Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Dat nog niet alles bekend is lijkt me een zekerheid, maar ik vind het aantal storingen erg hoog. In 2018 was er op Haarlem - Leiden in januari en februari 3 uur en 41 minuten sprake van een treinstoring door een defecte trein, in 2019 zitten we op 3 uur en 29 minuten in de laatste week, 9 uur en 28 minuten in februari en 9 uur en 41 minuten in januari. Dat is best fors.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Maar was dat niet minstens zo erg met SLT, dat is na z'n eerste introductie zelfs nog een keer van het spoor gehaald geweest om vervolgens weer opnieuw aan zijn introductie in de reizigersdienst te beginnen.
Heb destijds toch heel wat keren achter een defecte SLT gestaan op het toen nog tweesporige Woerden - Utrecht. Wel waren dat toen veelal kortdurende storingen en stond je er geen uren achter vast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:Dat nog niet alles bekend is lijkt me een zekerheid, maar ik vind het aantal storingen erg hoog. In 2018 was er op Haarlem - Leiden in januari en februari 3 uur en 41 minuten sprake van een treinstoring door een defecte trein, in 2019 zitten we op 3 uur en 29 minuten in de laatste week, 9 uur en 28 minuten in februari en 9 uur en 41 minuten in januari. Dat is best fors.
Lijkt fors, maar dit is geen eerlijke vergelijking. Voor de introductie van SNG reed daar materieel dat al enige jaren in dienst is. Dat heeft (als het goed is (A) ) geen last van kinderziektes en bovengemiddeld foutieve bediening, zoals bij nieuw materieel.
Het is eerlijker om de uitval te vergelijken met trajecten waar eerder nieuw materieel werd geïntroduceerd. Dan pas kun je zeggen of de uitval erger, minder is of gelijk is gebleven.

Zoals gezegd, de introductie van SLT ging ook niet geruisloos en ook bij de Flirts ging nog het nodige mis. Toen de Flirts in de 7600 kwamen, had de IJssellijn tussen Zutphen en Nijmegen ook bovengemiddeld aantal verstoringen in de treindienst door 'een defecte trein'. Als je zo'n melding zag, kon je er donder op zeggen dat het een Flirt betrof. Nu is het weer zo goed als 'normaal'.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Dat nog niet alles bekend is lijkt me een zekerheid, maar ik vind het aantal storingen erg hoog. In 2018 was er op Haarlem - Leiden in januari en februari 3 uur en 41 minuten sprake van een treinstoring door een defecte trein, in 2019 zitten we op 3 uur en 29 minuten in de laatste week, 9 uur en 28 minuten in februari en 9 uur en 41 minuten in januari. Dat is best fors.
De HSL tussen Rotterdam en Breda zit voor februari al op 16,5 uur aan verstoring door een defecte trein, dus ik vind het alleszins meevallen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Selivio »

Het is gewoon een typische "badkuipcurve" die elke materieel heeft (gehad) en volledig in de lijn met de verwachtingen... Materieel moet nog inslijten, net als procedures bij het personeel. Zodra dat gebeurt zal je zien dat het aantal storingen redelijk vlot zal afnemen(om over +/- 30 á 40 jaar geleidelijk weer toe te nemen vanwege slijtage, vandaar de badkuipcurve(Wat je nu goed ziet bij DDAR en SGM)). Het vervelende alleen is dat de SNG geleidelijk over een lange periode in dienst wordt genomen en dat er elke week nieuwe stellen afgeleverd worden, dus voor ons als reizigers lijkt het misschien alsof er iedere keer problemen zijn, terwijl dat wellicht alleen de nieuwste stellen zijn, en dat de stellen die nu een paar maanden rijden geen problemen meer geven(hypothetisch gezien, heb geen cijfers).
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Viel me ook op in de afgelopen twee jaar: zeker in het begin was er nog weleens een storing met de FLIRT, nu komen bijna alle materieelgerelateerde storingen op de lijn Tilburg-Breda op conto van de IC's, vooral de TRAXX, maar DDZ is duidelijk ook niet meer de jongste. Qua nieuwe treinen is het tegenwoordig vooral ervaring van het personeel, zo vaak komt het hopelijk niet meer voor dat iedere trein op unieke wijze in mekaar geknutseld is :mrgreen:

Nou denk ik dat het badkuipmodel van de TRAXX wel heel grillig is :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Nee, daar start de curve telkens weer opnieuw bij een nieuwe softwareupdate, een nieuwe lading machinisten die opgeleid zijn, enz.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Dus daar wordt hij pas weer stabiel als het ICNG ingestroomd is? :cry:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

Nee, want dan komt eerst nog de ICNG-badkuip :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

ICNG is van Alstom, Alstom is Frans en Franse hogesnelheidstreinen hebben geen badkuipcurve. :wink:

Hopen we dan...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Aking »

In het verleden behaalde resultaten bieden geen baguettes voor de toekomst (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

Als je Baguettes erbij wil gaan halen zijn we sowieso fucked, geen enkele Nederlandse supermarkt verkoopt goede stokbroden. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:
Wubbo schreef:Dat nog niet alles bekend is lijkt me een zekerheid, maar ik vind het aantal storingen erg hoog. In 2018 was er op Haarlem - Leiden in januari en februari 3 uur en 41 minuten sprake van een treinstoring door een defecte trein, in 2019 zitten we op 3 uur en 29 minuten in de laatste week, 9 uur en 28 minuten in februari en 9 uur en 41 minuten in januari. Dat is best fors.
Lijkt fors, maar dit is geen eerlijke vergelijking. Voor de introductie van SNG reed daar materieel dat al enige jaren in dienst is. Dat heeft (als het goed is (A) ) geen last van kinderziektes en bovengemiddeld foutieve bediening, zoals bij nieuw materieel.
Het is eerlijker om de uitval te vergelijken met trajecten waar eerder nieuw materieel werd geïntroduceerd. Dan pas kun je zeggen of de uitval erger, minder is of gelijk is gebleven.
Dat hangt er van af hoe je wil vergelijken. NS roept dat het allemaal geweldig gaat, ik vind dat op basis van deze cijfers niet. Communiceer dan gewoon eerlijk dat het normaal is dat er een paar keer week een trein stukgaat, dat het niet te voorkomen is etcetera.
Brjj
Berichten: 21
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 19:53

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Brjj »

Uit https://nieuws.ns.nl/eerste-ervaringen- ... -sprinter/
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “Ik ben tevreden over de Sprinter. De trein presteert goed voor een nieuwe trein. De gemiddelde punctualiteit van de Sprinter is nu zo’n 87%. Een goede score”.

Met nieuwe treinen hou je rekening met een lagere punctualiteit (80%) in de eerste periode. Want zoals bij alles dat nieuw is: het is altijd even wennen, voor iedereen. Van reiziger, monteur, conducteur tot machinist.

Okhuijsen: “Bij een introductie van een nieuwe trein heb je nu eenmaal te maken met kinderziektes. Uiteraard erg vervelend voor onze reizigers als zij net 1 of meerdere keren hinder hebben ondervonden
Naar mijn mening geeft NS dat in haar nieuwsbericht duidelijk aan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

Ik lees alleen iets over de punctualiteit, niet over het aantal keer dat er een storing op het baanvak waar ze rijden ontstaat.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Deels wel. Maar je kan moeilijk alle eigenschappen van duizenden kilometers spoor allemaal vooraf als fabrikant kennen en de omgang van de trein daarmee bepalen. Stroomloze bruggen terwijl de stroomafnemer omhoog blijft zijn bovendien iets typisch Nederlands en grote softwareprogramma’s zoals in een trein kunnen soms nog wel eens onverwacht gedrag vertonen juist omdat het zulke grote programma’s zijn.
Nou ja.. voor NL zijn stroomloze bruggen gesneden koek. Zijn er immers al tientallen jaren. Ik vind dat je dan van de mensen die bij de treinfabrikanten de diverse landen 'bedienen' wel mag verwachten specifieke land/markt omstandigheden te kennen.
Vanuit NS verwacht ik dan ook dat er tijdens aanbestedingen naar het gedrag van een trein op een stroomloze brugovergang gevraagd wordt.

Het lijkt mij voor een fabrikant nou niet zo moeilijk om een stukje bovenleiding uit hun testcircuit te halen en met het demo model waarmee men voor de NS wil inschrijven een testrit maakt zodat een stroomloze brugovergang in NL wordt gesimuleerd én de daarmee verkregen data / gedraging van de trein op voorhand (indicatief) beschikbaar is en dat e.e.a. niet proefondervindelijk wordt ervaren door reizigers. :wink:

Aanvullend: NS heeft toch ook wel data van eerdere, nieuw, ingestroomde materieeltypen omtrent gedrag tijdens stroomloze brugovergangen waarmee een kritische randvoorwaarde qua techniek bij de aanbesteding (dwingend) opgenomen kan worden?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door marvinkok »

Nou heb ik niet veel verstand van de bediening van NS-materiaal en kom ik nooit stroomloze bruggen tegen (naja, wel vaker, maar dat is een dieseltraject zonder bovenleiding (A) ) , maar was het niet zo dat men bij oudere types alleen de traktie hoeft uit te schakelen bij stroomloze bruggen? Met nieuw materiaal blijkt dat het ook verstandig is de snelschakelaar uit te zetten. Mogelijk dat dat een probleem kan geven en wat gewenning van de machinist vraagt?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

SNG kan prima omgaan met de stroomloze bruggen, alleen wordt er vervolgens niet genoeg tijd gegeven om na de stroomloze brug alles weer op te starten, en dat vindt SNG dan weer minder leuk blijkbaar.
En nog sterker, de hele situatie is te voorkomen door even met een ED remming over de brug te rijden (zoals ook met al het andere materieel met ED rem werkt), waardoor de trein genoeg energie opwekt om de apparatuur aan te kunnen laten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:
Wubbo schreef:Dat nog niet alles bekend is lijkt me een zekerheid, maar ik vind het aantal storingen erg hoog. In 2018 was er op Haarlem - Leiden in januari en februari 3 uur en 41 minuten sprake van een treinstoring door een defecte trein, in 2019 zitten we op 3 uur en 29 minuten in de laatste week, 9 uur en 28 minuten in februari en 9 uur en 41 minuten in januari. Dat is best fors.
Lijkt fors, maar dit is geen eerlijke vergelijking. Voor de introductie van SNG reed daar materieel dat al enige jaren in dienst is. Dat heeft (als het goed is (A) ) geen last van kinderziektes en bovengemiddeld foutieve bediening, zoals bij nieuw materieel.
Het is eerlijker om de uitval te vergelijken met trajecten waar eerder nieuw materieel werd geïntroduceerd. Dan pas kun je zeggen of de uitval erger, minder is of gelijk is gebleven.
Dat hangt er van af hoe je wil vergelijken. NS roept dat het allemaal geweldig gaat, ik vind dat op basis van deze cijfers niet. Communiceer dan gewoon eerlijk dat het normaal is dat er een paar keer week een trein stukgaat, dat het niet te voorkomen is etcetera.
NS roept helemaal niet dat het alleen maar geweldig gaat. Men erkent juist dat er problemen zijn met het nieuwe materieel maar geeft gelijktijdig ook aan dat dit heel normaal is bij nieuw materieel. Jouw vergelijking (en dus jouw conclusie) is gewoon niet juist. Jouw conclusie kun je alleen trekken als je trajecten waar nieuw materieel is geïntroduceerd met elkaar vergelijkt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef:Voor de beeldvorming (en het filmpje is uit 2014, de SLT waar ik gisteren inzat had grijze stoelen):
Dus nee, het was wel tijd voor nieuwe stoelbekleding. (A)
Nog even hierop terugkomend... SLT heeft daar niet alleen last van, maar ook de 1e klasse van de oudste nog niet gemoderniseerde virm heeft dit probleem https://twitter.com/julesbrooijmans/sta ... 83072?s=19
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

Tja, elke materieelsoort die slachtoffer wordt van het schoonmaakbeleid van NS (of het gebrek daaraan) zal daar last van hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door SLToilet »

Niet voor niets is dat nepleer daarom een hele vooruitgang, dan heb je veel minder last van stofwolken maar er moet vast ergens een addertje onder het gras zitten.

Wanneer is trouwens het volgende wijzigingsblad met wijzigingen qua SNG-inzet en in welke series zal de SNG zijn intrede dan doen?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Bij het volgende wijzigingsblad (ingaande 1 april 2019, geen grap :mrgreen: ) zal intrede in de sprinters boven Zwolle plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Mikos »

Als alles goed gaat, komt SNG in de weekenden van 16 en 17, 23 en 24 en 30 en 31 maart proefrijden in de [serie=Sprinter|2019|Groningen - Zwolle8100[/serie]
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Komend weekend gaat er inderdaad één SNG-IV treinstel rijden in de [serie=Sprinter|2019|Groningen - Zwolle8100[/serie]. Geplande omloop: 8119 / 8134 / 8131 / 8146 / 8143 / 8158 / 8155 / 8170 / 8167 / 8182.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten