Historische treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Je bent me net voor, ik had 'm net ook gevonden :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door reisthijs »

Frank schreef:Nog een punt: heel veel oude treinseries staan in de spoorboekjes als stoptrein weergegeven terwijl ze behoorlijk wat stations overslaan. Moet daar nog een vermelding van komen?
Eigenlijk was zo'n serie dan gewoon een sneltrein, maar dat was alleen nog geen aparte categorie in het spoorboekje. Het zal dan mogelijkl ook wel gewoon als sneltrein op de treinaanwijzers hebben gestaan, of dat echt zo was is alleen een beetje lastig te achterhalen. :wink:

Ik ben nu bezig met het spoorboekje 89/90 en daar heb je dit probleem niet: alle treinen die meer dan één station overslaan worden daar Intercity genoemd... (het was toen heel normaal voor kleinere stations dat als er meerdere stoptreinseries langskwamen, er toch maar één stopte. Bijvoorbeeld stations als Bunnik, Diemen of Vleuten.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Nog een leuke: station Zoetermeer is op 30 juni 1973 vernoemd naar Zoetermeer Oost. Dat betekent dat alle dienstregelingen van voor 1973/1974 station Zoetermeer moeten laten verwijzen naar Zoetermeer Oost, aangezien dat de juiste naam is. Puntje om even aan te denken!

Ik laat trouwens Den Haag SS verwijzen naar Den Haag Centraal, al is dat niet helemaal netjes, het is wel echt de opvolger.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Historische treinseries

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Ik laat trouwens Den Haag SS verwijzen naar Den Haag Centraal, al is dat niet helemaal netjes, het is wel echt de opvolger.
Misschien is het dan handiger om Den Haag SS te laten verwijzen naar de doorverwijspagina Den Haag SS -> Den Haag Centraal. Mocht er ooit behoefte komen om een verhaal over SS te schrijven, hoeven niet alle links te worden gecontroleerd :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Kan, al speelt het maar tot dienstregeling 1973/197 (daarin wordt halverwege het jaar Den Haag CS in gebruik genomen). Je krijgt dan ook twee verschillende stationspagina's met historische treinserie-informatie.

Btw: hoe noem ik een treinserie die tweecijferige nummers gebruikt? Die serie heb ik natuurlijk in 73/74 (Rotterdam - Groningen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Nummertjes vallen zeker ook niet allemaal in hetzelfde tiental? Treinserie 0000 dan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Btw: hoe noem ik een treinserie die tweecijferige nummers gebruikt? Die serie heb ik natuurlijk in 73/74 (Rotterdam - Groningen).
Net zoals de s140?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

De s140 is tenminste van 140 tot 150 (excl die laatste), dus in dat tiental. Deze serie loopt van pak 'em beet trein 21 tot 85 en van 16 tot 80 (wellicht heb ik nog ergens een trein gemist).
Serie 10 zou dus kunnen, de nog lagere nummers zijn zo te zien in gebruik voor TEE-treinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Ik zie nu in zo ongeveer alle artikelen over oude grensoverschrijdende treinseries links verschijnen naar buitenlandse stations. Die hebben we bij de huidige treinseries er ooit juist uit gehaald om te snoeien in het oerwoud niet bestaande pagina's waarnaar verwezen wordt, dus waarom nemen we die nu dan wel op???
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Omdat het sjabloon niet anders kan...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

En de beste oplossing is uiteindelijk gewoon om die pagina's aan te maken. Voor die paar stations het complete sjabloon ombouwen zonder echte meerwaarde vind ik een beetje tijdverspilling, zeker gezien het kleine aantal stations wat geen pagina heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21288
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Historische treinseries

Bericht door Meltrain »

Dan moeten bij de huidige internationale treinseries de links naar de (nog) niet bestaande stationspagina's ook weer terug komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Klopt.

Wat anders: ik blijk doublures in de treinseries te hebben in 1973/1974. Ik heb de serie 2100 zowel op de Hoekse Lijn ([wiki]Treinserie 2100 (1973/1974)[/wiki]) als in Zuid-Limburg ([wiki]Treinserie D2100 (1973/1974)[/wiki]). Het is onmogelijk om ze qua nummers te splitsen, omdat de lage nummers op beide trajecten voorkomen. Ik heb het nu maar opgelost door een D voor de tweede serie te zetten (van Duitsland, je moet wat). Als iemand anders een betere suggestie heeft hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Suus »

Stations als Bad Bentheim of Aachen Hbf zijn trouwens nog best relevant voor Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Ik heb een en ander in sjablonen gestopt voor de stationspagina's (<station>/Bediening). Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld [wiki]Arnhem/Bediening[/wiki] en [wiki]Driebergen-Zeist/Bediening[/wiki]. Op de stationspagina's zelf is ook een link gemaakt naar de bedieningspagina's, dit kan met het sjabloon {{HistBedienLink}}.

Voordeel van de sjablonen op de bedienpagina's zelf is dat een nieuwe dienstregeling maar eenmalig toegevoegd hoeft te worden om op alle stationspagina's gebruikt te worden. Ditzelfde wil ik ook doorvoeren voor de trajectpagina's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Valt het ook te automatiseren dat dienstregelingen van voor de openingsdatum van een station niet getoond worden? Heb nu net [wiki]Dordrecht Stadspolders/Bediening[/wiki] aangemaakt waarbij de eerste twaalf dienstregelingen altijd op "Geen treinseries bekend" zullen blijven staan, het station is immers pas in 1990 geopend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Daar moet ik even naar kijken, dat zou wel mooi zijn als dat zou kunnen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13020
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Historische treinseries

Bericht door Ardan »

Mag ik vragen waarom je de jaren '70 en '80 er dan überhaupt bij zet als het station nog niet geopend was? Dan kun je toch net zo goed beginnen met '90-'91? Eventueel met de mededeling erboven 'dit station is in 1990 geopend'?
Overigens vind ik 'Geen treinseries bekend' een beetje raar klinken in dit geval. Het suggereert dat je het niet weet, welke series er kwamen, maar er schijnt wel wat op dat station gestopt te hebben. Maar dat is dus niet zo.
Mocht het een standaard zijn, dat je de jaren '70 en '80 erbij zet, ook als er nog geen station was in die tijd, klinkt het dan niet beter om erbij te zetten 'Station niet open' of 'Station nog niet bestaand' of iets dergelijks?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Dat is een beetje het punt. Op zich is het gemakkelijker om voor alle stations hetzelfde sjabloon te gebruiken, maar voor stations die na 1973 zijn geopend (want dat is op het moment van schrijven de oudste dienstregeling die in de wiki staat) zijn er dus jaren dat er nog geen treinseries gestopt hebben. Ik moet nog even kijken of het mogelijk is om de jaren voor opening weg te laten, als iemand zo een oplossing (waarmee we wel het sjabloon kunnen blijven gebruiken) is dat natuurlijk ook welkom. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Is het geen idee om het dienstregelingjaar waarin de opening van het station viel mee te laten geven als variabele in het sjabloon, zodat dat dan alle jaren daarvoor kan elimineren?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Dat is inderdaad wel mogelijk, maar dan moet je ook nog in het template op een of andere manier de oude dienstregelingen uitsluiten. Dat kan met een extensie, dat zal ik vanavond even uitzoeken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door reisthijs »

Welke volgorde houden we nu eigenlijk voor de treinseries? Op Amsterdam_Centraal/Bediening in de volgorde "Amsterdam-Ergens Anders" oftwel de volgorde van de oneven treinnummers. En daar tussen dan weer een heleboel jaren met alleen "Nijmegen-Amsterdam CS" wat dus precies andersom is.

Lijkt me handig om even af te spreken welke richting we volgen? De 'oneven' volgorde is wel gunstig voor de internationale series (Amsterdam-Köln en dergelijke): dan komen de buitenlandse (en dus voor deze wiki minder belangrijke) stations vanzelf onderaan te staan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Geert »

Dat lijkt mij ook wel logischer, je begint immers ook met tellen bij 1 (en niet 0) in het algemeen.

Overigens is het gelukt om de oude dienstregelingen te verbergen voor Dordrecht Stadspolders (en andere stations die later dan de eerste historische dienstregeling in de wiki zijn geopend). In het sjabloon [wiki]Sjabloon:StationBedieningen[/wiki] zijn nu de parameters toonvanaf en toontot te gebruiken, werking spreekt voor zich denk ik (jaartal invullen).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Historische treinseries

Bericht door Wubbo »

Ik ben tot nu toe met 73/74 (die af is trouwens, ik moet alleen nog eens naar de 5000 kijken maar die snap ik nog niet helemaal) in eerste instantie de eerste richting genomen die ik tegenkwam in het spoorboekje, en dat was in alle gevallen (een deeltraject van een lange serie daargelaten) volgens mij de oneven richting. Dus oneven klinkt logisch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Historische treinseries

Bericht door Daniel »

Voor de dienstregeling 2004 ben ik op dezelfde manier te werk gegaan, die staan dus ook allemaal in de oneven richting. Zie alleen dat de 14800 er verkeerdom in staat.

De serie 13900 bestond in dat jaar uit slechts één trein die naar Amsterdam reed, dus die kan neem ik aan wel in de even richting erin blijven staan. Wordt anders nogal onlogisch voor die serie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast