Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom523 »

Aking schreef:Ik weet niet of die partybus überhaupt ingezet mag worden voor OV vervoer, want geen stoeltjes en dingessen gok ik zo
We mogen geen bussen inzetten op werk van U-OV als ze geen U-OV huisstijl hebben. Heb eens onze witte gelede bus op lijn 12 gezet, mn kop ging er bijna af :oops:
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Is Syntus daarin ook zo streng?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV zal te maken hebben met strengere concessie-eisen van het BRU, al zijn de busjes die sinds de nieuwe dienstregeling op de 8-persoonsritten rijden ook niet bepaald geel trouwens. Syntus rijdt gewoon in een eigen huisstijl, dus die kunnen waarschijnlijk wat meer toelaten.

Over Syntus Utrecht gesproken: de BYDs in Amersfoort reden toch eerder alleen doordeweeks op een vaste omloop? Zag gisteren rond 17.35 uur zo'n ding op lijn 17 rijden namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Ze reden voorheen inderdaad uitsluitend doordeweeks. Leuk om ze nu ook in het weekend te zien rijden.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ovforens »

Lijn 45 schreef:Chipkaartlezers heeft hij wel gehad, toen hij nog op de Uithoflijnen van Connexxion reed.
Dat zegt helaaa niet zo veel. De bus moet configureerd zijn voor de vervoerder en zelfs de concessie van de vervoerder. Dat is op zich een beperking van de OV-chipkaart. Voor een onderaannemer is het vrijwel onmogelijk om voor 2 bedrijven tegelijk met 1 bus te rijden. Dus in de ochtend Syntus en middag Qbuzz.

Zou alleen met handhelds kunnen, maar die hebben ook weer zo hun beperkingen. Op lijn 12 in Utrecht onuitvoerbaar.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/spec ... t-februari
Nieuwe enquête van Syntus, met daaronder deze vraag:
Vink aan wat je liever hebt:
O Een bushalte op loopafstand met een bus die 2 keer per uur of minder rijdt
O Een bushalte op fietsafstand met een bus die 4 keer per uur of vaker rijdt
Interessant. Zouden ze meer lijnen willen strekken?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Daar is ook best wat winst te halen denk ik zo. Ik verbaas me er bijvoorbeeld regelmatig over dat de X80 nog dwars door Scherpenzeel rijdt terwijl al veel reizigers per fiets naar die haltes komen. Dan lijkt het me weinig bezwaarlijk juist via de provinciale weg te rijden.
Maakt voornamelijk de kruising met de korte ritten een stuk praktischer, die zit nu precies op het smalste stukje route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door umbusko »

Het ligt misschien aan mij, maar ik reis (als stadsmens, niet als dorpsmens) eigenlijk alleen met de bus als ik niet kan/wil fietsen, evt. lopen.
Dat is dus 1) als ik bagage bij me heb (een viool én een grote tas fietst nou eenmaal niet lekker); 2) als het heel hard regent/stormt/sneeuwt/ik ziek ben maar toch de deur uit moet; 3) als ik voor langere periode wegga en niet al die tijd mijn fiets ergens buitenshuis wil hebben staan.

In al die gevallen heb ik eigenlijk alleen iets aan een halte op loopafstand. Als ik moet fietsen, fiets ik wel meteen naar het station. Ik snap natuurlijk wel dat zoiets niet voor ieder dorp geldt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Daar is ook best wat winst te halen denk ik zo. Ik verbaas me er bijvoorbeeld regelmatig over dat de X80 nog dwars door Scherpenzeel rijdt terwijl al veel reizigers per fiets naar die haltes komen. Dan lijkt het me weinig bezwaarlijk juist via de provinciale weg te rijden.
Maakt voornamelijk de kruising met de korte ritten een stuk praktischer, die zit nu precies op het smalste stukje route.
Helemaal mee eens dat de 80 in Scherpenzeel eigenlijk sneller zou moeten rijden. Het probleem in Scherpenzeel is dat de N224-halte De Dreef eigenlijk te ver ligt vanaf de meeste woonwijken.
Eventueel zou je de halte Pluimenweg nog wel kunnen bedienen, maar ook de Industrielaan is niet echt geschikt voor doorgaand busvervoer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Er is natuurlijk plek zat langs de N224 voor wat extra haltes (en de Industrielaan is nog altijd ruimer dan de Dorpsstraat). En als je langs Scherpenzeel rijdt kan je nog altijd een lusje via De Voorposten maken, die ligt nog het verst van halte Barneveldsestraat en heeft een rotonde waarop je kunt keren vlakbij. Dan houdt je waarschijnlijk alsnog tijdwinst: 298 rijdt De Klomp - Woudenberg bijvoorbeeld al 5 min. sneller, maar realiseert vaak nog wel een snellere rijtijd dan gepland.

Wat anders: de scholierenlijnen zijn toch op zich gewoon regulier OV? Naast de vele bussen die erop rijden met "Niet instappen" op het display zag ik net nog een chauffeur op De Klomp instappers ri. Rhenen weigeren omdat het een schoolbus was namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Zag je dat of hoorde je dat?

Overigens rijden de Uithoflijnen ook nog steeds rond met Niet Instappen terwijl Syntus ze noemt als compensatie voor het sterk verminderen van de frequentie van bijvoorbeeld lijn 2 in Amersfoort. Terwijl de meeste mensen naar het station reizen en de Uithoflijnen daar níet komen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef:Zag je dat of hoorde je dat?
Ik zag én hoorde het :wink:
Overigens rijden de Uithoflijnen ook nog steeds rond met Niet Instappen terwijl Syntus ze noemt als compensatie voor het sterk verminderen van de frequentie van bijvoorbeeld lijn 2 in Amersfoort. Terwijl de meeste mensen naar het station reizen en de Uithoflijnen daar níet komen...
Tja, Pouw Vervoer lijkt zich er makkelijk van af te maken op die lijnen en met chauffeurs te rijden die niet zo door hebben dat ze OV rijden. Anders zouden ze er geen "Niet instappen" op zetten immers. De 298 is er in elk geval aanzienlijk punctueler op geworden sinds Syntus 'm zelf rijdt (en de ritten rijden tenminste ook daadwerkelijk de volledige route), terwijl de dienstregeling nog exact hetzelfde is als afgelopen halfjaar.
De Uithoflijnen zijn trouwens natuurlijk ook een alternatief naar de haltes rond het centrum, daar zitten op zich ook een hoop bedrijven. En bijvoorbeeld de 206 bleek volgens de analyse van Syntus zelf al flink gebruikt te worden naar het ROC aan de Leusderweg.
Aan de andere kant lijkt de opzet van meer lijnen kort op elkaar daar ook niet echt heel veel effect te hebben: ik zie elke ochtend wel instappers in de 204 bijvoorbeeld, maar in de paar minuten daarna komen er geen nieuwe reizigers die de 203 van 4 minuten later nemen. Op die manier verdelen de reizigers zich juist minder lijkt me. En dat is dan op zich wel weer klantvriendelijk: ik moet vaak de nodige moeite doen om die 203 door te laten rijden want ze stoppen bijna allemaal voor me (terwijl ik dan op de X80 sta te wachten die, en dat is een fysiek onmogelijkheidje in de dienstregeling, exact op hetzelfde tijdstip zou moeten komen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

Daniel schreef:Wat anders: de scholierenlijnen zijn toch op zich gewoon regulier OV? Naast de vele bussen die erop rijden met "Niet instappen" op het display zag ik net nog een chauffeur op De Klomp instappers ri. Rhenen weigeren omdat het een schoolbus was namelijk.
Regulier OV! Nou ben ik zelf de afgelopen tijd ook regelmatig een scholierenlijn ingestapt zonder problemen, dus hopelijk was het een incidentje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Was het maar een incident, zie dat "Niet instappen" steeds vaker op de displays van de schoolbussen. Dezelfde chauffeur die gisteren instappers op De Klomp weigerde kwam daar vandaag op dezelfde rit van 680 ook met "Niet instappen" erop aanrijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^^ spreek de chauffeur aankomende week ff aan.. 3x is scheepsrecht. :wink:
Tom523 schreef:
Aking schreef:Ik weet niet of die partybus überhaupt ingezet mag worden voor OV vervoer, want geen stoeltjes en dingessen gok ik zo
We mogen geen bussen inzetten op werk van U-OV als ze geen U-OV huisstijl hebben. Heb eens onze witte gelede bus op lijn 12 gezet, mn kop ging er bijna af :oops:
Duss, huisstijl gaat vóór capaciteit.. :shock: :roll:

Andersom mag zeker ook niet? U-OV huisstijl bij gebrek aan U-OV werk inzetten voor andere opdrachtgevers?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:^^^ spreek de chauffeur aankomende week ff aan.. 3x is scheepsrecht. :wink:
Vandaag zat er een ander achter het stuur, gelijk ook weer gewoon Rhenen op het display :wink: Maar aanspreken komt ook een beetje raar over als ik zelf niet mee wil.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^^^ och, de scholierenleeftijd ben je al ontstegen én je mag daardoor dus geeneens met hem mee (althans, volgens de logica van de betreffende chauffeur). Je hoeft hem alleen maar te vertellen dat scholierenlijnen regulier OV zijn en dat niet instappen dus niet van toepassing is.. toch>?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Durashift schreef:^^^ spreek de chauffeur aankomende week ff aan.. 3x is scheepsrecht. :wink:
Tom523 schreef:
Aking schreef:Ik weet niet of die partybus überhaupt ingezet mag worden voor OV vervoer, want geen stoeltjes en dingessen gok ik zo
We mogen geen bussen inzetten op werk van U-OV als ze geen U-OV huisstijl hebben. Heb eens onze witte gelede bus op lijn 12 gezet, mn kop ging er bijna af :oops:
Duss, huisstijl gaat vóór capaciteit.. :shock: :roll:

Andersom mag zeker ook niet? U-OV huisstijl bij gebrek aan U-OV werk inzetten voor andere opdrachtgevers?
Andersom mag het wel. Qbuzz heeft eigen gelede wagens uit Utrecht gebruikt voor de pendeldienst naar de Kerstmarkt in Dordrecht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Vannacht voor het eerst gebruik gemaakt van OV chipkaart in de nachtbus..

Hoe loopt het tarief door? Want niet uitchecken is dus goedkoper als het op km gaat..

Ook meteen de vraag hoeveel je dan kwijt bent als je met OV de N8 pakt

Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Je betaalt een vast tarief per bestemmingsgroep, maar wat opvalt is dat jij naar Zeist het tarief voor binnen Utrecht betaald hebt. U-OV rekent vanwege die vaste tarieven een instaptarief van 8 euro, maar Syntus blijkbaar niet.

Tarieven staan op onze wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Syntu ... rt_Utrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vincent
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 02:30
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Vincent »

dnmw2705 schreef:Want niet uitchecken is dus goedkoper als het op km gaat..
Doe dat alleen niet te vaak, dan wordt je kaart geblokkeerd. En voor 10 cent...

Heb het zelf wel eens gedaan... De Qliner van Lelystad naar Heerenveen destijds. Scheelde mij maar zo een tientje. Eerlijk is het niet, maar het is ook niet te controleren, behalve als er kaartcontrole staat bij de uitstaphalte. Maar dan check je alsnog uit...

Buiten dit, wordt er op de buurtbus lijnen 573 en 575 per deze week pin geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door Vincent op di 12 feb 2019, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door isadora »

Vincent schreef:[........
Buiten dit, wordt er op de buurtbus lijnen 573 en 573 per deze week pin geaccepteerd.
:?:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Vincent schreef:
dnmw2705 schreef:Want niet uitchecken is dus goedkoper als het op km gaat..
Doe dat alleen niet te vaak, dan wordt je kaart geblokkeerd. En voor 10 cent...

Heb het zelf wel eens gedaan... De Qliner van Lelystad naar Heerenveen destijds. Scheelde mij maar zo een tientje. Eerlijk is het niet, maar het is ook niet te controleren, behalve als er kaartcontrole staat bij de uitstaphalte. Maar dan check je alsnog uit...

Buiten dit, wordt er op de buurtbus lijnen 573 en 573 per deze week pin geaccepteerd.
Nee, check braaf uit. Viel mij alleen op dat ik dus maar 4 euro instaptarief had
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Wubbo »

Vandaag deed ik op de fiets een wedstrijdje met een omgeleide bus 55 van Maartensdijk naar Utrecht Centraal. Ik kwam de bus 3x tegen: op de Mr. Tripkade, bij de Monicabrug en op het Vredenburg. Fietsen is dus echt niet langzamer dan de bus...

Waarom stopt de 55 als hij niet wordt omgeleid eigenlijk niet bij de haltes van lijn 32 op de Kardinaal de Jongweg? Hij rijdt er wel langs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou snijd je ook wel een stuk af ten opzichte van hoe de bus moet rijden, dan gaat het best hard met het verschil (zeker omdat je op de fiets dan minder Utrechtse stoplichten tegen komt :P )
Krijg het zelf bijvoorbeeld ook geregeld voor elkaar om in Amersfoort het stuk van het station tot aan de kruising Utrechtseweg/Kersenbaan lopend sneller af te leggen dan de bus, simpelweg doordat lopend de afstand een stuk korter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten