Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Friesland gaat ook weer voor de Zuiderzeelijn, net als diverse gemeenten in Flevoland en de provincie Flevoland:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -spoorlijn

Update: nieuwsbericht over de bijeenkomst in Emmeloord.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... dient-kans
Blijkbaar zien de staatssecretaris en provincie Groningen er niets in, maar dat zien de initiatiefnemers als geen probleem.
Laatst gewijzigd door Abus op za 02 mar 2019, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

_O_
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Roeland »

Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... De rechtstreekse bus tussen Lemmer en Lelystad is een paar jaar geleden in Emmeloord geknipt.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Roeland schreef:Laat ze eerst maar eens doorgaande bussen rijden over Emmeloord heen. Bijvoorbeeld Sneek - Emmeloord - Zwolle en/of Sneek - Emmeloord - Lelystad.
Maar dat schijnen ze tegenwoordig niet eens meer te kunnen... (..)
Vermoedelijk snapt men wel dat dit een voordeliger en kansrijker optie is om makkelijk in te voeren.. maar ja.. dat ondermijnt dan wel hun kansen om óóit een Zuiderzeelijn aan te leggen.. Want tja, als die buslijn eenmaal rijdt en redelijk succesvol is.. zal er daar naar verwezen worden indien men opnieuw voor hun plannen geld willen ophalen.

Ik denk dat het vooral utopisch denkende mensen zijn die zich inzetten voor een Zuiderzeespoorlijn wens..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Abus schreef:De provincie Flevoland vond die doorgaande bussen niet nodig meer na opening van de Hanzelijn. Jammer voor Lemmer. Ik kende ook iemand die de bus gebruikte voor het traject tussen Lemmer en Lelystad.
Dat geldt dus voor de hele Zuidwesthoek. Als Sneek-Lelystad zonder overstap aangeboden wordt is het meteen de snelste verbinding tussen Zuidwest Friesland en Amsterdam (dat is het nu ook al als alle aansluitingen werken, maar vaak gaat er iets mis en dan heb je als reiziger +60) :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Jammer dat de provincies niet in staat zijn om gezamenlijk een goed snelbusnetwerk te bedenken en aan te besteden. Nu is het naar hopen dat de concessies in Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder terecht komen, en dat die de winst ziet van doorgaande snelbussen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Nitein-Repart »

Als de concessies Friesland en IJssel-Vecht bij dezelfde vervoerder komen, wat nog niet eens zeker is, dan is het waarschijnlijk nog niet toegestaan om concessieoverschrijdende sneldiensten als Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Sneek aan te bieden, omdat je dan als vervoerder het gelijk speelveld aantast. Geen idee welke concessie eerder wordt aanbesteed, maar bij de concessie die als tweede wordt aanbesteed heeft de vervoerder die de eerste concessie heeft binnengesleept significant voordeel als het een doorkoppeling in bijvoorbeeld Lemmer (neem aan dat dat de concessiegrens is) situeert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Keolis (Syntus) heeft in Ede/Veenendaal ook een ringlijn geïntroduceerd door lijnen uit de concessie Veluwe en concessie Utrecht te koppelen. Connexxion heeft de scholierenlijnen Wervershoof - Lelystad en Lelystad - Kampen Pieter Zandt gekoppeld. Het uitruilen van lijnen gebeurt ook (bijvoorbeeld tussen Veolia en Connexxion op de corridor Leiden - Den Haag). Dat mag een vervoerder zelf weten als er geen speciale huisstijlen e.d. geëist zijn.

IJssel-Vecht start in december 2020, maar het streekvervoer rond Emmeloord/Lelystad stroomt pas in december 2023 in de concessie in. In Noord- en Zuidwest-Fryslân start vanaf december 2022 een nieuwe concessie.
Laatst gewijzigd door Abus op wo 06 mar 2019, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

Er zijn wel wat zaken van belang dan hoor. In Ede/Veenendaal zijn bijvoorbeeld de lijnen wel aan elkaar gekoppeld, maar zijn de verhoudingen van ingezet materieel per concessie daarbij gelijk gehouden. Syntus heeft daar dus geen voordeel in de exploitatiekosten, het komt vooral beter uit qua buffercapaciteit op De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Mwah, een slimme doorkoppeling leidt tot efficiëntere omlopen en personeelsinzet. En het kan ook extra reizigers trekken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Daniel »

Hier niet echt hoor, er zijn nog altijd evenveel bussen nodig namelijk en de bus die van 83 komt staat nu lang stil voor 'ie 5 wordt in plaats van 83 blijft (die vertrekken vrijwel gelijk, maar 83 komt eerder aan). Andersom staat de bus vanaf 5 kort stil voor 'ie 83 wordt i.p.v. 5 blijft. En het personeel rijdt alleen op bussen uit hun eigen concessie.
De voornaamste reden voor de introductie van deze grote ringlijn was de relatief lage bezetting van lijn 83 die men wilde verbeteren door doorgaande verbindingen richting Ede te bieden. En dan met name de koppeling op Veenendaal Centrum trouwens. Op De Klomp zijn er bar weinig doorgaande reizigers tussen 5 en 83 maar daar paste de koppeling simpelweg beter in de omlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Volgens mij zijn de omlopen van de bus nu in veel concessies al zo ver geoptimaliseerd en doorgekoppeld dat bij een kleine verstoring er een inktvlek aan vertragingen ontstaat. Kijk vanochtend maar eens hoe het in Amersfoort werkt.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Ik heb geen onderschrift
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DPDelft »

sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Dat kost geld en zal dus niet of zeer beperkt gebeuren.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Daarvoor heb je, als het goed is, reservematerieel en reservechauffeurs staan op knooppunten.
Dat is allang niet meer. Op de Veluwe heeft men bijvoorbeeld een zeer beperkte reserve vloot en laat men liever een rit uitvallen om daarna de draad weer op te pakken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door DPDelft »

sirvinniei schreef:In provincie Utrecht (waar het net over ging) is het volgens het pve verplicht om, ook in de spits, reservematerieel klaar te hebben staan.
Materieel is er over het algemeen nog wel (beperkt), maar dat zegt niet dat er personeel bij beschikbaar moet zijn.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Aanstaande vrijdag staat deel twee van de proef op het programma, om 21:00 vertrekt er een SNG-IV onder treinnummer 28201 van Leeuwarden naar Zwolle, waar deze om 21:48 moet aankomen. Bron: de InfoPlus RitInfo feed, waar deze besloten rit blijkbaar toch in terecht gekomen is.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

Maar is die ergens sneller dan 140 km/h ingelegd? Het materieel is in principe geschikt voor 160 km/h.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Het baanvak niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Zal een proefrit met SNG niet eerder te maken hebben met de aanstaande introductie hiervan tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle?

SNG inzetten als proef voor snellere IC's lijkt mij niet heel logisch.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat de rij-eigenschappen van de SNG wel eens veel dichter de rij-eigenschappen van de ICNG benaderen dan die van TRAXX+ICR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Mdk »

Het gaat over twee ritten, Leeuwarden - Zwolle en Groningen -Zwolle waarbij óók in Assen gestopt wordt. De NS verwacht dat de rit ondanks de extra stop alsnog een minuut sneller is dan met Traxx+ICR omdat de sng sneller zou kunnen optrekken. De Hanzelijn wordt dus niet aangedaan.

Link
Bij twijfel altijd klagen
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Straks brengen ze Hoogeveen nog op een idee... :(
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten