren aan de bereikbaarheid van Schiphol en dan is de NZL wel een belangrijke stap in de goede richting, wat mij betreft.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vind zelf dat het reuze meevalt met de mobiliteitsproblemen op en rond Schiphol, het meeste valt prima met wat aanpassingen van de huidige infrastructuur op te lossen. Om dan maar als oplossing volledig parallel een nieuwe lijn aan te leggen gaat mij eigenlijk wat te ver, dus ik blijf hopen dat Den Haag blijft tegenstribbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Maar wie zegt dat de lijn volledig parallel gaat lopen aan de treinen... de route ervan staat tenslotte nog nergens aangegeven.
En... wat dat betreft is het parallel rijden aan de treinsporen niks unieks aan de Amsterdamse metro.
En... wat dat betreft is het parallel rijden aan de treinsporen niks unieks aan de Amsterdamse metro.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De route staat in het artikel. Er komt een stop bij Riekerpolder en een tunnel onder de Buitenveldertbaan. Exact de route van de spoorlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat hangt er uiteraard vanaf waar je moet zijn.webguy schreef:Bij wijze van spreken dan, zal bijna altijd trager zijn dan een sprinter.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
"In eerdere ruwe plannen" zou dat de route zijn. Niets is zo veranderlijk als ruwe plannen...Suus schreef:De route staat in het artikel. Er komt een stop bij Riekerpolder en een tunnel onder de Buitenveldertbaan. Exact de route van de spoorlijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het idee voor de AirportSprinter is ontstaan omdat de Noord/Zuidlijn niet zou worden doorgetrokken naar Schiphol. De AirportSprinter zou namelijk grotendeels van bestaande infrastructuur gebruik kunnen maken en dus een stuk goedkoper zijn. Benschop wil juist meer ruimte voor hogesnelheidstreinen, die ten koste moet gaan van de sprinters. Dat bijt elkaar nogal.trolly schreef:Want?PHS schreef:Dit staat haaks op de huidige plannen van de AirportSprinter en de hogesnelheidstreinen naar Amsterdam Zuid.
De sprinters Hoofddorp - Amsterdam Centraal trekken ontzettend veel toeristen. Als die reizigers straks grotendeels de metro nemen, zijn er minder lokale verbindingen naar Centraal nodig.Suus schreef:De aanleg van een metro naar Schiphol houdt niet in dat plotsklaps sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid of tussen Hoofddorp en Amsterdam Lelylaan kunnen verdwijnen.
Beter lijkt mij overigens om een boogje te bouwen tussen de verlenging naar Schiphol en de Westtak van de metro. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Men zou ook de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal kunnen verlengen. Nu komt de NS regelmatig met een SLT4 aanzetten in het weekend. Hang er een stel aan en je hebt 100% meer capaciteit!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Niet echt. Je moet hier onderscheid maken tussen korte en lange termijn. Zodra Zuid voldoende sporen heeft, verdwijnt het internationale- en hogesnelheidsspul die kant uit, en komt capaciteit vrij op de westtak. Daar kan de sprinterfrequentie dan opgevoerd worden, mèt of zonder fancy naam (en dito stickers).PHS schreef:Het idee voor de AirportSprinter is ontstaan omdat de Noord/Zuidlijn niet zou worden doorgetrokken naar Schiphol. De AirportSprinter zou namelijk grotendeels van bestaande infrastructuur gebruik kunnen maken en dus een stuk goedkoper zijn. Benschop wil juist meer ruimte voor hogesnelheidstreinen, die ten koste moet gaan van de sprinters. Dat bijt elkaar nogal.
Mocht de NZL over tien jaar naar Schiphol rijden, en mocht tegen die tijd die hoogfrequente sprinterdienst teveel van het goede blijken te zijn, dan kan je altijd nog zien hoe je t.z.t. de treindienst organiseerd.
Wat mij wel eens verrast in dit soort discussies, is hoe sommigen zich verkijken op hoe groot de groei van de vervoersstromen is die door dit soort voorzieningen geaccomodeerd moeten worden. NS denkt aan 250.000 in- en uitstappers per dag voor het nieuwe station Zuid. Dat is anderhalf keer zoveel het aantal in- en uitstappers dat Utrecht CS te verwerken kreeg in 2015. Amsterdam Zuid als "achterafstationnetje" betitelen lijkt me daarmee niet helemaal terecht.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Altijd lekker, vooral wanneer er werkzaamheden zijn.Suus schreef:Men zou ook de sprinters tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal kunnen verlengen. Nu komt de NS regelmatig met een SLT4 aanzetten in het weekend. Hang er een stel aan en je hebt 100% meer capaciteit!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik doel ook meer op de locatie dan op het aantal reizigers. Utrecht Centraal ligt tegen de binnenstad aan, vanaf Amsterdam Centraal loop je zo naar de Dam. Maar Amsterdam Zuid ligt ingesloten tussen de A10 in een in het weekend uitgestorven kantorengebied.... Net alsof je in Berlijn op Südkreuz ipv Hbf gedumpt zou worden :Xtrolly schreef:Wat mij wel eens verrast in dit soort discussies, is hoe sommigen zich verkijken op hoe groot de groei van de vervoersstromen is die door dit soort voorzieningen geaccomodeerd moeten worden. NS denkt aan 250.000 in- en uitstappers per dag voor het nieuwe station Zuid. Dat is anderhalf keer zoveel het aantal in- en uitstappers dat Utrecht CS te verwerken kreeg in 2015. Amsterdam Zuid als "achterafstationnetje" betitelen lijkt me daarmee niet helemaal terecht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ook dat is over 10 jaar heel anders: de A10 is dan ondergronds, waardoor je er niets meer van merkt en alle nieuwe woontorens op en rond de Zuidas zijn af waardoor het van een kantorenwijk in een stadswijk is veranderd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat lijkt mij eerder veroorzaakt door je eigen gebrek aan topografische kennis. Je realiseert je waarschijnlijk niet dat station Zuid niet meer dan zeshonderd meter verder van het Leidseplein ligt dan Centraal.dennistd schreef:Ik doel ook meer op de locatie dan op het aantal reizigers.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Maar loop jij als toerist liever 600m verder, en dan ook nog niet door een mooie binnenstad maar door buitenwijken?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Beetje moeizaam dit. De Beethovenstraat ligt inderdaad niet binnen de grachtengordel, maar is daarmee nog niet direct een woonerf in een vinexwijk. Over gebrek aan toerisme valt voor de winkeliers dan ook niet te klagen. Daarnaast: station Zuid is niet bedoeld als toegang tot een attractiepark. Maar mocht je denken dat de Dam de enige Amsterdamse bestemming van enig belang is: Dankzij de NZL is reizen via Zuid vanuit het grootste deel van Nederland de snelste manier om daar terecht te komen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat een alledaags geneuzel weer. Enfin, doorkijkje naar de langere termijn: de grote OV-projecten - en dan met name hoe ze gefinancierd moeten worden - is in de tussentijd tot Chefsache gebombardeerd. Voor degenen die niet zo bekend zijn met dat Duitse begrip: Mark Rutte is zich er persoonlijk mee aan het bemoeien:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/08/ex ... t-a3182884
Vandaar dat geroezemoes in de media over de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/08/ex ... t-a3182884
Vandaar dat geroezemoes in de media over de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Hoe kom je daar nu weer bij? Vanuit Utrecht en verder heb je niet zo veel aan de NZL, de snelste weg blijft via Amstel of Centraal.trolly schreef:Dankzij de NZL is reizen via Zuid vanuit het grootste deel van Nederland de snelste manier om daar terecht te komen.
De NZL alleen maakt Zuid nog niet het belangrijkste station van de stad, daar is meer voor nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Doordat de dividendbelasting niet afgeschaft is, heeft de schatkist de komende 10 jaar zo’n 20 Miljard extra in de pocket. Daar kun je als overheid leuke dingen mee doen lijkt mij, o.a. infrastructurele projecten (deels) mee financieren bijv.... :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ter compensatie van het niet afschaffen van de dividendbelasting wordt de vennootschapsbelasting verlaagd. Zoveel geld blijft er dus niet over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten