OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

@ mb90: wat laat je dan in het weekend zien? :?
Je week-SOV is immers niet geldig en OVC's moeten ze eigenlijk wel controleren. Bij mij controleren ze in elk geval (in het weekend) wel altijd op mijn OVC of ik ben ingecheckt, want dat is dan mijn vervoerbewijs.

Terugkomend op het artikel: ik check doordeweeks echt vrijwel nooit in bij tram en bus. Even die SOV pakken kost minder moeite dan weer dat hele gedoe met in- en uitchecken, waarbij ik ook niet eens simpelweg mijn portemonnee voor de OVC-lezers kan houden, aangezien ik twee OVC's heb.
In het weekend check ik dus wel altijd in en uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Waarom heb je dan twee OVC's?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Eentje die ik kreeg vanwege mijn SOV en eentje die ik nog had van mijn voormalige abonnement en waar nog geld op staat.
En geloof me: die tweede is in het weekend in 95% van de gevallen toch goedkoper... :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Dellali's strijd met de ov-poortjes
Piep IEEEEEEEEEEEEEE. Daar gaat m'n swing!
Dellali Janzen: "Ik heb een hekel aan de OV-chipkaart. Niet omdat ik niet meer kan zwartrijden, want dat kan nog steeds. Maar gewoon omdat ze bij het maken van de poortjes geen rekening hebben gehouden met mijn stijl, mijn flow, mijn swagger. En ja, ik gebruik swagger om hip te zijn. Als ik loop, loop ik op een ritme. Afhankelijk van mijn mood. Ben ik verdrietig, dan zie je in mijn loop 'Warwick Avenue' van Duffy. Als ik niet wil werken, maar haast heb, loop ik op 'I Don't Wanna Work Today'. Maar gisterenavond, voelde ik mij geweldig. Ik liep op 'Freakum Dress' van Beyonce en elke stap zong de maat. Tik, tak, put your freakumdress on, tik tak, everybody has got one, tik tak Piep Ieeeeeeeeeeeeeeeeee.

Pauze.

Bron en lees verder in de Metro
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Whaha, dit zijn de meest onzinnige argumenten tegen de OV-Chipkaart die ik tot nu toe heb gehoord. :lol:
Is weer eens iets totaal anders.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Ik las het stukje inderdaad ook vanmiddag met de gedachte: lekker belangrijk.... :?
@Meltrain: jij hebt dus 2 OVC's. Maar als het goed is heb je ook een mapje gekregen bij je SOVC. Even hoe ik het zelf altijd doe: aan de bovenste kant heb ik binnenin mijn groene SOV (kaartje) zitten, aan de buitenkant zit de SOVchip. In de onderste helft zit de rest. Checken doe ik heel makkelijk. In het begin had ik het mapje nog in mijn portemonnee zitten, maar dat vond ik ook teveel gedoe, dus heb ik het mapje los is mijn broekzak. Even eruit halen, openklappen en de bovenste helft tegen de lezer en *biep* je bent ingecheckt. Mocht de bestuurder willen zien wat ik heb, dan ziet-ie mijn kaartje ook meteen. Alleen uitchecken in tram en bus wil ik nog wel eens bijna vergeten. Dan ben ik al half uitgestapt en oh ja, ik moet nog checken.
Dat is ook puur de reden dat ik ermee reis: gewenning.
Overigens hebben we in Deventer nu ook bij bepaalde haltes dat Marion na de naam zegt: 'Reist u met een OV-chipkaart, vergeet dan niet uit te checken.' Scheelt alleen dat-ie hier nog niet werkt...
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Vanmiddag stapte er een controleploeg in metro 50. Zou de Chipkaart het zwartrijden echt ingeperkt hebben? Geen enkele zwartrijder :pos:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Ardan schreef: Mocht de bestuurder willen zien wat ik heb, dan ziet-ie mijn kaartje ook meteen.
Maar op de SOV-OVC staan toch twee producten geladen, enerzijds het vrij reizen anderzijds het kortingsproduct. Als je incheckt wordt dus afhankelijk van het tijdstip een van de producten 'aangeboord'. Mocht er betaald moeten worden dan zal er saldo worden afgeschreven. Kortom, indien men incheckt en het groene lampje gaat branden kan dit betekenen dat A: vrij reizen van toepassing is of B: dat er voldoende saldo op de kaart staat en er (als het na 9 uur of weekend is) betaald wordt.

Waarom zou een chauffeur/controleur/conducteur dan nog je papieren SOV willen zien?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Ov-chipkaart boekt soms af bij passanten

Bericht door Wubbo »

Ov-chipkaart boekt soms af bij passanten
Geplaatst op: donderdag 29 oktober 2009 om 16:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 oktober 2009 om 16:47

De elektronische in- en uitcheckpalen voor de ov-chipkaart blijken zo gevoelig te zijn dat ook bedragen van voorbijgangers worden afgeboekt. Ook bij argeloze voorbijgangers met een ov-chipkaart op zak maar die helemaal niet van plan zijn om een reis te maken, wordt automatisch het instaptarief afgeschreven. NS-voorlichter Miranda Mens zegt dat de kans hierop klein is.
Lees verder
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

meltrain schreef:@ mb90: wat laat je dan in het weekend zien? :?
Je week-SOV is immers niet geldig en OVC's moeten ze eigenlijk wel controleren. Bij mij controleren ze in elk geval (in het weekend) wel altijd op mijn OVC of ik ben ingecheckt, want dat is dan mijn vervoerbewijs.
Ik laat gewoon mijn week-SOV met mijn SOV-chipkaart waarmee ik in heb gecheckt. :wink:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Freek schreef:Waarom zou een chauffeur/controleur/conducteur dan nog je papieren SOV willen zien?
Omdat je je reisrechten op de OV-chipkaart behoudt wanneer je je OV-studentenkaart hebt ingeleverd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-chipkaart boekt soms af bij passanten

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:De elektronische in- en uitcheckpalen voor de ov-chipkaart blijken zo gevoelig te zijn dat ook bedragen van voorbijgangers worden afgeboekt. Ook bij argeloze voorbijgangers met een ov-chipkaart op zak maar die helemaal niet van plan zijn om een reis te maken, wordt automatisch het instaptarief afgeschreven. NS-voorlichter Miranda Mens zegt dat de kans hierop klein is.
Die voorlichter heeft duidelijk nooit in de spits op Utrecht Centraal gelopen. Daar lopen toch echt zat mensen noodgedwongen aan de zijkant van de gang, precies waar de kaartlezers staan :wink:
Je zal er wel dicht genoeg bij moeten komen uiteraard, maar als 't echt flink druk is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Bee schreef:Dellali's strijd met de ov-poortjes
Piep IEEEEEEEEEEEEEE. Daar gaat m'n swing!
Dellali Janzen: "Ik heb een hekel aan de OV-chipkaart. Niet omdat ik niet meer kan zwartrijden, want dat kan nog steeds. Maar gewoon omdat ze bij het maken van de poortjes geen rekening hebben gehouden met mijn stijl, mijn flow, mijn swagger. En ja, ik gebruik swagger om hip te zijn. Als ik loop, loop ik op een ritme. Afhankelijk van mijn mood. Ben ik verdrietig, dan zie je in mijn loop 'Warwick Avenue' van Duffy. Als ik niet wil werken, maar haast heb, loop ik op 'I Don't Wanna Work Today'. Maar gisterenavond, voelde ik mij geweldig. Ik liep op 'Freakum Dress' van Beyonce en elke stap zong de maat. Tik, tak, put your freakumdress on, tik tak, everybody has got one, tik tak Piep Ieeeeeeeeeeeeeeeeee.

Pauze.

Bron en lees verder in de Metro
Dat verhaal kwam ik langs vanochtend ja. Geen touw aan vast te knopen. OF zij was straalbezopen, OF ik. En ik niet, deze keer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Nee hoor, dat is straattaal. Hoort een beetje bij de BreZaH-cultuur in sommige delen van Amsterdam.
De vertaling in Hedendaags Nederlands:
"Ik heb een hekel aan de OV chipkaart. Niet omdat ik niet meer kan zwartrijden, want dat kan nog steeds, maar omdat het niet past bij mijn dansritme. En ja, ik dans graag als ik loop, want dat geeft een positieve uitstraling naar de mensen om me heen. Hoe ik loop hangt van mijn humeur af. Ook als ik verdrietig ben, dan loop ik in een bepaalde cadans, dan loop ik in het ritme van "Warwick Avenue" van Duffy. Als ik niet wil werken dan loop ik in het ritme van "I don't wanna work today", en gisteren was ik zo vrolijk, toen had ik Beyoncé op.
"tik tak... doe je verkleedkleren aan...
tik tak... iedereen heeft ze....
tik tak... PIEEEEEEP"
Uit de maat... "
:twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Alle metrostations met poortjes in Nederland zijn veranderd in een vrolijke kermis waar altijd wel een alarm afgaat. Dat is eigenlijk het moraal van het verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

M57 schreef:
Freek schreef:Waarom zou een chauffeur/controleur/conducteur dan nog je papieren SOV willen zien?
Omdat je je reisrechten op de OV-chipkaart behoudt wanneer je je OV-studentenkaart hebt ingeleverd.
nee, je moet het reisrecht laten verwijderen, dit kan in A'dam en R'dam. Indien dit niet in de buurt van je woonplaats is mag je de OVC niet gebruiken, je mag de kaart boetevrij thuis houden. Indien het mogelijk is om het reisrecht in de buurt te verwijderen krijg je hiervan bericht van de ibg (duo). Een sov-ovc is ook zonder papierenkaart volgens mij een geldig reisbewijs. Dat hierdoor door ex-sov'ers zwart gereisd kan worden is volgens mij bij de vervoersbedrijven nog niet doorgedrongen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Nee hoor, dat is straattaal. Hoort een beetje bij de BreZaH-cultuur in sommige delen van Amsterdam.
De vertaling in Hedendaags Nederlands:
"Ik heb een hekel aan de OV chipkaart. Niet omdat ik niet meer kan zwartrijden, want dat kan nog steeds, maar omdat het niet past bij mijn dansritme. En ja, ik dans graag als ik loop, want dat geeft een positieve uitstraling naar de mensen om me heen. Hoe ik loop hangt van mijn humeur af. Ook als ik verdrietig ben, dan loop ik in een bepaalde cadans, dan loop ik in het ritme van "Warwick Avenue" van Duffy. Als ik niet wil werken dan loop ik in het ritme van "I don't wanna work today", en gisteren was ik zo vrolijk, toen had ik Beyoncé op.
"tik tak... doe je verkleedkleren aan...
tik tak... iedereen heeft ze....
tik tak... PIEEEEEEP"
Uit de maat... "
:twisted:

:D okee, ik ben er weer, dank je :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Freek schreef:
M57 schreef:
Freek schreef:Waarom zou een chauffeur/controleur/conducteur dan nog je papieren SOV willen zien?
Omdat je je reisrechten op de OV-chipkaart behoudt wanneer je je OV-studentenkaart hebt ingeleverd.
nee, je moet het reisrecht laten verwijderen, dit kan in A'dam en R'dam. Indien dit niet in de buurt van je woonplaats is mag je de OVC niet gebruiken, je mag de kaart boetevrij thuis houden. Indien het mogelijk is om het reisrecht in de buurt te verwijderen krijg je hiervan bericht van de ibg (duo). Een sov-ovc is ook zonder papierenkaart volgens mij een geldig reisbewijs. Dat hierdoor door ex-sov'ers zwart gereisd kan worden is volgens mij bij de vervoersbedrijven nog niet doorgedrongen.
Ja, precies, dat is de theorie. In de praktijk kun je dus gemakkelijk zwartrijden of grijsrijden zolang niet naar de papieren SOV wordt gevraagd, want een SOV-chipkaart kun je ook na je studie als gewone chipkaart gebruiken.
Ik ben overigens benieuwd of ze volgend jaar wel een koppeling gaan maken met OV-studentenkaartproducten op de chipkaart en je recht op OV-reisrecht. Men is immers voornemens de papieren kaart af te schaffen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Geert schreef: Ik ben overigens benieuwd of ze volgend jaar wel een koppeling gaan maken met OV-studentenkaartproducten op de chipkaart en je recht op OV-reisrecht. Men is immers voornemens de papieren kaart af te schaffen.
Volgens mij komt een dergelijke koppeling er niet. IBG mag namelijk de gegevens niet doorgeven aan TLS heb ik begrepen. Studenten worden zelf verantwoordelijk voor het opladen en afladen van producten.

Hoe dan ooit controles worden uitgevoerd, geen idee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Vanaf 1 januari moet de (nieuwe) student zelf voor een persoonlijke chipkaart zorgen, en dus ook zelf zorgen dat er een studentenproduct opkomt, en dat product is dan dus maar 1 jaar geldig. De huidige studentenchipkaarten zijn dus afwijkend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Freek schreef:
Geert schreef: Ik ben overigens benieuwd of ze volgend jaar wel een koppeling gaan maken met OV-studentenkaartproducten op de chipkaart en je recht op OV-reisrecht. Men is immers voornemens de papieren kaart af te schaffen.
Volgens mij komt een dergelijke koppeling er niet. IBG mag namelijk de gegevens niet doorgeven aan TLS heb ik begrepen. Studenten worden zelf verantwoordelijk voor het opladen en afladen van producten.

Hoe dan ooit controles worden uitgevoerd, geen idee.
Andersom kan TLS wellicht wel gegevens aan IBG/DUO doorgeven.

En nu staat er een product op mijn chipkaart dat meer dan een jaar geldig is, die wordt dan afgeschaft o.i.d.?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Freek schreef:Een sov-ovc is ook zonder papierenkaart volgens mij een geldig reisbewijs.
Nee, dat is het nu nog niet. Je moet beide tegelijkertijd kunnen tonen als je met een SOVC reist. Maar dat speelt -zoals gezegd- nog maar twee maanden :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:nee, je moet het reisrecht laten verwijderen, dit kan in A'dam en R'dam. Indien dit niet in de buurt van je woonplaats is mag je de OVC niet gebruiken, je mag de kaart boetevrij thuis houden.
Ik kreeg van de IB-groep dus wel nadat ik m'n SOV had ingeleved het bericht, dat ik m'n reisrecht van de chipkaart moest laten verwijderen. Waar & hoe dat kan werd er dus alleen niet duidelijk bij verteld.

Ik heb ook geen zin meer daar moeite voor te doen, nu ik m'n gratis NS-voordeelurenabonement heb ontvangen gebruik ik die kaart wel voor die enkele keer dat ik met de metro ga. In januari zoek ik die SOV-chipkaart wel weer op om het resterende saldo (iets in de buurt van 5 euro) op te maken. (Mooi nog een keer een lange reis maken en dan die kaart aan de kant leggen met een groot negatief saldo :twisted: )
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:
Freek schreef:nee, je moet het reisrecht laten verwijderen, dit kan in A'dam en R'dam. Indien dit niet in de buurt van je woonplaats is mag je de OVC niet gebruiken, je mag de kaart boetevrij thuis houden.
Ik kreeg van de IB-groep dus wel nadat ik m'n SOV had ingeleved het bericht, dat ik m'n reisrecht van de chipkaart moest laten verwijderen. Waar & hoe dat kan werd er dus alleen niet duidelijk bij verteld.
Dan ben je de eerste die zo'n bericht heeft gehad. Ik heb er namelijk nog niemand over gehoord. Ik heb mijn SOV-OVc lekker in de kast liggen, vanaf januari weer recht op SOV dus ook ik ga niet moeilijk doen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Arriva in Zuid-Holland voert volgens de huidige planning in januari 2010 de OV-chipkaart in mits het proefbedrijf op lijn 396 in HWGO goed verloopt. De chauffeurs krijgen op dit moment al hun instructie.
In Dordrecht vervangt men om de invoering goed te laten verlopen zelfs een deel van het wagenpark: de 721-730 (m.u.v. 724 en de afgebrande 729) worden door Citaro's uit Groningen vervangen die de computer van Albatros op een andere plek hebben zitten. In de huidige Dordtse Citaro's kan die z'n warmte niet goed kwijt en valt deze zodoende nogal eens uit, wat tot een ongekende populariteit van die bussen i.v.m. gratis vervoer zou kunnen leiden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten