IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk de reden dat de Intercity's uit Rotterdam eerder aankomen in Utrecht dan de IC's uit Den Haag en dat de Intercity's vanuit Utrecht eerder naar Den Haag dan naar Rotterdam vertrekken?
Kan dit niet omgedraaid worden?
De aansluitingen in Rotterdam zouden er in elk geval door verbeteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Z2N »

De tijden van de Rotterdam-trein liggen vast door de NoordOost: als de Rotterdam- en Den Haag-treinen vanuit Utrecht omgeklapt zouden worden zouden de 500/600 naar Den Haag C ipv Rotterdam C rijden. Rotterdam zou dan zijn verbinding met Zwolle e.v. verliezen, wat als een groter nadeel wordt gezien dan de huidige aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht e.v..

De tijden richting Dordrecht gaan echter in de komende jaren veranderen door de komst van PHS naar de Oude Lijn, daarmee worden de aansluitingen ook beter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Suus »

Volgens mij kan de 500/600 prima twee minuten later weg uit Rotterdam richting Utrecht en twee minuten eerder uit Utrecht richting Rotterdam, dat zou al heel veel oplossen.

Echter, omdat je ook nog met de (1)1700 zit die niet verschoven kan worden en de 2800 dat met de huidige korte kering ook niet kan, wordt de hele treindienst tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht ontzettend onoverzichtelijk waar je nu mooie kwartierdiensten hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daantje »

Is het niet dat de trein naar Den Haag rustiger is dan die naar Rotterdam en dat je mensen die naar Gouda moeten zo probeert te verleiden om de eerste trein die vertrekt te pakken (en dus die naar Den Haag)?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Suus »

Ik weet het niet zo goed. Voor mijn gevoel is Den Haag - Utrecht in de spits drukker dan Rotterdam - Utrecht, maar de gemiddelde bezetting buiten de spits zal voor Rotterdam - Utrecht dan weer net iets hoger liggen dan Den Haag - Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:De tijden van de Rotterdam-trein liggen vast door de NoordOost: als de Rotterdam- en Den Haag-treinen vanuit Utrecht omgeklapt zouden worden zouden de 500/600 naar Den Haag C ipv Rotterdam C rijden. Rotterdam zou dan zijn verbinding met Zwolle e.v. verliezen, wat als een groter nadeel wordt gezien dan de huidige aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht e.v..
Maar de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] kan toch gewoon in het pad van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] rijden tussen Utrecht en Gouda, of haalt hij dan zijn kering in Utrecht niet meer?
Suus schreef:Volgens mij kan de 500/600 prima twee minuten later weg uit Rotterdam richting Utrecht en twee minuten eerder uit Utrecht richting Rotterdam, dat zou al heel veel oplossen.

Echter, omdat je ook nog met de (1)1700 zit die niet verschoven kan worden en de 2800 dat met de huidige korte kering ook niet kan, wordt de hele treindienst tussen Rotterdam/Den Haag en Utrecht ontzettend onoverzichtelijk waar je nu mooie kwartierdiensten hebt.
Je kunt toch de [serie=Intercity|2019|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] naar Rotterdam laten rijden en de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] naar Den Haag (in combinatie met bovenstaand voorstel)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Suus »

Met het huidige verschil van 5 minuten tussen de trein van/naar Rotterdam en de trein van/naar Den Haag kan je niet meer zomaar omwisselen, daardoor worden de keringen in Utrecht te kort. En de (1)1700 naar Rotterdam laten rijden houdt in dat Amersfoort de verbinding met Den Haag verliest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Meltrain »

Dat laatste wordt volgend jaar al opgelost door de verlengde [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie].
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:Is het niet dat de trein naar Den Haag rustiger is dan die naar Rotterdam en dat je mensen die naar Gouda moeten zo probeert te verleiden om de eerste trein die vertrekt te pakken (en dus die naar Den Haag)?
Dat werkt alleen niet echt, want de andere kant op rijdt juist de trein uit Rotterdam als eerste. Dat de reizigers vanuit Gouda dan bij voorkeur de eerste trein pakken is logisch. De aanpak die NS heeft gevolgd bij de meest recente dienstregeling is wat dat betreft zinvoller om de spreiding over de treinen te verdelen: een wat groter interval tussen de treinen verleidt reizigers daadwerkelijk een andere trein te nemen (doordat die bijvoorbeeld ergens net beter aansluit) terwijl je met de korte opvolging van daarvoor in de achteropkomende trein juist eigenlijk met name reizigers hebt zitten die net de eerdere gemist hadden.
Z2N schreef:De tijden van de Rotterdam-trein liggen vast door de NoordOost: als de Rotterdam- en Den Haag-treinen vanuit Utrecht omgeklapt zouden worden zouden de 500/600 naar Den Haag C ipv Rotterdam C rijden. Rotterdam zou dan zijn verbinding met Zwolle e.v. verliezen, wat als een groter nadeel wordt gezien dan de huidige aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht e.v..
Welke rechtstreekse verbinding geboden wordt is natuurlijk altijd een keuze, Rotterdam heeft immers op een zeker moment ook zijn rechtstreekse verbinding met Deventer verloren toen het combineren/splitsen verviel. En als je zou omklappen behoud je nog altijd een aansluiting van Rotterdam naar Zwolle (in de huidige dienstregeling).

Overigens zijn de aansluitingen in de afgelopen jaren al wel weer verbeterd: ze zijn mis gaan lopen op het moment dat de Hanzelijn werd geopend en ook de Oude Lijn onder de directe invloed van knoop Zwolle kwam te liggen, waarbij de ongelukkige situatie ontstond dat Rotterdam - Zwolle via de Hanzelijn (het superdalpad van toen) precies een half uur trager was dan de route over Utrecht. Daardoor waren de ICs en Sprinters op beide lijnen exact tegelijk in Rotterdam en kreeg je aansluitingen van 15 minuten tussen kwartiersdiensten.
Inmiddels heeft men dat weten in te korten tot 11 minuten, waarmee je weer aardig dicht in de buurt komt van de vroegere mooie aansluitingen van 8 minuten. En de HSL speelt ook nog een rol: zo was de korte aansluiting uit de 2800 er vroeger ook alleen doordat de 1900 nog tussen de andere ICs/sneltreinen door reed (de 2200 had destijds ook al een aansluiting van 15 minuten op de kwartiersdienst uit Utrecht). Net als dat het spoorgebruik in de Willemstunnel tegenwoordig zodanig is dat Sprinter en IC achter elkaar aan moeten, terwijl die in het verleden naast elkaar in Rotterdam stonden om allebei aansluiting op de IC uit Utrecht te bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Wubbo »

De dienstregeling van deze ICs wordt gedomineerd door vier dingen:
* De knoop Zwolle en de ICs naar Rotterdam Centraal
* Het feit dat alle treinen moeten keren in Den Haag Centraal en je daar dus maar een beperkt aantal mogelijkheden hebt om de spooropstelling te maken
* Het feit dat alle treinen moeten keren in Rotterdam Centraal en je daar dus maar een beperkt aantal mogelijkheden hebt om de spooropstelling te maken
* Het rijtijdverschil tussen sprinter en IC tussen Gouda en Den Haag Centraal, waardoor een spooropstelling in Gouda wordt afgedwongen

Er zijn dus niet zo heel veel manieren waarop een treindienst rondom Gouda past.
Suus schreef:Volgens mij kan de 500/600 prima twee minuten later weg uit Rotterdam richting Utrecht en twee minuten eerder uit Utrecht richting Rotterdam, dat zou al heel veel oplossen.
Dat past niet in Gouda (door de ICs van/naar Den Haag Centraal) en niet in Rotterdam Centraal (door de combinatie met de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie]).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Daardoor waren de ICs en Sprinters op beide lijnen exact tegelijk in Rotterdam en kreeg je aansluitingen van 15 minuten tussen kwartiersdiensten.
De overstap van 16 minuten tussen de IC Utrecht - Rotterdam en de Sprinter Rotterdam - Dordrecht is er juist pas sinds Dienstregeling 2017. Daarvoor was het een mooie 5 minuten (en 's avonds laat 20 minuten, maar dat is nog steeds beter dan de 31 minuten nu).
Op deze verbinding is het dus juist niét verbeterd.

Maar misschien is er in Zwolle ook nog wel een verbetering mogelijk, door juist de treinen van/naar Amersfoort een kortere stop te geven en de treinen van/naar Lelystad een langere.
Hierdoor zijn de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vanuit Zwolle ook weer eerder in Utrecht, waardoor daar weer andere keringen mogelijk zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Milco »

De overstap van de IC uit Gouda op de sprinter naar Dordrecht zijn in de late avond (vanaf 23:15 uur) vijf minuten, doordat de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] dan enkele minuten na zijn reguliere pad vertrekt.

Later uit Zwolle vertrekken met de Hanzelijn-IC is weer onmogelijk omdat je dan de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] moet aanpassen, daarop de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] (die keren op elkaar) en ook de Sprinters moeten aangepast worden qua tijd, want de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] wordt te Almere Oostvaarders ingehaald door een Intercity. Bedenk je hierbij ook dat dan de huidige keertijd van de [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] in Den Haag in gevaar komt; die bedraagt nu overdag zeven minuten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:De overstap van 16 minuten tussen de IC Utrecht - Rotterdam en de Sprinter Rotterdam - Dordrecht is er juist pas sinds Dienstregeling 2017.
Dat schreef ik (impliciet) ook, het waren toen namelijk de aansluitingen IC - IC en Sprinter - Sprinter die exact een kwartier waren. IC-Sprinter en andersom is dan automatisch een kortere overstap natuurlijk.
Daarvoor was het een mooie 5 minuten (en 's avonds laat 20 minuten, maar dat is nog steeds beter dan de 31 minuten nu).
Op deze verbinding is het dus juist niét verbeterd.
Wat dan natuurlijk ook alleen geldt voor reizigers die én uit Utrecht komen én op één van de Sprinterstations richting Dordrecht moeten zijn, dat zijn volgens mij toch niet de grootste groepen. Reizigers uit Gouda en Alexander hebben immers de Sprinter als alternatief die een overstap van 6 minuten op de Sprinter naar Dordrecht geeft.
Maar misschien is er in Zwolle ook nog wel een verbetering mogelijk, door juist de treinen van/naar Amersfoort een kortere stop te geven en de treinen van/naar Lelystad een langere.
Hierdoor zijn de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vanuit Zwolle ook weer eerder in Utrecht, waardoor daar weer andere keringen mogelijk zijn.
Maar als ze eerder in Utrecht zijn kan je die dus weliswaar keren op een IC naar Den Haag, maar blijft je trein naar Rotterdam in hetzelfde pad zitten. Immers kan je niet zomaar vanuit het huidige pad naar Rotterdam een trein omleggen naar Den Haag want dan komt die met de Sprinter in de knoop (die staan nu naast elkaar in Gouda waarbij de Sprinter net eerder vertrekt dan de trein naar Rotterdam (dat zou dan Den Haag worden). Schiet niet echt op als je dan heel het stuk achter die Sprinter aan mag hobbelen i.p.v. er zoals nu net voor uit te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daantje »

Overstap op Rotterdam Centraal voor de verbinding Rotterdam Noord - Dordrecht vv is ook slecht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Maar misschien is er in Zwolle ook nog wel een verbetering mogelijk, door juist de treinen van/naar Amersfoort een kortere stop te geven en de treinen van/naar Lelystad een langere.
Hierdoor zijn de [serie=Intercity|2019|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] vanuit Zwolle ook weer eerder in Utrecht, waardoor daar weer andere keringen mogelijk zijn.
Dat kan niet omdat de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] strak achter de IC naar Utrecht uit moet om op tijd in Utrecht te zijn. Dan zou die dus ook nog voor de IC naar Lelystad uit moeten, wat een reistijdverlenging geeft waar je niet erg blij van wordt. Je dupeert dan in ieder geval meer reizigers dan die overstappers in Rotterdam.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Hainje »

Als ik dit hierboven zo eens doorlees is het misschien geen gek idee om de Zwolse Knoop door te hakken.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Z2N »

Waarom zou je? In Zwolle bestaat aansluitingen in alle richtingen, dat is meer waard dan de aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht, zeker in een gebied als Overijssel waar het OV het al moeilijk genoeg heeft. De aansluitingen in Rotterdam gaan de komende paar jaren toch al wijzigen, dus om daarom de dienstregeling twee uur verderop te wijzigen slaat mijner inziens nergens op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Suus »

Er wordt toch al langzaam aan geknibbeld. De sprinter van/naar Flevoland ligt nu eigenlijk al buiten de knoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door jelmerrr »

En de IC naar Es + Spits sneltrein naar coevorden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Waarom zou je? In Zwolle bestaat aansluitingen in alle richtingen, dat is meer waard dan de aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht, zeker in een gebied als Overijssel waar het OV het al moeilijk genoeg heeft.
Heeft het OV het daar niet juist moeilijk doordat er halfuurlijks grote pieken in reizigersaanbod zijn? Die moet je immers maar weg zien te werken en dat kan alleen met heel veel inzet op dat halve uur. Het heeft immers nu geen zin om in plaats daarvan de frequentie te verhogen naar bijvoorbeeld een kwartiersdienst met kleiner materieel (wat potentieel meer reizigers kan trekken door de hogere frequentie), want dan zijn nog steeds de ritten die op de treinknoop aansluiten bomvol en de rest leeg.

En ja, met die halfuursdienst rond Zwolle zijn aansluitingen relevanter. Maar is het dan echt nodig om zoals nu werkelijk elke aansluiting in elke richting te bieden? Dat vraagt ook nogal wat van je infrastructuur.
De aansluitingen in Rotterdam gaan de komende paar jaren toch al wijzigen, dus om daarom de dienstregeling twee uur verderop te wijzigen slaat mijner inziens nergens op.
Ik heb anders nog weinig concrete plannen daarvoor gezien. En je doet nu makkelijk zo van het is over een paar jaar wel beter, maar het is al zes jaar rampzalig in Rotterdam met tussendoor hooguit wat kleine bijstellingen.
Je hebt daar overigens net zo zeer een achterland waar het OV het moeilijk heeft (West-Brabant) wat echter steeds slechter verbonden is, mede door de karige aansluitingen in Rotterdam. Stel dat je van Zevenbergen naar Utrecht wilt, dan sta je eerst een kwartier in Dordrecht te wachten en vervolgens weer een kwartier in Rotterdam en heb je tot twee keer toe net een aansluiting gemist.

In de huidige opzet is de knoop Zwolle gewoon ontzettend dominant in de dienstregeling aanwezig en sloopt deze indirect elders aansluitingen. Dat zie je, logischerwijs, vooral op stations die exact op veelvouden van een uur van Zwolle af liggen. Rotterdam is er daar eentje van (2 uur vanaf Zwolle), maar ook in Utrecht (1 uur van Zwolle) speelt dat een rol.
Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je allemaal net mist als de IC uit de richting Zwolle in Utrecht aankomt: de sprinter richting Breukelen is net weg, net als de ICs naar Ede-Wageningen en Den Bosch en de sprinter naar Woerden. En op het moment van aankomst vertrekken net de treinen richting Amsterdam Bijlmer en Veenendaal.
En ETMET kan misschien in jouw hoofd een oplossing zijn, maar als dat nog altijd ergens gedomineerd wordt door de knoop in Zwolle lost dat dus helemaal niks op. Zie je mooi in Utrecht: aansluitingen van Amersfoort naar Den Bosch en v.v. waren altijd ongeveer een kwartier tussen kwartiersdiensten, waarbij je zou verwachten dat een 10-minutendienst in elk geval een deel zou verbeteren. Ware het niet dat vanwege de aansluiting op de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Den Bosch ook de ETMET-as nog volop van knoop Zwolle afhankelijk is. En het effect: de kortste haalbare overstaptijd is nu 9 minuten, daarnaast heb noig een onhaalbare van 3 minuten (dus praktisch gezien 13 minuten).
Eén overstap is dus daadwerkelijk korter geworden (terwijl dat in het optimale geval met alledrie gekund had) en gelukkig zijn er niet zoveel reizigers van Zwolle naar Maastricht over Utrecht, want die mogen nog altijd 28 minuten wachten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ik vind dit een beetje een overtrokken discussie aan het worden zo. In een dienstregeling moet je altijd keuzes maken, het is nu eenmaal niet mogelijk om voor alles en iedereen een perfecte aansluiting te maken zonder dat je overal vijfminutendiensten gaat rijden. Zo'n voorbeeld als de overstap van Amersfoort naar Maarssen is daar een typisch voorbeeld van: je gaat geen dienstregeling optimaliseren op die overstap. Overigens is "net missen" ook een overstatement hier: die overstap is -4 minuten.

Het is heel erg makkelijk om die overstap in Rotterdam richting Dordrecht te maken door aan de overstapknoop en de keuze welke trein lang stilstaat in Leiden te draaien. Laat je die los dan kun je prima de overstap verbeteren zonder iets aan knoop Zwolle te doen. Maar die keuze is niet gemaakt, waarschijnlijk met een reden. En zo zijn we terug bij het begin: een dienstregeling is altijd keuzes maken.

De wachttijd in Utrecht naar Maastricht is (buiten het superdal) trouwens geen 28 maar 22 minuten, als je toch met dit soort tijden komt moet je het wel goed doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:In een dienstregeling moet je altijd keuzes maken, het is nu eenmaal niet mogelijk om voor alles en iedereen een perfecte aansluiting te maken zonder dat je overal vijfminutendiensten gaat rijden. Zo'n voorbeeld als de overstap van Amersfoort naar Maarssen is daar een typisch voorbeeld van: je gaat geen dienstregeling optimaliseren op die overstap. Overigens is "net missen" ook een overstatement hier: die overstap is -4 minuten.
Het ging dan ook om het totaalplaatje: je hebt daar in geen enkele richting een echt vlotte overstap waarbij ik er nog eentje van een kwartier vergat: die op de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]. Dat is een ander verhaal dan dat een overstap in sommige richtingen niet haalbaar is. (Goed, wel richting Den Haag maar die vervalt komend jaar ook)
Het is heel erg makkelijk om die overstap in Rotterdam richting Dordrecht te maken door aan de overstapknoop en de keuze welke trein lang stilstaat in Leiden te draaien. Laat je die los dan kun je prima de overstap verbeteren zonder iets aan knoop Zwolle te doen. Maar die keuze is niet gemaakt, waarschijnlijk met een reden. En zo zijn we terug bij het begin: een dienstregeling is altijd keuzes maken.
Mja, als je in Leiden gaat draaien dan introduceer je daar juist overstappen van 14 minuten. Met dank aan de knoop in Zwolle die sinds de Hanzelijn ook de ligging van treinen op de Oude Lijn dicteert, daardoor kan de trein vanuit de richting Amsterdam Zuid immers niet eerder aankomen om dan alsnog een aansluiting te kunnen bieden.
Al is dat niet het hele verhaal, de snelheid van de trein speelt ook nog wel mee. Dat kan je mooi zien in bv. dienstregeling 2010 waarin de IC's/sneltreinen richting Den Haag HS in Leiden al een kwartiersligging kenden. Echter sloot de sneltrein vervolgens in Rotterdam niet aan vanuit Utrecht (die overstap nam de er toen tussenin liggende 1900 op zich), terwijl de IC dat wel haalde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Suus »

Zou het bouwen van een volledige vork bij de splitsing in Warmond ervoor kunnen zorgen dat treinen minder lang stil moeten staan op Leiden Centraal?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Je kan prima in Leiden draaien zonder daar overstappen van 14 minuten te maken, door voortaan eerst de trein uit Schiphol te laten binnenkomen en dan die uit Haarlem. Maar ook dat is een keuze. Of dat dan verder langs de route past (bijvoorbeeld op Den Haag Centraal, Schiphol of Dordrecht) heb ik niet uitgezocht. Ik ga er niet van uit dat dat zomaar lukt.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: IC's Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Stel dat je van Zevenbergen naar Utrecht wilt, dan sta je eerst een kwartier in Dordrecht te wachten en vervolgens weer een kwartier in Rotterdam en heb je tot twee keer toe net een aansluiting gemist.
Ligt eraan via welke reisplanner je je reis plant:

Via 9292.nl heb je 2 minuten overstaptijd in Dordrecht (cross platform) en 11 minuten in Rotterdam. Totale reistijd: 1 uur en 24 minuten. https://9292.nl/reisadvies/station-zeve ... 02-11T1218

Via de reisplanner op NS.nl heb je 17 minuten overstaptijd in Dordrecht en 11 in Rotterdam. Totale reistijd: 1 uur en 40 minuten.
https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdet ... source=url

Waarom de NS reisplanner die overstap op Dordrecht 17 minuten maakt weet ik niet. Want zolang de sprinter op tijd is zou je die cross platform overstap van 2 minuten in Dordrecht gewoon moeten kunnen halen lijkt mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten