Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
9 april 2008
De nieuwbouw van het Centraal Station in Rotterdam wordt opnieuw duurder. Het afgelopen jaar zijn de kosten met 40 miljoen euro opgelopen, 15 miljoen meer dan vooraf was gedacht.
In de gemeentelijke begroting over 2007 is 25 miljoen euro gereserveerd voor stijgende bouwkosten. Nu in werkelijkheid de toename groter is, moet Rotterdam extra geld zien te vinden.
Volgens de gemeente is het op zich niet vreemd dat het station duurder wordt. Het afgelopen jaar is de prijs van bouwmaterialen en arbeidskosten omhoog gegaan door inflatie. Ook heeft een deel van de bouw negen maanden stil gelegen door een conflict tussen het Rijk en spoorbeheerder ProRail. De aannemer moest in die periode doorbetaald worden.
De oplevering van het nieuwe treinstation wordt opgeschoven naar begin 2011, bijna een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Ook komend jaar houdt Rotterdam rekening met oplopende kosten. Raadsleden verwachten voor dit jaar een tegenvaller van 21 miljoen euro
Bron: Rijnmond.nl
9 april 2008
De nieuwbouw van het Centraal Station in Rotterdam wordt opnieuw duurder. Het afgelopen jaar zijn de kosten met 40 miljoen euro opgelopen, 15 miljoen meer dan vooraf was gedacht.
In de gemeentelijke begroting over 2007 is 25 miljoen euro gereserveerd voor stijgende bouwkosten. Nu in werkelijkheid de toename groter is, moet Rotterdam extra geld zien te vinden.
Volgens de gemeente is het op zich niet vreemd dat het station duurder wordt. Het afgelopen jaar is de prijs van bouwmaterialen en arbeidskosten omhoog gegaan door inflatie. Ook heeft een deel van de bouw negen maanden stil gelegen door een conflict tussen het Rijk en spoorbeheerder ProRail. De aannemer moest in die periode doorbetaald worden.
De oplevering van het nieuwe treinstation wordt opgeschoven naar begin 2011, bijna een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Ook komend jaar houdt Rotterdam rekening met oplopende kosten. Raadsleden verwachten voor dit jaar een tegenvaller van 21 miljoen euro
Bron: Rijnmond.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Er wordt van tevoren geen rekening gehouden met de inflatie?! Geen wonder dat geen enkel groot bouwproject van de laatste jaren net zo duur uit valt als begroot... :? Stelletje losers die dat berekenen! Van wiens (toekomstige) belastingcenten wordt dit betaald? Juist ja
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Op zich zou er natuurlijk best rekening gehouden kunnen zijn met de inflatie, maar wanneer de bouw onverwachts driekwart jaar stil ligt loopt de inflatie natuurlijk gewoon door. Ik kan me voorstellen dat dat risico niet ingecalculeerd is.
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Dat kost toch geen 40 mln?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Nee, maar die aannemer moest ook doorbetaald worden lees ik. Bij elkaar zal het wel wat gekost hebben, lijkt me...
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Bij zo'n groot project lopen de kosten wel gauw op ja, zeker als het een tijd stil ligt.
inflatie, werknemers die doorbetaald moeten worden, materialen die al besteld zijn maar pas later gebracht kunnen worden, dit kost opslagruimte, wordt ook weer doorberekend.
Maargoed, na een aantal grote infrasprojectenblunders en vertragingen lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je je op het ergste voorbereidt en dus ook rekening houdt dat het werk voor een lange tijd stil kan liggen...
inflatie, werknemers die doorbetaald moeten worden, materialen die al besteld zijn maar pas later gebracht kunnen worden, dit kost opslagruimte, wordt ook weer doorberekend.
Maargoed, na een aantal grote infrasprojectenblunders en vertragingen lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je je op het ergste voorbereidt en dus ook rekening houdt dat het werk voor een lange tijd stil kan liggen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Waarom verbaasd mij dit niet? Ik kan nauwelijks projecten herinneren die goedkoper zijn uitgevallen...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Kijk, dat je geen rekening houdt met inflatie is natuurlijk al een Brevet van Onkunde der Eerste Klasse natuurlijk. Maar het gemak waarmee op de hierboven geciteerde manier tonnen belastinggeld door de gootsteen gespoeld worden vind ik echt zorgwekkendReiziger Ddrs schreef:Ook heeft een deel van de bouw negen maanden stil gelegen door een conflict tussen het Rijk en spoorbeheerder ProRail. De aannemer moest in die periode doorbetaald worden.
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Het rijk zal er niet wakker van liggen, laat de belastingbetalers maar bloeden!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Zijn dit soort risico's niet ge
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
Nou, nee. Zie "Inflatie". En hoe het kan dat er 9 maanden lang geld blijft weglopen omdat Het Rijk een probleem heeft met een onderdeel van Het Rijk is me überhaupt een volkomen raadsel.Geert schreef:Zijn dit soort risico's niet geïnventariseerd van tevoren?
Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
ProRail is een aparte instantie en geen onderdeel van Het Rijk. Aldus een aantal ambtenaren om het mozesjeuk van te krijgen.
Overigens snap ik inderdaad niet dat zulke risico's als vertraging en inflatie (HSL, Betuweroute anyone?) niet zijn meegenomen. Je hebt toch een budget vrijgehouden om zulke risico's op te vangen? Maar misschien dat dat budget er wel is, maar dat nooit in de politieke plannen is opgenomen, want dan lijkt het zo duur.
Overigens snap ik inderdaad niet dat zulke risico's als vertraging en inflatie (HSL, Betuweroute anyone?) niet zijn meegenomen. Je hebt toch een budget vrijgehouden om zulke risico's op te vangen? Maar misschien dat dat budget er wel is, maar dat nooit in de politieke plannen is opgenomen, want dan lijkt het zo duur.
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten