Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door webguy »

Praten NS en DB nog wel eens met elkaar? Want wat heeft het dan voor zin om een Vectron te bestellen? Dan kan je toch beter nog een doosje IC Defect locs bestellen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Grensoverschrijdend heeft het leasen van Vectrons geen zin meer nee. In Nederland wel omdat je op korte termijn aanhikt tegen de revisie van de 1700.

Edit: en nog meer 186 blijken uiterst moeilijk verkrijgbaar op de leasemarkt. Ze zijn mateloos populair maar worden niet meer gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Mdk »

Dus als ik het goed begrijp wil de NS vectrons gaan leusen (maar hebben ze dit nog niet gedaan) om de locwissel in bentheim te verwijderen en de 1700's te vervangen die anders gereviseerd moeten worden. Maar zodra de nieuwe treinen van DB binnen zijj gaan de vectrons weer terug naar het leasebedrijf omdat talgo z'n eigen locs ervoor hangt?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Ja, waarbij we er voor het gemak even van uit gaan dat de locomotieven die Talgo levert multicourant zullen zijn, dat weten we niet zeker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Statler Rail »

Wellicht vandaar dat DB ook niet zo enthousiast reageerde toen NS met veel bombarie in de media aankondigde die Vectrons te gaan leasen. De Vectrons gaan immers eerst gewoon in Bentheim gewisseld worden tegen een DB-lok.

Zou wel weer typisch iets voor NS zijn.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Zoals ik ergens anders al zei: ik denk dat NS een beetje op een Railjet gerekend had. Duitse rijtuigen met Nederlandse loc. Alleen nu gaat Talgo de rijtuigen met loc (of motorwagen?) leveren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

DB was altijd al van plan om nieuw rijtuigen met loc aan te schaffen. Als de keus op een Railjet-achtige trein was gevallen zou dat ook inclusief loc zijn geweest.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Dennenboom »

Of zou NS het Vectron leaseverhaal alleen maar hebben geventileerd om DB onder druk te zetten om met iets te komen zonder "Lokwechsel"? Want ze geven nu voorzichtig aan dat de inzet van Vectrons wordt onderzocht, het is een optie.
NS zegt tegenover Treinreiziger.nl op de hoogte te zijn van de DB order. “Maar het is vers van de pers, over precieze inzet van de treinen op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn vindt nog uitgebreid overleg plaats” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. NS zegt nu desgevraagd dat het spoorbedrijf geen 12 Vectron lcomotieven heeft gekocht, maar deze wil gaan leasen. Waarbij eerder gemeld werd dat de locomotieven vanaf 2020 beschikbaar zouden zijn, is het spoorbedrijf nu voorzichtiger. Het NS zegt nu dat de inzet van de Vectron wordt onderzocht. “Die optie nog net zo actueel, als deze was voor het nieuws van vandaag.”
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Suus schreef:Ja, waarbij we er voor het gemak even van uit gaan dat de locomotieven die Talgo levert multicourant zullen zijn, dat weten we niet zeker.
Ik heb ergens iets gelede over dat ze moeten kunnen rijden onder Nederlandse als Duitse spanning
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Intercity Berlijn

Bericht door diederickx »

Voor zover ik weet heeft Talgo maar één loc in portfolio, de Travca. Die is standaard bicourant. Normaal 25 kV AC en 3000 V DC, maar kan voor andere spanningen besteld worden. Voor Berlijn - Amsterdam zou dat dan 15 kV AC en 1500 V DC zijn.

Als het zou blijken te gaan om gemotoriseerde koprijtuigen in plaats van locs, zoals in de Spaanse serie 130, dan geldt daarvoor hetzelfde.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Die loc is een prototype van meer dan tien jaar oud, die zullen ze echt niet met een paar kleine wijzigingen gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

De koprijtuigen van de serie 130 komen niet van Talgo maar van Bombardier, die vergelijking loopt dus scheef.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Ik zie wel wat in die Travca. Kunnen ze in Bad Bentheim lekker snel omsporen van Duits naar Nederlands spoor :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Intercity Berlijn

Bericht door diederickx »

Ik zal niet beweren dat het mijn gelijk bevestigt, maar de argumenten tegen mij spreken elkaar tegen. :mrgreen:

Het is van tweeën één: Ofwel Talgo komt in 2023 met een serie eigen locs (vanuit het niets? of toch Travca?), ofwel ze halen ze elders. Dat hoeft natuurlijk niet per se Bombardier te zijn. Zijn er trouwens nog zichzelf respecterende locfabricanten die geen bicourant spul offreren?

Trolly: Op andere forums wordt al gedroomd van doorgaande treinen naar Wit-Rusland en verder, dus zet Brest in plaats van Bad Bentheim en je hoort er weer helemaal bij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Брест.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Oh, Берасьце, zeg dat dan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Aking »

Ayhab Uehtap?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

diederickx schreef:Het is van tweeën één: Ofwel Talgo komt in 2023 met een serie eigen locs (vanuit het niets? of toch Travca?), ofwel ze halen ze elders. Dat hoeft natuurlijk niet per se Bombardier te zijn.
Laatste gerucht dat ik las is dat een aangepaste versie van de Avril is geboden. Daarvan heeft Talgo zelf de tractie van ontworpen en gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Stadsbus »

Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gekko123 »

In de nieuwe treinen zit volgens de huidige ramingen 8 plekken voor fietsen per trein. Dit lijkt mij persoonlijk te weinig, zeker als ik zie hoeveel fietsen er nu soms al meegaan in de IC Berlijn (en dan met name in de zomermaanden).
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Dat is het probleem met de ICE4 in Duitsland ook al, de IC's die vervangen worden hadden veel meer fietsplaatsen. Blijkbaar is het niet zo gunstig om fietsen te vervoeren, zitplaatsen leveren meer op. Dat komt door de manier van vervoeren denk ik, met dat ophangen in plaats van gewoon tegen een wand aan zetten. Maar dat zullen wel weer eisen zijn vanwege de hogere snelheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Ophangen neemt juist minder plaats in. NS heeft het ook geprobeerd in de R-NET Flirt maar de reizigers willen er niet aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Kwestie van uitleggen lijkt me, de Britten doen eigenlijk niet anders en ook in Franse TER's is het vaak de bedoeling dat je ze ophangt. De gemiddelde R-net reiziger met fiets zal het niet weten (want 14) en het ook niet zoveel uitmaken (want 10 minuten onderweg). Desondanks blijft 8 plaatsen bar weinig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Mdk »

Ze zeggen in het artikel dat het een instap op perronhoogte is, wat is het verschil tussen de perronhoogtes op de route eigenlijk?
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten