Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Traag? Tja, daar is het een Limax voor. Wat wil je met zo'n naam. (Limax is Latijn voor slak)
OVinspecteur schreef:Deze verbinding lijkt er nogal lang over te doen, gezien de afstand over het spoor die wordt afgelegd. Vanuit Maastricht ben je even snel in Venlo dat veel verder weg ligt. Waar zit 'm die traagheid precies?
Dat zit 'm bijvoorbeeld in lagere baanvaksnelheden. Maastricht-Heerlen is max 100 en tussen Heerlen en Herzogenrath mag de trein maar 80.
waldo79 schreef:Wellicht dat er geen pad beschikbaar is vanwege andere treinen op het Duitse spoor?
Er was geen ander pad beschikbaar op het Duitse spoor. Het huidige pad schijnt ook zo krap te zijn dat het alleen met een electrische trein haalbaar is. Arriva verwacht dat het in de toekomst beter wordt maar de komende paar jaar zullen we het hier mee moeten doen.
OVinspecteur schreef:
Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
Ik vind het ook raar dat die verbinding uit de reisplanner komt.
Beter is het om vanuit Eindhoven de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Sittard te nemen en daar over te stappen op de [serie=Stoptrein (RS15)|2019|Kerkrade Centrum - Heerlen - Sittard32500[/serie] naar Heerlen (of Landgraaf).
In de andere richting is de overstap tussen de [serie=Sneltrein (RE18)|2019|Maastricht - Heerlen (- Aachen Hbf)19800[/serie] en [serie=Intercity|2019|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] overigens zes minuten en dus prima te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas schreef:Valt er nog iets te doen aan die baanvaksnelheden, of kost dat veel te veel? Of beter gezegd, waarom liggen ze zo laag?
Maastricht - Heerlen kan wel deels omhoog, maar daar is men nog niet aan de benodigde papierwinkel gekomen. Heerlen - Herzogenrath gaat hem door de boogstralen daar niet worden, het blijft natuurlijk Zuid-Limburg.
Op Maastricht-Heerlen zou je tussen de aansluitingen denk ik wel verder omhoog kunnen. Enige plek waar de RE18 niet stopt en toch echt een snelheidsbeperking nodig zal moeten zijn is de bocht bij Schin op Geul denk ik. Ik denk dat de tijdswinst vrij beperkt zal zijn, het zou mij verbazen als dat meer dan 2 minuten is.
Als je echt tijdswinst op Maastricht-Aachen wil boeken moet je Aachen-Schin op Geul weer in gebruik nemen. Daardoor zou deze afstand over het spoor opeens nog maar 37 km zijn ipv de huidige 57 via Heerlen. Mocht de RE18 nou een groot succes worden wellicht het overwegen waard, en zelfs dan nog zou je grote moeite hebben om die investering economisch te verantwoorden.
maaslynx schreef: Daardoor zou deze afstand over het spoor opeens nog maar 37 km zijn ipv de huidige 57 via Heerlen. Mocht de RE18 nou een groot succes worden wellicht het overwegen waard, en zelfs dan nog zou je grote moeite hebben om die investering economisch te verantwoorden.
Ik denk dat Nederland nog eerder tot Socialistische Heilstaat uitgeroepen gaat worden dan dat Schin Op Geul - Vetschau geëlektrificeerd en het stukje tussen Vetschau - Aachen aangelegd gaat worden.
OVinspecteur schreef:Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
In Aachen hetzelfde. Overstap van RE18 uit NL op RE9 naar Köln zijn ook twee minuten, andersom maar een minuut. Veel te krap, ook als beide treinen meestal op sporen 6 en 7 (en dus hetzelfde perron) zijn.
OVinspecteur schreef:Ook de overstap van 2 minuten in Heerlen vanuit Eindhoven lijkt me niet echt ideaal.
In Aachen hetzelfde. Overstap van RE18 uit NL op RE9 naar Köln zijn ook twee minuten, andersom maar een minuut. Veel te krap, ook als beide treinen meestal op sporen 6 en 7 (en dus hetzelfde perron) zijn.
Een minuut zou ik niet eens een aansluiting willen noemen, maar ik vraag me af hoeveel vanuit Nederland er doorreizen naar Köln?
regenmaker schreef:Het verschil tussen lijn 350 en de trein tussen Maastricht en Aachen is slechts 6 minuten in voordeel van de trein. Niet echt een enorm verschil.
En de frequentie van die boemel moet ook eerst verviervoudigen, voordat-ie tegen lijn 350 op kan.
Vergeet ook niet dat voor een groot deel van Maastricht (westkant) het aantrekkelijker is om lijn 10 richting Gulpen te pakken en daar over te stappen op de 350 richting Aachen. Dit is vanuit mijn huis 5 minuten sneller en 6 euro goedkoper dan de trein (7,22 voor de bus vs 11,80 voor de trein + 1,45 voor de bus ) :')
Maar voor mensen met vrij reizen met de spoorwegen is die 350 dan weer niet zo aantrekkelijk... De meeste vrij reizen abonnementen van de spoorwegen zijn vaak niet geldig in de bus
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Lijkt me dat de trein de bus prima aanvult. De trein Maastricht - Heerlen was er toch al en een aantal plaatsen heeft nu (weer) een rechtstreekse trein met Aken. Ook voor de verdere aansluiting van/op het DB-net lijkt me de trein wat handiger. Voor een dagje Aken vanuit Maastricht en v.v. heeft de 350 zo weer z'n voordelen.
Met name ‘s avonds zie ik voordelen voor de trein. De bus rijdt dan maar om het half uur, bij de halte waait het altijd en is het altijd koud, en de bus rijdt om via het centrum en Bushof. Vanuit bijvoorbeeld de ICE 10 kun je meteen al instappen in de trein.
Ik kwam in mijn aanbevolen video's deze tegen. Met deze video probeert de AVV al sinds 5 december reclame te maken voor de RE18. Persoonlijk vind ik het er enigszins kinderlijk uitzien. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alsof ze bij Eygelshoven per sé iets moesten verzinnen.
Hmmm ... waar staat Eygelshoven bekent om. Even denken, de trein stopt op station Eygelshoven Markt. Weet je wat, we doen wel de zaterdagmarkt. Naar mijn idee is die niet zo bekend dat je ervoor vanuit Aken naar Eygelshoven zou gaan.
Ik stond eens op een zaterdagmiddag op Eygelshoven Markt, en toen het talentje uit Herzogenrath aankwam kwam er een hoeveelheid mensen uit waar ik wel wat van schrok. Ook op de markt zelf werd er veel Duits gesproken.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
ArrivaBas schreef:Ik kwam in mijn aanbevolen video's deze tegen. Met deze video probeert de AVV al sinds 5 december reclame te maken voor de RE18. Persoonlijk vind ik het er enigszins kinderlijk uitzien. :')
Het mag er misschien kinderlijk uitzien ... maar het is in mijn ogen wel duidelijk :pos: .
julsteren schreef:Ik stond eens op een zaterdagmiddag op Eygelshoven Markt, en toen het talentje uit Herzogenrath aankwam kwam er een hoeveelheid mensen uit waar ik wel wat van schrok. Ook op de markt zelf werd er veel Duits gesproken.
Weet je zeker dat het Duits was en niet het lokale dialect? Want het verschil is nauwelijks te horen daar