Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Zo vaak wordt er volgens mij niet op baanvaksnelheid gereden tussen Zwolle en Lelystad.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En zelfs aankomende test gaat dat niet gebeuren.
Maare, al die info viavia? Dat had je makkelijker via de facebook pagina van NS kunnen vinden :)
Daar kan je ook een rit winnen met deze trein.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... e_internal
Maare, al die info viavia? Dat had je makkelijker via de facebook pagina van NS kunnen vinden :)
Daar kan je ook een rit winnen met deze trein.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... e_internal
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je de media hier in het Noorden volgt is het niet zo zeer een NS campagne maar zijn de heren (en dames) politici bezig met hun (provinciale) verkiezingen. Veel artikelen en ingezonden stukken over snelle verbindingen met de Randstad (lees Amsterdam). Maar wat ik al eerder zei, voor regionale, minder kostbare verbeteringen aan het OV is nauwelijks aandacht. De NS is eerder volgend. Groningen begon, daarna kwam Friesland, Drenthe kwam later (vergeet ons niet). En dan nog met de meest belachelijke ideeën / voorstellen. Ik las nu zelfs iets over: daardoor sneller van Amsterdam via Groningen naar Berlijn. Hoe verzin je het @#$%^! Dan zeg ik pak een kaart en trek een lijn tussen Amsterdam en Berlijn. Zelf blijf ik erbij dat vergeten wordt dat de snelle trein als hij ooit komt strand voorbij Almere en boemelend de Randstad in rijdt.Statler Rail schreef:Wat valt er uit te testen? Er is toch vaak genoeg ledig mat dat zonder te stoppen op baanvaksnelheid door deze stations komt rijden? Dat hoeft toch niet getest te worden, dat gebeurt dagelijks.
Ik heb de indruk dat de snelle trein van Groningen naar Den Haag eerder een Public Affairs-reden heeft dan een vervoerskundige reden. NS wil politici en ambtenaren paaien aangezien er de komende tijd een besluit moet worden genomen over het hoofdrailnet na 2025. Als je ziet hoeveel media-aandacht er al voor deze trein is geweest terwijl hij nog nooit gereden heeft... Als je dat als reclame had moeten inkopen was je veel meer geld kwijt geweest. Die testtrein is ook niet bedoeld om te testen, maar om journalisten weer artikelen te laten schrijven hoe geweldig NS bezig is met snellere treinen. In feite is het één grote PR-stunt.
Als je ziet hoeveel NS over had om de Limburg-concessie binnen te slepen (kopen regiomanager Veolia, valsheid in geschrifte, opzeten schijnconstructies), dan vraag je je af hoeveel ze bij NS er voor over hebben om hun hoofdrailnetconcessie veilig te stellen. De toekomst van het NS-imperium staat of valt met de hoofdrailnetconcessie, inclusief het carrièreperspectief van de gehele organisatie.
Ben ik te achterdochtig? Misschien. Of laten we het hopen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Voorbij Almere zal zo'n trein waarschijnlijk stoppen in Amsterdam Zuid en Schiphol, en dan doorrijden naar Den Haag (mogelijk zonder stop in Leiden) of Rotterdam. Dat lijkt me toch best een snelle verbinding, ik zou het geen boemelen noemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De verbinding Amsterdam-Berlijn via Groningen kwam uit een ingezonden brief. Niet realistisch wegens infrastructurele tekortkomingen in Duitsland en bovendien een omweg. Een Internationale IC die ook met dieseltractie overweg kan zie ik op zich nog wel als haalbaar, maar dan naar Bremen en Hamburg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
In Groningen leeft het idee dat ze als het project Wunderline klaar is, ze liggen op de as Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg-Berlijn. Ik heb er zo mijn twijfels bij, maar in Groningen zien ze daar heel veel potentie in.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als Groningen graag een internationale intercity wil, kunnen ze denk ik beter inzetten op een verbinding (Den Haag -) Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg - Kopenhagen - Malmö, dat zou wel een logische route zijn.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Eerst maar zorgen dat die spoorlijn naar Duitsland hersteld is. En dan nog kan je over dat boemellijntje geen fatsoenlijke internationale trein laten rijden. Helemaal niet met een brug die constant open en dicht moet.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De hoeveelheid reizigers die bij Bad Neuschanz de grens oversteken rechtvaardigt hooguit twee keer per dag een extra trein, bovenop de huidige stoptrein. Droom lekker verder dus
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als de vaste verbinding Kopenhagen-Hamburg klaar is, is de verbinding Köln-Kopenhagen logischer. In Osnabrück, Münster, Duisburg en Düsseldorf kunnen de reizigers overstappen op een trein naar Nederland. Vanuit de Rhein-Ruhr rechtstreeks naar Kopenhagen heeft veel meer potentie dan vanuit Groningen via Oldenburg naar Kopenhagen.SuperGhost schreef:Als Groningen graag een internationale intercity wil, kunnen ze denk ik beter inzetten op een verbinding (Den Haag -) Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg - Kopenhagen - Malmö, dat zou wel een logische route zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Kopenhagen - Hamburg gaat nog wel eventjes duren, Schleswig-Holstein is pas net klaar met zijn bouwtoestemming. Voordat dat ding open is zijn we pas 2028, dan hoort Leer ook weer bereikbaar te zijn vanuit Groningen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik snap de wensen wel voor treinverbindingen vanaf Groningen naar ver weg, maar Bremen zou al een heel eind op de goede weg zijn. Zo zit je met enkelspoor tussen Leer en Oldenburg en de beweegbare brug in Oldenburg over de Hunte en het vele goederenvervoer naar de autohaven van Emden en de JadeWeserPort-containerhaven in Wilhelmshaven. Daar iets tussendoor vlechten zou al fantastisch zijn.
Er vanaf Bremen dan nog eens naar een andere bestemming tussen komen wordt ook nog eens moeilijk, want aangezien de Duitsers maar niets beslissen over het Y-traject zitten alle hoofdlijnen vanaf Bremen propvol met goederentreinen.
Er vanaf Bremen dan nog eens naar een andere bestemming tussen komen wordt ook nog eens moeilijk, want aangezien de Duitsers maar niets beslissen over het Y-traject zitten alle hoofdlijnen vanaf Bremen propvol met goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De treinverbinding Leer-Bremen is wel tamelijk druk heb ik vorig jaar ervaren. Ik moest dat stuk staan. Een extra reizigerstrein op dat traject zou geen kwaad kunnen, los van de vraag of deze dan doorgetrokken moet worden richting Groningen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Vroeger had je tussen Leer en Bremen vrijwel lege IC´s rijden, maar tegenwoordig is het Nahverkehrstarif tot Bremen in de IC geldig. Er is nu een uursdienst van 1x per 2 uur een RE en 1x per 2 uur een IC, die in de spits goed gevuld zijn. Nu die Dosto-IC´s daarop worden ingezet kan je echter al niet meer over IC-kwaliteit spreken; sowieso stopt die IC-trein in plaatsen waar in Nederland überhaupt geen trein zou stoppen, bijvoorbeeld Augustfehn.
Over een snelle trein van Amsterdam naar Hamburg via Groningen kan men lang blijven dromen, die komt er nooit. Sowieso zal een trein van Groningen naar Bremen uitsluitend kunnen rijden met een enorme exploitatiesubsidie, waarbij het eigenlijk ook niet is toegestaan om Fernverkehr te subsidieren, dus het zal hooguit een RE kunnen worden. Groot probleem is dat zo´n snelle trein tussenliggende stations zoals Weener en Nieuweschans zal gaan overslaan, terwijl je die ook wil blijven bedienen. Sterker nog, Duitsland wil juist stations zoals Bunde en Ihrhove heropenen. Voor én een stoptrein die bij elke boom stopt, én een snelle trein die alles voorbij rijdt is echter niet voldoende vervoersvraag.
Over een snelle trein van Amsterdam naar Hamburg via Groningen kan men lang blijven dromen, die komt er nooit. Sowieso zal een trein van Groningen naar Bremen uitsluitend kunnen rijden met een enorme exploitatiesubsidie, waarbij het eigenlijk ook niet is toegestaan om Fernverkehr te subsidieren, dus het zal hooguit een RE kunnen worden. Groot probleem is dat zo´n snelle trein tussenliggende stations zoals Weener en Nieuweschans zal gaan overslaan, terwijl je die ook wil blijven bedienen. Sterker nog, Duitsland wil juist stations zoals Bunde en Ihrhove heropenen. Voor én een stoptrein die bij elke boom stopt, én een snelle trein die alles voorbij rijdt is echter niet voldoende vervoersvraag.
Euh ja, de baanvaksnelheid is met ERTMS natuurlijk 200 km/uur. Ik bedoelde eigenlijk de maximale ATB-EG snelheid: 140 km/h. Laatst nog een ledig matrit met 140 km/h door Lelystad Centrum zien vliegen. Dat kan dus in ieder geval zonder problemen. Zullen omgeleide Berlijn-treinen in de toekomst misschien met die mooie multicourante lokomotief wel 200 km/uur kunnen rijden?Wubbo schreef:Zo vaak wordt er volgens mij niet op baanvaksnelheid gereden tussen Zwolle en Lelystad.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nee, maar misschien wel de ICNG ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als de IC Berlijn met Vectrons gaat rijden zou je bij een omleiding over de Hanzelijn natuurlijk best 200km/h kunnen gaan rijden. Als dat überhaupt past tussen het andere treinverkeer.... :')
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Op de Hanzelijn zou dat niet zo moeilijk moeten zijn, daar rijden maar 4 treinen per uur over. Vraag is of het ook mag van ProRail, icm de inpassing elders op het netwerk.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Heeft de Berlijntrein afgelopen jaar niet over de hanzelijn gereden ten tijde van de werkzaamheden bij Apeldoorn?
Bij twijfel altijd klagen
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ja, sterker nog: er is een standaardpad beschikbaar voor IC Berlijn als er verstoringen zijn tussen Weesp en Deventer.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
NS heeft nu de dienstregeling bekend gemaakt.
PERSUITNODIGING: NS test snellere Intercity Groningen – Den Haag
Ik snap nu waarom ze de testtrein laten doorrijden naar Den Haag: de totale rit is gepland in 2:23 en terwijl de reguliere IC nu 2:38 nodig heeft om het traject Groningen-Den Haag af te leggen. Precies het beloofde kwartier tijdswinst, wat dus gehaald wordt door niet in Leiden te stoppen.
Groningen-Amsterdam Zuid is maar 10 minuten sneller dan de reguliere IC.
PERSUITNODIGING: NS test snellere Intercity Groningen – Den Haag
Ik snap nu waarom ze de testtrein laten doorrijden naar Den Haag: de totale rit is gepland in 2:23 en terwijl de reguliere IC nu 2:38 nodig heeft om het traject Groningen-Den Haag af te leggen. Precies het beloofde kwartier tijdswinst, wat dus gehaald wordt door niet in Leiden te stoppen.
Groningen-Amsterdam Zuid is maar 10 minuten sneller dan de reguliere IC.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Mag er eigenlijk zomaar 160 km/u gereden worden op de Hanzelijn, omdat ATB beperkt is tot 140 km/u?
Wel zou er in theorie 160 km/u gereden kunnen worden tussen Hoofddorp en Mariahoeve vanwege de aanwezigheid van ATB+, al dacht ik niet dat de Traxx'en daarmee zijn uitgerust.
Wel zou er in theorie 160 km/u gereden kunnen worden tussen Hoofddorp en Mariahoeve vanwege de aanwezigheid van ATB+, al dacht ik niet dat de Traxx'en daarmee zijn uitgerust.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De Hanzelijn heeft dubbele beveiliging, misschien dat de TRAXX er met ETCS mag rijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Op de Hanzelijn zal 160km/h wel gaan lukken met ETCS. Hoofddorp-Mariahoeve is een ander geval: dat werkte met ATB-NG-bakens. Gezien het feit dat een Traxx geen ATB-NG heeft gaat dat niet lukken. En ik denk eerlijk gezegd dat de baanapparatuur daar ook wel verwijderd is inmiddels.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nee hoor, er kan nog prima 160 gereden worden :)
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Met de Thalys neem ik dan toch aan? Of heeft Traxx toch de ATB-NG-apparatuur hiervoor?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten