OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Storing OV-poortjes Reigersbos

Reizigers op metrostation Reigersbos konden zondag niet uitchecken met hun OV-chipkaart.

Dat meldt RTV-NH. De storing werd veroorzaakt doordat de nooddeur bij de poortjes was geforceerd. Hierdoor ontstond een stroomstoring en functioneerden de kaartlezers niet meer waardoor reizigers niet meer uit konden checken. Dit betekend dat het maximale bedrag van vier euro van hun tegoed afgeschreven werd.

Het GVB beaamt dat het forceren van de nooddeur een stroomstoring kan veroorzaken.

Bron en foto op AT5.nl

Als het goed is heeft het GVB echter een noodbusje wat voor het metrostation geplaatst kan worden om reizigers in- en uit te checken en kaartjes te verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

@Ardan/Ddrs: ik reis zeer regelmatig met de chipkaart in de bus, en zowel bij Cxx als GVB is de bus al een lijn verder als die op het CS aankomt en uitchecken gaat altijd goed.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:
meltrain schreef:Ik vraag me af of reizigers in Brabant de OVC eigenlijk wel gaan gebruiken. :?
De kaartjes daar zijn nu zo goedkoop, dat de OVC daar onmogelijk onder kan zitten.
Je kunt die kaartjes natuurlijk ook als chipkaart verkopen.
Dan worden ze meteen 2x zo duur (is de ervaring bij andere vervoerders)... zo is meteen het hele voordeel van die losse kaartjes weg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Reiziger Ddrs schreef:Als dat werkelijk de reden is zou het bij Arriva ook nog weleens "leuk" kunnen worden... vanuit de Hoekse Waard rijden er diverse bussen inmiddels met automatische filmbediening via Albatros en die zie ik ook al aardig aan de vroege kant overspringen naar de rit terug.
Al zou dit natuurlijk geen probleem moeten zijn anders kan je nooit de OVC gebruiken op lijnen die deels ringlijn zijn (verplaatsen van de ritnummerovergang verplaatst het probleem alleen maar van de uitstappers naar de instappers dan).

Zag hier laatst ook dat de kaartlezers bij sommige uitlopende ritten op een leeg materieel lijn- en ritnummer springen, ook 'n leuke uitdaging.
Dit wordt momenteel getest, door onder andere de testreizigers. :) Als het goed is zijn de problemen met lijnen die in elkaar over gaan (Zoals lijnen 165 en 167 die in Strijen aan elkaar gekoppeld zijn) ook verholpen. Ik denk dat eind december/begin januari hier wel gaan halen. :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ardan schreef:Nou, bij mij ging het al lekker vandaag. Ik ging naar de stad, checkte keurig in. Aangekomen op het station wilde ik uitchecken, maar dat kon niet meer. De chauffeuse kon me ook niet verder helpen. De enige reden die ik kon bedenken is omdat de bus inmiddels al was omgenummerd van lijn 3 naar lijn 1, en dat het systeem mijn poging tot uitchecken als een incheck bij een nieuwe lijn ziet en dus niet accepteert (<-kan dat inderdaad de reden zijn?)
Dat laatste kan de reden niet zijn. Als je je pasje voor een lezer houdt, dan doet 'ie er wat mee. Of je wordt ingecheckt of je wordt uitgecheckt (of je krijgt de melding dat je al bent in-/uitgecheckt). Wat ik me wel kan voorstellen is dat het systeem de juiste rit aan het instellen was en dus tijdelijk niet beschikbaar was. Misschien had een tiental seconden wachten geholpen, maar als reiziger ga je daar natuurlijk niet op wachten.

Ringlijnen en ritovergangen zouden in principe geen belemmering moeten opleveren, er zijn genoeg voorbeelden van lijnen en ritten waarbij dat wel goed gaat.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Reiziger Ddrs schreef:langs de Syntus, Veolia en Connexxion-spoorlijnen staan toch ook nog geen lezers?
Nee, al zijn recentelijk wel op veel stations van andere vervoerders de oude codeautomaten vervangen door kaartautomaten met aanraakscherm die voorbereid zouden zijn op de OV-chipkaart (ook al zit er nog een fraai blauw vlak op de plek waar de automaten op andere stations al een OV-chipkaartlezer hebben zitten).

Syntus zou overigens op 1 februari 2010 zijn treinen en bussen aangepast hebben voor de OV-chipkaart, zo staat onder andere hier geschreven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Connexxion sluit overeenkomst OV-chipkaart met 400 tabakszaken
Connexxion richt steeds meer winkels door heel Nederland in als distributiepunt voor de OV-chipkaart. Onlangs heeft Connexxion hiervoor een contract gesloten met de ketens Primera, Tabaktief, Tabaronde en Totaal Gemak. Reizigers kunnen zo dichtbij huis hun OV-chipkaart kopen, activeren en saldo of een reisproduct (zoals een abonnement) op de kaart laden.

Lees meer op Nieuwspunt OV-Chipkaart
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Connexxion sluit contract 400 winkels voor verkoop chipkaart

Bericht door Geert »

Connexxion sluit overeenkomst 400 winkels voor verkoop chipkaart
Geplaatst op: dinsdag 3 november 2009 om 18:37
Laatst bijgewerkt: dinsdag 3 november 2009 om 18:39

Vervoersbedrijf Connexxion heeft dinsdag bekend gemaakt dat het een contract heeft afgesloten met vier gemakswinkelketens voor de verkoop van ov-chipkaartproducten. Het gaat om 400 winkels van de ketens Primera, Tabaktief, Tabaronde en Totaal Gemak. Klanten kunnen niet alleen een chipkaart aanschaffen bij de winkels, het wordt ook mogelijk om saldo en reisproducten op te laden. Voor het einde van het jaar kunnen klanten al terecht in het merendeel van de winkels.

Connexxion is nog in gesprek met andere winkelketens voor de verkoop van chipkaarten, waaronder de READshop. "Maar ook met andere grote winkelketens zijn wij in onderhandeling", aldus Marco Rine, commercieel directeur van Connexxion. Via een ov-chipkaartsticker op de winkelgevel moeten de chipkaartwinkels te herkennen zijn.

Eerder sloten stadsvervoerders RET (Rotterdam) en GVB (Amsterdam) al contracten af met winkelketens voor de distributie van de chipkaart.
Lees verder
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

http://www.limburger.nl/article/2009110 ... 39934/1030
Limburgse treinreiziger dupe van ov-chipkaart


De ov-chipkaart, waarmee vanaf medio 2010 gereisd kan worden, dreigt nadelig uit te pakken voor Limburgse treinreizigers. Als wordt vastgehouden aan de huidige plannen, wordt de rit voor veel passagiers complexer en duurder dan elders in het land.
door Roel Ophelders

Bevindingen uit onderzoek van deze krant worden onderschreven door de provincie Limburg en Veolia. De streekvervoerder overweegt zelfs een groep reizigers af te raden de chipkaart op hun treinreis met Veolia te gebruiken.
Zelfs één van de vervoerders ziet de kaart niet helemaal meer zitten :lol: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Veolia heb ik nog nooit kunnen betrappen op iets positiefs over de OV-chipkaart. En dat is jammer, want zo kan je natuurlijk nooit iets verkopen aan de reiziger. Die blijft nu alleen maar denken dat het een waardeloos ding is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Thijs »

Veolia heeft wel gelijk. Zolang er niet geregeld is dat je bij de trein 1 check-in en 1 check-out hebt (onafhankelijk of je met verschillende vervoerders reist), is de OV-Chipkaart in de trein een groot bureaucratisch gedrocht: het gebrek aan samenwerking en afstemming tussen partijen wordt hier goed zichtbaar. Het oplossen van dit probleem lijkt me een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de OCV.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Ik had een mailtje verstuurd naar HTM met de vraag of ik m'n studenten OV-chipkaart al kan gebruiken. Krijg ik dit antwoord:
U moet gewoon reizen zoals u altijd heeft gedaan en de roze strippenkaart gebruiken als u doordeweeks reist.
U moet tevens niet inchecken omdat op het moment de apparatuur nog niet optimaal werkt en u de kans beloopt dat de kaart wordt ontwaard.
Wat bedoelen ze nu precies? Dat abonnementen nog niet zijn ingeprogrammeerd, of dat de lezers gewoon niet goed werken? Veel vertrouwen heb ze er blijkbaar niet in. :roll:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Strippenkaart ook uit Rotterdamse bus en tram

Bericht door Wubbo »

Strippenkaart ook uit Rotterdamse bus en tram
Geplaatst op: woensdag 4 november 2009 om 17:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 4 november 2009 om 17:49

Als het aan de stadsregio Rotterdam ligt, is vanaf 11 februari de OV-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs in Rotterdamse bussen en trams. De stadsregio heeft dit verzoek gedaan aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. Als dit verzoek wordt ingewilligd is de strippenkaart vanaf 11 februari niet meer geldig in de bussen van Connexxion, Qbuzz, de trams en bussen van de RET en de RandstadRail tussen Rotterdam en Den Haag.

De Rotterdamse regio is dan de eerste regio waar de strippenkaart niet meer geldig is. Voor de stadsregio is het belangrijk dat er ook in aansluitende regio's met de OV-chipkaart gereisd kan worden. Volgens Arriva, HTM, Veolia Transport en NS kan dat uiterlijk vanaf januari 2010.

In Amsterdam, waar de OV-chipkaart ook al het enige geldige vervoerbewijs is in de metro, blijft de strippenkaart voorlopig nog geldig in bus en tram. Volgens de laatste schattingen wordt pas in het voorjaar afscheid genomen van de strippenkaart, maar een verzoek hiervoor is nog niet ingediend.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Dan is nu de hamvraag: Wanneer stoppen ze in Rotterdam met de verkoop van de grijze strippenkaart. Pas op 11 februari of net zoals in Amsterdam toch nog eerder. Ik vind dat namelijk erg zwak van de RET, dat er nog steeds geen wegwerpchipkaarten verkrijgbaar zijn in de bus en tram!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

Rover: strippenkaart mag weg uit regio Rotterdam
Geplaatst op: donderdag 5 november 2009 om 20:09
Laatst bijgewerkt: donderdag 5 november 2009 om 20:10

Ook als het aan reizigersorganisatie Rover ligt, mag de strippenkaart weg uit het Rotterdamse openbaar vervoer. Rover voorziet geen problemen met de afschaffing van de strippenkaart omdat weinig mensen nog problemen met het gebruik van de chipkaart ondervinden. In de metro is de chipkaart al heel lang het enige betaalmiddel.
Lees verder

Let vooral op dat ene zinnetje: Rover voorziet geen problemen met de afschaffing van de strippenkaart omdat weinig mensen nog problemen met het gebruik van de chipkaart ondervinden.
Benieuwd wanneer Rover weer met een statement komt met klachten over de OV-chipkaart.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Vandaag kon ik al voor de vierde keer niet uitchecken in de bus. Komt alleen op CS voor, op andere haltes waar ik uitstap nooit. Ook al wat uitstapbewijzen met stempel en zo meegekregen om op te sturen naar Connexxion.
Ik doe ook maar wat
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Onderaan het bericht, maar daardoor niet minder belangrijk om hier nog even aangehaald te worden, staat de opmerking "Ook de abonnementreizigers zullen vanaf 11 februari 2010 moeten in- en uitchecken in de bussen en trams van RET, Qbuzz en Connexxion."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Ben benieuwd hoe streng ze daar mee gaan worden tijdens controle's. En niet alleen straks bij stads-streekvervoer maar ook bij de spoor vervoerders als alles volledig is ingevoerd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rivierenland: Ov-chip in gebruik in bus Arriva

Bericht door Daniel »

Rivierenland: Ov-chip in gebruik in bus Arriva
Geplaatst op: zondag 8 november 2009 om 21:54
Laatst bijgewerkt: zondag 8 november 2009 om 21:54

TIEL - In de bussen van Arriva die in het rivierengebied rijden, kan sinds deze week gebruikgemaakt worden van de ov-chipkaart. De periode tot 1 februari volgend jaar wordt gebruikt om het systeem te testen en uit te breiden naar alle voertuigen. De bussen van Syntus en Connexxion volgen in het eerste kwartaal van 2010.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De Stadsregio Amsterdam heeft voor alle gemeentes een speciale folder over de ov-chipkaart laten drukken, die, omdat het van een overheidsinstelling afkomstig is, huis aan huis wordt bezorgd door de TNT waarbij alle NEE-NEE stickers worden genegeerd.

De aanbieding is: 3,95 voor een chipkaart, met daarop 10 euro probeerbonus. Slechts 10.000 kaarten leverbaar, en op dit moment nog iets meer dan 2800...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Staat te passief bij invoering ov-chipkaart'

Bericht door Geert »

'Staat te passief bij invoering ov-chipkaart'
Geplaatst op: maandag 23 november 2009 om 6:23
Laatst bijgewerkt: maandag 23 november 2009 om 8:12

RIJSWIJK - De overheid moet volgens reizigersvereniging Rover een grotere rol gaan spelen bij de invoering van de ov-chipkaart. "De ov-chipkaart kan de reiziger gemak bieden, maar door de invoering volledig over te laten aan commerciële bedrijven dreigt het te resulteren in een grote chaos", stelde de organisatie zondag.

Zo leidt een gebrek aan samenwerking tussen de vervoersbedrijven volgens Rover tot een wildgroei aan regels over onder meer de uitgifte van abonnementen en het boetebeleid.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws in dossier OV-Chipkaart
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Staat te passief bij invoering ov-chipkaart'

Bericht door Chauf21 »

Goed signaal :)
Te beginnen met TLS een trap onder de kont te geven. Als dat bedrijf zich wat (pro)actiever opstelt, is er al veel gewonnen :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Staat te passief bij invoering ov-chipkaart'

Bericht door Fles »

is dit het nieuwe centrale OVC-berichtjestopic? ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Topic is samengevoegd met het centrale topic ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Individuele reizen chipkaart niet doorgerekend

Bericht door Wubbo »

Individuele reizen chipkaart niet doorgerekend
Geplaatst op: maandag 23 november 2009 om 16:48
Laatst bijgewerkt: maandag 23 november 2009 om 16:51

De provincie Gelderland heeft niet berekend of individuele reizigers na de invoering van de ov-chipkaart duurder uit zijn. Volgens projectleider Hetty Gerritsen zijn zulke berekeningen geen goede grondslag voor de hoogte van het kilometertarief van de chipkaart. Het ministerie van Verkeer laat de invoer van de ov-chipkaart over aan de regio's en de NS. Centrale regie is er niet. Dat heeft volgens Gerritsen ongunstige gevolgen.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws in dossier OV-Chipkaart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten