Voorstel voor treinboetes in België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Wubbo »

Voorstel voor treinboetes in België
Geplaatst op: maandag 2 november 2009 om 21:31
Laatst bijgewerkt: maandag 2 november 2009 om 21:33

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom pakt de feitelijke straffeloosheid voor zwartrijders op de trein aan. Treinreizigers zonder ticket riskeren voortaan een administratieve boete van 75 tot 250 euro. Minister Turtelboom heeft een wetsontwerp klaar waarin wordt voorgesteld zwartrijders bij het spoor een boete op te leggen via het systeem van de administratieve sancties, dat al wordt gebruikt door veel gemeenten en door De Lijn.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Geert »

Echt, dat conducteurs nog geen boetes op konden leggen in België :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Suus »

Dit zou een eerste goede stap kunnen zijn om toe te werken naar het afschaffen van verkoop op de trein, en de introductie van automaten :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door playertwo »

Zolang je niet op alle stations een vervoersbewijs kan krijgen, is het een beetje onzinnig om boetes te gaan opleggen voor zwartrijden. Zet eerst maar eens op alle stations minstens één automaat neer. Dan kunnen we verder praten. Het aanpakken van gevaarlijk parkeren, overlast veroorzaken, etc. is wel te begrijpen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Meltrain »

Volgens mij geldt in Belgie al wel een 'toeslag' als je geen vervoerbewijs hebt.
Een uitzondering is uiteraard als het vertrekstation geen kaartverkoop heeft, mits je dit bij het instappen tijdig aan de treinbegeleider doorgeeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Mikos »

Nou, dat zijn de formele regels, ja. Er wordt alleen niet mee gewerkt. Die 'toeslag' noemen zij overigens aanmaakkosten voor het vervoersbewijs.
Vooral in België zijn ze heel erg tegen automaten; Volgens de vakbonden betekent dat werkvermindering en die zullen er dus alles aan doen om plaatsing van meer automaten te voorkomen.

Vorige week is er nog een hele rechtszaak geweest rondom een persoon die geen kaartjes had gekocht en zijn aanmaningen van de NMBS niet betaalde:
VTM schreef:
* NMBS mag geen boetes opleggen

De NMBS mag geen boete van 200 euro opleggen aan iemand die zonder ticket de trein neemt. Dat heeft een politierechter in Verviers beslist. Een man was 4 keer betrapt zonder ticket. Omdat hij de boetes weigerde te betalen moest hij voor de rechter verschijnen.

De NMBS eiste meer dan 800 euro aan boetes, maar de rechter ging daar niet op in. Hij vindt dat het niet de taak is van de spoormaatschappij om zo'n boetes op te leggen.
Kijk, dat is de bureaucratie van België; niet doorhéén te komen. Waardeloos in mijn ogen. Ik vind het dan ook niet gek dat de NMBS enerzijds geen winst maakt (waarom zou ik een kaartje kopen als er toch geen conducteur langskomt, en áls die al langskomt, dan schrijft hij mij een kaartje uit met een paar euro aanmaakkosten) en anderzijds vrij veel last heeft van zwartijders en overlast van vervelend volk. Ze kúnnen er simpelweg niks mee. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Suus »

Met die Belgische spoorvakbonden heb ik het een beetje gehad. Ik snap best dat ze voor de werknemers opkomen, maar ze zijn nu structureel bezig een goederenvervoerder om zeep te helpen, en zorgen er ook nog voor dat de inkomsten voor de NMBS lager zijn waardoor er zeker geen additioneel servicepersoneel kan komen. De hoeveelheid NS-medewerkers op een groter Nederlands station is alleen maar toegenomen sinds er overal erg veel automaten staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Geert »

Ja, maar als je het afzet tegen het aantal mensen dat verdwenen is van de kleinere stations (hoeveel stations hadden wel niet een loketje?) zou het me niet verbazen als je per saldo negatief uit zou komen. Weet iemand daar eigenlijk cijfers van?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Wubbo »

Ik heb geen cijfers maar dat weet ik zeker. Als je alleen al telt wat er aan balies verdwenen is op Utrecht Centraal: een jaar of 10 geleden waren dat 6 Internationaal-balies en 10 binnenland-balies. Nu zijn dat nog 5 Internationaal-balies en 5 binnenland-balies, waarbij de binnenland-balies een duidelijk mindere bezetting kennen dan 10 jaar geleden. En die mensen lopen echt niet allemaal nu buiten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Vinny »

Er zit natuurlijk ook veel natuurlijk verloop in. Personeel dat uitstroomt en niet vervangen wordt... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Ennes »

En na de volledige invoering van de OV-Chipkaart zullen er hier nog meer balies gaan sluiten!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Wubbo »

Ik ben al een tijdje weg uit dat werkveld, maar de inschatting was toen dat er alleen maar balies bijkomen omdat er meer en lastiger handelingen verwacht worden. Maar ik weet niet hoe de vlag er wat dat betreft nu bij hangt, de laatste tijd is er een hele voorzichtige en langzame kentering in de afname van het aantal balies.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel voor treinboetes in België

Bericht door Suus »

Ennes schreef:En na de volledige invoering van de OV-Chipkaart zullen er hier nog meer balies gaan sluiten!
Ik kan mij heel moeilijk voorstellen dat er nog meer loketten gaan sluiten. Zo'n beetje alles wat te sluiten valt is nu toch wel gesloten? Of willen ze zelfs loketten op stations als Delft, Gouda of Leiden sluiten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten