Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Waar zijn die percentages eigenlijk op gebaseerd? Landoppervlakte, inwoneraantallen, huidige aantal reizigers?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

Ik vermoed het door de provincies beschikbaar gestelde budget. De verdeling doet mij heel erg denken aan de Belgische wafelijzerpolitiek, en ook dat werkt voor geen ene meter.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ArrivaBas »

De gevolgen zijn aldaar daarentegen nog wel wat verstrekkender. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

PHS schreef:Ik vermoed het door de provincies beschikbaar gestelde budget.
[V] Check.

In het Beschrijvend Document:
Deze verhoudingen zijn door de Concessieverleners bepaald op basis van de huidige omzet per Concessiedeel (Exploitatiesubsidie lijnbussen + Reizigersopbrengsten), waarbij is verondersteld dat de kostprijs per Dienstregelingsuur in het hele Concessiegebied IJssel-Vecht gelijk is.
Alleen jammer voor de provincies dat de veronderstelling onjuist is. Flevoland is significant anders dan Overijssel en Gelderland, omdat de gemiddelde snelheid in Flevoland substantieel hoger ligt dan in de andere provincies. Dat komt door de geografische verschillen tussen een volledig rationeel geplande provincie met kaarsrechte wegen waar je bijna overal 80 km/uur mag, versus "het oude land" waar buslijnen door lintbebouwing, nauwe dorpskernen en over bochtige wegen moeten rijden. In één DRU leg je in Flevoland gemiddeld meer kilometers af dan in Overijssel en Gelderland, wat uiteraard ook een andere kostprijs tot gevolg heeft.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Hainje »

Had ik al gevraagd of je trek had in popcorn, Statler Rail?
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door huibf »

Belgische gedachtengang. Het woord Wafelijzerpolitiek wordt weer nieuw leven ingeblazen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Als de percentages alleen voor de inschrijving zelf gelden is het toch zo'n extreem groot probleem? Je moet bij je bieding gewoon voldoen aan die indeling van 17,1 Flevoland, 49,2 Gelderland en 33,7 Overijssel. Daarna ben je vrij om te gaan schuiven in het eerst komende vervoersplan, want de percentages zijn niet vastgelegd in de PvE maar in het beschrijvende document van de inschrijving.

Het kan wel zijn dat het eerste jaar een ietwat kromme verdeling heeft, maar ik zou ook niet willen dat alle DRU's naar Lelystad of Zwolle vliegen vanuit Apeldoorn. Gelderland heeft daar immers voor betaalt. (A) Maar eerlijk gezegd: ze hadden wel beter voor absolute aantallen kunnen gaan in plaats van percentages, dan heeft het minimum criterium nog enig zin. :X
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Juist. Minimumaantallen dienstregelinguren per concessiedeel - bijvoorbeeld 90% van het huidige aantal - en daarbovenop een vrije besteding was een betere invulling geweest. Uiteraard wel met de grote stadsdiensten als apart concessiedeel, vanwege de daar geldende aparte eisen aan het materieel.
Al zal die vrije plusminus 10% (minder als de concessies verlieslatend zijn, meer als er ergens groeipotentie zit), dan mogelijk ook sterk naar één regio of enkele regio's gaan. Maar dat is dan ook wel waar de verdienpotentie binnen de concessie is. En dat is vooral Flevoland (Zeewolde en Urk groeien als kool qua inwoners en Lelystad qua werkgelegenheid) en de grote steden in Gelderland/Overijssel.
Laatst gewijzigd door Abus op di 12 mar 2019, 00:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

cassie127 schreef:Keolis, Qbuzz, Arriva en Connexxion zouden interesse hebben, dus ik verwacht bijna van alle 4 wel een inschrijving
Vergeet EBS niet, een vervoerder die inmiddels diverse concessies gewonnen heeft.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De laatste tijd alleen bij kleine concessies van de MRDH.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Cas »

EBS wil denk ik best opschalen van kleine concessies als Zaanstreek en Haaglanden, maar IJssel-Vecht is denk ik te gigantisch om haalbaar te zijn.
請勿靠近車門
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daelea »

Volgens de ambitie die ze op hun eigen website hebben uitgesproken, hebben ze echter weinig keus dan om zich in te schrijven voor IJssel-Vecht, aangezien dat de enige concessie is die nog met een start in 2020 te winnen is:
In 2020 willen we behoren tot de top drie van Nederlandse OV-bedrijven. Met een gezond rendement en tevreden klanten, opdrachtgevers en medewerkers in minimaal 4 concessies.
https://www.ebs-ov.nl/onze-ambities-en-kernwaarden/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Volgens mij heeft EBS de concessies in MRDH gewonnen omdat de opdrachtgever een gelijkwaardiger speelveld heeft gecreëerd. De MRDH staat in voor de lening voor de aanschaf van het wagenpark waardoor een kleiner bedrijf zoals EBS dezelfde financieringskosten kan hanteren als grotere vervoerders. Dan ontstaat er een voordeel, omdat EBS een veel kleinere overhead heeft op de productie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

regenmaker schreef:Als de percentages alleen voor de inschrijving zelf gelden is het toch zo'n extreem groot probleem? Je moet bij je bieding gewoon voldoen aan die indeling van 17,1 Flevoland, 49,2 Gelderland en 33,7 Overijssel. Daarna ben je vrij om te gaan schuiven in het eerst komende vervoersplan, want de percentages zijn niet vastgelegd in de PvE maar in het beschrijvende document van de inschrijving.
(..)X
Zou er niet ergens een regel staan dat het beschrijvende document integraal onderdeel uitmaakt van de aanbesteding/pve?

Verder lees ik in één van de vragen (post van Statler Rail) dat er over een tabel (pagina 6) wordt gesproken. In het pve, neem ik dan aan.
Statler Rail schreef:
PHS schreef:Ik vermoed het door de provincies beschikbaar gestelde budget.
[V] Check.

In het Beschrijvend Document:
Deze verhoudingen zijn door de Concessieverleners bepaald op basis van de huidige omzet per Concessiedeel (Exploitatiesubsidie lijnbussen + Reizigersopbrengsten), waarbij is verondersteld dat de kostprijs per Dienstregelingsuur in het hele Concessiegebied IJssel-Vecht gelijk is.
Alleen jammer voor de provincies dat de veronderstelling onjuist is. (..) In één DRU leg je in Flevoland gemiddeld meer kilometers af dan in Overijssel en Gelderland, wat uiteraard ook een andere kostprijs tot gevolg heeft.
Ja, dat zou kunnen.. maar dan heb je in bijvoorbeeld Arnhem / Nijmegen ook een andere kostprijs. Want daar wordt (deels) met gelede bussen gereden. Die hebben, lijkt mij, ook een andere kostprijs. Daarnaast lijkt mij het stedelijk verkeer en de intensiviteit van materieelinzet ook gevolgen hebben voor de kostprijs (slijtage, risico's op schadegevallen).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nee de tabel staat in het beschrijvende document.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Wellicht even ter verduidelijking. Het "Beschrijvend document" (vaak ook wel "aanbestedingsleidraad" genoemd") is de leidraad van de aanbestedingsprocedure. Het Programma van Eisen is de leidraad voor de inhoud van de bieding. Je moet dus aan beide voldoen. Beide documenten kunnen tijdens de procedure nog weer gewijzigd worden naar aanleiding van vragen en de antwoorden in de Nota van Inlichtingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

De nieuwe uniforme huisstijl voor Gelderland, Overijssel en Flevoland is bekend gemaakt. De bussen en treinen gaan rijden onder de naam RRReis, met een wit-paars-blauw-groen kleurenschema.

Afbeelding

Afgevallen zijn Overto, Ovevia, De Lijnen en Traves.

Bron: https://twitter.com/vincent313/status/1 ... 8330717185
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Frank93 »

Ik hoop dat dit een 1 april grap is :')
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Mag ik een teiltje, ik denk dat ik zo moet...

Ik dacht dat Breng, Bravo en Overal slechte namen waren, maar dit verdient toch wel de hoofdprijs :') _O-
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

:shock: :N :N
Kan het nog errrgerrr? :|
Waarom niet gewoon weer de huisstijl van de vervoerder en geen merknaam.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik vind de huisstijl wel mooi eigenlijk. :pos: Maar de naam voegt niet echt veel toe...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door julsteren »

Ik heb toch echt liever een rode bus met een wit paard en een lichtblauwe sprinter door mijn dorp joekelen dan iets wat er zo uit ziet -o-
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik vind de huisstijl te chaotisch qua kleuren. Rnet, Allgo en Syntus Utrecht hebben een veel professionelere uitstraling door gebruik te maken van maar 2 (basale) kleuren.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Konden ze niet gewoon het hele gebied de naam Breng geven? Desnoods met voor elke regio een andere kleur. Dat is veel beter dan dit. :X
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door AppleMoose »

Wanneer houdt men eens op met belastinggeld te verspillen aan dit soort flauwekul? :evil: Houd het gewoon bij de merknaam en het logo van de vervoerder: Dat is het duidelijkst en het goedkoopst. Kun je het geld wat overblijft investeren in extra DRU's :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten