Verbeteringen kleine stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door waldo79 »

VIRM schreef:Veel van die wegwaaistations kunnen inderdaad wel wat goede beschutting gebruiken. Goed dat er wat aan wordt gedaan! Ik vraag mij wel af in hoeverre Kiosken en Huiskamers op kleinere stations rendabel zijn.
Ik gebruik regelmatig de Huiskamer in Geldermalsen en die bevalt me wel. En zeker in de ochtend draait die een aardige omzet. Wel mis ik dat de wachtruimte in de avonduren wordt opengehouden. Het komt regelmatig voor dat er een half uur gewacht moet worden op een aansluitende trein.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door SuperGhost »

Terwijl juist in de koude avonden je een warme wachtplaats het meest nodig hebt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door SLToilet »

VIRM schreef:Veel van die wegwaaistations kunnen inderdaad wel wat goede beschutting gebruiken. Goed dat er wat aan wordt gedaan! Ik vraag mij wel af in hoeverre Kiosken en Huiskamers op kleinere stations rendabel zijn.

Oh, en als Van Boxtel het heeft over een schone reis, komt er dan ook een rookverbod op de perrons? :mrgreen:
Wat de kiosken betreft zijn een hoop potentiële locaties goed te exploiteren. In ieder geval staat de kiosk op Tilburg Universiteit al enige jaren. Kan me dan ook goed voorstellen dat ze in Boxtel een volwaardige stationshuiskamer kunnen openen. Niet ieder station natuurlijk, Gilze-Rijen bijvoorbeeld ziet wel ingrijpende veranderingen maar dat is vooral de ongelijkvloerse kruising en de gevolgen daarvan. De grotere stations zijn natuurlijk al verbouwd en met de aanwezige voorzieningen is een stationshuiskamer niet echt van toegevoegde waarde. Alleen op grote internationale stations als Rotterdam Centraal zijn die er, wat natuurlijk de nodige comfort biedt ondanks de aanwezigheid van een Starbucks (of meer).

Wat ik wel mis op de kaarten zijn de grotere stations waar nog miljoenen in geïnvesteerd wordt, zoals in Tilburg met het vierde perronspoor. Op langere termijn zien we ook Eindhoven waar in de komende tien jaar alles wordt aangepakt wat nog niet was aangepakt, waardoor in een straal van honderden meters alleen de 'radio' em de lelijke perronoverkapping nog zullen herinneren aan de jaren tot 2013. En Amsterdam Centraal natuurlijk met de oosttunnel en Cuypershal. Maar ja, wanneer is dat station níet in de verbouwing?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Hainje »

De kiosk op station Tilburg Universiteit staat er inderdaad al heel lang, sinds de opening zelfs. Zaten vroeger de loketten in, wist je dat?
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Aking »

Dat is met alle sextanten het geval toch? Al weet ik zo niet waar ze nog meer staan behalve in Haren, waar ACTS nog een tijdje in heeft gezeten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door trolly »

Is daar geen lijstje van? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Hainje »

Ik zeg het eigenlijk meer omdat ik denk dat SLToilet een essentieel woordje is vergeten. (A)
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door trolly »

Is daar geen topic voor? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Durashift »

waldo79 schreef:
VIRM schreef:Veel van die wegwaaistations kunnen inderdaad wel wat goede beschutting gebruiken. Goed dat er wat aan wordt gedaan! Ik vraag mij wel af in hoeverre Kiosken en Huiskamers op kleinere stations rendabel zijn.
Ik gebruik regelmatig de Huiskamer in Geldermalsen en die bevalt me wel. En zeker in de ochtend draait die een aardige omzet. Wel mis ik dat de wachtruimte in de avonduren wordt opengehouden. Het komt regelmatig voor dat er een half uur gewacht moet worden op een aansluitende trein.
Exact, juist op die momenten geeft het toegevoegde waarde.. maar kan het ook 'overlast' geven doordat het gebruikt kan worden door lieden die het ook wel een leuke plek vinden i.p.v. de huiskamer in het ouderlijk huis.. (A) :wink:
Dus.. zal er wel toezicht in de vorm van natuurlijke personen nodig zijn.. én dat kost dan weer geld.

Het e.e.a. wordt nu als 'een verbetering' gepresenteerd.. met een mooi gevonden woord, dat wel vind ik, maar het ís natuurlijk gewoon een reorganisatie van de Kiosk formule.. :!:

Ik ben wel benieuwd wie er bekend is met de kwaliteit van de Sanifair toiletvoorzieningen. Is dat een beetje schoon en netjes gedurende de gehele dag?
Want, als ik NS goed begrijp, moet die exploitant voor de investering in toiletvoorzieningen zorgen. Zal dus wel minimaal 70 cent gaan kosten.. met hopelijk een korting van 50 cent bij de huiskamer of AH to go? :)

https://www.nsjaarverslag.nl/jaarversla ... g-verblijf

Waar ik bevreesd voor ben is dat er dadelijk geen geld is om die toiletvoorzieningen een beetje fatsoenlijk te onderhouden, de komende 15 -20 jaar.
Ik lees aangaande een onderhoudsreseveringsperiode alleen iets over de watertappunten. .. :?:

Want, laten we eerlijk zijn, de 'automatische' toiletvoorzieningen die er nu zijn op de regionale stations (zo'n aluminium deur) hebben nou niet zo'n beste kwaliteit.. Daar ga je niet voor je plezier op, zeg maar..
Voor de juiste kwaliteitsbeleving en wachtcomfort, dat de organisatie van meneer van Boxtel zegt na te streven, moet dat toch wel een stuk beter en met aandacht voor de langere termijn georganiseerd worden, wat mij betreft.

Bijvoorbeeld, regel bij elk toilet een afdoende schoonmaakkast en laat een Hago Rail m/v ambulant een werkdag tussen de betreffende stations in de regio pendelen per trein om de toiletten toch minstens 2x per dag schoon te maken. Dát kost geld en zal een harde eis bij een volgende schoonmaak ronde moeten zijn.. tenzij de Sanifair organisatie hiervoor al een briljant procesregeling heeft :?: :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Aking »

Durashift schreef:Wel mis ik dat de wachtruimte in de avonduren wordt opengehouden. Het komt regelmatig voor dat er een half uur gewacht moet worden op een aansluitende trein.
Exact, juist op die momenten geeft het toegevoegde waarde.. maar kan het ook 'overlast' geven doordat het gebruikt kan worden door lieden die het ook wel een leuke plek vinden i.p.v. de huiskamer in het ouderlijk huis.. (A) :wink:
Dus.. zal er wel toezicht in de vorm van natuurlijke personen nodig zijn.. én dat kost dan weer geld.[/quote]

Ik ben vooral bang voor dit scenario in combinatie met het feit dat het straks als excuus wordt gebruikt om naast de huiskamer geen fatsoenlijke wachtruimte in te richten, want "er is de huiskamer!!!1! *O* *O* *O* "

Dat dat ding vervolgens ma-vr van 8:30 tot 18:30 open is en je daarbuiten dus alsnog mag vernikkelen in de regen, wind en kou wordt er dan in het feestbericht niet bijverteld :roll:

Ik zeg niet dat het zo is, en hoop van harte dat het niet zo is, maar het zou me niet verbazen.

Iets soortgelijks zie je nu al gebeuren met een hoop WC's, die zijn te gebruiken met de sleutel die je op kunt halen bij de kiosk/koffieboer/whatever er in het station zit. Moet je dus om 21:30 (of 06:30), dan ga je maar in een hoekje van de tochtige abri zitten :Y
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Durashift »

Over een paar jaar heb je dus nog steeds wegwaaistations maar dan tussen 18:30 en 06:30 uur..

-o- :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Aking »

:Y

En op weekend- en feestdagen de hele dag *O*

Maar zonder gekkigheid, daar ben ik wel bang voor.

Als je bijvoorbeeld naar Utrecht Lunetten hier kijkt, dat had eerst op beide perrons een volledig afgesloten wachtruimte.
Afbeelding
bron:Stationsweb.nl
En dat is nu vervangen door een paar bankjes onder een metershoge en open overkapping, en nog een paar half overkapte bankjes verderop
Afbeelding
bron:Stationsweb.nl

En die tendens zie je terug op meerdere stations:
Afbeelding
Afbeelding
bron: Stationsweb.nl

En bij dit "standaard" meubel voor de kleinere stations (dat tegenwoordig volgens mij ook in Klarenbeek staat in plaats van dat ding op de foto hierboven) sta/zit je ook niet bepaald beschut

Een positieve uitzondering zijn dan weer de hokjes die tegenwoordig op Arnhem Centraal op de perrons staan, of bijvoorbeeld de verwarmde wachtruimtes in Amersfoort, Almelo (daar zijn er zelfs twee :o ) en ik vergeet vast nog wel wat stations.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door TimoD »

Tja, 'groter' station Apeldoorn is ook een tochtgat zonder wachtruimte, behalve de koffietent die beperkt open is... Daar zouden ze gaan renoveren, wat ook Is gebeurd; geen abri's meer, maar wel houten banken! *O*

Ik vrees dus dat Akings voorspelling wel eens uit kan komen. Er is een verwarmd koffietentje dus andere wachtruitmes zijn onnodig. Tja.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door Marc »

Aking schreef::Y
Een positieve uitzondering zijn dan weer de hokjes die tegenwoordig op Arnhem Centraal op de perrons staan, of bijvoorbeeld de verwarmde wachtruimtes in Amersfoort, Almelo (daar zijn er zelfs twee :o ) en ik vergeet vast nog wel wat stations.
Die hokjes zoals in Arnhem zijn inderdaad fijn. Je moet er alleen uitblijven als de zon erop staat. Dan is dat ding een magnetron :mrgreen:
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door en-es »

Die wachtruimte op spoor 1/2 in Amersfoort is inderdaad een goede plek als je trein naar Duitsland een uur vertraging heeft. Het was lekker warm en de wifi werkte zeer goed.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteringen kleine stations

Bericht door SuperGhost »

Marc schreef:
Aking schreef::Y
Een positieve uitzondering zijn dan weer de hokjes die tegenwoordig op Arnhem Centraal op de perrons staan, of bijvoorbeeld de verwarmde wachtruimtes in Amersfoort, Almelo (daar zijn er zelfs twee :o ) en ik vergeet vast nog wel wat stations.
Die hokjes zoals in Arnhem zijn inderdaad fijn. Je moet er alleen uitblijven als de zon erop staat. Dan is dat ding een magnetron :mrgreen:
Dat is juist milieuvriendelijk, dan kun je energieneutraal je warme maaltijd opwarmen :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten