Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Sinds ergens eind vorig jaar begin dit jaar rijdt er weer een Citaro in Noord Holland-Noord rond.
De gelukkige is de ex Schiphol sternet 3969, deze bus kwam ik gister op lijn 2 tegen.
🚌
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Klopt, hij is er sinds vorige week (weer) volgens mij. Eind vorig jaar was er ook een witte citaro maar als het dezelfde is dan is die er een paar weken tussenuit geweest.

Er is op sommige momenten ook een tekort aan bussen. Een aantal ambassadors hebben het deze week namelijk opgegeven. In het gebeurtenissen topic schreef ik al dat het mij overkwam dinsdag maar vandaag kwam er weer een ambassador het terrein op achter de sleepwagen.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Ik had er meer over gehoord,
Ook dat de Citea's en de solarisen last hadden van storingen.
🚌
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door theicmm »

de witte sternet citaro heeft een tijdje in Hoorn gestaan(vorige week nog gezien op de stalling) weet niet welk nummer dat was maar kan dezelfde zijn.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Kwam gisteren in Hoorn een Ambassador van TCR tegen in HWGO uitmonstering en even later een BYD op de A7 ter hoogte van wIeringerwerf. 1 ding weet ik wel. Materieel perikelen gaan een terugkerend probleem zijn en dan zijn het niet de "Chinezen" die daar de oorzaak van zijn...
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Bij de start van de concessie in juli was de BYD inzet nog redelijk logisch. Je kwam ze vooral tegen op de stadslijnen en 's avonds wat vaker op de streeklijnen omdat er dan natuurlijk minder bussen rijden. Inmiddels is er geen logische inzet meer als je het mij vraagt.

Voordat de concessie begon werd er bijvoorbeeld gezegd dat er voortaan elektrisch gereden zou worden door de binnenstad van Alkmaar, want dat is fijner voor de mensen op het terras. Dat is ook gebeurd op 22 juli, maar sinds 9 december tref je op lijn 2 (de enige lijn door de binnenstad) eigenlijk alleen nog maar diesel omlopen.
Vanuit Alkmaar rijden BYD's zelfs op lijnen rondom Schagen (152, 156 en volgens mij ook 653). Je zou eerder denken probeer ze zo dicht mogelijk bij de stalling te houden.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Frank93 schreef:Bij de start van de concessie in juli was de BYD inzet nog redelijk logisch. Je kwam ze vooral tegen op de stadslijnen en 's avonds wat vaker op de streeklijnen omdat er dan natuurlijk minder bussen rijden. Inmiddels is er geen logische inzet meer als je het mij vraagt.

Voordat de concessie begon werd er bijvoorbeeld gezegd dat er voortaan elektrisch gereden zou worden door de binnenstad van Alkmaar, want dat is fijner voor de mensen op het terras. Dat is ook gebeurd op 22 juli, maar sinds 9 december tref je op lijn 2 (de enige lijn door de binnenstad) eigenlijk alleen nog maar diesel omlopen.
Vanuit Alkmaar rijden BYD's zelfs op lijnen rondom Schagen (152, 156 en volgens mij ook 653). Je zou eerder denken probeer ze zo dicht mogelijk bij de stalling te houden.
Het is materieeltechnisch ook best een puinhoop. Het zit vooral in de combi van ouderdom bij de 5100'en en het nog steeds niet inzetbaar zijn van de Midcity. Als die laatste er is zal er wel weer een soort van balans in komen denk ik. Maar voorlopig zal het wel zo blijven aangezien ik de Midcity in april nog steeds niet op dienst verwacht. Ik begreep wel dat er in Alkmaar best wel wat klachten waren over BYD's op de stadsdienst. Het probleem is niet zozeer de bus maar meer de hoeveelheid passagiers die eigenlijk teveel is.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

theicmm schreef:de witte sternet citaro heeft een tijdje in Hoorn gestaan(vorige week nog gezien op de stalling) weet niet welk nummer dat was maar kan dezelfde zijn.
dat was de 3969, die rijdt nu in Alkmaar rond, vandaag reed hij oa 160(Alkmaar-Heerhugowaard centrumwaard) en 162 (Alkmaar-Heerhugowaard Icaruslaan JBC).
🚌
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Frank93 schreef: (..)
Vanuit Alkmaar rijden BYD's zelfs op lijnen rondom Schagen (152, 156 en volgens mij ook 653). Je zou eerder denken probeer ze zo dicht mogelijk bij de stalling te houden.
Ik zie dat positief: kennelijk een goede batterij aan boord voor een prima actieradius om lange lijnen te rijden. :pos:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Vandaag heb ik wat uitleg gehad over de Midcity. Een stukje theorie en daarna even een ritje gemaakt. Over het rijden ben ik best tevreden. De deuren gaan alleen best wel traag open en dicht (wat de Fryskers ook hadden volgens mij).

Alleen het bericht wat altijd naar buiten is gebracht over dat er geen staanplaatsen zijn klopt niet. Er mogen 20 passagiers mee en het maakt niet uit of die zitten of staan. Het duurt wel nog even voordat ze echt in dienst komen want de laadproblemen zijn nog niet verholpen.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Frank93 schreef:Vandaag heb ik wat uitleg gehad over de Midcity. Een stukje theorie en daarna even een ritje gemaakt. Over het rijden ben ik best tevreden. De deuren gaan alleen best wel traag open en dicht (wat de Fryskers ook hadden volgens mij).

Alleen het bericht wat altijd naar buiten is gebracht over dat er geen staanplaatsen zijn klopt niet. Er mogen 20 passagiers mee en het maakt niet uit of die zitten of staan. Het duurt wel nog even voordat ze echt in dienst komen want de laadproblemen zijn nog niet verholpen.


Het blijft allemaal maar even duren... Inmiddelas al 2 jaar en ze hebben het nog niet voor elkaar bij VanDeLidl en dan is CXX nog zo dom om dit te kopen. Overigens wordt het leuk met die deuren want zodra je bus goed beladen is heb je kans dat ze de stoeprand gaan raken en kunnen ze niet verder open. Dit was bij de proshitty ook regelmatig een probleem hier in Hoorn.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Michael »

Die MidCity is toch gewoon een Mercedes Sprinter waarvan de carosserie door VDL is aangepast? Als dat zo is vraag ik me af of je die laadproblemen wel op VDL af kan schuiven. Dat zou dan eerder bij Mercedes liggen lijkt mij. Als ik er compleet naast zit hoor ik het graag
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Michael schreef:Die MidCity is toch gewoon een Mercedes Sprinter waarvan de carosserie door VDL is aangepast? Als dat zo is vraag ik me af of je die laadproblemen wel op VDL af kan schuiven. Dat zou dan eerder bij Mercedes liggen lijkt mij. Als ik er compleet naast zit hoor ik het graag
VanDeLidl heeft eigen techniek ontwikkeld om dit busje elektrisch te maken. Mercedes-Benz heeft niets met het technische gebeuren van doen, zij leveren alleen het busje motorloos (en tevens zonder enige vorm van garantie) af. Dit was bij de Procity precies hetzelfde want ook daar werd de techniek niet gebruikt waarvoor het bedoeld was en zo trok Volkswagen/PON zijn handen er vanaf.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Ik geloof dat Michael de belasting van de reizigers bedoeld, niet de elektrische lading. :wink:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Michael »

Ik doelde op de elektrische lading.
CSA2 schreef:
Michael schreef:Die MidCity is toch gewoon een Mercedes Sprinter waarvan de carosserie door VDL is aangepast? Als dat zo is vraag ik me af of je die laadproblemen wel op VDL af kan schuiven. Dat zou dan eerder bij Mercedes liggen lijkt mij. Als ik er compleet naast zit hoor ik het graag
VanDeLidl heeft eigen techniek ontwikkeld om dit busje elektrisch te maken. Mercedes-Benz heeft niets met het technische gebeuren van doen, zij leveren alleen het busje motorloos (en tevens zonder enige vorm van garantie) af. Dit was bij de Procity precies hetzelfde want ook daar werd de techniek niet gebruikt waarvoor het bedoeld was en zo trok Volkswagen/PON zijn handen er vanaf.
Duidelijk verhaal
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Het 1 en ander gaat op de schop in NHN, per april gaat er een nieuwe dienstregeling in. Hierbij een deel van de wijzigingen die plaats gaan vinden:

https://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/ ... -2019.docx
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Etienne »

Het lijkt er een beetje op dat ze (een deel van) de wijzigingen van juli 2018 terug willen draaien.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Het lijkt erop dat Connexxion bij een aantal lijnen heeft aangegeven dat het wachten daar onveilig is (onder andere in Tuitjenhorn en Bergen). Zoals het ROCOV al in de brief aangeeft kan ik me daar ook niks bij voorstellen. Ik hoor wel van collega's dat het niet leuk is om daar te staan, al heeft dat niks met veiligheid te maken maar meer dat de wachttijd op beide plekken 's avonds en op zondag 18 minuten is. Het kan natuurlijk zijn dat een aantal collega's dat niet prettig vinden in het donker maar daar heb ik eigenlijk nog niemand over gehoord.

Verder is het inderdaad raar dat de rijtijden op lijn N69 nog steeds niet zijn aangepast. Als je op tijd vertrekt van de Elandsgracht heb je op het Leidseplein nog steeds 4-5 minuten wachttijd. Te vroeg vertrekken mag daar niet dus je staat andere bussen wel in de weg als die daar geen rekening mee houden.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Tuitjenhorn, Bergen en Hoogwoud kan je je fiets nog parkeren zonder hem opslot te zetten... :P Cxx weet het weer mooi te brengen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door nvdw »

Onveiligheid zal het punt niet zijn. Als ik als chauffeur zou mogen kiezen tussen 15 minuten stilstaan in de rimboe of 15 minuten bij een koffiehok zou ik het ook wel weten. In dat laatste geval mag CXX er nog een echte pauze van maken ook. Daar zit dan nog het echte voordeel.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Dit zijn de belangrijkste routewijzigingen vanaf 31 maart:

- Lijn 2 en 8 worden aan elkaar gekoppeld op station Alkmaar en in Overdie
- De route van lijn 14 wijzigt iets en rijdt voortaan in 1 richting
- Lijn 136 rijdt voortaan niet meer over de A7 maar over de Westfriese Parkweg
- Lijn 415 rijdt niet meer via De Strip in Zwaag
- In Schagen rijden voortaan alle lijnen naar het station via de halte Muggenburg

Meer info hier:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... noord/5421
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Frank93 schreef:Dit zijn de belangrijkste routewijzigingen vanaf 31 maart:

- Lijn 2 en 8 worden aan elkaar gekoppeld op station Alkmaar en in Overdie
- De route van lijn 14 wijzigt iets en rijdt voortaan in 1 richting
- Lijn 136 rijdt voortaan niet meer over de A7 maar over de Westfriese Parkweg
- Lijn 415 rijdt niet meer via De Strip in Zwaag
- In Schagen rijden voortaan alle lijnen naar het station via de halte Muggenburg

Meer info hier:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... noord/5421
Gaan de midcity's nu dan eindelijk rijden of wordt het wéér uitstellen?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

In ieder geval niet vanaf 31 maart. Ze zijn nu (nog steeds) aan het onderzoeken waarom ze niet goed opladen. Ik verwacht ze zelf niet voor de zomer.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Frank93 schreef:In ieder geval niet vanaf 31 maart. Ze zijn nu (nog steeds) aan het onderzoeken waarom ze niet goed opladen. Ik verwacht ze zelf niet voor de zomer.
Vind dit echt abnormaal... Vooral omdat de provincie dit blijkbaar maar allemaal accepteert.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door DrechtBlub »

Liever dát dan dat de provincie boos word op de vervoerder voor problemen met de bussen waar ze niks aan kunnen doen. Je kan immers ook moeilijk een zooi tijdelijke elektrische bussen inzetten, want die zijn er simpelweg niet.
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten