Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

Als er vrijdag ook een LUD is dan donderdag ook, dit zijn namelijk de verwachtingen voor sneeuwval voor de komende dagen:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

En weer wordt de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] opgeheven. :evil:
Als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] en [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] niet rijden, heb je helemaal niks aan de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie], dus kun je beter die opheffen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

De aanpassingen morgen zijn 1 voor 1 dezelfde als vorige week dinsdag, dus dat verbaast me niet. Als de 5100 ipv de 5000 opgeheven zou worden zou echter ook de 2200 ipv de 2400 opgeheven moeten worden, en dat heeft minder de voorkeur dan het verbreken van de aansluitingen in Rotterdam.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

Ehm, de 5100 wordt juist opgeheven, dat is nu net mijn punt. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

Ai, dat bedoelde ik ook. De uitgedunde treindienst kan op twee sporen worden uitgevoerd tussen Den Haag HS en Rotterdam, als je 5100 laat rijden moet je dan de 2200 ook opheffen en de 2400 laten rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Suus »

De combinatie van [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] wordt opgeheven zodat de wissels ten zuiden van Rijswijk niet gebruikt hoeven te worden. Het zijn immers de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] die naast elkaar staan op Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

Hmm, dat is dan wel verklaarbaar, maar het blijft vervelend.
Kan de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] dan op zijn minst een andere tijdligging krijgen tussen Rotterdam en Dordrecht, zodat de aansluitingen naar Utrecht niet 31 minuten zijn? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Suus »

Ik durf niet te zeggen of dat geen problemen oplevert voor de aansluitingen in Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

In Dordrecht bestaan alleen maar aanfluitingen, die kunnen hooguit beter worden als je wat aanpast.
Daarnaast las ik bij de vorige LUD dat het spoorgebruik in Rijswijk überhaupt niet aangepast was, waardoor het wissel dus alsnog omgelegd moet worden en er hooguit meer tijd is om dat te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

Het gaat er ook niet om dat het spoorgebruik aangepast wordt, maar dat het aangepast kán worden als door sneeuw die wissels niet gebruikt kunnen worden. Als het nog niet nodig is spaar je heel wat spoorwijzigingen uit voor de reizigers, wat heel wat duidelijker is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Ik vindt het alleen wat weinig klantgericht dat ze voor die aangepaste dienstregeling gewoon lukraak enkele treinseries laten vervallen. Juist voor dit soort situaties zou je een werkelijk ander plan moeten hebben klaarliggen dat bij verminderde frequenties ook nog wel rekening houdt met dingen als aansluitingen die nu soms wel heel lang kunnen worden.

En voor wie wil zeggen in Zwitserland lukt het ze ook... daar denken ze zo over sneeuw en spoor: https://www.dumpert.nl/mediabase/761222 ... iedje.html
Het zou zin hebben om een calamiteitendienstregeling te maken waarbij van te voren over dat soort zaken is nagedacht en deze gewoon ieder jaar aan het begin van een nieuwe dienstregelingsperiode te communiceren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

In 2010 heeft de NS ooit eens zo'n dienstregeling getest, maar in de praktijk is die nooit gebruikt. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Wubbo »

Er wordt over die dienstregeling echt wel nagedacht, er ligt gewoon een scenario voor op de plank.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Alleen bestaat dat scenario blijkbaar alleen uit het schrappen van series waarbij de aanpassingen om ongewenste bijeffecten te voorkomen vrijwel niet gedaan worden.
De enige uitzondering is de NoordOost van Utrecht naar het westen (met langer rijdende [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]) en de omzetting van ETMET naar EKMET.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Hainje »

Elke Kwartier Minuten Een Trein ja? :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Nee joh, elke kwart minuut :mrgreen:

EVTMET bedoel ik dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote wintertopic

Bericht door marvinkok »

Elk Kwartier Misschien Een Trein? (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Aking »

Er Volgen Treinen Maar Eender Te laat :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Suus »

Herinnering: rijdt morgen een van je treinen niet waardoor je meer dan een half uur onderweg langer onderweg bent, dan heb je recht op Geld Terug bij Vertraging.

De wijzigingen zijn immers pas op de dag voordat ze van toepassing zijn gecommuniceerd. Geplande wijzigingen moeten minstens twee dagen voordat ze van toepassing zijn worden gecommuniceerd om uitgesloten te zijn van de regeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door reisthijs »

Dat klinkt leuk, maar hoeveel treinreizen duren een half uur langer door de uitgedunde dienstregeling?
In de meeste gevallen is het hooguit een kwartier extra wachten.

Wat nog niet eens zo heel erg is, heb je tenminste tijd om gratis koffie te halen bij de kiosk. (A)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef:In 2010 heeft de NS ooit eens zo'n dienstregeling getest, maar in de praktijk is die nooit gebruikt. :?
Treurig ja, maar als je morgen per se naar kantoor moet komen zou ik [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] en [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] nemen. Is nog 1 overstap minder dan normaal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

Het grote nadeel van de [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] is dat hij met SLT rijdt en dat vindt mijn blaas niet zo leuk. -o-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Bericht door waldo79 »

Ik doe ook wel eens [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] van Geldermalsen naar Den Haag Centraal en dat heb ik ook overleefd (is ene grotere afstand dan Rtd - Asa).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Alleen bestaat dat scenario blijkbaar alleen uit het schrappen van series waarbij de aanpassingen om ongewenste bijeffecten te voorkomen vrijwel niet gedaan worden.
Wat bedoel je met "de" aanpassingen en welke ongewenste bijeffecten bedoel je?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

Nou, zo'n overstap als die die Meltrain noemt bijvoorbeeld. Als er echt meer nagedacht wordt dan simpelweg series schrappen dan hadden ze aan dergelijke gevallen allicht wat gedaan. Bijvoorbeeld die Sprinter op Rotterdam Centraal knippen ofzo, zodat je voor de ligging ten zuiden van Rotterdam de afhankelijkheid van Rijswijk kwijt bent.

Mooi voorbeeld van het kiezen voor de makkelijkste oplossing is bijvoorbeeld dat tussen Amersfoort en Utrecht met de LUD tegenwoordig altijd 4x/uur een trein blijft rijden. Da's niet bepaald robuuster met de kering in Utrecht erbij: je kunt met die frequentie alleen op spoor 9 keren dus als het daarheen leidende wissel in storing raakt heb je een probleem. Om nog maar te zwijgen over de opvolgtijd van 5 minuten tussen twee treinen.
Toen het nog een typische verdichtingsserie was die hier de kwartiersdienst vormde (de toenmalige 2800) vloog die er nog juist altijd uit bij een LUD, maarja, keren met de (1)1700 in Amersfoort is ook onhandig omdat je trein dan op 5b zal moeten passen wat ook weer beperkingen in lengte geeft terwijl je juist zou willen versterken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten