Dienstregeling 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wout87 »

reisthijs schreef:
Wout87 schreef:Volgens de Duitse DB gaat de 2800 tussen Deventer en Amersfoort niet meer rijden
tijdens vakantieperiodes en niet meer op zondag. Weet iemand hier meer van? :shock:
Volgens de Nederlandse NS ook: geen 2800 Deventer-Amersfoort in de kerstvakantie. Hoezo vind je dat vreemd? Het is toch niet ongebruikelijk dat een spitstrein niet rijdt tijdens de vakanties.
De oude 1500 rijd namelijk wel in de vakanties tussen Deventer en Amersfoort. Daarom is het opvallend dat het in de nieuwe 2800 dat niet meer gebeurd
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door reisthijs »

Alleen heeft de nieuwe 2800 een hele andere functie heeft dan de huidige s1500.

De huidige 1500 is een doorgaande verbinding Deventer-Amsterdam (dat het een extra verbinding Deventer-Amersfoort oplevert, is mooi megenomen maar niet het doel van de doortrekking van de 1500). Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets, voor deze reizigers maakt het dus niet uit of die nou wel of niet in de vakantie rijdt. Dat de oude 1500 dus in de vakanties reed is daarom geen reden dat de nieuwe 2800 dan óók zou rijden.

De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt. Buiten de spits, en dus ook op zondag en in de vakantie, geeft de s1700 wél een directe verbinding Deventer-Rotterdam en is de 2800 dus niet echt nodig. En in de vakantiedienst schrapt men de ritten die niet echt nodig zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

Die oude 1500 was wat mij betreft ook een gedrocht van een treinserie. Op de meest onmogelijke momenten reed er opeens een trein door naar Deventer, en op een ander onmogelijk moment in de spits reed er juist weer niks. Geen touw aan vast te knopen. Wat dat betreft is de nieuwe 2800 een stuk duidelijker.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:De nieuwe 2800 zorgt in de spits voor de verbinding Deventer-Rotterdam, die er anders niet zou zijn omdat de s1700 dan in z'n geheel naar Den Haag rijdt.
Ik denk niet dat dat de belangrijkste reden van de verlegging is (al is het misschien wel een reden).
Ik denk meer dat de s2800 naar Deventer verlegd wordt, zodat er dan in de spits een kartiersdienst ontstaat tussen Deventer en Amersfoort.
Overigens geef ik wel gelijk toe dat de functies van de (huidige) s1500 en (toekomstige) s2800 niet met elkaar vergelijkbaar zijn.

Verder doet de toekomstige IC Enkhuizen - Amersfoort Schothorst me wel terugdenken aan de voormalige sneltrein 5800 (Alkmaar - Amersfoort Schothorst, later naar Vathorst), met dat verschil dat hij wat minder stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Caspar »

En hopelijk niet mer Ddar gereden wordt 8-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Ruben »

Wel ICM naar Ehz? Ik lees overal dat alles, op een omloop DDAR na, IRM wordt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door reisthijs »

reisthijs schreef:Aan de nieuwe 2800 daarentegen hebben reizigers tussen Deventer, Apeldoorn en Amsterdam helemaal niets,
Om mezelf even te qouten, ik zie dat de nieuwe 2800 wel een extra reismogelijkheid Asd-Dv geeft: je kan met de ICE van Amsterdam naar Utrecht en dan overstappen op de 2800 richting Deventer. Dat duurt slechts 2 minuutjes langer dan via Hilversum! (andersom, dus van Dv naar Asd kan dit officieel niet, overstaptijd van 2 minuten in Utrecht maar wel van spoor 8 naar 7 - zou met de lange rijtijdspeling van de 2800 dus wel te halen moeten zijn).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Ardan »

Mwoach, de ICE is toch regelmatig te laat, dus die 'krappe' overstap zal wel goed komen. Persoonlijk ga ik echter geen twee euro betalen voor het stukkie asd-ut, dan wil ik ook doorrijden naar ah. Maar toch, dat dat maar twee minuutjes langer duurt! Valt me wel op... maar ja, tussen asa en ut kun je ook lekker kilometers vreten, en naar Hilversum moet je regelmatig langzamer gaan (soms bij Weesp, en ook in de bocht bij ndb).
Hoe hard mag de ICE trouwens tussen asd en ut? Een tijd terug ging die namelijk ruim over de 140, iets van 148 ofzo. (niet dat ik nou zo vaak met ICE reis, maar toch). Mag de ICE 160 rijden, zoals Thalys nu doet tussen shl en ledn? Ik las ook een tijd terug iets dat ze het viersporige deel geschikt wilden gaan maken voor 160 kph. Wanneer komt dat dan?
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Caspar »

Ik meen dat de toeslag voor de ICE vanaf volgend jaar komt te vervallen voor binnenlandse trajecten.

De snelheid is 140km/u tussen Ut en Asd. Viel me paar maanden geleden ook al op dat ie even piekte tot 152 km/u ter hoogte van Breukelen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door playertwo »

Ze waren er mee bezig om de snelheid van de buitensporen te verhogen tussen de Bijlmer en Utrecht. Zover ik weet is dat nog steeds niet uitgevoerd, dus 140km/h is officieel de max.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Geert »

Dan moet er ook iets aan de ATB worden veranderd of de ICE moet met ETCS gaan rijden, anders rijdt het ding officieel nog steeds maar 140 km/h.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door playertwo »

Er ligt daar ETCS en ATB. Nu rijdt alles nog onder ATB, en bij een eventuele snelheidsverhoging zal ETCS wel gebruikt gaan worden.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daan »

Dan zal er eerst wat materieel geschikt gemaakt moeten worden voor ECTS...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

Voor de volledigheid: het is ETCS (European Train Control System) en geen ECTS, dat gebruiken ze in het hoger onderwijs :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:In de nieuwe s1500 / s4500 zit met name VIRM en ICM, maar er verschijnt ook af en toe een DDAR.
Onjuist. Integraal VIRM en op zondag één dienst met een DDAR.
Waar gaat dan het DD-AR wat nu in de s4500/s4000 rijdt, naartoe?
Ik denk dat er wel wat in de nieuwe s3700 komt, maar voor de rest?
En waar komt al het VIRM vandaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

DDAR krijgt een grote rol in de s5700 en de s5800, waar dan sprinters vandaan komen die de lijnen naar Almere gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

En de s5000 dan ook neem ik aan. Zal aardig wat Sprintertjes opleveren: in de vroege ochtend zie ik vaak de t5016 in Dordrecht die met liefst 8 bakken SGMm rijdt en zo zijn er wel meer lange treinen in die series.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

Waarom begint/eindigt de s3700 eigenlijk in Schiphol?
Is het niet makkelijker om hem in Hoofddorp te laten beginnen/eindigen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

Die zal net als de NoordOost wel doorrijden naar Hoofddorp Opstel om te keren :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Meltrain »

Dat snap ik, maar is het uit oogpunt van reizigersvriendelijkheid niet beter om de s3700 dan maar naar Hoofddorp te laten rijden.
De s4300 rijdt dan immers niet meer verder dan Almere Oostvaarders, dus de directe verbinding Hoofddorp - Lelystad gaat er wel iets op achteruit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Daniel »

De huidige s14300 waaruit de s3700 is voortgekomen reed ook van/naar Schiphol, dus zo heel vreemd is dat beginpunt ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Chauf21 »

Wat goed is voor het Systeem, hoeft natuurlijk niet per definitie ook goed te zijn voor de reiziger; oftewel, who cares dat dat ding voorheen ook niet op Hfd heeft gestopt, als het wel stoppen voor de (huidige) reizigers beter is, moet je dat gewoon gaan overwegen natuurlijk :idea:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2010

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me wel af hoeveel reizigers Hoofddorp - Lelystad er zijn. Dat zijn er echt geen hordes volgens mij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten