Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Vinny »

Ik weet vrijwel zeker dat de omklap van de Oude Lijn zoals die in 2005/6 bedacht is niet wordt geïmplementeerd, omdat de HSL-zuid pas volledig wordt bereden nadat de NS plannen voor het "spoorboekjeloos"reizen zal hebben uitgevoerd. Destijds is heel duidelijk in de adviesaanvraag gesteld dat het materieel van de s1900 niet geschikt was voor een stop op Rotterdam Blaak, en de NS stelde voor om in plaats daarvan op R'dam Lombardijen te stoppen, wat er verder met dat plan gebeurt is weet ik niet - het kan zijn dat het weer uit beeld is geraakt. Het eindbeeld van de corridor Den Haag - Rotterdam - Dordrecht is overigens wel degelijk dat alle intercity's op Delft en Schiedam Centrum stoppen en twee stations in Rotterdam aandoen: dus Centraal en Blaak of Lombardijen. In toekomstschetjes van mijn werkgever wordt overigens ook gekeken naar de mogelijkheid om de s1900 tussen Rotterdam en Breda over het HSL spoor te leiden. Iets dat overigens concessietechnisch vooralsnog niet mogelijk is, maar eventueel bij het openbreken van de spoormarkt in 2015 wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

Dan mag NSR zo zoetjes aan wel eens beginnen met de aanschaf van meer HSL-geschikt materieel of met de voorbereiding van het aanpassen van VIRM zodat het daar op ETCs level 2 kan rijden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Waarom zou de NoordOost meegaan bij de omklap van de Oude Lijn? Hoe zou je die willen wijzigen zonder gelijk je hele knoop Weesp, Amersfoort en/of Zwolle de vernieling in te draaien?
Tja, wellicht om niet alle reizigers die niet rechtstreeks reizen over de Oude Lijn maar overstappen in Rotterdam weg te jagen. NS heeft het zichzelf aangedaan dat ze dan de complete dienstregeling om moeten gooien want de nieuwe tijden voor de Oude Lijn zijn zo asymmetrisch als het maar zijn kan. Kennelijk mag de knoop daar wel de vernieling in gedraaid worden.
Vanuit Vlissingen/Breda (s2100 / s2200) ri. Rotterdam Alexander, Gouda en verder is bv. een keurig nette aansluiting met 11 minuten overstaptijd, de andere kant op heb je exact 0 of -2 minuten de tijd daarvoor.
Een alternatief in de vorm van de s4000 is er ook amper, daar is de symmetrie namelijk ook niet echt aanwezig: overstap op de s4000 is met 3 minuten waarschijnlijk geen officiële, maar die is er juist weer wel de andere kant op.

Voor wie het zelf wil bekijken: hier staan die tijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

En welke van deze series ligt er dan niet in symmetrie? Ik zie alleen maar symmetrieen op .00 of eventueel .01; dus ik zie het probleem niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

De Oude Lijn en de NoordOost liggen kennelijk niet in dezelfde symmetrie, dat is het probleem. Als je de huidige situatie bekijkt dan heb je in beide richtingen een keurige overstap van 7 minuten. Na de omklap van de Oude Lijn verdubbeld de overstaptijd van NoordOost op de s2100 naar maarliefst 15 minuten (eigenlijk mis je dus net de s2200, die rijdt weg als de NoordOost aankomt). De andere kant op neemt de overstaptijd met liefst 50% toe van 7 naar 11 minuten.
Vanuit de s2800 valt het nog mee, die geeft immers nog aansluiting op/vanuit de s1900.

De grote fout die men hier eigenlijk gemaakt heeft is dat de s2200 ongeveer in z'n huidige pad blijft liggen en de s2100 is verschoven. Qua aansluitingen had men beter de s2100 in het huidige pad kunnen houden en de s2200 kunnen verschuiven (waarbij het wel een vereiste is dat de s1900 non stop Dordrecht - Rotterdam doet zodat die nog als eerste uit Rotterdam weg kan). Op die manier had je namelijk vele malen snellere overstapverbindingen gekregen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Geert »

Ik zie geen tijden van de Rotterdamse NoordOost-tak in het gelinkte document staan. Op welke tijden baseer je je Ddrs? De overstap van 15 minuten NO -> s2100 zou inderdaad gelden bij de tijden van de komende dienstregeling (aankomst .25 .55 in Rtd), maar er is geen garantie dat die tijden dan ook gehandhaafd blijven.
Reiziger Ddrs schreef:De andere kant op neemt de overstaptijd met liefst 50% toe van 7 naar 11 minuten.
Percentueel is het misschien veel, maar 4 minuten extra overstaptijd is wel te overzien lijkt me.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:De Oude Lijn en de NoordOost liggen kennelijk niet in dezelfde symmetrie, dat is het probleem.
Daarmee is de Oude Lijn nog niet asymmetrisch zoals jij beweert. Het is ook niet zo dat de Oude Lijn en de treinen van Rotterdam richting Utrecht in een andere symmetrie liggen, die is in beide gevallen gelijk (.00; geef het een minuutje vanwege de afwijking van rijtijden in de heen- en terugrichting). Reken maar na. Neem voor Rotterdam Centraal een halteertijd van 2 minuten, dat lijkt me wel realistisch.

Ik ben het met je eens dat de aansluitingen in Rotterdam net-niet worden. De dienstregeling op de Oude Lijn is alleen niet gemaakt om aansluitingen in Rotterdam goed te krijgen. De dienstregeling op de Oude Lijn wordt in grote mate gemaakt op basis van capaciteit op het spoorwegnet. Grote knelpunten: de mogelijkheid om de Grote Brug bij Dordrecht te openen, de volstrekt ontoereikende capaciteit op de Schiphollijn en het tweesporige gedeelte door Delft. En als volgende uitdagers de emplacementen van Dordrecht en Amsterdam Centraal. Succes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ik zie geen tijden van de Rotterdamse NoordOost-tak in het gelinkte document staan. Op welke tijden baseer je je Ddrs? De overstap van 15 minuten NO -> s2100 zou inderdaad gelden bij de tijden van de komende dienstregeling (aankomst .25 .55 in Rtd), maar er is geen garantie dat die tijden dan ook gehandhaafd blijven.
Ehm, ik lees juist in de reacties van Wubbo dat ze die tijden niet zomaar om zouden gooien vanwege de knopen elders. Dan valt er dus niet veel in te veranderen he :wink:
Wubbo schreef:Ik ben het met je eens dat de aansluitingen in Rotterdam net-niet worden. De dienstregeling op de Oude Lijn is alleen niet gemaakt om aansluitingen in Rotterdam goed te krijgen. De dienstregeling op de Oude Lijn wordt in grote mate gemaakt op basis van capaciteit op het spoorwegnet. Grote knelpunten: de mogelijkheid om de Grote Brug bij Dordrecht te openen, de volstrekt ontoereikende capaciteit op de Schiphollijn en het tweesporige gedeelte door Delft. En als volgende uitdagers de emplacementen van Dordrecht en Amsterdam Centraal. Succes.
Hmm ja, ik merk echt dat ze met die punten rekening gehouden hebben maar niet heus. In de huidige dienstregeling zit de opening van Grbr in de daluren tussen de in Ddr eindigende s2100 en de in Ddr eindigende s5100 (die daartoe in Zwd een lange stop heeft): tussen .16 en .29 dus. Leuk detail: daar gaat het nieuwe pad dus dwars doorheen aangezien die om .25 in Ddr moet zijn, kennelijk heeft men dus ook de brugopening verplaatst (al vraag ik me af waarheen, veel grote gaten zijn er niet meer over).
Als je de s2100 in z'n huidige pad houdt en de s2200 opschuift dan komt die laatste rond .00/.30 in Ddr aan en vertrekt 'ie om .27 .57: het gat voor de brugopening blijft dus net zo lang als nu.

In het idee dat ik erover heb zou de s2200 enkele minuten voor de s1900 vertrekken wat een opvolging soortgelijk aan die van Benelux en s1900 nu oplevert bij vertrek uit Dordrecht. De s2200 gaat over het buitenspoor i.v.m. het inhalen van de s5000 in Zwijndrecht en kan bij Rotterdam Stadion via het 140 km/u wissel naar het binnenspoor om op Blaak te halteren. Dan kom je dus nagenoeg gelijk in Rotterdam binnen waarbij de s1900 de langste stop nodig heeft. Eigenlijk eenzelfde situatie als nu dus, waarbij de s1900 slechts 5 minuutjes na de s2200 over het tweesporige deel bij Delft gaat.

De andere kant op zou je de s2200 iets korter achter de s1900 aan moeten sturen als nu het geval is, maar gezien de korte opvolging van stoptreinen en IC's vlak voor Rotterdam is dat mogelijk. Zeker omdat de s2200 toch al moet afremmen voor de stop in Schiedam. Je hebt dan een niet 100% strakke kwartiersdienst, maar dat wordt 't in de NS-plannen toch ook al niet.
De s2200 houd je dan net als nu achter de s1900 wat in de aankomst in Dordrecht geen verschil maakt: ze kunnen dan keurig naast elkaar op 5 en 4 binnenkomen.

Capaciteit van de Schiphollijn hebben we in dit geval niet mee te maken: de s2100 en s2200 gingen immers naar Haarlem. Daarnaast gaat de s2600 vanaf Den Haag Centraal kennelijk toch al over een ander spoor als de IC's vanaf HS, want in de NS-plannen zijn die tegelijk in Leiden (s2600 en s2200).

Tot slot emplacement Dordrecht: daar zie ik geen problemen voor deze variant. Sterker nog je hebt zeeën van ruimte als je gelijk de volledige omklap doorvoert. Dat betekend dus de s5000 ook via het buitenspoor, die kan met z´n huidige tijden(die zo te zien niet wijzigen) heel mooi in het huidige 2200-pad door naar Breda. De s2200 keert dan dus lang (.05 .35 tot .27 .57 ongeveer) en komt op 4b binnen om vervolgens naar 3a gerangeerd te worden (dat soort bewegingen hebben we een jaar gehad hier, kennelijk is het dus acceptabel). Zo kan je de s5100 die moet keren (aankomst .29) via 4a op 3b binnen laten komen. Dat soort dwangrijwegen heb je gewoon nodig (komen nu ook voor in het dal) om conflicten bij het vertrek te voorkomen.
Spreekt uiteraard voor zich dat je eerst de s5100 z'n korte kering op 3b laat maken voordat de s2200 naar 3a rangeert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

Ik ben heel benieuwd waar jij uit afleidt dat de stoptreinen niet verschuiven, ik zie namelijk nergens in deze tijden iets staan over stoptreintijden. Dat het met de huidige ligging past zegt niet zo veel.
Schuiven met de 2200 levert een andere tijdsligging op in Leiden. Dat betekent dat de nu gerealiseerde cross-platform met de 2600 niet meer gerealiseerd kan worden, of die 2600 moet ook meeschuiven en dat betekent problemen op de Schiphollijn. Daarom waarschuwde ik je voor de Schiphollijn.

Ik zou nog eens wat dieper in de puzzel moeten duiken om te zien of het nog gaat passen met goederenpaden rondom de Grote Brug en in de Willemsspoortunnel, of emplacement Haarlem dit leuk gaat vinden, wat de overkruisbewegingen op emplacement Amsterdam C gaan worden (die in jouw exercitie niet genoemd worden, terwijl dat toch een groot knelpunt is), en wat de effecten zijn op de rijtijden door het wegvallen van de overstap op Leiden. Bovendien ga je kennelijk schuiven met de 2100, wat allerlei effecten heeft in Roosendaal en het Zeeuwse.

Je gaat me te makkelijk en je concentreert je alleen op Dordrecht - Rotterdam om hier iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:
Geert schreef:Ik zie geen tijden van de Rotterdamse NoordOost-tak in het gelinkte document staan. Op welke tijden baseer je je Ddrs? De overstap van 15 minuten NO -> s2100 zou inderdaad gelden bij de tijden van de komende dienstregeling (aankomst .25 .55 in Rtd), maar er is geen garantie dat die tijden dan ook gehandhaafd blijven.
Ehm, ik lees juist in de reacties van Wubbo dat ze die tijden niet zomaar om zouden gooien vanwege de knopen elders. Dan valt er dus niet veel in te veranderen he :wink:
Wubbo geeft alleen maar aan dat het erg lastig is en dat de NO onder meer verweven zit in de knopen van Weesp, Amersfoort en Zwolle. Een absolute onwil van NS lees ik er niet in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Suus »

Al ga je aan de Noord-oost schuiven op de tak naar Schiphol, dan kan je ook gaan schuiven met de s3100/s3500, waardoor je dus moet gaan schuiven met de s800/s3000. Dan moet Arnhem-Nijmegen ook overnieuw gedaan worden, en zo is het einde zoek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Vinny »

Maar goed, de Noord-Oost gaat per dgl 2013 ook verschuiven, want dan wordt de belangrijkste treinserie Den Haag - A'dam Zuid - Zwolle - Groningen, waarop alle nevengeschikte Noord-Oost takken op worden afgestemd. Ik denk dat de NS niet half Nederland wil omgooien om gedurende twee jaar een paar minuten overstaptijd op de relatie Dordrecht - Utrecht te besparen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ik ben heel benieuwd waar jij uit afleidt dat de stoptreinen niet verschuiven, ik zie namelijk nergens in deze tijden iets staan over stoptreintijden. Dat het met de huidige ligging past zegt niet zo veel.
Nou, allicht omdat alle wijzigende treinseries in deze bijlage van de adviesaanvraag staan. Dat de stoptreinen er niet in staan betekend dus dat ze niet zouden moeten wijzigen.
Schuiven met de 2200 levert een andere tijdsligging op in Leiden. Dat betekent dat de nu gerealiseerde cross-platform met de 2600 niet meer gerealiseerd kan worden, of die 2600 moet ook meeschuiven en dat betekent problemen op de Schiphollijn. Daarom waarschuwde ik je voor de Schiphollijn.
De 2600 hoef je niet mee te schuiven, er rijden immers nog wel meer treinen tussen Leiden en Schiphol waar die overstap nog het meest relevant voor is. Doorgaande reizigers Den Haag - Amsterdam kunnen immers in Den Haag al in die 2600 stappen en de reizigers uit Rotterdam wilde NS juist in de HSL hebben als ze de extra reistijd via Haarlem er niet bij willen hebben.
Ik zou nog eens wat dieper in de puzzel moeten duiken om te zien of het nog gaat passen met goederenpaden rondom de Grote Brug en in de Willemsspoortunnel, of emplacement Haarlem dit leuk gaat vinden, wat de overkruisbewegingen op emplacement Amsterdam C gaan worden (die in jouw exercitie niet genoemd worden, terwijl dat toch een groot knelpunt is)
Tja, 'tis ook wat lastig om dat soort dingen mee te nemen als je geen gegevens hebt over de te gebruiken sporen in Haarlem en Amsterdam en eventuele minutenwijzigingen bij andere treinseries.
en wat de effecten zijn op de rijtijden door het wegvallen van de overstap op Leiden.
Sinds wanneer heeft het wegvallen van een overstap effect op de rijtijden. Het zal hooguit de reistijden beïnvloeden.
Bovendien ga je kennelijk schuiven met de 2100, wat allerlei effecten heeft in Roosendaal en het Zeeuwse.
Ehm, ik houd de 2100 juist in z'n huidige pad. Aangezien de 3600 ook niet zo'n serie is waar je makkelijk even mee gaat schuiven (je zit op Breda-Tilburg vast aan z'n pad i.v.m. de kwartierligging met de 1900) en het nu past, zou het dan toch ook moeten blijven passen he :wink: Je zal wellicht wat met aansluitende bussen moeten schuiven, maar met de huidige plannen mag je heel Zuid-Holland-Zuid aan busvervoer gaan aanpassen en dat lijkt me een stukken grotere uitdaging (vooral door het grotere aantal verbindingen dat ook weer aan de dienstregeling van Dordrecht - Geldermalsen vastgeknoopt zit)
Je gaat me te makkelijk en je concentreert je alleen op Dordrecht - Rotterdam om hier iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Ah, ze hebben kennelijk Delft, Den Haag en Leiden verplaatst, die plaatsen liggen nu dus tussen Dordrecht en Rotterdam. Ik zal vanavond eens de tijden op papier zetten dan kan je ook wat makkelijker iets zeggen over goederenpaden enzo.
Vinny schreef:Maar goed, de Noord-Oost gaat per dgl 2013 ook verschuiven, want dan wordt de belangrijkste treinserie Den Haag - A'dam Zuid - Zwolle - Groningen, waarop alle nevengeschikte Noord-Oost takken op worden afgestemd. Ik denk dat de NS niet half Nederland wil omgooien om gedurende twee jaar een paar minuten overstaptijd op de relatie Dordrecht - Utrecht te besparen...
Ehm, je negeert voor het gemak het complete achterliggende gebied tot in Vlissingen aan toe. En als je de Oude Lijn voorziet van een fatsoenlijke dienstregeling hoef je niet de hele NoordOost om te gooien.
Je zit met de huidige plannen ook nog met een MerwedeLingeLijn die je om zal moeten gooien wil je, met de aankomende kwartiersdienst (eveneens in 2011), alles nog ergens op aan laten sluiten. En dat heeft ook weer een flinke impact op de knoop in Geldermalsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Suus »

Misschien een raar idee, maar kunnen de NO-treindelen van Rotterdam en Den Haag niet omgedraaid worden? Dus Rotterdam het eerste weg in Utrecht en als laatste in Utrecht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door JWM »

De belangrijkste vraag is nog niet aan de orde gekomen: Wat betekenen deze wijzigingen voor de enorme aantallen reizigers tussen Utrecht en Dordrecht Stadspolders?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Misschien een raar idee, maar kunnen de NO-treindelen van Rotterdam en Den Haag niet omgedraaid worden? Dus Rotterdam het eerste weg in Utrecht en als laatste in Utrecht?
Volgens mij kom je dan met de 4000 in de knoop. Daarnaast scheelt dat slechts 3 minuten en da's niet genoeg voor een fatsoenlijke overstap (die dan immers ook 3 minuten zou duren).
JWM schreef:De belangrijkste vraag is nog niet aan de orde gekomen: Wat betekenen deze wijzigingen voor de enorme aantallen reizigers tussen Utrecht en Dordrecht Stadspolders?
Ik zou het eerder voor Rotterdam - MerwedeLingeLijn willen bekijken, dat zijn de meeste reizigers. Die houden in principe gewoon hun overstap op/vanuit de 1900, maar het is een gemiste kans dat je met deze wijzigingen in combinatie met de kwartiersdienst Ddr-Gr vanaf 2011 nogsteeds slechts 2x/uur een mooie aansluiting hebt.
Als je de 2100 in z'n huidige pad houdt en de 2200 gaat verschuiven dan ontstaat er elk kwartier een perfecte verbinding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door JWM »

En Arriva kan haar tijden absoluut niet aanpassen ofzo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

Dat kan wel maar is lastig omdat je ook nog met de knoop in Geldermalsen zit. Zowel bij aankomst en vertrek aldaar kan er niks vanuit Utrecht door Geldermalsen heen (ri. Dordrecht wordt linkerspoor naar Gdma gereden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door JWM »

Juist, dat ga je voor zo'n boemeltreintje niet helemaal omgooien. En om diezelfde reden is het belachelijk de complete oude lijn aan te passen om 4x/u een snelle aansluiting Rotterdam - Dordrecht Stadspolders te creeëren.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Caspar »

Plus als er ieder kwartier een trein gaat, dan hoef je toch nooit lang te wachten?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Vinny »

Ehm, je negeert voor het gemak het complete achterliggende gebied tot in Vlissingen aan toe. En als je de Oude Lijn voorziet van een fatsoenlijke dienstregeling hoef je niet de hele NoordOost om te gooien.
Je zit met de huidige plannen ook nog met een MerwedeLingeLijn die je om zal moeten gooien wil je, met de aankomende kwartiersdienst (eveneens in 2011), alles nog ergens op aan laten sluiten. En dat heeft ook weer een flinke impact op de knoop in Geldermalsen.
Tja ik negeer ook de perroncapaciteit van A'dam Zuid, en de aansluiting op de buurtbus in Gorinchem. Natuurlijk heeft dat zijn invloed, maar ik vind dat je de Oude Lijn toch voornamelijk opzichzelf moet bekijken. Dat de relatie Boskoop Noord-Oost -> Dordrecht Stadspolders West achteruitgaat..., daar kan ik verder ook weinig aan doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Suus »

Boskoop <-> Noord-Oost kan praktisch toch alleen maar verbeteren, dus dat maakt geen bal uit :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Juist, dat ga je voor zo'n boemeltreintje niet helemaal omgooien. En om diezelfde reden is het belachelijk de complete oude lijn aan te passen om 4x/u een snelle aansluiting Rotterdam - Dordrecht Stadspolders te creeëren.
Ahum, NS wil de dienstregeling op de Oude Lijn toch al omgooien. Dan is het dus een kleine moeite dat te doen op een manier waar de reizigers zo min mogelijk last en in bepaalde gevallen zelfs voordeel van hebben.
Dat er vier keer per uur een aansluiting van alle stations tot Gorinchem richting Rotterdam is (vergis je niet in die reizigersstroom, in eerdere berichten wilde jij die juist uit de 1900 hebben en vervolgens boor je dé manier om dat voor elkaar te krijgen de grond in) is alleen maar een mooie bijkomstigheid maar niet het doel op zich.
Dat is de veel meer gebruikte relatie van (met name) Zeeland ri. Rotterdam Alexander en verder. Want ja Caspar, er mag dan wel elk kwartier een trein gaan maar dat verkort de wachttijd nog niet als je "aansluitende" trein vertrekt op het moment dat je aankomt. Dan is die wachttijd nogsteeds een kwartier en dat is gewoon te veel voor iets wat men nog durft een aansluiting te noemen. Eerlijk gezegd: het is zelfs ronduit belachelijk.

Maargoed, ik zal zo als ik gegeten heb eens de tijden op papier zetten. Dan zullen jullie wel zien hoe kinderlijk eenvoudig het is een vele malen reizigersvriendelijker oplossing te vinden.
Of in ieder geval eentje die recht doet aan de reizigersstromen, want je kunt zelfs stellen dat het nergens voor nodig is een cross-platform overstap 2200 - 2600 te hebben. Reizigers van Rotterdam (en alles ten zuiden daarvan) naar Schiphol kunnen al op Rotterdam Centraal op de HSL overstappen die tegen die tijd al zeer frequent zou moeten rijden en vanuit Den Haag heb je al een rechtstreekse verbinding naar Schiphol. Dan zou je dus alles doen voor de reizigers uit Schiedam en Delft waarbij die uit Schiedam waarschijnlijk al sneller reizen via Rotterdam en de HSL waar NS iedereen zo graag in wil hebben.
Houden we Delft nog over: en jawel, die hebben een keurig nette overstap 1900 -> 1600 (5 minuten) op Den Haag Centraal :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:
Wubbo schreef:Ik ben heel benieuwd waar jij uit afleidt dat de stoptreinen niet verschuiven, ik zie namelijk nergens in deze tijden iets staan over stoptreintijden. Dat het met de huidige ligging past zegt niet zo veel.
Nou, allicht omdat alle wijzigende treinseries in deze bijlage van de adviesaanvraag staan. Dat de stoptreinen er niet in staan betekend dus dat ze niet zouden moeten wijzigen.
Wellicht is het handig om ook de adviesaanvraag dan eens te lezen? Met name het kaartje op pagina 19 en de uitwerking eronder. Daar staan nog al wat wijzigingen voor de stoptreinen (en de IC's).
Reiziger Ddrs schreef:
Schuiven met de 2200 levert een andere tijdsligging op in Leiden. Dat betekent dat de nu gerealiseerde cross-platform met de 2600 niet meer gerealiseerd kan worden, of die 2600 moet ook meeschuiven en dat betekent problemen op de Schiphollijn. Daarom waarschuwde ik je voor de Schiphollijn.
De 2600 hoef je niet mee te schuiven, er rijden immers nog wel meer treinen tussen Leiden en Schiphol waar die overstap nog het meest relevant voor is. Doorgaande reizigers Den Haag - Amsterdam kunnen immers in Den Haag al in die 2600 stappen en de reizigers uit Rotterdam wilde NS juist in de HSL hebben als ze de extra reistijd via Haarlem er niet bij willen hebben.
Den Haag HS bedient een ander deel van Den Haag dan Den Haag Centraal.
Reiziger Ddrs schreef:
Ik zou nog eens wat dieper in de puzzel moeten duiken om te zien of het nog gaat passen met goederenpaden rondom de Grote Brug en in de Willemsspoortunnel, of emplacement Haarlem dit leuk gaat vinden, wat de overkruisbewegingen op emplacement Amsterdam C gaan worden (die in jouw exercitie niet genoemd worden, terwijl dat toch een groot knelpunt is)
Tja, 'tis ook wat lastig om dat soort dingen mee te nemen als je geen gegevens hebt over de te gebruiken sporen in Haarlem en Amsterdam en eventuele minutenwijzigingen bij andere treinseries.
Die gegevens heb je ook niet voor Dordrecht en Rotterdam, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet.
Reiziger Ddrs schreef:
Bovendien ga je kennelijk schuiven met de 2100, wat allerlei effecten heeft in Roosendaal en het Zeeuwse.
Ehm, ik houd de 2100 juist in z'n huidige pad.
Dus je laat de 2100 liggen en gaat met de 2200 schuiven? Dat betekent dus dat je van de kwartierdienst die NS nu voorstelt afstapt en een soort 20/10-dienst gaat bieden? Dan wordt ie alleen maar leuker om de stoptreinen er nog tussendoor te krijgen (4x/uur Amsterdam - Haarlem, die staat al in het door jou gelinkte rapport!)
Reiziger Ddrs schreef:
Je gaat me te makkelijk en je concentreert je alleen op Dordrecht - Rotterdam om hier iets nuttigs over te kunnen zeggen.
Ah, ze hebben kennelijk Delft, Den Haag en Leiden verplaatst, die plaatsen liggen nu dus tussen Dordrecht en Rotterdam. Ik zal vanavond eens de tijden op papier zetten dan kan je ook wat makkelijker iets zeggen over goederenpaden enzo.
Over Delft zie ik alleen iets over 1900-2200 maar niks over het daar tussen laten passen van de stoptreinen, het goederenpad en de Hispeed-dienst in aansluiting op de HSL (als die gaat rijden, staat wel in de aanvraag). Dat is dus te weinig om te kunnen beoordelen of Delft past. Over Leiden lees ik alleen iets over 2200-2600 maar volgens mij rijden daar nog meer series. Dat je je er op concentreert betekent niet dat het er alleen maar over gaat.
Reiziger Ddrs schreef:
Vinny schreef:Maar goed, de Noord-Oost gaat per dgl 2013 ook verschuiven, want dan wordt de belangrijkste treinserie Den Haag - A'dam Zuid - Zwolle - Groningen, waarop alle nevengeschikte Noord-Oost takken op worden afgestemd. Ik denk dat de NS niet half Nederland wil omgooien om gedurende twee jaar een paar minuten overstaptijd op de relatie Dordrecht - Utrecht te besparen...
Ehm, je negeert voor het gemak het complete achterliggende gebied tot in Vlissingen aan toe. En als je de Oude Lijn voorziet van een fatsoenlijke dienstregeling hoef je niet de hele NoordOost om te gooien.
Je zit met de huidige plannen ook nog met een MerwedeLingeLijn die je om zal moeten gooien wil je, met de aankomende kwartiersdienst (eveneens in 2011), alles nog ergens op aan laten sluiten. En dat heeft ook weer een flinke impact op de knoop in Geldermalsen.
Wat heeft de NoordOost met Vlissingen te maken? Gezien het feit dat de NoordOost door gaat rijden naar Den Haag (en daar kun je echt wel van uit gaan) en gezien het feit dat het belang van knoop Zwolle, knoop Deventer en knoop Amersfoort en de infrastructurele beperkingen op de Flevolijn en de Zuid- en Westtak groter is dan de aansluiting Dordrecht - Utrecht en de aansluiting Rotterdam - Dordrecht Stadspolders bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met zichzelf, denk ik dat je niet aan de juiste kant begint te redeneren met je dienstregeling in Dordrecht of met je aansluitingen in Rotterdam.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Het Dordrecht en Dordrecht - Rotterdam - Utrecht topic

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Of in ieder geval eentje die recht doet aan de reizigersstromen, want je kunt zelfs stellen dat het nergens voor nodig is een cross-platform overstap 2200 - 2600 te hebben. Reizigers van Rotterdam (en alles ten zuiden daarvan) naar Schiphol kunnen al op Rotterdam Centraal op de HSL overstappen die tegen die tijd al zeer frequent zou moeten rijden en vanuit Den Haag heb je al een rechtstreekse verbinding naar Schiphol. Dan zou je dus alles doen voor de reizigers uit Schiedam en Delft waarbij die uit Schiedam waarschijnlijk al sneller reizen via Rotterdam en de HSL waar NS iedereen zo graag in wil hebben.
Houden we Delft nog over: en jawel, die hebben een keurig nette overstap 1900 -> 1600 (5 minuten) op Den Haag Centraal :wink:
Je doet nu net alsof er tussen Leiden en Schiphol ontiegelijk veel treinen rijden waardoor er vrijwel geen wachttijd bestaat. Maar helaas, er rijdt (effectief) maar vier keer per uur een trein. Dus bij een net-niet aansluiting 2200->2600 sta je ook een kwartier te wachten. In welk opzicht verschilt wachten in Leiden dan met wachten in Rotterdam?

Het wel of niet rijden via de HSL is natuurlijk een kulargument in deze discussie. De prijzen en comfortvermindering (door overstappen) voor de HSL liggen voor sommigen te hoog en daarom hebben ze dan maar geen recht op een goede reismogelijkheid? Wat een kul. Als de overstap 2200-2600 gewoon een goede is, is dat voor alle reizigers op geheel Bd-Laa (en omstreken) een verbetering.
Maargoed, als je stelt dat NS tot doel heeft alle reizigers de HSL in te jagen, kan er ook geopperd worden dat NS een ware klopjacht houdt om reizigers Ddr-Ut uit de trein te jagen :twisted: Die kunnen ook met de bus of via Geldermalsen, scheelt een boel met grote stromen overstappende reizigers in Rotterdam en zo.

Het is een complot! :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten