Reiziger Ddrs schreef:Wubbo schreef:IC achter goederentrein is niet anders dan in 2009: goederentrein door om .51; 2200 vertrek .54 en die stopt ook op Blaak. Ik heb geen verhalen gehoord dat dat vaak fout gaat.
De enige reden daarvoor is dat het goederenpad nogal eens aan de vroege kant rijdt.
Dat is nooit de reden. Zoiets wordt conflictvrij gepland, zeker op zo'n belangrijke route. Dat de praktijk enorm weerbarstig is weet ik, maar de goederenvervoerders vragen een conflictvrij pad - en terecht.
Reiziger Ddrs schreef:Nogal essentieel verschil is ook dat de 2200 over het binnenspoor gaat wat kan omdat die tot Dordrecht geen stoptrein hoeft in te halen terwijl de goederentrein over het buitenspoor moet om uit te kunnen voegen. Met de 2100 moet je wel over het buitenspoor (net als de goederentrein) om niet door de trage wissels bij Rotterdam Zuid te hoeven.
Dan doen we hetzelfde met een 4-minutenopvolging Cargopad-Benelux die niet in Blaak stopt. Is een gelijksoortige opvolging als die van de 2200 dus - zeker aan het eind van de tunnel.
Reiziger Ddrs schreef:- Slechte verdeling stoptreinen Rtd-Gv (18-12 ipv 15-15)
Kijk voor de gein eens in de huidige dienstregeling: daar is het interval exact hetzelfde (nouja, 17-13 dan). En over de 20-10-verdeling van de IC's op Leiden - Haarlem in het NS-plan hoor ik dan weer niemand zeuren, da's notabene nog schever.
De huidige dienstregeling is niet maatgevend. In de adviesaanvraag die ik eerder linkte staat een kwartier-stopdienst beschreven. Een nieuwe dienstregeling is er ook om dergelijke weeffouten als een net-niet kwartierdienst, met alle kromme aansluitingen als gevolg, te herstellen.
Reiziger Ddrs schreef:- Slechte verdeling treinen Gv-Gvc (5-17-8)
Ik wens je heel veel succes met het maken van een evenredige verdeling als je elk kwartier een stoptrein en 2x/uur een IC erbij hebt op dat stukje. Er is gewoon een kwartiersdienst van de stoptreinen daar met twee extra treinen, waarbij de 2100 aansluiting naar Den Haag Centraal heeft. De 2200 heeft die niet, maar daar rijdt de 1900 vlak voor.
Als ik de 1900 weglaat op Gv-Gvc in mijn beschouwing krijg ik een 7-23-verdeling. Dat is niet eens iets wat lijkt op een kwartierdienst. Ik 'matste' je al in de vergelijking door de 1900 mee te nemen.
Reiziger Ddrs schreef:- Te korte opvolging 2200 - 1100 - 5000 van Rtd naar Sdm (op Sdm maar 5 minuten tussen IC en stopper, dan past er geen trein meer tussen)
Goh, wat raar dat die opvolgingen van 3 minuten nu wel passen dan. De 5000 kan nog ietsje later vertrekken uit Rotterdam, dan heb je gelijk een mooie kwartiersdienst op Rtd-Gv.
Opvolgingen van 3 minuten kunnen en worden in de praktijk gepland. Maar jij plant een opvolging van 3 en daaropvolgend van 2 minuten (2200 stopt in Schiedam om 24, daarna komt de 1100 door om, 3 minuten later, 27, daarna volgt de 5000 volgens jouw uitwerking om .29. Da's dus een opvolging van 2 minuten.
Reiziger Ddrs schreef:Maar eigenlijk is die 1100 gewoon een gedrocht dat je daar niet wilt hebben rijden. Op zich is de frequentie van de normale treinen op Rtd-Gv niet toegenomen en zeker de IC's zitten in een gelijksoortige verdeling nu waarbij er eigenlijk al niks meer tussen past.
Eens. Die 1100 is een gedrocht. Maar in de NS-plannen is ie kennelijk te rijden, en de uitdaging die ik je gaf is om een verbeterde versie van het NS-plan te maken. Een treinserie weglaten is zeker geen verbetering. En een politiek zo gevoelige serie als die HSL-shuttle is ook garantie voor kamervragen als die wegvalt. Zo zit de wereld helaas in elkaar...
Reiziger Ddrs schreef:- Onmogelijke spooropstelling Gv met 1900-2200-1100 tegelijk. Via een niet-perronspoor met de 1100 levert rijtijdverlies op (slome wissels) en onmogelijke kruisbeweging
- 1100 haalt 1900 in te Dt, dat kan niet
Zit jij soms een andere dienstregeling te bekijken als ik?! De rijtijd Rotterdam - Delft is 12 minuten dus de 1100 komt gewoon achter de 2200 door Delft. De 1900 en 2200 gaan achter elkaar aan door Rijswijk met doorwisselen kort voor het perron te Den Haag HS. Zodoende kan de 1100 de 2200 al voor HS inhalen en direct door naar Centraal.
Typo van mij: het gaat om de 2200 ipv de 1900.
In ieder geval is het probleem dat die 3 series tegelijk op HS zijn: de 1900 halteert van 35 tot 40, de 2200 halteert van 40 tot 43, de 1100 is om .35 in Delft (achter de 2200) en om .42 op Den Haag C. Dat is op zich een recordtijd, een IC rijdt al 7 minuten over Delft - HS in jouw dienstregeling, maar wellicht past het net. Dan is die 1100 om 40 in Den Haag HS (eerder kan niet, 5 minuten voor Delft - HS is echt het minimum) en dan heb je dus al 2 series langs het perron staan. Ik zou niet weten waar de 1100 dan heen moet.
Reiziger Ddrs schreef:- Gv-Gvc is sowieso onmogelijk (Gvc aankomst .43 met 1900 en .42 met 1100; 1100 kan niet linkerspoor ivm 5000 terug)
De 1900 zou net wel linkerspoor moeten kunnen, maar anders zit je te mierenneuken over een minutenwijziging.
Welkom in de wondere dienstregelingswereld. Dat is alleen maar mierenneuken over minutenwijzigingen. Minutenwijzigingen die het verschil maken tussen een uitvoerbaar plan en een niet-uitvoerbaar plan. Ja, dat komt echt zo precies.
Reiziger Ddrs schreef:- Te korte treinopvolging 1900-2200 Gv-Rtd (2 minuten kan niet, minimum is 3, zeker bij stationnementen op hetzelfde perron (Delft))
Welk zelfde perron, d'r ligt toch echt een eilandperron 2/3 daar in Delft. En anders zijn het ook hier weer optimalisaties in minutenwijzigingen. D'r staan hele wijzigingsbladen vol met dat soort aanpassingen.
Met die gammele 40 km/h-wissels in Delft kun je treinopvolgingen van 2 minuten al helemaal vergeten. Dat kost je zo veel tijd bij het uitrijden van Delft, dan rijd je namelijk een heel stuk 40.
En ja, het is wederom mierenneuken over een minuutje.
Reiziger Ddrs schreef:- Goederenpad Rtd-Ngsf kan niet uit de Willemsspoortunnel komen
Ow jawel hoor, het zal hooguit eventjes op spoor 11 te Rtd moeten wachten. Maar dat doet dat goederenpad nu ook (alleen dan te Rlb). En als je het er echt snel door wilt hebben heb je nog een mooi hogesnelheidswissel bij Rtst, kan je voor die ene goederentrein per dag die het pad gebruikt de 1900 en 2200 nog achter elkaar over hetzelfde spoor de tunnel door sturen zodat je een hele buis vrij hebt voor je goederenpad.
Wat dat goederenpad nu doet zal ik eens nakijken, ik dacht dat die non-stop Kfh-Bv was maar dat zal ik nog eens checken. In ieder geval gaan de goederenvervoerders niet akkoord met een extra stop op Rtd. 2200 achter 1900 levert vertraging op voor 2200 (2-minutenopvolging in Rotterdam incl extra stop te Blaak is niet haalbaar). Die minuutjes kan de 2200 op zich wel hebben, al komt dan wel de aansluiting naar Utrecht in het geding. En daar was het je om te doen.
Reiziger Ddrs schreef:- Goederenpad Wd-Kfh kan de Willemsspoortunnel niet in
Zit nu nog eens te kijken, maar als je het goederenpad achter de 1900 aan stuurt over het buitenspoor hoef je het slechts 1 minuut later te laten vertrekken om aan je 7 minuten opvolgingsnorm te zitten. De 2200 past namelijk over het binnenspoor de tunnel door en kan dan bij Rlb via het 140 km/u wissel om de stoptrein te kunnen passeren, daar is je goederentrein immers al uitgevoegd naar IJsm
1900 vertrekt om .46; 7 minuten later is .53 dus +2. Dan is ie inderdaad wel haalbaar. De spooropstelling van Rotterdam zal uitwijzen of dat kan.
Reiziger Ddrs schreef:- Lange overstaptijden Gvc-Hlm te Ledn (11 en 16 minuten, geplande 1 minuut is niet haalbaar)
Overstap 2600 - 6300 is anders 3 minuten en eerder in Hlm.
Niet naar gekeken, maar je hebt gelijk.
Reiziger Ddrs schreef:Maar eigenlijk vindt ik dit gewoon gezeik, heb je al eens naar de NS plannen hiervoor gekeken? Volgens mij niet. Daarin is 2600 -> 2100 een overstap van 9 minuten en 700/1600 -> 2200 een overstap van 23 (of 0) minuten. De 2100 en 2200 liggen daarin in Leiden namelijk helemaal niet in de beloofde mooie kwartierligging.
De overstaps zoals ik ze er nu in heb zitten zijn dus ongeveer even lang danwel aanmerkelijk korter!
Als ik het goed zie staat dit in de aanvraag:
2200 Ledn aan .11 vertrek .13
2100 Ledn aan .26 vertrek .28
NoordOost Ledn aan .28 vertrek .30
2600 Ledn aan .18 vertrek .20
Dus Gvc -> Hlm 15 resp 10 minuten; Gv-Shl 9 resp 4 minuten.
Die 23 minuten vind ik dus niet terug, wel een schijnaansluiting NoordOost -> 2100 (die levert dat kwartier op).
Noot hierbij dat de aankomsttijden zelf bedacht zijn uitgaande van een 2-minutenstop op Leiden C.
Laat ik ook nog even dit zeggen: ik probeer je niet af te kraken ofzo. Ik probeer alleen te laten zien dat het maken van een dienstregeling van heel veel dingen afhankelijk is, en dus niet zomaar even gemaakt kan worden. Wat jij beschrijft als 'mierenneuken' is in dienstregelingsland een doodzonde, zo ongeveer. Zeker in het basis-uurpatroon worden dat soort dingen gewoon niet geaccepteerd. Het is dus zoeken, het is maken van afwegingen, het is water bij de wijn doen.
Ik ben ondertussen begonnen om de door NS aangevraagde dienstregeling eens uit te werken op basis van de beschikbare info. Daarmee ontstaat een wat beter beeld van wat er eigenlijk is aangevraagd. Tot nu toe lukt het me redelijk om er wat moois van te maken, maar dat goederenpad door de Willemsspoortunnel bezorgt mij ook hoofdbrekens... Zodra het af is zal ik het hier plaatsen, maar dat zal nog wel even duren want dit weekend ben ik er niet :).