Niet inchecken in dezelfde bus

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Western Soldier »

Gisteren reisde ik van Europalaan, Renkum naar Centraal Station met lijn 352. Daar stapte ik uit waar ik keuze had uit diverse lijnen om naar mijn eindbestemming te reizen. De bus waar ik zojuist was uitgestapt toonde lijn 27 en dus stapte ik weer in, maar tot mijn verbazing toonde de incheckpaal "u bent al uitgecheckt." In dit geval was er niks aan de hand, want het duurde nog een minuut of 5 voordat de bus verder ging. Kan iemand mij vertellen wat de procedure is als dat niet het geval zou zijn?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Frank93 »

Die ken ik nog niet eigenlijk. Heb het wel eens andersom meegemaakt dat iemand in de verkeerde bus is ingecheckt en niet meer kan uitchecken.
In deze situatie zou ik diegene laten inchecken bij de volgende halte. Neem aan dat het dan wel kan.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Mikos »

Was het dezelfde cico als waar je had uitgecheckt? Bij de trein is het namelijk zo dat je binnen 3 minuten niet bij dezelfde cico-paal in- of uit kunt checken wanneer je bij die paal net een handeling hebt verricht. Dat is om te voorkomen dat je per ongeluk na het inchecken weer uitcheckt of na het uitchecken weer incheckt. Of dat bij de bus ook zo werkt weet ik niet, maar zo klinkt het wel.

Bij de trein is de truc om naar een ander paaltje te lopen en daar je tweede handeling te verrichten of door een ander pasje met chip aan te bieden aan de paal waardoor er een foutmelding ontstaat; hierna ziet de paal jouw kaart als een nieuwe kaart. Tussendoor mag natuurlijk ook iemand anders zijn kaart aanbieden, waarna jouw kaart ook weer wordt geaccepteerd voor een volgende handeling.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door nvdw »

Ook in de bus heb je een wachttijd om dezelfde reden. Weet niet hoe lang dat bij CXX/Breng duurt, bij Arriva was het 60 seconden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door umbusko »

Mikos schreef:Was het dezelfde cico als waar je had uitgecheckt? Bij de trein is het namelijk zo dat je binnen 3 minuten niet bij dezelfde cico-paal in- of uit kunt checken wanneer je bij die paal net een handeling hebt verricht. Dat is om te voorkomen dat je per ongeluk na het inchecken weer uitcheckt of na het uitchecken weer incheckt. Of dat bij de bus ook zo werkt weet ik niet, maar zo klinkt het wel.

Bij de trein is de truc om naar een ander paaltje te lopen en daar je tweede handeling te verrichten of door een ander pasje met chip aan te bieden aan de paal waardoor er een foutmelding ontstaat; hierna ziet de paal jouw kaart als een nieuwe kaart. Tussendoor mag natuurlijk ook iemand anders zijn kaart aanbieden, waarna jouw kaart ook weer wordt geaccepteerd voor een volgende handeling.
Volgens mij is dat alleen bij NS; toen ik laatst in Stavoren was, kon ik na het uitchecken bij het ene Arrivapaaltje namelijk niet meteen bij een ander Arrivapaaltje weer inchecken...
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door dennistd »

Even aangeven bij de chauffeur dat je net uitgestapt bent en daarom nu niet meteen kunt inchecken. Ik maak het zelf ook wel eens mee, als dat het geval is laat ik ze gewoon net na vertrek inchecken. Het systeem is dan al op de volgende halte en dan kan het ineens wel. Die paar cent is de vertraging niet waard denk ik dan maar
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Rob357 »

umbusko schreef:
Mikos schreef:Was het dezelfde cico als waar je had uitgecheckt? Bij de trein is het namelijk zo dat je binnen 3 minuten niet bij dezelfde cico-paal in- of uit kunt checken wanneer je bij die paal net een handeling hebt verricht. Dat is om te voorkomen dat je per ongeluk na het inchecken weer uitcheckt of na het uitchecken weer incheckt. Of dat bij de bus ook zo werkt weet ik niet, maar zo klinkt het wel.

Bij de trein is de truc om naar een ander paaltje te lopen en daar je tweede handeling te verrichten of door een ander pasje met chip aan te bieden aan de paal waardoor er een foutmelding ontstaat; hierna ziet de paal jouw kaart als een nieuwe kaart. Tussendoor mag natuurlijk ook iemand anders zijn kaart aanbieden, waarna jouw kaart ook weer wordt geaccepteerd voor een volgende handeling.
Volgens mij is dat alleen bij NS; toen ik laatst in Stavoren was, kon ik na het uitchecken bij het ene Arrivapaaltje namelijk niet meteen bij een ander Arrivapaaltje weer inchecken...
Het gaat niet altijd om individuele paaltjes, maar soms ook om groepen paaltjes. Als er dus twee "met de rug" tegen elkaar staan, of vlak naast elkaar, of tegenover elkaar bij een doorgang, is de kans groot dat dit één groep is. Je kan binnen die groep dan niet twee keer achter elkaar inchecken/uitchecken. Of je dit ergens aan kan zien weet ik niet.
nvdw schreef:Ook in de bus heb je een wachttijd om dezelfde reden. Weet niet hoe lang dat bij CXX/Breng duurt, bij Arriva was het 60 seconden.
Ik heb het wel eens op gezocht een aantal jaren geleden. Het verschilde toen per vervoerder en was een soort afrondingssysteem. Je moet wachten tot het eind van de minuut waarin je ingecheckt hebt (als dit bijvoorbeeld 12:01:34 was, tot 12:02:00) + 1 of 2 minuten, afhankelijk van de vervoerder. Of dit nog steeds zo is, of alle vervoerders zo'n systeem hanteren en of wat de wachttijden per vervoerder zijn weet ik niet.

Edit: http://www.chipinfo.nl/inchecken/ hier heb ik dat gevonden, maar de pagina is in 2015 voor het laatst bijgewerkt. :?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Aking »

Rob357 schreef:Het gaat niet altijd om individuele paaltjes, maar soms ook om groepen paaltjes. Als er dus twee "met de rug" tegen elkaar staan, of vlak naast elkaar, of tegenover elkaar bij een doorgang, is de kans groot dat dit één groep is. Je kan binnen die groep dan niet twee keer achter elkaar inchecken/uitchecken. Of je dit ergens aan kan zien weet ik niet.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, alhoewel ik toch bijna elk weekend wel ergens omcheck bij twee naast elkaar of met de rug tegen elkaar staande paaltjes...
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door gkw1969 »

De reden dat er niet direct in- en uitgecheckt kan worden in de bus heeft te maken met het voorkomen van zwart reizen/fraude. Het gebeurde in het begin dat mensen voor instapten en achter weer uitcheckten. Nu zit er bij Keolis 2 minuten wachttijd tussen of ze moeten 1 halte meereizen.
Het is een beetje vervelend voor de passagiers, maar het voorkomt een stukje fraude.
Meestal weet ik dat een bepaalde passagier is uit gestapt en opnieuw instapt (tsja, je hebt aandacht voor je passagier of je hebt het niet) en als ik direct door moet laat ik die persoon 1 halte verder opnieuw inchecken en anders wacht ik 2 minuten.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door ovVeluwe »

Deze week had ik nog de situatie bij Arriva in Friesland dat terwijl ik uitcheckte in de bus, ik ook direct weer werd ingecheckt. Binnen 10 seconden kon ik weer bij dezelfde cico uitchecken. :?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Rob357 »

Aking schreef:
Rob357 schreef:Het gaat niet altijd om individuele paaltjes, maar soms ook om groepen paaltjes. Als er dus twee "met de rug" tegen elkaar staan, of vlak naast elkaar, of tegenover elkaar bij een doorgang, is de kans groot dat dit één groep is. Je kan binnen die groep dan niet twee keer achter elkaar inchecken/uitchecken. Of je dit ergens aan kan zien weet ik niet.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, alhoewel ik toch bijna elk weekend wel ergens omcheck bij twee naast elkaar of met de rug tegen elkaar staande paaltjes...
Ik doelde op de situatie beschreven hierboven, dus bijvoorbeeld inschecken en dan direct daarna de kaart weer aanbieden om uit te checken. Bij hetzelfde paaltje dus, of mogelijk in een ander paaltje in dezelfde groep. Omchecken gebeurt niet bij hetzelfde paaltje lijkt mij. Ik wil ook niet zeggen dat alle paaltjes in groepen staan, maar ik weet wel dat ze er waren, ik heb er zelf wel eens mee getest. Dit gaat dan over paaltjes van dezelfde vervoerder die dicht bij elkaar staan.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Western Soldier »

Mikos schreef:Was het dezelfde cico als waar je had uitgecheckt? Bij de trein is het namelijk zo dat je binnen 3 minuten niet bij dezelfde cico-paal in- of uit kunt checken wanneer je bij die paal net een handeling hebt verricht. Dat is om te voorkomen dat je per ongeluk na het inchecken weer uitcheckt of na het uitchecken weer incheckt. Of dat bij de bus ook zo werkt weet ik niet, maar zo klinkt het wel.

Bij de trein is de truc om naar een ander paaltje te lopen en daar je tweede handeling te verrichten of door een ander pasje met chip aan te bieden aan de paal waardoor er een foutmelding ontstaat; hierna ziet de paal jouw kaart als een nieuwe kaart. Tussendoor mag natuurlijk ook iemand anders zijn kaart aanbieden, waarna jouw kaart ook weer wordt geaccepteerd voor een volgende handeling.
In dit geval was ik achterin uitgestapt en toen ik langs de bus liep richting lijn 5 (dat was de bus die ik dacht te gaan nemen) zag ik lijn 27 staan. Ik aarzelde geen seconde om te bedenken dat de 27 ook in de buurt van de halte kwam waar ik moest zijn. Ik was daarna voorin ingestapt bij de buschauffeur, dus die kreeg het meteen mee. Tussendoor waren er ook diverse andere passagiers, maar mijn kaart bleef hij denk ik wel 5 minuten weigeren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door bys1 »

MarkHul schreef:Deze week had ik nog de situatie bij Arriva in Friesland dat terwijl ik uitcheckte in de bus, ik ook direct weer werd ingecheckt. Binnen 10 seconden kon ik weer bij dezelfde cico uitchecken. :?
Ik heb dat ook wel eens gehad, gebeurt alleen bij die brikken van Kapsch. Soms word je weer ingecheckt zonder dat je het doorhebt. Heb ook wel eens dat ik incheck en hij daarna direct een foutmelding geeft (alsof hij de kaart twee keer direct achter elkaar scant).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door nvdw »

De lezers van Kapsch hebben nog een andere onhebbelijkheid: ze lezen alles met een RFID/NFC-chip, ook een bankpas of swipecard, en geven dan dus een error. Dan krijg je dus ellende als je met een telefoonhoes/portemonnee vol met pasjes voor de lezer houdt. Hij geeft dan meteen een foutmelding (onbekende pas) of checkt eerst de OVC in, en geeft dan direct een foutmelding op een van de andere pasjes.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door bys1 »

Ik heb jaren geleden eens een pas van school gehad die ook steeds vervelend liep te doen bij de scanners van prodata. Met mijn bankpas was het dan weer geen probleem.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door dennistd »

Gewoon geen pasjes met een chip erbij houden. In mijn geval zijn dat creditcard, bankpas, id-kaart en rijbewijs. Die heb ik op een andere plek in de portemonnee zitten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Aking »

Alles voor het gemak van de reiziger toch? :')
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door dennistd »

Nou ja, ik snap op zich wel dat zo'n apparaat daarvan in de war raakt, als er allerlei signalen door elkaar gelezen worden.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door ovVeluwe »

bys1 schreef:
MarkHul schreef:Deze week had ik nog de situatie bij Arriva in Friesland dat terwijl ik uitcheckte in de bus, ik ook direct weer werd ingecheckt. Binnen 10 seconden kon ik weer bij dezelfde cico uitchecken. :?
Ik heb dat ook wel eens gehad, gebeurt alleen bij die brikken van Kapsch. Soms word je weer ingecheckt zonder dat je het doorhebt. Heb ook wel eens dat ik incheck en hij daarna direct een foutmelding geeft (alsof hij de kaart twee keer direct achter elkaar scant).
Bij mij gebeurde het bij een Prodata in een Irisbus.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door bys1 »

Bijzonder. Maar in die gasploffers deugt op de kachel na niks.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Niet inchecken in dezelfde bus

Bericht door Michael »

MarkHul schreef:
bys1 schreef:
MarkHul schreef:Deze week had ik nog de situatie bij Arriva in Friesland dat terwijl ik uitcheckte in de bus, ik ook direct weer werd ingecheckt. Binnen 10 seconden kon ik weer bij dezelfde cico uitchecken. :?
Ik heb dat ook wel eens gehad, gebeurt alleen bij die brikken van Kapsch. Soms word je weer ingecheckt zonder dat je het doorhebt. Heb ook wel eens dat ik incheck en hij daarna direct een foutmelding geeft (alsof hij de kaart twee keer direct achter elkaar scant).
Bij mij gebeurde het bij een Prodata in een Irisbus.
Prodata is tegenwoordig Kapsch
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten