tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door tsov »

Vorige week maandag deel 2 hiervan voorbereid, maar miste nog het laatste stukje, dat heb ik gisteren gelopen. Dus volgt hier GVU Lijn 11.
GVU-lijn 11 is, samen met lijn 12 & 12s, bekend in busminnend Nederland vanwege het unieke bustype dat erop rondrijdt: de Van Hool NewAGG300, oftewel dubbelgelede bussen :)
Afbeelding
De lijn start op het Centraal Station van de Domstad, waar de bus traditiegetrouw wordt bestormd door studenten (al geldt dat voor lijn 11 minder dan voor lijn 12(s).
Afbeelding
Na de chaos van het stadsbusstation ontvlucht te zijn wurmen de dubbelgelede bussen van lijn 11 zich door de Utrechtse binnenstad. Eerst over het Smakkelaarsveld.
Afbeelding
Dan het Vredenburg, wat momenteel één grote bouwput is.
Afbeelding
De Lange Viestraat
Afbeelding
Daarna duiken we de (Harry?) Potterstraat in.
Afbeelding
Kruisen we de/het/een Neude
Afbeelding
De Lange Jansstraat
Afbeelding
Afbeelding
Het Janskerkhof
Afbeelding
En via de Nobelstraat...
Afbeelding
...komen we uit bij het Lucasbolwerk.
Afbeelding
Via een klein stukje van de Wittevrouwensingel...
Afbeelding
...komt de lijn in de Kruisstraat.
Afbeelding
Dubbelgeleed in de bocht Kruisstraat/Biltstraat
Afbeelding
In diezelfde Biltstraat zit een spoorwegovergang in de lijn langs het spoorwegmuseum (Maliebaanlijn? Oosterspoorlijn?)
Afbeelding
Vervolgens gaat lijn 11 door de Berekuil,
Afbeelding
...om op een vrije busbaan langs de Waterlinieweg terecht te komen.
Afbeelding
Inmiddels zijn we aangekomen op bedrijventerrein Rijnsweerd-Noord, waar we afslaan naar de Piet Apegraslaan (Pythagoraslaan :P)
Afbeelding
Via de Archimedeslaan, waarin we onder de A28 duiken,
Afbeelding
...en de Leuvenlaan (onder de A27 door) komen we terecht op de Uithof.
Afbeelding
Net na de halte 'Botanische Tuinen' draait lijn 11 de Padualaan op en krijgt gezelschap van lijn 12.
Afbeelding
Boven de Heidelberglaan hangt ook een gebouw waar de bus onderdoorgaat :wink:
Afbeelding
Nog een stukje Heidelberglaan
Afbeelding
Voorbij de kruising wordt het de Universiteitsweg, tot aan het eindpunt.
Afbeelding
Eerst passeren we het eindpunt AZU (Academisch Ziekenhuis Utrecht) van lijn 12, waar ik deze Zeeuwse( :!: ) Van Oeveren-bus tegenkwam. Geen idee wat die daar moest...
Afbeelding
Lijn 11 rijdt nog één halte door. Onderweg kon ik deze foto maken van een tamelijk stedelijke bus tegen een tamelijk landelijke achtergrond :)
Afbeelding
De laatste foto: een dubbelgelede in de eindlus bij het WKZ (Wilhelmina Kinderziekenhuis).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Ruben »

Vette bussen zijn het eigenlijk, leuk verslagje weer. Ga je ook de vierdaagse lopen? ;)

Die spoorwegovergang moet wel de maliebaanlijn zijn lijkt me, die ligt op de route. Oosterspoorweg is het sowieso niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Geert »

Toch wel... Het is een zijtak van de Oosterspoorweg. (zie ook Wikipedia)
En leuk verslag weer, al kan ik het traject wel dromen ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Ruben »

Oh dat heet ook nog Oosterspoorweg, naja, weet ik veel, bedoelde hetzelfde.
Maar wat is de maliebaanlijn dan wel? ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Geert »

Een stukje zuidelijker (bij het Spoorwegmuseum) wordt de lijn ook wel de Maliebaanlijn genoemd, maar volgens mij is dat niet de officiële naam :P
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door math1985 »

Het is alleen niet pas vanaf de waterlinieweg vrije busbaan, maar vrijwel het hele traject.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Fles »

math1985 schreef:Het is alleen niet pas vanaf de waterlinieweg vrije busbaan, maar vrijwel het hele traject.
Vanaf het Moluks Historisch Museum tot aan de Uithof ja. Daarvoor zitten ook wel af en toe stukjes die gedeeld worden met het autoverkeer (Kruisstraat, Nobelstraat)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door ODRAIL »

mooie foto's. :)
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door math1985 »

Fles schreef:
math1985 schreef:Het is alleen niet pas vanaf de waterlinieweg vrije busbaan, maar vrijwel het hele traject.
Vanaf het Moluks Historisch Museum tot aan de Uithof ja. Daarvoor zitten ook wel af en toe stukjes die gedeeld worden met het autoverkeer (Kruisstraat, Nobelstraat)
Volgens mij is op het hele traject minstens één richting autovrij.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Geert »

Nope, vanaf de Neude tot aan halverwege de Kruisstraat (tot aan de kruising met de Wittevrouwensingel) rijden er ook gewoon auto's over de busbaan. Het andere deel van de Kruisstraat wordt ook door auto's gebruikt (maar dan juist weer de andere richting op).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Aking »

Volgens mij is dan alsnog een helft van de complete route autovrij (alsin: er is geen enkele plek waar auto's beide richtingen opmogen)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Geert »

Oh, zo, ik begreep het anders. :oops: Ja, in die zin is er wel overal minimaal één richting autovrij.
waldo79
Berichten: 7636
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door waldo79 »

Wederom een pittige wandeling over een traject wat ik nooit in zijn geheel per bus heb afgelegd. Het deel tot aan de Berekuil kwam me wel bekend voor (lijn 52/53) :lol:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov wandelt #2: GVU Lijn 11

Bericht door Justin »

Leuk leuk! Inderdaad, moet je niet zo langzamerhand de vierdaagse lopen ;)! En ik was geloof ik de reden waarom je dat laatste stukje opnieuw moest doen :oops:.

Je haalt me sowieso altijd in... (plus je raakt mij altijd kwijt, en ik moet altijd achter je aan dribbelen :lol: ).

Toch wel een lang stuk eigenlijk!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten