Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door reisthijs »

Bedenk wel dat de uitgedunde dienstregeling waar het nu over gaat, LUD2, is bedacht om op vrij korte termijn over te kunnen schakelen. Dat gaat eenvoudiger als een groot deel van de treinen gewoon de normale dienstregeling blijft rijden.
Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Het grote wintertopic

Bericht door maarten83 »

Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Bericht door waldo79 »

Het keren van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] ben ik dan wel tevreden mee. Dit levert langere combinaties op dan regulier.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:Een compleet aangepaste dienstregeling zoals die op 10-10-10 werd uitgetest is nooit in de praktijk gebruikt omdat de voorbereidingstijd te lang is.
Er staat mij ook bij dat voor die dienstregeling juist meer wissels nodig waren, dat is ook niet handig met sneeuw.
Daniel schreef:Nou, zo'n overstap als die die Meltrain noemt bijvoorbeeld. Als er echt meer nagedacht wordt dan simpelweg series schrappen dan hadden ze aan dergelijke gevallen allicht wat gedaan. Bijvoorbeeld die Sprinter op Rotterdam Centraal knippen ofzo, zodat je voor de ligging ten zuiden van Rotterdam de afhankelijkheid van Rijswijk kwijt bent.
Ook dat betekent juist het gebruiken van meer wissels. Bovendien moeten doorgaande reizigers dan overstappen, de vraag is waarmee je meer mensen dupeert.
Daniel schreef:Mooi voorbeeld van het kiezen voor de makkelijkste oplossing is bijvoorbeeld dat tussen Amersfoort en Utrecht met de LUD tegenwoordig altijd 4x/uur een trein blijft rijden. Da's niet bepaald robuuster met de kering in Utrecht erbij: je kunt met die frequentie alleen op spoor 9 keren dus als het daarheen leidende wissel in storing raakt heb je een probleem. Om nog maar te zwijgen over de opvolgtijd van 5 minuten tussen twee treinen.
Toen het nog een typische verdichtingsserie was die hier de kwartiersdienst vormde (de toenmalige 2800) vloog die er nog juist altijd uit bij een LUD, maarja, keren met de (1)1700 in Amersfoort is ook onhandig omdat je trein dan op 5b zal moeten passen wat ook weer beperkingen in lengte geeft terwijl je juist zou willen versterken.
Je schrijft het zelf al: er is eigenlijk geen handig alternatief voor keren op Utrecht. Het meest logisch zou dan zijn het uitsnijden van de 1700 en de 11700, waarbij de 11600 vanaf Amersfoort als 1700 doorrijdt.
Volgens mij heb ik jou trouwens ook regelmatig horen klagen over overvolle treinen tussen Amersfoort en Utrecht, wat dat betreft zou je blij moeten zijn met deze oplossing.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Tom024 »

Het zal geen nieuws zijn, maar ik zie dat de 6600 in Nm op zichzelf keert. In theorie in twee minuten, in de praktijk geeft NS standaard al vijf minuten vertraging aan. Een robuust vertraagde dienstregeling dus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Aking »

Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

In de lucht wel, maar niet op de grond. Hoeveel cm er gevallen is hangt af van je definitie. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Hendrik »

Ja, vanmorgen vroeg al!
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Michael »

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*
Sneeuw heb ik wel gezien. Alleen bleef het niet liggen
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Bericht door isadora »

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*
Dacht eerst wel, maar na het douchen niets meer.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het grote wintertopic

Bericht door umbusko »

In Nijmegen heb ik nog geen sneeuw gezien...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Daniel »

In De Klomp zie ik nu iets dwarrelen, maar dat blijft niet liggen.

@Wubbo: Ik zeg ook niet dat ik er niet blij mee was, maar het viel wel op bij de eerste LUD in de huidige opzet van de NoordOost.
Overigens was die grote drukte bij eerdere LUDs met name te wijten aan de toen in Utrecht geknipte ICs in de toenmalige (12)500, waardoor de treinen korter i.p.v. langer werden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Het grote wintertopic

Bericht door en-es »

Aking schreef:Heeft iemand al sneeuw gezien trouwens? *O*
Ik niet. Al de hele dag niet.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic

Bericht door WSM »

maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.
Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic

Bericht door waldo79 »

Ik ben probleemloos heen en weer gekomen. De 6918 en 2018 heen zowel als de 6965 terug waren prima op lengte. Respectievelijk SLT8, ICM11 en SLT10.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Het grote wintertopic

Bericht door maarten83 »

WSM schreef:
maarten83 schreef:Enige minpuntje is dan wel dat het verlengen van materieel bij LUD2 dan niet uitgewerkt is. Anders zou je toch wel een verlengde 5000 verwachten. Zeker omdat deze in een normale spits al het predicaat druk hebben.
Het was dan ook lekker proppen in de 5000. Er stonden wel de nodige SGMm'en uit te rusten in de tuin van Rtd, maar die waren natuurlijk allemaal defect (voordat die smoes op de proppen komt).
Je zou toch zeggen dat er met 20% minder treinen wel een mcn over is die wat van die stelletjes uit de tuin kan halen. Of bedenkt niemand meer dat het wellicht klantvriendelijk is om zoiets te doen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Meltrain »

Maar wat is nu eigenlijk precies het effect van sneeuw op de dienstuitvoering?
Worden de sporen gladder, gaan de treinen eerder kapot, vriezen de wissels vast?
Al deze dingen kunnen namelijk ook gebeuren zonder sneeuw en dan wordt de dienstregeling niet uitgedund.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door reisthijs »

Bepaalde problemen komen alleen voor als het sneeuwt.
Bijvoorbeeld treinen die kapot gaan doordat er sneeuw in roosters waait, wissels die stukgaan door brokken sneeuw die van treinen vallen en de tongen blokkeren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Z2N »

Met name die ijsblokken (die ontstaan doordat het kwik maar net onder nul uitkomt, daar krijg je plaksneeuw van) is funest, ook in andere landen levert dat momenteel problemen. De TGV mag bijvoorbeeld momenteel slechts 160-220 km/h in het oosten van Frankrijk na slechts een paar centimeter sneeuw dinsdag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het grote wintertopic

Bericht door SLToilet »

Wordt de snelheid op de HSL hier in Nederland eigenlijk ook weleens verlaagd in de winter?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is dat wel eens gebeurd, maar het is zeker niet standaard. Over het algemeen is wind een groter probleem op de HSL.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Karl »

Op de HSL wordt door het grootste deel van de treinen standaard beneden de maximumsnelheid gereden, wellicht speelt dat ook een rol.
Het is een spectrum.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote wintertopic

Bericht door wouter15 »

Morgen rijden er tot 10:00 minder treinen in Oost en Zuidoost Nederland en op de lijn Amsterdam - Eindhoven vanwege de verwachte sneeuw.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic

Bericht door isadora »

Her en der staan treinen stil vanwege de weersomstandigheden.
Waarom is er nu geen LUD?
Gekke jongens, die van de NS. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic

Bericht door Suus »

We hebben nu te maken met een Regionaal Uitgedunde Dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten