[Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Suus »

Gratis ov tijdens feestdagen
DEN HAAG - Inwoners van Zuid-Holland kunnen rond de feestdagen gratis reizen met de bus of trein. De provincie houdt weer een actie om reizigers in de dure maanden tegemoet te komen.

Op de zaterdagen 28 november en 5, 12 en 19 december is er gratis vervoer op de buslijnen in Leiden en de Duin- en Bollenstreek. Ook de treinen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn rijden gratis. Het gratis openbaar vervoer kost de provincie 821.000 euro. Vorig jaar was het een groot succes, veel winkelend publiek koos voor de bus.

De actie geldt niet voor de bussen en trams in Den Haag en omliggende gemeenten, omdat de provincie daar niet over gaat.

Bron: RTV West
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

Deze actie geldt trouwens niet alleen in Hollands Midden, maar in alle concessies van de Provincie Zuid-Holland. In de Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden, Hoekse Waard en Goeree-Overflakkee zijn de bussen dus ook gratis en als 't goed is ook de treinen op de MerwedeLingeLijn.
In het DAV-gebied zijn de bussen daar bovenop ook nog gratis op beide kerstdagen en nieuwjaarsdag en de stadsdienst Dordrecht kent nog enkele gratis zondagen in de periode voor kerst (met name op de koopzondagen dan). Het eerste is 'n actie van Arriva zelf die al de hele concessie zo bestaat, het tweede de vaste actie van de gemeente Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Suus »

Dat soort vrijvervoer regelingen heeft Hollands Midden niet, het gebeurt nu dus weer op de drukke zaterdagen, en vorig jaar natuurlijk tijdens de week van Rijden op de smaak van water.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:Waard en Goeree-Overflakkee zijn de bussen dus ook gratis en als 't goed is ook de treinen op de MerwedeLingeLijn.
In het DAV-gebied zijn de bussen daar bovenop ook nog gratis op beide kerstdagen en nieuwjaarsdag en de stadsdienst Dordrecht kent nog enkele gratis zondagen in de periode voor kerst (met name op de koopzondagen dan). Het eerste is 'n actie van Arriva zelf die al de hele concessie zo bestaat, het tweede de vaste actie van de gemeente Dordrecht.
Dat op de drukke zaterdagen de bus gratis rijdt is slim maar op kerstdagen de bus inzettten dat is gewooon geniaal, de bussen gaat op kerstavond overladen vol zijn en de mensen zullen nog jaren spreken over de kostencompensatie die het OV ze gegeven heeft :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Vinny »

Het voorkomt weer allemaal 'zielige meisjes' verhalen in de media rond de kerstperiode. En zwervers kunnen ook eens genieten van een warme omgeving. Kortom: ik zie alleen maar voordelen... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

En dat de actie hier zo vaak plaatsvindt (zowiezo al elke feestdag met zondagsdienst op Hemelvaartsdag na) heeft ook nog als bijkomend gevolg dat je amper last hebt van hangjeugd in de bus.
Daarvoor is het kennelijk niet bijzonder genoeg meer nu de bus zo vaak gratis rijdt, scheelt weer een hoop werk voor de toezichthouders en chauffeurs om ze op de eindpunten te bus uit te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door 88122903 »

Nou ja misschien kunnen er een paar werkdagen in het jaar geprikt worden.
De toekomstige consumenten kunnen ervaren dat tijdens de spits de bussen redelijk vaak rijden en dat je rustig wakker kan worden dus dat je niet op hoeft te letten op het verkeer.
ik verwacht geen storm van nieuwe passagiers maar het is gewoon goed om af en toe te laten zien wat het Ov kan betekenen en de funtie van de bus tijdens de spits is weer anders dan op Zaterdagen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

Tijdens de spits zit de bus alleen al goed vol, dus dan wil je juist niet die extra reizigers erbij hebben. Kost immers relatief veel meer dan omdat je sneller versterking nodig hebt.
Voor dat soort momenten zijn acties met probeerkaartjes waarschijnlijk beter geschikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

In het kader van deze actie werd ook een "pakjes-bewaar-bus" ingezet in Dordrecht en Leiden. In Dordrecht was dat de RTM 38 die middenop het Scheffersplein stond, een normaal niet echt gebruikelijk plekje om 'n bus aan te treffen (met Dordt in Stoom rijdt deze bus ook vaak, maar dan rijdt 'ie slechts langs het plein)...

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:In het kader van deze actie werd ook een "pakjes-bewaar-bus" ingezet in Dordrecht en Leiden. In Dordrecht was dat de RTM 38 die middenop het Scheffersplein stond, een normaal niet echt gebruikelijk plekje om 'n bus aan te treffen (met Dordt in Stoom rijdt deze bus ook vaak, maar dan rijdt 'ie slechts langs het plein)...

Afbeelding
Het was wel handig zo'n bus, we hadden veel spullen en een breekbare glazen vaas gekocht.
We gingen nog de stad rondt en dan is het wel handig om de spullen veilig in bewaring neer te zetten.
Wel zonde dat ze geen andere plek hadden bedacht om boodschappen te stalen. want zo'n bus hoort eigelijk gewoon mensen te vervoeren.
Trouwens mijn ma ging vandaag naar een verjaardag op stadspolders helaas wist ma en de streekchaufeur in Ambacht niet dat het vervoer in Dord gratis was dus ze heeft een stempel te veel gestempeld :neg:
Laatst gewijzigd door 88122903 op zo 29 nov 2009, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Suus »

Op zondag ook? Zover ik weet betaald de provincie alleen de vier zaterdagen, zie ook
http://www.zuid-holland.nl/gratisOV (oude foto trouwens in de header, heel Leiden staat nog vol met Alliances)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door 88122903 »

Bee schreef:Op zondag ook? Zover ik weet betaald de provincie alleen de vier zaterdagen, zie ook
http://www.zuid-holland.nl/gratisOV
In dord ook op zondag maar het is een goed bewaard geheim
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

@Bee:

Gratis openbaar vervoer in Dordrecht

Op zondag 29 november, zondag 13 december en zondag 20 december stappen reizigers gratis in de Arriva-stadsbussen van Dordrecht. Het gratis openbaar vervoer is een initiatief van Arriva en de gemeente Dordrecht. Arriva en de gemeente bieden reizigers deze mogelijkheid onder meer aan om extra voordelig de decemberfestiviteiten in Dordrecht te bezoeken en decemberinkopen te doen.
Het gratis openbaar vervoer geldt voor alle stadslijnen in Dordrecht m.u.v. de belbus.

Bron: Persbericht Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Suus »

Ja, ik vond het na lang zoeken ook op http://cms.dordrecht.nl/dordt?waxtrapp= ... ar+vervoer

Ik vind het sowieso raar dat de provincie in elke concessie een ander beleid uitzet, bij elk concessiegebied doen ze weer wat anders. Ik ben dan ook wel benieuwd wat er in 2012 gaat gebeuren in Hollands Midden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

Hoe bedoel je een ander beleid in elke concessie? De gratis dagen in Dordrecht zijn namelijk al sinds 2002 vaste prik: het eerste jaar de laatste twee zaterdagen in november en de zaterdagen voor de kerst in december. Daarna werd het de laatste zaterdag in november, de zaterdagen voor de kerst in december en de zondag van de kerstmarkt.
Zo is het t/m 2007 geweest, toen in 2008 de actie van de provincie er voor het eerst kwam ging de gemeente aanvullend gratis openbaar vervoer op de koopzondagen in deze periode aanbieden.

Het enige echt afwijkende in DAV is het gratis vervoer op feestdagen, maar weet niet of dat iets vanuit de provincie was of in het bod van Arriva gezeten heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Suus »

In Hollands Midden zijn tot de week van Rijden op de smaak van water nog nooit gratis reisdagen geweest in het OV, en daar is het dus als sinds 2002 vaste prik??
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Hollands Midden] Gratis ov tijdens feestdagen

Bericht door Daniel »

Mja, maar betaald door gemeente dus (eerst alleen op de SVD-lijnen, later alle Arriva-lijnen binnen Dordrecht) en niet door de provincie :wink: Je kunt hier in Dordrecht de provinciale en gemeentelijke gratis dagen perfect van elkaar onderscheiden aan de hand van het aantal extra ingezette bussen :P

Van het gratis OV op feestdagen weet ik niet of dat een concessie-eis van de provincie of een aanbod van Arriva was, maar ik vermoed het laatste. Was geloof ik onderdeel van de eis voor nieuwe reizigers te zorgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten