Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Oh, is de keuze toch nog niet gemaakt? Ik dacht dat de tram al dood was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, ik ook. Maar 'dood' is in de Amsterdamse politiek natuurlijk een relatief begrip.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ze denken al sinds de jaren 70 over die tram 15 na, logisch want die dingen hebben gewoon tijd nodig. Maar dan heb je ook niets. :')
Tram 5 is trouwens een aparte lijn geworden, na opheffing van de oude 51 nog meer. Helemaal volgeladen tot Zuid (Utrechtse bus 12 praktijken), vervolgens nog "gezellig" vol tot Leidseplein en dan bijna helemaal leeg.
Tram 5 is trouwens een aparte lijn geworden, na opheffing van de oude 51 nog meer. Helemaal volgeladen tot Zuid (Utrechtse bus 12 praktijken), vervolgens nog "gezellig" vol tot Leidseplein en dan bijna helemaal leeg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om lijn 5 gewoon 8x per uur te blijven rijden en een extra tram Binnenhof - Zuid 8x per uur te rijden, 2 minuten voor de reguliere. Dat kost net zo veel materieel als 12x per uur het hele traject en sluit wellicht beter aan bij de vervoervraag en zou eigenlijk een voorloper van de Amsteltram zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Destijds waren de ontbrekende sporen in de Churchilllaan meen ik het grootste struikelblok. Gelukkig is er voor dat probleem een oplossing gevonden :')n-evo schreef:Ze denken al sinds de jaren 70 over die tram 15 na, logisch want die dingen hebben gewoon tijd nodig. Maar dan heb je ook niets. :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
^Gelukkig zijn er anno nu op het resterende traject ook nog genoeg struikelblokken te verzinnen. :Y
Geen idee of dat de combineren valt met de werkzaamheden.IC140 schreef:Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om lijn 5 gewoon 8x per uur te blijven rijden en een extra tram Binnenhof - Zuid 8x per uur te rijden, 2 minuten voor de reguliere. Dat kost net zo veel materieel als 12x per uur het hele traject en sluit wellicht beter aan bij de vervoervraag en zou eigenlijk een voorloper van de Amsteltram zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De belangrijkste heet "bus", en zal duidelijk beter uit de vergelijking komen.n-evo schreef:^Gelukkig zijn er anno nu op het resterende traject ook nog genoeg struikelblokken te verzinnen. :Y
Tram 15 is niet dood, tram 15 is een zombie
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zie een kopspoor op station Zuid en een mogelijkheid om na het Leidseplein te keren op het Weteringcircuit. Geen probleem om de frequentie daar te verhogen dus lijkt me.n-evo schreef:Tram 5 is trouwens een aparte lijn geworden, na opheffing van de oude 51 nog meer. Helemaal volgeladen tot Zuid (Utrechtse bus 12 praktijken), vervolgens nog "gezellig" vol tot Leidseplein en dan bijna helemaal leeg.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zat rond 18 uur in een volledig lege tram 5 richting Amstelveen, tot Leidseplein nog wel wat reizigers, daarna leeg verder naar station Zuid waar enkele personen instapten, hooguit tien.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De reden om te kiezen voor een tram is omdat een tram meer capaciteit kan leveren dan een bus. Doordat een tram op rails rijdt is het mogelijk om zwaarder materieel in te zetten en toch een lager energieverbruik te hebben. Daarom moet je trams ook inzetten op zware vervoersrelaties. Wanneer ook dan de capaciteit bereikt wordt, moet je investeren in ongelijkvloersheid en komt dus een (pré-)metro in beeld.fred1954 schreef:Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En omdat de Amstelveenlijn nog niet genoeg is gebasht deze week...
https://www.at5.nl/artikelen/192204/ams ... uurder-uit
https://www.at5.nl/artikelen/192204/ams ... uurder-uit
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het blijft ook een kuiltjevoordejus- en kersjeopdeappelmoeszender he:
Vragen, vragen...
Wie de vuk zijn Eline en Arjen? Zijn ze representatief voor de gemiddelde reiziger op dit traject? Is Eline misschien een onderzoekster? Heeft Arjen soms leerproblemen? Zijn ze getrouwd? En waarom is Henk en Ingrid eigenlijk niets gevraagd?Op Twitter doen reizigers hun beklag over de verhoogde ritprijs. Zo vraagt Eline zich af of dit wel de bedoeling kan zijn, en vindt Arjen het maar lastig te begrijpen.
Vragen, vragen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat zijn mensen die twitteren.
RET heeft nadat de werkzaamheden voor de Hoekse Lijn uit de hand liepen de kilometertarieven (die overigens gelijk zijn aan de toekomstige metro, ondanks de omweg) gehalveerd om zo de reizigers te behouden. Ik vind dat het GVB ook hier weer eens niet verder kijkt dan Westwijk-Noord ver is.
RET heeft nadat de werkzaamheden voor de Hoekse Lijn uit de hand liepen de kilometertarieven (die overigens gelijk zijn aan de toekomstige metro, ondanks de omweg) gehalveerd om zo de reizigers te behouden. Ik vind dat het GVB ook hier weer eens niet verder kijkt dan Westwijk-Noord ver is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In bijvoorbeeld Praag of Bratislava zet men een X voor het nummer. Lijn 1 wordt vervangen door de X1 en lijn 12 door de X12. Het praktische daaraan is dat je meteen ziet dat het een (tijdelijke) vervanging is en dat het oorspronkelijke nummer bewaard blijft.Meltrain schreef:Zo ver hoef je het niet te zoeken, want in Rotterdam bestaat ook zo'n systeem.
Daar wordt er 700 bij het lijnnummer opgeteld. Omdat de metrolijnen letters hebben, heeft de vervangende busdienst voor de metro het lijnnummer 709.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
:Y
Maar kannie op de GVB displays, magnie van de VRA, snapte VETAG nie, JWZ...
Maar kannie op de GVB displays, magnie van de VRA, snapte VETAG nie, JWZ...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Sowieso rijdt er ergens rond Veenendaal toch al een X80 of iets? Dat wordt dan allemaal maar verwarrend voor de reiziger enzo... -o-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De X wordt in andere steden zoals Berlijn en Londen vaak gebruikt als sneldienst-aanduiding, bijvoorbeeld van de stad naar vliegvelden. Vind ik ook veel logischer dan als vervangingsaanduiding.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
'Vinny vindt het OV in Amsterdam een regelrechte aanfluiting. Dat schrijft hij op het populaire forum OVinNederland in reactie op de verslechterende dienstverlening en de toegenomen ritprijzen na het uit dienst stellen van de Amstelveenlijn. Het GVB heeft nog niet op de aantijgingen gereageerd.'Alargule schreef:Het blijft ook een kuiltjevoordejus- en kersjeopdeappelmoeszender he:
Wie de vuk zijn Eline en Arjen? Zijn ze representatief voor de gemiddelde reiziger op dit traject? Is Eline misschien een onderzoekster? Heeft Arjen soms leerproblemen? Zijn ze getrouwd? En waarom is Henk en Ingrid eigenlijk niets gevraagd?Op Twitter doen reizigers hun beklag over de verhoogde ritprijs. Zo vraagt Eline zich af of dit wel de bedoeling kan zijn, en vindt Arjen het maar lastig te begrijpen.
Vragen, vragen...
Zo beter?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik dus niet; het is maar net wat je gewend bent. Maar het principe werkt heel fijn: een lijn met een letter en getal kun je direct koppelen aan de route van de lijn met alleen het getal. De letter vertelt je wat er aan de hand is (vervanging, sneldienst, korte rit, ...). Als je dat maar consequent doet, leren de mensen het snel.erka schreef:De X wordt in andere steden zoals Berlijn en Londen vaak gebruikt als sneldienst-aanduiding, bijvoorbeeld van de stad naar vliegvelden. Vind ik ook veel logischer dan als vervangingsaanduiding.
Ik zie trouwens niet in waarom X een sneldienst zou zijn (behalve eXpress, maar neem dan gewoon de E :') Of in navolging van de Duitsers SB. Al vraag ik me al jaren af wat er zo SB is aan de SB58 in Nijmegen ) Een X als in “geblokkeerd, tijdelijke verandering” vind ik dan logischer. Maar in principe kun je iedere letter nemen.
En die X80 bij Veenendaal, als dat het argument moet gaat zijn om verbeteringen tegen te houden... Noem die dan 380 ofzo. Of een ander leuk getal. :Y
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wij hadden hier in het bruisende Utca030 jaren geleden al de 12s en 13s, en er Stat me vaag nog iets bij van een 7s.umbusko schreef:Of in navolging van de Duitsers SB.
We hebben die duitserts dus heulemaal niet nodig met hun ge'SB :N
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ach, Utrecht had twee buslijnen met exact dezelfde route maar twee verschillende nummers (13 en 213), dus om Uutje als een goed voorbeeld te noemen... (A)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zat te denken aan een V (vervangend), maar of V2 nou zo'n goed idee is :X
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Was 213 niet de opvolger van de 13s dan?Z2N schreef:Ach, Utrecht had twee buslijnen met exact dezelfde route maar twee verschillende nummers (13 en 213), dus om Uutje als een goed voorbeeld te noemen... (A)
En Uutje is altijd goed natuurlijk *O*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 204 gasten