Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Daniel »

Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder
9 april 2008

De nieuwbouw van het Centraal Station in Rotterdam wordt opnieuw duurder. Het afgelopen jaar zijn de kosten met 40 miljoen euro opgelopen, 15 miljoen meer dan vooraf was gedacht.
In de gemeentelijke begroting over 2007 is 25 miljoen euro gereserveerd voor stijgende bouwkosten. Nu in werkelijkheid de toename groter is, moet Rotterdam extra geld zien te vinden.

Volgens de gemeente is het op zich niet vreemd dat het station duurder wordt. Het afgelopen jaar is de prijs van bouwmaterialen en arbeidskosten omhoog gegaan door inflatie. Ook heeft een deel van de bouw negen maanden stil gelegen door een conflict tussen het Rijk en spoorbeheerder ProRail. De aannemer moest in die periode doorbetaald worden.
De oplevering van het nieuwe treinstation wordt opgeschoven naar begin 2011, bijna een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Ook komend jaar houdt Rotterdam rekening met oplopende kosten. Raadsleden verwachten voor dit jaar een tegenvaller van 21 miljoen euro

Bron: Rijnmond.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door air-bus »

Er wordt van tevoren geen rekening gehouden met de inflatie?! :shock: Geen wonder dat geen enkel groot bouwproject van de laatste jaren net zo duur uit valt als begroot... :? Stelletje losers die dat berekenen! Van wiens (toekomstige) belastingcenten wordt dit betaald? Juist ja :evil:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Geert »

Op zich zou er natuurlijk best rekening gehouden kunnen zijn met de inflatie, maar wanneer de bouw onverwachts driekwart jaar stil ligt loopt de inflatie natuurlijk gewoon door. Ik kan me voorstellen dat dat risico niet ingecalculeerd is.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door air-bus »

Dat kost toch geen 40 mln?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Geert »

Nee, maar die aannemer moest ook doorbetaald worden lees ik. Bij elkaar zal het wel wat gekost hebben, lijkt me...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door AppleMoose »

Bij zo'n groot project lopen de kosten wel gauw op ja, zeker als het een tijd stil ligt.
inflatie, werknemers die doorbetaald moeten worden, materialen die al besteld zijn maar pas later gebracht kunnen worden, dit kost opslagruimte, wordt ook weer doorberekend.

Maargoed, na een aantal grote infrasprojectenblunders en vertragingen lijkt het me toch niet meer dan logisch dat je je op het ergste voorbereidt en dus ook rekening houdt dat het werk voor een lange tijd stil kan liggen... :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Justin »

Waarom verbaasd mij dit niet? Ik kan nauwelijks projecten herinneren die goedkoper zijn uitgevallen...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Ook heeft een deel van de bouw negen maanden stil gelegen door een conflict tussen het Rijk en spoorbeheerder ProRail. De aannemer moest in die periode doorbetaald worden.
Kijk, dat je geen rekening houdt met inflatie is natuurlijk al een Brevet van Onkunde der Eerste Klasse natuurlijk. Maar het gemak waarmee op de hierboven geciteerde manier tonnen belastinggeld door de gootsteen gespoeld worden vind ik echt zorgwekkend :shock:
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door air-bus »

Het rijk zal er niet wakker van liggen, laat de belastingbetalers maar bloeden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Geert »

Zijn dit soort risico's niet ge
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Fles »

Geert schreef:Zijn dit soort risico's niet geïnventariseerd van tevoren?
Nou, nee. Zie "Inflatie". En hoe het kan dat er 9 maanden lang geld blijft weglopen omdat Het Rijk een probleem heeft met een onderdeel van Het Rijk is me überhaupt een volkomen raadsel.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam Centraal 40 miljoen euro duurder

Bericht door Karl »

ProRail is een aparte instantie en geen onderdeel van Het Rijk. Aldus een aantal ambtenaren om het mozesjeuk van te krijgen.

Overigens snap ik inderdaad niet dat zulke risico's als vertraging en inflatie (HSL, Betuweroute anyone?) niet zijn meegenomen. Je hebt toch een budget vrijgehouden om zulke risico's op te vangen? Maar misschien dat dat budget er wel is, maar dat nooit in de politieke plannen is opgenomen, want dan lijkt het zo duur.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten