Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

NS kijkt met tevredenheid terug op de afgelopen testrit:
https://nos.nl/artikel/2270136-ns-nacht ... -km-u.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door diederickx »

Bij aankomst in Den Haag was het feest", zegt een woordvoerster van de NS.
Hadden ze daar vergunning voor zo midden in de nacht?
Op de Hanzelijn moest worden overgeschakeld op een ander beveiligingssysteem en dat ging zonder problemen.
Nu de HSL nog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

163 km/h als maximumsnelheid, dat is toch wel wat magertjes. Zeker nu moderne treinen op uitgebouwde infrastructuur de 200 zouden moeten kunnen halen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Komt dat even mooi uit? Dat vindt meneer Eringa toevallig ook *trein*
Gisteren had hij alvast een kleine voorbeschouwing van zijn plannen in het AD.
De hele operatie vergt in totaal al gauw enkele miljarden euro's. ,,Dat bedrag kan echter over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd”, stelt Eringa.
:')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Wat een kulargument van Eringa over mensen uit de Randstad die elders zouden gaan wonen. Zelfs als zo'n rit 2 uur duurt ipv 2,5 uur, dan nog ga je dat niet iedere dag doen, qua reistijd, maar ook qua reiskosten.

Als Eringa zo bezorgd is over woningnood in de Randstad, dan kan hij beter station Lelystad-Zuid eens afbouwen. In de wijk Warande rond dit station heeft de gemeente Lelystad 8300 woningen gepland. Van hier kun je veel sneller in Amsterdam zijn dan vanuit Zwolle of Groningen ooit zal kunnen.
https://www.commissiemer.nl/docs/mer/p1 ... 103mer.pdf

De wethouder van Lelystad is niet blij:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... t-geslaagd
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door regenmaker »

Nou ik forens elke dag ongeveer 2,5 uur en er zijn veel meer mensen die het doen. Er was bijvoorbeeld iemand die elke dag Alkmaar - Eindhoven deed met de trein.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

En met de snelle stijging van de huizenprijzen in de randstad zijn kosten ook steeds minder een argument.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Heeft NS chipkaartgegevens van het dagelijks aantal reizigers tussen Groningen en Almere/Amsterdam Zuid/Schiphol/Den Haag? Ben benieuwd hoeveel dat er per dag zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Kan best zijn dat je vanuit je huidige woonplaats een baan ver weg vindt, en niet wil verhuizen. Ik heb zelf ook in het verleden over behoorlijke afstanden gereisd. Maar dat is wat anders dan iemand uit Amsterdam die vanwege de huizenprijzen in Groningen zou gaan wonen. Dat gebeurt niet zo snel, zeker niet omdat er in Flevoland ook zat goedkope huizen zijn en gebouwd worden, goedkoper dan in de stad Groningen (of Zwolle, of Enschede).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Abus schreef:Als Eringa zo bezorgd is over woningnood in de Randstad, dan kan hij beter station Lelystad-Zuid eens afbouwen.
Als NS daar wil gaan stoppen zal ProRail dat station afbouwen. Ik denk dus dat je eerst die kant op moet kijken.

Overigens werk ik in Utrecht en heb ik collega's uit Eijsden, Heerhugowaard en Heino. Zeker als reistijd werktijd is (en daar gaan we steeds meer naar toe) en je geen 5 dagen per week op kantoor hoeft te zijn, zijn dat soort keuzes best begrijpelijk.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Zonder meer kijkt iedereen vooral naar de NS. ProRail kan van alles roepen over de treinbediening, maar gaat er niet over.

Groningers verhuizen overigens vooral naar de grote steden in de Randstad:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/05 ... t-de-regio

En Amsterdammers verhuizen vooral naar buurgemeenten:
https://nuactueel.noordhoff.nl/17-171-7 ... erland-ob/
Laatst gewijzigd door Abus op zo 03 feb 2019, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Voor die paar honderd reizigers per dag moet er nogal wat gebeuren om sneller te rijden, tenminste als we de snelheid over een groot deel naar 200 km/u willen. Van 140 naar 160 heeft m.i. geen enkele zin, is een paar minuten winst. Dus tussen Groningen en Zwolle naar 200 betekent alle overwegen weg, de beveiliging compleet aangepast, diverse bochten (Hoogeveen, Staphorst) eruit, nieuw materieel etc. etc. En daarna loop je vast tusen Almere C en Weesp: moet naar 4 sporen, zit nu al bijna vol.

Buiten dat, ik zag in de drl. het overslaan van Assen, Lelystad, Almere (mis je weer een hoop reizigers) en stationnementen van 1 minuut! Zie je het voor je Schiphol 1 minuut (bagage) en Zwolle veel overstappers ook 1 min?

Ik sta nu op de route Rotterdam-Utrecht-Leeuwarden 7 min stil in Ut, 3 min in Amf en 8 min in Zw. Dat heet in NS kringen een robuuste dienstregeling. Dat is 18 min. Bij een haltering van 1 min. heb je daar ook 15 min. winst, zonder een station over te slaan. Ik wens NS, ProRail en de noordelijke provincies veel succes. Ik heb ik idealen.

Ik wacht al jaren (vanuit Franeker) met ook honderden medereizigers op een " kleine" investering: een stuk inhaalspoor halverwege Dronrijp en Franeker, waardoor wij hier 2x per uur naar de Randstad kunnen. Dat kan nu maar 1x per keer door de alternerende rijtijden Leeuwarden-.Harlingen.

En in Sneek wilen ze graag 4x per uur, (het is er erg druk in de spits) naar Leeuwarden maar het baanvak laat maar 3x per uur toe tenzij ProRail aan de bak gaat. Kwamen er niet voor het eerst te laat achter dat snelheidsverhoging voorlopig niet mogelijk was.

Pier Eringa overal zichtbaar druk bezig met niet beveilgde overwegen, snelle (luchtballon)treinen naar Leeuwarden, Groningen, Enschede, Maastricht. Laat hij eerst eens kijken naar de problemen Leiden-Woerden, Kampen-Zwolle, Sneek-Leeuwarden en de nu deels maar te laat opgeloste problemen met de energieproblemen tussen Meppel-Leeuwarden en Zwolle-Almelo.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

ibodejoode schreef: zit nu al bijna vol.
Dat weten ze bij ProRail echt wel, juist daarom is deze testrit gedaan. Gewoon politici een beetje kietelen, om uiteindelijk geld los te krijgen om de waslijst die jij opnoemt weer een stapje dichterbij te brengen. Het lijkt allemaal onlogisch wat ze doen, maar zo werkt het nu eenmaal in de politiek.
🍉
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

^^ mwah, dat zal een deel van het verhaal zijn..
Echter, het is nu toch vooral een 'goed nieuws show'.. Als 2e kamerlid zou ik dan denken: mooi, testrit geslaagd, sneller reizen kan dus mooi zónder extra geld. :D :pos:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Hainje heeft het over het doel van de excursie, wat jij noemt is een (plausibel) resultaat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ArrivaBas »

ibodejoode schreef: Ik sta nu op de route Rotterdam-Utrecht-Leeuwarden 7 min stil in Ut, 3 min in Amf en 8 min in Zw. Dat heet in NS kringen een robuuste dienstregeling. Dat is 18 min. Bij een haltering van 1 min. heb je daar ook 15 min. winst, zonder een station over te slaan. Ik wens NS, ProRail en de noordelijke provincies veel succes. Ik heb idealen.
Je kan niet in 60 seconden kopmaken in Utrecht Centraal. Die zeven minuten zijn daar hard nodig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Zou het niet sneller kunnen als ze in Amersfoort/Gouda een machinist achterin laten instappen, die dan meteen kan wegrijden in Utrecht? Zo'n voorstel is namelijk ook gedaan voor het Kamperlijntje.
Durashift schreef:Als 2e kamerlid zou ik dan denken: mooi, testrit geslaagd, sneller reizen kan dus mooi zónder extra geld.
Dat Kamerlid krijgt vast door Van Boxtel en Eringa ingepeperd dat het zonder extra investeringen niet mogelijk is in een normale dienstregeling.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

Ik weet ook wel dat het doel is om geld los te krijgen, maar hier in het noorden staan de kranten vol over die snelle rit, de aanleg van een Zuiderzeelijn, zelfs 1 over de Afsluitdijk, de verbinding met Bremen, Hamburg en zelfs naar Berlijn via Groningen. Dan denk ik(politiek en ook media), wees eens realistich en denk regionaler.

Er wordt minimaal geld gestoken in een "gedeeltelijke" verdubbeling Leeuwarden-Groningen, een nieuwe maar helaas enkelsporige brug bij Zuidhorn, geen electrificatie maar experimenten met accutreinen. Maak die verbinding robuust, dus helemaal dubbelspoor en electrisch. Qua reizigersaantallen best te doen, verbinding Leeuwarden - Groningen groeit als kool.

Dan heb je ook een mooie koppeling 2 sporig en elektrisch in de driehoek Meppel, Leeuwarden, Groningen. In geval van calamiteiten, werkzaamheden is trein(reizigers)verkeer dan gemakkelijk om te leiden. Bij goede verbindingen met Groningen en Leeuwarden vanuit de regio zullen ook meer mensen in het buitengebied gaan wonen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

Daar istie weer de Zuiderzeelijn.
Helaas pindakaas, de centjes zijn al anders besteed.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

trolly schreef:Hainje heeft het over het doel van de excursie, wat jij noemt is een (plausibel) resultaat.
Daarom schreef ik ook "deel van het verhaal" :wink:

Toch ben ik wel van mening dat áls het doel is om extra gelden voor infrastructuurheffingen op te halen is.. er eigenlijk een test op datzelfde stukje infrastructuur moet mislukken. Dan kan je aangeven dat het daarom en daardoor niet gelukt is.. en dat dit opgelost kan worden met X miljarden euro's.. :P

Natuurlijk, technisch zijn al die zaken al lang en breed bekend.. maar een goed nieuws testrit levert dan, m.i., maar een beperkte bijdrage aan het proces tot innen van geldfondsen..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

PHS schreef:Zou het niet sneller kunnen als ze in Amersfoort/Gouda een machinist achterin laten instappen, die dan meteen kan wegrijden in Utrecht? Zo'n voorstel is namelijk ook gedaan voor het Kamperlijntje.
Er wordt in Utrecht al gewerkt met wisselmachinisten, maar zelfs dan is de kortste kering die gerealiseerd wordt er eentje van 5 minuten (ooit 4 geweest, maar dat zorgde voor vertragingen).
Daarbij speelt het natuurlijk ook een rol dat aansluitingen gewenst zijn net als een regelmatig patroon. Die 7 minuten keertijd in Utrecht wordt ook gebruikt om een aansluiting van/naar Den Haag te bieden in combinatie met voldoende opvolgtijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Natuurlijk, technisch zijn al die zaken al lang en breed bekend.. maar een goed nieuws testrit levert dan, m.i., maar een beperkte bijdrage aan het proces tot innen van geldfondsen..
Nee, dan een "mislukte" testrit. Dan zijn Prorail en NS onbetrouwbare prutsers waar je geen cent in wil investeren. Bij een geslaagde uitkomst kan je daarentegen tegen een investering van luttele miljarden nog steeds enkele minuten rijtijdwinst beloven, en daar was het om te doen, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Er wordt in Utrecht al gewerkt met wisselmachinisten, maar zelfs dan is de kortste kering die gerealiseerd wordt er eentje van 5 minuten (ooit 4 geweest, maar dat zorgde voor vertragingen).
De [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] uit Amersfoort keert in Utrecht in 4 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

Hmm ja nu weer wel zie ik, zijn jaren 5 minuten geweest nadat ze het in het eerste jaar van de huidige opzet van de Noordoost ook al in 4 minuten probeerden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

In de Noordoostpolder denken ze met een nieuwe naam (Lelylijn) de Zuiderzeelijn weer op de kaart te zetten:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... provincies
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten