Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door verfmeer »

nvdw schreef:Als ik er geld op zou moeten zetten, denk ik dat er niemand bij de optie van bediening van station Zuid heeft stilgestaan. Er stopte al geen bus meer, laat staan bij de op- en afrit Schieweg, en nu dus ook niet.
Dat denk ik ook. Want financieel gezien is het echt wel te verantwoorden. Van de reizigers op lijn 69 stapt een groot gedeelte over op de trein. Je zou dus een aantal ritten van die lijn kunnen inkorten tot station Zuid als je daar gaat stoppen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Daan76 schreef:In die periode was het een stuk makkelijker om zo'n extra halte nog even in te leggen, de lijntjes waren wat korter en gemoedelijker dan nu. Daarom vind ik toch dat de marktwerking in deze kwestie niet bepaald aan het helpen is.
Wat is er precies korter aan lijnen als (132) Den Haag Centraal - Maassluis via Nootdorp, Delft, Schipluiden of (129) Rotterdam Centraal - Kijkduin via Delft, Rijswijk en Wateringen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

verfmeer schreef:Dat denk ik ook. Want financieel gezien is het echt wel te verantwoorden. Van de reizigers op lijn 69 stapt een groot gedeelte over op de trein. Je zou dus een aantal ritten van die lijn kunnen inkorten tot station Zuid als je daar gaat stoppen.
OV is er in de eerste plaats om het personeel een leuke dag te geven. In dat kader is inkorten tot station Zuid niet handig, omdat er dan geen andere lijnen zijn waarop je verder kunt rijden, zonder eerst een materieelrit nodig te hebben.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

WSM schreef:Wat is er precies korter aan lijnen als (132) Den Haag Centraal - Maassluis via Nootdorp, Delft, Schipluiden of (129) Rotterdam Centraal - Kijkduin via Delft, Rijswijk en Wateringen?
Met "lijntjes" worden in dit geval het aantal schijven bedoeld waar een idee langs moet voordat het wel of niet wordt ingevoerd. Met kortere lijntjes heb je dus minder schijven (dus snellere besluitvorming) dan met langere lijnen. Het noemen van busroutes uit de oude periode draagt daar dus inderdaad helemaal niks aan bij, goed opgemerkt WSM!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

OK dan had ik het verkeerd begrepen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

WSM schreef:OV is er in de eerste plaats om het personeel een leuke dag te geven.
Als dat zo was zag het OV er heel anders uit dan nu hoor, dat kan ik je verzekeren _O-
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Daan76 schreef:Zou kunnen wat je nu zegt maar ik ben toch geneigd al een paar hoofdstukken eerder te denken dan jij nu doet: zonder die marktwerking was er amper noodzaak om die kwartiersblokken/halfuursblokken te hebben bij het maken van roosters en mocht een rit dus ook wel 46 minuten duren i.p.v. 44 minuten. Ten tijde dat Westnederland nog in deze regio reed waren er al wel rijksbezuinigingen wat maakte dat er iets commerciëler moest worden gedacht maar dat het zo ver door zou gaan schieten kon je toen nog niet bedenken.
Wat je beschrijft is niet het hoofdstuk marktwerking maar het hoofdstuk geen bezuiniging. Hoewel marktwerking gebruikt is om te bezuinigen zijn dat wel twee losse dingen. Als je de huidige vervoerder meer geld geeft gaat hij ook wel extra dingen doen. Maar als het geen geld mag kosten gebeurt er niks, of er nou marktwerking is of niet.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Opnieuw deels eens. In het tijdperk van vóór de marktwerking moest er bezuinigd worden. Dat werd deels gehaald door uit te gaan breiden in allerlei andere activiteiten: Westnederland ging zich bijvoorbeeld naast haar eigen tour-poot bemoeien met Westercoach, ze richtten Roline bandenservice op (wat als erfenis nog altijd deel uitmaakt van het Connexxion-concern) en zelfs rouwvervoer. Dat soort "uitstapjes" zijn tegenwoordig amper nog interessant om erbij te doen.

Daarnaast werden lijnbussen inclusief chauffeur ook weleens verhuurd voor korte schoolreisjes, groepsvervoer, personeelsvervoer, (onvoorziene) treinstremmingen, verzin het maar.
Met de inkomsten daaruit kon ervoor gekozen worden het OV-deel van Westnederland nog zoveel mogelijk uit de wind te houden wat die bezuinigingen betreft.
Tegenwoordig met die marktwerking is het vaak zo dat de bussen op straffe van een boete niet meer zomaar op ander vervoer dan dat van de concessie ingezet mogen worden. Er zijn wat uitzonderingen te bedenken maar zelfs daar moet vaak nog overleg over plaatsvinden. Dat deel van de extra inkomsten om in het OV te kunnen steken is dus wel degelijk weggevallen als gevolg van de marktwerking.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wubbo »

Zowel Connexxion als Arriva zijn anders wel actief in dat soort branches (met Arriva Touring en Connexxion heeft heel veel ziekenvervoer). Verschil is wel dat dat soort dingen niet meer gebruikt worden om andere verliesgevende activiteiten te dekken. Openbaar vervoerbedrijven worden nu geacht zelf op de kosten te letten. Is wel deels marktwerking maar ook niet helemaal, het zit eerder in de hoek van de verzelfstandiging van de bedrijven.

Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat wij als belastingbetalers vinden dat er goed met ons belastinggeld moet worden omgegaan.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Ik vind dus niet dat er goed met ons belastinggeld wordt omgegaan, dat mag inmiddels duidelijk zijn :wink:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Frank93 »

Daan76 schreef:ze richtten Roline bandenservice op (wat als erfenis nog altijd deel uitmaakt van het Connexxion-concern)
Toevallig heeft Connexxion in januari Roline verkocht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door maarten83 »

verfmeer schreef:Bij de op- en afritten liggen al haltekommen: https://goo.gl/maps/gnvJiaiz6572
Dat was ook vroeger een halte. Ik meen dat lijn 64 daar stopte en dan bij de buitenhohdreef links ging de busbaan op. Anders was het de lijn die door tanthof heen ging via de veulenkamp en latijns america laan. En uiteraard eerst nog de halte station zuid aandeed.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

De haltes bij de Schieweg zijn van de oude lijn 63: Station Delft Zuid - Station Delft via TU-wijk. Deze lijn zat op Station Zuid gekoppeld aan lijn 62 richting Nootdorp.

Lijn 63 reed alleen in de spitsuren in beide richtingen.
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door SDC »

Het valt me op dat er in de nieuwe situatie omtrent lijn 1 nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Was dit laatste toch niet inpasbaar?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Maar dat is ook omdat er vanaf Delft Zuid geen OV naar de universiteit gaat, waardoor ze dus doorreizen naar station Delft om de bus te pakken.

Toen ik nog in Delft studeerde en in Rotterdam moest overstappen, kreeg ik altijd de sprinter voorgeschoteld maar reed ik ook altijd door tot station Delft om daar de bus te pakken. Station Zuid was immers geen alternatief.

Mij lijkt het wel een mooi experiment om lijn 62 (Station - Reinier De Graaf Gasthuis - Buitenhof - Tanthof) doordeweeks overdag door te trekken via station Zuid naar de TU en terug naar het station. Je krijgt dan dus een ringlijn in beide richtingen Station Centrum - RDG Gasthuis - Buitenhof - Tanthof - Station Zuid - TU - Station Centrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Klinkt als een interessant experiment, maar de komende 12 maanden gaat dat dus niet gebeuren. :wink:
We weten ook nog niet wat de plannen van EBS zijn, maar mogelijk was dit al een plan van dat bedrijf.

Overigens is reizen via Delft Zuid een prima alternatief, mits je daar een fiets hebt staan. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door maarten83 »

SuperGhost schreef:
Meltrain schreef:Ik vraag me af of een stop van de bussen bij Delft Zuid wel zo veel oplost.
Ervan uitgaande dat de NS niet ineens Intercity's laat stoppen op Delft Zuid, betekent dat voor een deel van de reizigers een extra overstap.
De reizigers die nu al via Delft Zuid naar de TU gaan, dien dat per fiets en dat ook de meeste inwoners van Delft gaan op de fiets naar de TU.
Maar dat is ook omdat er vanaf Delft Zuid geen OV naar de universiteit gaat, waardoor ze dus doorreizen naar station Delft om de bus te pakken.

Toen ik nog in Delft studeerde en in Rotterdam moest overstappen, kreeg ik altijd de sprinter voorgeschoteld maar reed ik ook altijd door tot station Delft om daar de bus te pakken. Station Zuid was immers geen alternatief.

Mij lijkt het wel een mooi experiment om lijn 62 (Station - Reinier De Graaf Gasthuis - Buitenhof - Tanthof) doordeweeks overdag door te trekken via station Zuid naar de TU en terug naar het station. Je krijgt dan dus een ringlijn in beide richtingen Station Centrum - RDG Gasthuis - Buitenhof - Tanthof - Station Zuid - TU - Station Centrum.
Ik denk dat in de loop van de jaren sinds het opheffen van de buslijn delft-zuid TU Wijk er wel inmiddels een nieuwe vervoersvraag is gekomen. Zeker richting het gedeelte waar in de toekomst het eindpunt van lijn 19 komt. Oftwel trek lijn 69 vanuit Technopolis door naar Delft-Zuid. Zeker richting Rotterdam zal dit sneller zijn om in Rotterdam te komen.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Zou bus 69 nog blijven bestaan als tram 19 eenmaal gaat rijden dan?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Volgens mij was het juist de bedoeling dat lijn 69 opgeheven zou gaan worden als lijn 19 eenmaal door rijdt naar de TU. Die heeft immers (vrijwel) dezelfde route vanaf het station.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Precies wat ik bedoel inderdaad :wink:
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door maarten83 »

Maar dat gaat nog wel even duren voordat die gaat rijden. Tussentijds kun je dan al wel kijken of een lijn vanuit de TU naar Delft Zuid rendabel is.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Meltrain schreef:Overigens is reizen via Delft Zuid een prima alternatief, mits je daar een fiets hebt staan. :wink:
Of Lucht- en Ruimtevaart studeert :mrgreen:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

SDC schreef:Het valt me op dat er in de nieuwe situatie omtrent lijn 1 nog steeds sprake is van de halte Ary van der Spuyweg. In de oorspronkelijke plannen zou deze halte worden opgeheven ten gunste van een naar het noorden verplaatste halte Vredespaleis. Was dit laatste toch niet inpasbaar?
De gemeenteraad heeft verzocht de Ary van der Spuyweg te handhaven als halte. Een verlegging naar het Vredespaleis ben ik niet bekend mee.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door tjitte19 »

Heb een verdwaalde bus gespot in Delfgauw, de chauffeur dacht dat ie al tijdelijke lijn 66 had. Wellicht een oefenrit?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten