NS Jaarverslag 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

NS Jaarverslag 2018

Bericht door Mikos »

2018 in een notendop

28 februari 2019

Voor NS was 2018 een jaar met goede resultaten op het hoofdrailnet. Daarmee bouwen we voort op de lijn die in 2017 is ingezet. Reizigers zijn meer tevreden en de operationele prestaties op het Nederlandse hoofdrailnet waren goed, al blijft de HSL-Zuid een uitdaging en alle aandacht vragen vanwege de infrastructuur en een software-update. Met de resultaten in 2018 werkten we toe naar de midterm review waarin de overheid onze prestaties over 2019 beoordeelt.

Met meer treinen per dag en meer treinen die op tijd reden en met een iets grotere zitplaatskans verbeterde de treinreis voor de reiziger in 2018 op belangrijke punten. Dat was ook terug te zien in het algemene klantoordeel, dat met 6% steeg naar 86%, een record. Tussen Eindhoven en Amsterdam reden we voor het eerste jaar elke 10 minuten een Intercity. Daarnaast startten we met de stapsgewijze introductie van 118 nieuwe Sprinters met in totaal 20.000 zitplaatsen op het spoor. De komende jaren komen er nog meer nieuwe treinen in de dienstregeling, onder meer met de Intercity Nieuwe Generatie. Eind december kondigden we aan dat er nog eens 88 extra Sprinters zijn besteld. Ook op de HSL-Zuid verbeterde de klanttevredenheid door de maatregelen die in 2017 zijn ingezet, met name op de IC direct. Op de HSL-Zuid verslechterden de prestaties ten opzichte van 2017 in punctualiteit (82,5% tegenover 83,5%) en de zitplaatskans (94,0% tegenover 96,0%).

Afbeelding

2018 in een notendop

Samenvattend nieuwsbericht van NS
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door diederickx »

Het blijft toch wel tobben met die HSL.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Dennenboom »

HSL valt wel mee, alleen wat NS er op laat rijden is niet echt stabiel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Suus »

Op de HSL groeit het aantal reizigers sneller dan de geleverde capaciteit. Daardoor is ondanks in absolute aantallen gegroeide aantal stoelen per uur* op de HSL in 2018 toch de zitplaatskans gedaald.

* Door de toevoeging van één extra bak aan de stammen van de Benelux en het inzetten van één negendelige stam in de omloop van de ICD Asd - Bd. De maatregelen van het rijden van de [serie=Intercity direct|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en de [serie=Internationale Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] drie minuten achter elkaar heeft alleen invloed gehad in december 2018, het verlengen van alle zesdelige naar zevendelige stammen is pas in 2019 uitgevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Aking »

Dennenboom schreef:HSL valt wel mee, alleen wat NS er op laat rijden is niet echt stabiel.
Zijn daar eigenlijk cijfers van? Hoeveel er "trein" en hoeveel er "spoor" is?

En hoe zit dat verhoudingsgewijs in vergelijking met de Thalys en Eurostar? Want in directe cijfers geloof ik direct dat de InterCity Suus vaker stil staat dan de Eurostar, maar dat is natuurlijk niet heel moeilijk met weetikhethoeveel treinen per dag tegenover 2 treinen :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Suus »

Eurostar heeft begin 2018 uit eigen ervaring voor de nodige overlast gezorgd, maar is tegenwoordig behoorlijk stabiel. Over problemen met Thalys heb ik vorig jaar maar één keer wat gehoord in Nederland, maar toen moest wel ontruimd worden, ondertussen een van de specialiteiten van ProRail Incidentenbestrijding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Dennenboom »

Het aantal geproduceerde reizigerskilometers wordt tegenwoordig minder relevant gevonden. Lijkt me anderszins toch wel handig naast de tevredenheid en punctualiteit. Wel wordt aangegeven dat er een stijging van 250 miljoen reizigerskilometers was. Met wat andere data en de groei die vorig jaar 0,8% zou zijn kom ik dan voor NS op een stijging van ruim 18 miljard naar bijna 18,3 miljard, ofwel een stijging van ongeveer 1,4%.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl2145-v ... ar-vervoer
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door starx »

Wat mij ook wel een interessante vraag daarbij lijkt: hoeveel % is het aantal autokilometers gestegen?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Hendrik »

Op Rijkswegen 1,9%, volgens Rijkswaterstaat.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:2018 in een notendop

28 februari 2019

Voor NS was 2018 een jaar met goede resultaten op het hoofdrailnet. (..)
Spoiler: show
Afbeelding


(..)


Mooi man. Goed gedaan, jij en al je collega's, Mikos. :pos:

Heb je nou ook een financiële bonus verdiend nu de bodemwaarden ruimschoots overstegen zijn? :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door trolly »

"Verdiend" of "gekregen"?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Durashift »

Het één volgt uit het andere. Verdiend in de zin dat een dergelijke prestatiebonus deel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden van conducteurs en machinisten en overige mensen die ervoor zorgden dat deze prestaties mede mogelijk gemaakt zijn?

Krijgen.. tja, dat is veelal pas als intern alle beoordelingsgesprekken geweest zijn, denk ik? Kan zomaar ergens rond de zomer zijn.. :?:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Mikos »

Ik krijg er geen cent meer om. Maar dat hoeft ook niet; volgens sommigen is mijn salaris al goudomrand. Ik zou niet weten waar ik met al dat geld naar toe zou moeten... :mrgreen:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door Durashift »

Vrije dagen kopen en op reis gaan?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS Jaarverslag 2018

Bericht door trolly »

Mikos schreef:Ik krijg er geen cent meer om. Maar dat hoeft ook niet; volgens sommigen is mijn salaris al goudomrand. Ik zou niet weten waar ik met al dat geld naar toe zou moeten... :mrgreen:
Dat zijn lastige problemen, ja. Blij dat ik dáár in ieder geval geen last van heb :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten