Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Instap is gewoon op 76cm volgens mij. Bentheim is sowieso aangepast een tijdje terug. Andere stations weet ik niet zo.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Dus tóch een trein die duidelijk herkenbaar is als een locomotief met rijtuigen. :D
Ik dacht even dat het een soort ICE 2 zou worden, waarbij dat minder duidelijk is.

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), maar ik vind het niet onaardig. :) Ik ben erg benieuwd naar deze treinen.

Is de gelijkvloerse instap ook geschikt voor de Nederlandse stations?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Ja, want overal op de route zijn de perrons op 76 cm.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door AppleMoose »

Is toch de Europese norm?
En verder vind ik de cabines erg veel op een metro lijken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

De Europese norm is 55 of 76 cm, elk land mag zelf kiezen, in dit geval komt het goed uit dat Duitsland tegenwoordig ook 76 cm toepast.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Kwestie van uitleggen lijkt me, de Britten doen eigenlijk niet anders en ook in Franse TER's is het vaak de bedoeling dat je ze ophangt. (..).
Tja, met zo'n mooie, lichtgewicht, designfiets zal ophangen een peuleschil zijn. Maar de voor en achter goed bepakte reisfiets lijkt mij een ander verhaal. Eigenaar moet wel ff boven de macht tillen. :shock:

Een klem in een takel lijkt mij dan handiger, zeker ook met de zwaardere, elektrische, fietsen in de toekomst.

Wél een mooi model trein, wat mij betreft. :pos:

Meltrain schreef: (..)

Ik had wel verwacht dat het ontwerp van het stuurstandrijtuig wat gestroomlijnder zou zijn (zoals Mark 5A), (..)
:shock: Zó, da's een lelijke voorkant (wat mij betreft). :X
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 13 mar 2019, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Aking »

Volgens mij moet je je bagage sowieso al van je fiets halen, dat niemand dat doet is een ander verhaal natuurlijk :')

Aan de andere kant kan zoiets dan juist helpen dat te bewerkstelligen :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Belangrijkste reden waarom het Talgo werd: Niemand anders had een aanbod dat aan de eisen van DB voldeed. En met een prijs van 24 miljoen euro per 17-delige trein zijn het ook nog ware koopjes te noemen: https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 96804.html

Dat belooft nog wat voor de bestelling van de DSB...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door regenmaker »

Kom maar op met die HSL Oost dan. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Die HSL Oost gaat er niet meer komen. HSL is een politiek besmet woord in Nederland en bovendien gaat zo’n HSL de eerstkomende dertig jaar na aanleg doodlopen op de rijksgrens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Klaasje »

Utrecht-Arnhem naar 200 km/h lijkt al erg onwaarschijnlijk maar zou eventueel nog kunnen als er veel geld is.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Post »

Als er veel geld is kunnen we natuurlijk ook een maglev aanleggen *trein*
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef:Volgens de Rheinische Post voert NS overleg met de provincie Noordrijn Westfalen over een snelle treinverbinding naar Berlijn via Arnhem.
Als je in Essen of Duisburg een trein uit Amsterdam kan combineren met een stel uit Düsseldorf kan het nog wel eens interessant worden
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jef400 »

Ware het niet dat de IC-Berlijn nu al capaciteitsproblemen begint te naderen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Klaasje »

Je kan prima een goedkopere, tragere en ontsluitende verbinding over de huidige route rijden en daar bovenop een trein rijden die sneller en duurder is (en minder capaciteit heeft) mits het totaalaanbod goed bij de reizigersaantallen en reispatronen past.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

In de zomermaanden is het al een aantal jaar erg druk inderdaad, maar in de diepe wintermaanden valt het aantal grensoverschrijdende reizigers nog best mee.

Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Moshi »

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Nee en ja. Het is wel ontzettend om, maar de kortste rijstijd Amsterdam->Hamburg is nu al via Oberhausen en dat zal alleen nog maar meer zo zijn als die route wordt verbeterd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
regenmaker schreef:
Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee. Via Hengelo is de reistijd richting Hamburg veel korter dan via Oberhausen, dat is ontzettend om.
Dat kan tegen die tijd prima via Groningen.
Heb je wel eens in een Intercity (of RE) gezeten tussen Leer en Bremen? Kan het aanraden, dan kan je zien dat er heel veel geld bij moet voordat het ooit een serieuze route wordt van bestemmingen buiten Noord-Nederland naar Bremen en Hamburg.
Nitein-Repart schreef:Is er zo'n grote reizigersvraag tussen Nederland en Bremen/Hamburg?
Er stappen er in ieder geval voldoende over dat de IC Berlijn richting Nederland regelmatig wordt tegengehouden om overstappers mee te nemen. Bovendien is de IC Berlijn onderdeel van een netwerk en niet zoals bij een low-budgetvlucht een losstaande verbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Moshi »

Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Wow, één keer per dag...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Intercity Berlijn

Bericht door T-hijs »

Moshi schreef:
Suus schreef:Uh nee, de kortste reistijd Amsterdam - Hamburg is met overstap in Osnabrück 5:14. Via Oberhausen kan ik niets vinden wat sneller is dan 5:36.
Toch, bijvoorbeeld maandag vertrekken om 14:38 geeft een rijstijd van 5:08 via Oberhausen. Sowieso is het door jou gevonden verschil al niet 'veel korter'.
22 minuten op dik 5,5 uur vind ik best wel veel korter. En in ieder geval is de route via Osnabrück dus doorgaans sneller dan, wat jij beweert, via Oberhausen.
Laatst gewijzigd door T-hijs op zo 01 sep 2019, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Suus schreef:Verder, leuk een route via Arnhem, maar als dat in plaats van de route via Hengelo is vind ik het geen geweldig idee.
Waarom zou dat in plaats van de bestaande route moeten komen?
Zo'n extra snelle verbinding lijkt me eerder een aanvulling op het bestaande aanbod, dan een vervanging.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten