Buschauffeur worden
Re: Buschauffeur worden
Ik ben opgegroeid in het OV wezen, dus ik weet niet beter. Voor mij is het overigens uiteindelijk wel een doel op de buitenlandtripjes te gaan doen op de tour op den duur.
Voor mij is het wat je er zelf van maakt. Ik werk op het moment op 2 locaties/lijnen voor de buurtbussen van Syntus Utrecht en met alle collega's heb ik gewoon goed contact en bovendien lol. Onderling doen wij ook alles voor elkaar, ondanks dat we op beide locaties chauffeurs te kort komen. Alle bussen rijden gewoon en dat is belangrijk.
Ik kom niet heel vaak in de garage, maar als ik er kom kan ik altijd lachen met de collega's en hangt er gewoon een prettige sfeer. Dat is mijn ervaring ook van de tijd dat ik vaak met mijn vader mee ging in Groningen (GVB/Arriva) en Amsterdam (GVB). Het is gewoon wat je er zelf van maakt. Bovendien ben je veel onderweg en heb je verder weinig met collega's te maken, behalve als je (word) af(ge)lost of op de garage.
Ik kan me overigens best indenken dat de sfeer bij een tourbedrijf anders is en wellicht ook persoonlijker. Maar dat neemt niet weg dat de betaling gewoon correct moet zijn ;). Als je gewoon tour werk doet, valt er best te leven met de 5/6e regeling. Maar in het OV ligt het toch wat anders in mijn ogen.
Voor mij is het wat je er zelf van maakt. Ik werk op het moment op 2 locaties/lijnen voor de buurtbussen van Syntus Utrecht en met alle collega's heb ik gewoon goed contact en bovendien lol. Onderling doen wij ook alles voor elkaar, ondanks dat we op beide locaties chauffeurs te kort komen. Alle bussen rijden gewoon en dat is belangrijk.
Ik kom niet heel vaak in de garage, maar als ik er kom kan ik altijd lachen met de collega's en hangt er gewoon een prettige sfeer. Dat is mijn ervaring ook van de tijd dat ik vaak met mijn vader mee ging in Groningen (GVB/Arriva) en Amsterdam (GVB). Het is gewoon wat je er zelf van maakt. Bovendien ben je veel onderweg en heb je verder weinig met collega's te maken, behalve als je (word) af(ge)lost of op de garage.
Ik kan me overigens best indenken dat de sfeer bij een tourbedrijf anders is en wellicht ook persoonlijker. Maar dat neemt niet weg dat de betaling gewoon correct moet zijn ;). Als je gewoon tour werk doet, valt er best te leven met de 5/6e regeling. Maar in het OV ligt het toch wat anders in mijn ogen.
-
- Berichten: 524
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Buschauffeur worden
Keihard liegen zou ik niet zomaar doen.webguy schreef:Het ligt er aan wat je invult op je eigen verklaring. Op basis daarvan wordt een inschatting gemaakt,
Mijn vriendin is bezig met rijbewijs A, motor. Moest ze ook zo'n verklaring invullen, had ik in 2005 nog niet maar er veranderd gewoon van alles.
Ik zei vul nou geen ja in, heeft ze wel gedaan, en nu wacht ze al 3 maanden op definitief antwoord van CBR. Trage bedoeling daar, echt belachelijk.
Het risico is dat als je toch nee invult en er gebeurd iets, dat je verzekeraar niet hoeft uit te keren omdat je egien verklaring niet naar waarheid is ingevuld.
Voor beroepschauffeurs gaat het wel snel trouwens. Vorige maand ben ik opnieuw gekeurd voor het D rijbewijs, die verloopt in maart. Binnen een week belde CBR me op om te vragen waarom ik daar zo vroeg mee ben. Ik legde uit dat Qbuzz adviseert om een half jaar van te voren beginnen omdat CBR zo traag is... oke zegt ze, en een dag later definitief bericht in huis.
Re: Buschauffeur worden
Zegt ook wel alles over de inhoudelijke beoordeling door het CBR... het is dus voornamelijk papierschuiven.
In elk geval regio Gorinchem zoals de advertentie ook aangeeft. Qbuzz heeft ons al geïnformeerd dat de Rosero midi's op diesel bij een onderaannemer zouden worden neergezet (Juijn dus, naar nu blijkt), en die komen te rijden op de kleinere lijntjes in de Alblasserwaard (74, 75 etc).busfanNL schreef:Welk gebied gaat juijn rijden dan binnen DAV? Rondom Dordrecht of rondom Gorinchem?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Buschauffeur worden
Ow okee interessant wel. :D Dan moeten ze wel veel chauffeurs werven. Komen er nog meer onderaannemers binnen DAV?
Re: Buschauffeur worden
Pouw werd genoemd.
Re: Buschauffeur worden
Met bloedwaarden schuiven lijken ze ook geen problemen meet te hebben.. :Xnvdw schreef:Zegt ook wel alles over de inhoudelijke beoordeling door het CBR... het is dus voornamelijk papierschuiven.
(..)
Luister morgenavond vanaf 19 uur naar het hele verhaal op radio1: bron: https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... t-gaan-kanHet bloed van het CBR kruipt waar het niet gaan kan
(..)
Het is bij wet verboden om de weg op te gaan wanneer je last hebt van een psychiatrische alcoholstoornis. (..) mensen zich laten keuren op zo’n stoornis. Dit gebeurd op last van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen(CBR). Een belangrijk onderdeel van deze keuring is de bloedtest, (..) Het CBR springt alleen niet altijd even goed om met deze bloedtest, hierdoor worden mensen onterecht afgekeurd en verliezen ze onterecht het rijbewijs.
Re: Buschauffeur worden
Verbaast me niks. Bloedzuigers.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Buschauffeur worden
Ja volgens mij door mij want dat had ik weer van een buschauffeur gehoord dus toen poste ik het om het na te vragen. Of hebben anderen het inmiddels bevestigd?Lijn 45 schreef:Pouw werd genoemd.
Re: Buschauffeur worden
Even een topickick, maar aangezien ik interesse in het vak heb, maar de schoorsteen ook moet roken:
Waar komt een buschauffeur die fulltime werkt ongeveer mee thuis netto?
Bruto is redelijk makkelijk te vinden, maar netto is me niet helemaal duidelijk door de hoeveelheid toeslagen.
Waar komt een buschauffeur die fulltime werkt ongeveer mee thuis netto?
Bruto is redelijk makkelijk te vinden, maar netto is me niet helemaal duidelijk door de hoeveelheid toeslagen.
Re: Buschauffeur worden
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik krijg tussen de 1200 en 2000 netto. Heb altijd wisselende uren (vandaar ook het grote verschil in loon) maar als ik gemiddeld 24 uur per week maak kom ik op ongeveer 1500 netto uit.
Dan kan je zelf ongeveer uitrekenen wat je met 36 uur krijgt.
Ik zit overigens nog in de laagste salarisschaal.
Dan kan je zelf ongeveer uitrekenen wat je met 36 uur krijgt.
Ik zit overigens nog in de laagste salarisschaal.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Buschauffeur worden
Fulltime (paar jaar in dienst) komt ergens tussen de 2100 en 2200 euro netto uit, afhankelijk van de vestiging (bij veel late of nachtdiensten stijgt het, bij weinig daalt het).
Re: Buschauffeur worden
Oh, daar kan ik wel mee leven. Ik ben toch meer een avondmens dan een ochtendmens.dennistd schreef:Fulltime (paar jaar in dienst) komt ergens tussen de 2100 en 2200 euro netto uit, afhankelijk van de vestiging (bij veel late of nachtdiensten stijgt het, bij weinig daalt het).
Re: Buschauffeur worden
Ja maar je moet dan wel een vestiging hebben waar je die keuzes kunt maken. Niet elke vestiging heeft zoveel keus / mensen die altijd vroeg willen.
Re: Buschauffeur worden
Arriva Sittard heeft meer vroegfappers dan laatfappers dus daar kan het.
Moet je wel in de buurt wonen...
Moet je wel in de buurt wonen...
Re: Buschauffeur worden
Bij Connexxion kan je van alles 'worden'..
(als je in de regio A'dam woont)
Ook 'the money maker'.
https://www.futureconnexxion.nl/
:pos:
Kortom, dat geld heb je wel nodig om er te kunnen wonen/leven. (A)
(als je in de regio A'dam woont)
Ook 'the money maker'.
https://www.futureconnexxion.nl/
:pos:
Kortom, dat geld heb je wel nodig om er te kunnen wonen/leven. (A)
Re: Buschauffeur worden
Ik zit precies tussen drie stallingen in waarvan 1 met een groot pakket dus dat komt wel goed.
Re: Buschauffeur worden
En nou willen we natuurlijk weten welke 3 dat zijn..
Re: Buschauffeur worden
Dan zal ik ook weer even een vraag zetten in mijn topicje. Vroeg dit me al een tijdje af: Kun je part time werken op tijden die jouw uitkomen. Uitzendkracht ofzo bij connexxion of TCR of iets dergelijks? Naast je studie bijvoorbeeld? (Hoop over 2 jaar HBO te gaan doen en ben dan 18 dus vandaar.)
Re: Buschauffeur worden
Sittard, Roosendaal en Groningen? *bus*erjeebee schreef:En nou willen we natuurlijk weten welke 3 dat zijn..
Re: Buschauffeur worden
Er zijn wel meer studenten die als bijbaan buschauffeur zijnbusfanNL schreef:Dan zal ik ook weer even een vraag zetten in mijn topicje. Vroeg dit me al een tijdje af: Kun je part time werken op tijden die jouw uitkomen. Uitzendkracht ofzo bij connexxion of TCR of iets dergelijks? Naast je studie bijvoorbeeld? (Hoop over 2 jaar HBO te gaan doen en ben dan 18 dus vandaar.)
Re: Buschauffeur worden
Klopt, daar ben ik er één van! Ik moet eerlijk zeggen dat het werken op momenten dat jij graag wilt een beetje tegenvalt. Ik wil zelf het liefst zaterdag en zondag standaard werken maar ik word helaas naar mijn idee te weinig op die dagen ingepland.
Over het algemeen kom je wel redelijk aan je uren mits je flexibel bent en vanaf meerdere locaties wilt werken.
Het kan dus allemaal wel, maar:
Gratis tip: bij taxibedrijven is er veel meer te regelen qua uren. Voordat ik op de bus kwam heb ik 2 jaar doelgroepentaxi gereden (rolstoelen/ziekenvervoer/ouderen/speciaal onderwijs etc.). Daar kan je vaak wel echt altijd werken wanneer jij wilt. Het werk is ook leuk overigens.
Over het algemeen kom je wel redelijk aan je uren mits je flexibel bent en vanaf meerdere locaties wilt werken.
Het kan dus allemaal wel, maar:
Gratis tip: bij taxibedrijven is er veel meer te regelen qua uren. Voordat ik op de bus kwam heb ik 2 jaar doelgroepentaxi gereden (rolstoelen/ziekenvervoer/ouderen/speciaal onderwijs etc.). Daar kan je vaak wel echt altijd werken wanneer jij wilt. Het werk is ook leuk overigens.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Buschauffeur worden
Weet je ook of taxibedrijven/tourbouren met grote bussen je rooster makkelijker te regelen is? B.v. Juijn of Pouw? En welke vervoerder rij jij voor als ik vragen mag?
Re: Buschauffeur worden
Werken op momenten dat 't je uitkomt kan.
Nodig:
- 1 stuks proactieve houding
- 1 stuks goede relatie met planner
- 1 stuks smart spreadsheet
Ik kon het rooster ongeveer een week vooruit inzien via internet.
Dagindeling kopiëren en plakken in smart spreadsheet leidde tot roodkleuren van alle niet ingedeelde diensten en oranjekleuren van niet-roostervrije chauffeurs die nog geen dienst hadden.
Dat gaf onmiddellijk inzicht op welke dagen de planner een probleem had.
Als ik kon rijden op een probleedag -> planner bellen: "Erik, ik zie dat je vrijdagavond een probleem hebt. Ik kan wel rijden hoor"
Werkte uitstekend. En nu ik het zo opschrijf realiseer ik mee dat ik het al eens verteld heb ergens op dit forum.
Kworoud...
Nodig:
- 1 stuks proactieve houding
- 1 stuks goede relatie met planner
- 1 stuks smart spreadsheet
Ik kon het rooster ongeveer een week vooruit inzien via internet.
Dagindeling kopiëren en plakken in smart spreadsheet leidde tot roodkleuren van alle niet ingedeelde diensten en oranjekleuren van niet-roostervrije chauffeurs die nog geen dienst hadden.
Dat gaf onmiddellijk inzicht op welke dagen de planner een probleem had.
Als ik kon rijden op een probleedag -> planner bellen: "Erik, ik zie dat je vrijdagavond een probleem hebt. Ik kan wel rijden hoor"
Werkte uitstekend. En nu ik het zo opschrijf realiseer ik mee dat ik het al eens verteld heb ergens op dit forum.
Kworoud...
Re: Buschauffeur worden
Ik rijd nu voor Syntus Twente en Syntus Utrecht maar de planning gaat via Randstad. Als ik het zo hoor is het zogauw je in vaste dienst bij Syntus bent allemaal een stuk makkelijker te overleggen met de dienstindeler. De eerste paar jaar is het dus even wat minder.busfanNL schreef:Weet je ook of taxibedrijven/tourbouren met grote bussen je rooster makkelijker te regelen is? B.v. Juijn of Pouw? En welke vervoerder rij jij voor als ik vragen mag?
Tourboeren weet ik niets van. Meestal is taxi en tour ook gescheiden. Zo ook bij mijn vorige baas, hij had ook een aparte touringcar afdeling. Daar is wel een tekort dus kun je volgens hem best flexibel uren inplannen. (Is wel vlak bij Duitsland dus te ver voor je denk ik? ;) )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Buschauffeur worden
Ligt er ook aan welke vervoerder/standplaats je terecht komt. Ik zat ook via Randstad maar de planning ging gewoon via Connexxion zelf. Alleen over de uitbetaling en code 95 had ik met Randstad te maken, verder sprak ik ze eigenlijk nooit. Omdat ik ook vaak ja zei als de planning mij nodig had kreeg ik vaak ook makkelijker vrij. Ik hoefde het maar te vragen en het werd ter plekke vaak al geregeld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten