Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

trolly schreef:En inderdaad, de snelste manier om vanuit Utrecht op de Dam terecht te komen is via Amstel — met twee overstappen: metro en tram 14. Via Centraal en Zuid is de reis comfortabeler, maar duurt het net wat langer. De reisduur variëert, zodat Centraal en Zuid regelmatig stuivertje wisselen.
De looproutes op Centraal Station en station Zuid zijn zo lang of omslachtig, dat overstappen op Amstel en Waterlooplein zelfs nog comfortabeler kan zijn ook. Op Amstel is er immers een cross-platform overstap, zodat je alleen maar op Waterlooplein van niveau hoeft te wisselen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Omineus: wijnemenjemee.nl wil hier vanavond niet laden...
...en deze ochtend hier ook niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah, dan ligt het dus niet aan de roestige paperclip die mij met het wereldwijde web verbindt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Meltrain schreef:
trolly schreef:En inderdaad, de snelste manier om vanuit Utrecht op de Dam terecht te komen is via Amstel — met twee overstappen: metro en tram 14. Via Centraal en Zuid is de reis comfortabeler, maar duurt het net wat langer. De reisduur variëert, zodat Centraal en Zuid regelmatig stuivertje wisselen.
De looproutes op Centraal Station en station Zuid zijn zo lang of omslachtig, dat overstappen op Amstel en Waterlooplein zelfs nog comfortabeler kan zijn ook. Op Amstel is er immers een cross-platform overstap, zodat je alleen maar op Waterlooplein van niveau hoeft te wisselen.
Op Centraal ben ik het met je eens. Op Zuid niet bepaald. Het is namelijk hetzelfde als wanneer ik op Utrecht Centraal over moet stappen vanuit de intercity uit Nijmegen op de intercity naar Rotterdam Centraal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:De looproutes op Centraal Station en station Zuid zijn zo lang of omslachtig, dat overstappen op Amstel en Waterlooplein zelfs nog comfortabeler kan zijn ook. Op Amstel is er immers een cross-platform overstap, zodat je alleen maar op Waterlooplein van niveau hoeft te wisselen.
Nou, dan doe je dat toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@trolly
Wijnemenjemee is weer online, met een artikel over de bouw van de Cuyperstrap die deze week begonnen is.

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... art-gegaan
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dank, ik was er ook achter. Wel een trap na, trouwens :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Nou, dan doe je dat toch?
Als je ons niet wil begrijpen mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:@trolly
Wijnemenjemee is weer online, met een artikel over de bouw van de Cuyperstrap die deze week begonnen is.

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... art-gegaan
Echt super dat die doorgang er eindelijk komt. *O*
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
trolly schreef:Nou, dan doe je dat toch?
Als je ons niet wil begrijpen mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
Ik begrijp het anders ook niet. Hoe kan je de overstap op Zuid op de NZL nou omslachtig vinden? Geldt dat dan ook voor het overstappen in Utrecht als dat niet cross-platform is?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Post »

Ja
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

reisthijs schreef:Als je ons niet wil begrijpen mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
Weet je nog waar je het eigenlijk over hebt? Ik citeer:
trolly schreef:inderdaad, de snelste manier om vanuit Utrecht op de Dam terecht te komen is via Amstel — met twee overstappen: metro en tram 14. Via Centraal en Zuid is de reis comfortabeler, maar duurt het net wat langer. De reisduur variëert, zodat Centraal en Zuid regelmatig stuivertje wisselen.

Ik rectificeer mijn bewering dus: dankzij de NZL is de Dam voor het grootste deel van Nederland even snel als, of sneller bereikbaar via Zuid dan via Centraal. Lezertjes uit Noord, Oost, Midden en Zuid Nederland die op de Vijzelgracht uit lijn 52 denken te stappen kunnen hieruit hun conclusies over de snelste reis trekken.
Als je dat uitkomt, wil ik je ook nog wel een complimentje geven: je hebt vast gelijk. Maar ik haak af bij een hoop gelul over wat een paar fappertjes hier "comfortabel" vinden.

Wat ik met mijn opmerking probeerde duidelijk te maken, is dat Zuid voor 80% van Nederland de snelste ontsluiting van centraal Amsterdam geworden is. Of jij het met dat feit wel of niet eens bent boeit mij inderdaad niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Western Soldier schreef:
Meltrain schreef:
trolly schreef:En inderdaad, de snelste manier om vanuit Utrecht op de Dam terecht te komen is via Amstel — met twee overstappen: metro en tram 14. Via Centraal en Zuid is de reis comfortabeler, maar duurt het net wat langer. De reisduur variëert, zodat Centraal en Zuid regelmatig stuivertje wisselen.
De looproutes op Centraal Station en station Zuid zijn zo lang of omslachtig, dat overstappen op Amstel en Waterlooplein zelfs nog comfortabeler kan zijn ook. Op Amstel is er immers een cross-platform overstap, zodat je alleen maar op Waterlooplein van niveau hoeft te wisselen.
Op Centraal ben ik het met je eens. Op Zuid niet bepaald. Het is namelijk hetzelfde als wanneer ik op Utrecht Centraal over moet stappen vanuit de intercity uit Nijmegen op de intercity naar Rotterdam Centraal.
Dat is wel een keer minder uit- en inchecken. ;) Ik ben niet zo'n fan van de positionering van de poortjes op Amsterdam Zuid.
trolly schreef:
Meltrain schreef:De looproutes op Centraal Station en station Zuid zijn zo lang of omslachtig, dat overstappen op Amstel en Waterlooplein zelfs nog comfortabeler kan zijn ook. Op Amstel is er immers een cross-platform overstap, zodat je alleen maar op Waterlooplein van niveau hoeft te wisselen.
Nou, dan doe je dat toch?
Ongeveer 95% van mijn reizen van/naar Amsterdam is inderdaad naar Amstel. :Y
trolly schreef: Als je dat uitkomt, wil ik je ook nog wel een complimentje geven: je hebt vast gelijk. Maar ik haak af bij een hoop gelul over wat een paar fappertjes hier "comfortabel" vinden.

Wat ik met mijn opmerking probeerde duidelijk te maken, is dat Zuid voor 80% van Nederland de snelste ontsluiting van centraal Amsterdam geworden is. Of jij het met dat feit wel of niet eens bent boeit mij inderdaad niet.
Jij was anders degene die begon over het begrip "comfortabel".
Verder ben ik het met je eens dat uitstappen bij Amstel alleen nut heeft als je vanuit de richting Utrecht komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...iemand anders nog popcorn?
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Die poortjes zijn inderdaad op een slechte positie gepositioneerd, ben ik volledig met je eens. Echter het in- en uitchecken kost hooguit 5 seconden extra, dus daar kan het niet aan liggen. Verder pak ik zelf ook meestal Amstel, zelfs als ik op Centraal een tram moet hebben. De metro is zelfs sneller dan de intercity en bovendien beter gepositioneerd voor de tram. Al kies ik er wel bewust voor om naar Centraal te gaan als de ICE rijdt. In de ICE is in de spits de kans op een zitplaats vele malen hoger dan in de intercity. Zeker achterin wat voor mij het gunstigst is, is het altijd druk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:...iemand anders nog popcorn?
Doe mij maar -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Heb je ook inclusieve, linkse, halalpopcorn? Dan wil ik misschien ook wel :Y
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Schiphol wil dus meer internationale treinen trekken, maar zijn daar al concrete plannen voor? Als de IC Berlijn en ICE naar Schiphol worden geleid, levert dat per uur gemiddeld één extra internationale trein op.
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

De ICB reed toch ooit al naar Schiphol.... en dat was toch al geen succes t.o.v. Amsterdam Centraal.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Schiphol wil dus meer internationale treinen trekken, maar zijn daar al concrete plannen voor? Als de IC Berlijn en ICE naar Schiphol worden geleid, levert dat per uur gemiddeld één extra internationale trein op.
Je hebt ook nog de Eurostar.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

die niet op Schiphol stopt. Volgens mij is er al een hele discussie op dit forum geweest dat het regelen van alle faciliteiten voor de Eurostar op Schiphol best lastig is.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

MetroRET schreef:De ICB reed toch ooit al naar Schiphol.... en dat was toch al geen succes t.o.v. Amsterdam Centraal.
In dit geval hebben we het ook over doorrijden vanaf Amsterdam Centraal. In dat geval bied je niet de snelste verbinding, maar wel een rechtstreekse.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ho - ennn - n-evo heeft zijn bericht alweer verwijderd. Gebeurt toch vaker, dat ik notificaties van een nieuw bericht in deze thread krijg maar vervolgens niets zie...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef:die niet op Schiphol stopt. Volgens mij is er al een hele discussie op dit forum geweest dat het regelen van alle faciliteiten voor de Eurostar op Schiphol best lastig is.
Even opgezocht, vanaf 2030 is het de bedoeling dat zowel de Eurostar als de Thalys op Zuid stoppen ipv CS....
Link (betaalmuur) https://www.trouw.nl/home/de-internatio ... ~a51faf5a/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Zover ik weet hebben Thalys en Eurostar nog niet aangegeven dat ook te willen. Het is iets wat ProRail wil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten