Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Ruben »

Dat is dus wel een verkeerd uitgangspunt he. Stel dat ik twee winkels heb: Een slagerij en een groentenwinkel. Het feit dat ik met de groetenwinkel zoveel winst maak dat ik het verlies van de slagerij dubbel en dwars goed maak, wil niet zeggen dat de slagerij goed loopt...
Je hoeft het er ook niet bij te betrekken, er zijn genoeg rendabele treinen die kunnen rijden zonder stationsuitbating. Daarnaast, stel dat je slagerij in een behoefte voorziet, en verlies maakt om andere redenen dan gebrek aan klandizie, dan mag de groentewinkel de slagerij best omhoog houden.
Een spoorkilometer (all-inn) is ongeveer acht keer zo duur als een autokilometer, terwijl er acht keer minder spoorkilometers worden afgelegd dan autokilometers. De investeringen in het wegennet en spoorwegennet zijn ongeveer gelijk. Mooier kan ik het niet maken...
Bij het spoorwegnet komen de investeringen voor het overgrote deel voort uit onderhoud en vervanging. Bij het wegennet is dit uit nieuw te realiseren projecten. Als je je huis 10jaar niet verft is het vervangen van de kozijnen een grote kostenpost voor je, terwijl de buurman van hetzelfde geld er een verdieping opzet.
De politiek schreeuwt moord en brand schreeuwt als NS de prijzen wil verhogen. Maar de jaarlijks toenemende kosten van autorijden middels extra accijnzen (en ook nog eens BTW over die accijzen...) zorgen ervoor dat de autokosten jaarlijks gemiddeld veel meer stijgen dan de OV-tarieven.
Volgens het CBS is het openbaar vervoer sinds 2000 37% duurder geworden en stegen de autokosten slechts 18%.
En treintjes rijden, dat is op zware spitsrelaties helemaal niet rendabel ('scheefte'). Uit perspectief van de weggebruiker wordt de OV-reiziger echt schandalig gesubsidieerd, maar de laatste vindt dat doodnormaal.
De weggebruiker is de grootste profiteur van het OV daar de files er wel degelijk door verminderd worden, met name in de spits. Zouden alle reizigers uit de trein in elk een eigen auto gaan, dan kom je geeneens meer op je werk aan. Om nog maar te zwijgen over bijv. het stadsvervoer in Amsterdam. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Meltrain »

aswnl schreef: Nu wordt er voor miljarden uit die benzineaaccijnzen een HSL-project uit de grond gestampt - dat daarmee niet is uitgegeven aan èchte filebestrijding. Uiteraard is de OV-reiziger niet tevreden, want die wil weer eens voor een dubbeltje op de eerste rang. Bah. Degenen die echt reden tot klagen hebben, zijn degenen wiens geld is gebruikt om dit nutteloze prestigeproject te realiseren, en die nog steeds in de file moeten staan.
Als de kaartjes voor de Fyra goedkoper waren (en de Fyra ook op aantrekkelijker tijden reed) dan waren een hoop potentiële automobilisten tussen Rotterdam en Schiphol/Amsterdam overgestapt op de Fyra, waardoor de files op dit traject in elk geval minder werden.
Ik geef toe dat files rond Leiden en Den Haag waarschijnlijk nog steeds zouden bestaan, maar de files zouden wel een stuk korter kunnen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Suus »

Automobilisten zullen niet overstappen, die zitten alleen maar het verbaal af te zagen. Ga maar eens bij de reacties kijken op een nieuwssite als er een artikel over de NS wordt geplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Caspar »

Nou zijn die reacties natuurlijk ook voornamelijk van de echte hardliners afkomstig :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Vinny »

Als de kaartjes voor de Fyra goedkoper waren (en de Fyra ook op aantrekkelijker tijden reed) dan waren een hoop potentiële automobilisten tussen Rotterdam en Schiphol/Amsterdam overgestapt op de Fyra, waardoor de files op dit traject in elk geval minder werden.
Ik geef toe dat files rond Leiden en Den Haag waarschijnlijk nog steeds zouden bestaan, maar de files zouden wel een stuk korter kunnen zijn.
In het begin reed de Fyra met alle zitplaatsen bezet in de spitsuren. De files waren geen centimeter korter, dus ik waag dit te betwijfelen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door reisthijs »

Ook al zou de Fyra helemaal gevuld zijn met mensen die de auto laten staan (wat me onwaarschijnlijk lijkt, de Fyra zal in het begin vooral gevuld zijn geweest met mensen die anders ook met de trein waren gaan), dan nog zijn dat maar 500 reizigers = 500 auto's minder op een snelweg waar tienduizenden auto's per uur overheen rijden. Zou je dat verschil merken? Ik vermoed van niet.

Zoveel verschil maakt het trouwens ook weer niet of die trein er nu een uur of drie kwartier over doet tussen Amsterdam en Rotterdam, je bent net zo veel tijd kwijt aan voor- en natransport dus voor de verstokte automobilist is het nog even onaantrekkelijk om met de trein te gaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door playertwo »

En jij denkt dat je in een uur van Rotterdam naar Amsterdam komt in de spits? Keep on dreaming :mrgreen:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door reisthijs »

Natuurlijk denk ik dat niet! Ik denk juist dat het OV in veel gevallen sneller is, maar dat veel automobilisten daar gewoon geen zin in hebben omdat het meer 'gedoe' is (bijv. naar de bushalte lopen, op de bus wachten, op de trein wachten, overstappen, stukje met de tram, nog een eindje lopen) dan in de dagelijkse file staan. Dat 'gedoe' (voor- en natransport) blijft precies hetzelfde als je met de Fyra reist.

Dus stel dat je met de gewone intercity 20 minuten sneller op je werk bent dan met de auto (inclusief file), dan zou je met de Fyra 35 á 40 minuten sneller zijn dan met de auto. Dat kwartiertje tijdswinst zou dan automobilisten naar de trein moeten lokken? Keep on dreaming...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door playertwo »

Wel als je werkt in een auto-onvriendelijke stad als Den Bosch. Voor mij is de trein een stuk sneller als met de auto, én nog eens goedkoper vanwege de kosten voor parkeren omdat de parkeergarage onder het kantoor te weinig capaciteit heeft. Keus is dan zeer snel gemaakt voor mij. Iedereen gaat er maar vanuit dat je allerlei voortransport hebt per OV, maar er zijn genoeg mensen die de fiets pakken, en daarna met de trein gaan zodat je dus niet hoeft te wachten op je bus, en niet zit te hannesen met je aansluiting.
Heb dit jaar welgeteld 3x de bus genomen vanwege zeer slecht weer. De rest allemaal gewoon op de fiets, al dan niet met paraplu en regenbroek.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door waldo79 »

^^Ligt eraan waar je binnen Den Bosch werkt. De grote industriegebieden en kantorenparken zijn juist wel redelijk per auto te bereiken en op die relaties neemt de reistijd met het OV explosief toe.

Het is dat er redelijk wat werkgelegenheid op korte afstand van het centraal station zit :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Caspar »

En natuurlijk zijn veel mensen sneller op de snelweg dan dat ze in een vertrekkende trein zitten. Binnen 3 minuten zit ik bv op de snelweg vanaf mijn huis, terwijl de trein 10 minuten is van voordeur tot perron, enige minuten marge om hem niet te missen, tel uit je reistijd verlies.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door playertwo »

@ waldo79
Ik zit midden in het centrum, dus dan weet je het wel. In de ochtendspits zit ik met 15 - 20 minuten op de snelweg vanaf huis. Daarna wordt het autoweg (80km/h) naar Den Bosch voor 20 minuten buiten de spits en wat meer tijdens de spits. Daarna dus bij afslag Veghel / Den Bosch centrum eraf en nog 10 minuten rijden tot aan de parkeergarage van kantoor of 12 minuten tot aan de externe parkeergarage. Met de fiets en OV is het 13 minuten trappen (inclusief parkeren), 14 minuten trein, 10 minuten lopen (of 5 minuten met de bus). Dus is het OV voor mij sneller, en sluit ook nog eens goed aan mijn werktijden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:En natuurlijk zijn veel mensen sneller op de snelweg dan dat ze in een vertrekkende trein zitten. Binnen 3 minuten zit ik bv op de snelweg vanaf mijn huis, terwijl de trein 10 minuten is van voordeur tot perron, enige minuten marge om hem niet te missen, tel uit je reistijd verlies.
Dat heb ik ook, afhankelijk van waar ik naartoe ga! Naar mijn werk wás het OV sneller maar sinds woensdag ben ik verhuisd naar een plek aan de rand van Deventer waardoor mijn reistijd middels privévervoer toch erg verkort zou worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
FFW Beijerling
Berichten: 1
Lid geworden op: za 31 okt 2009, 22:15

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door FFW Beijerling »

De trein in dienstregeling die nu op HSL-Zuid rijdt, is GEEN hogesnelheidstrein (ook al heeft NS-hispeed er heel futuristisch de naam Fyra op laten aanbrengen). Het is een conventionele trein bestaande uit een moderne, "stille" multicourante locomotief en oude, zij het opgekalefaterde, intercityrijtuigen (ICRs). De maximale snelheid van de trein is 160 km/h.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Daan »

Tja, dat is al lang bekend...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Ennes »

playertwo schreef:Wel als je werkt in een auto-onvriendelijke stad als Den Bosch. Voor mij is de trein een stuk sneller als met de auto, én nog eens goedkoper vanwege de kosten voor parkeren omdat de parkeergarage onder het kantoor te weinig capaciteit heeft. Keus is dan zeer snel gemaakt voor mij. Iedereen gaat er maar vanuit dat je allerlei voortransport hebt per OV, maar er zijn genoeg mensen die de fiets pakken, en daarna met de trein gaan zodat je dus niet hoeft te wachten op je bus, en niet zit te hannesen met je aansluiting.
Heb dit jaar welgeteld 3x de bus genomen vanwege zeer slecht weer. De rest allemaal gewoon op de fiets, al dan niet met paraplu en regenbroek.
ook niet iedereen woont op een fiets-bare afstand van het station. en dan wordt het toch al snel aantrekkelijk om gewoon de auto te pakken. op een rit die ik regelmatig maak, heb ik met OV 4 reismogelijkheden
- een rit van 2.46 uur met 4x overstap
- een rit van 3.04 uur met 3x overstappen (waarvan 25 min lopen)
- een rit van 3.26 uur met 3x overstappen
- een rit van 3.40 uur met 2x overstappen

met de auto rij ik er (buiten de spits, wat ik overigens ook met de trein doe) gemiddeld 1.30 / 1.45 uur over, keurig van deur tot deur

Dan is mijn keuze toch vrij snel gemaakt.


Ontopic: van de week zag ik de "Fyra" met welgeteld 2 reizigers vertrekken vanaf Rtd.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Caspar »

Achtereenvolgens vandaag in Amsterdam: 16.45: 8 reizigers bij vertrek naar Rotterdam centraal in Amsterdam,
19.45: 3 of 4 en die van 21.45 zag ik 1 reiziger. Vraag me af hoe lang Hispeed hier mee door kan blijven gaan...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Geert »

De reiziger stemt duidelijk met de voeten. De toeslagprijzen gaan vast nog wel dalen...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Ennes »

Voorlopig jagen ze eerst andere treingebruikers weg met hun "nep-Fyra" reizigers die denken in de gewone internationale trein te stappen (zoveel verschil zie je immers niet), blijken ineens verrast te worden met een pittige toeslag.

Ze hadden gewoon beter reizigers enthousiast kunnen maken voor de snellere verbinding, door de normale tarieven te rekenen en de toeslag in te voeren als de V250 gaat rijden..... (ooit) maarja, wie ben ik.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Meer goedkope Fyra treinkaartjes

Bericht door Daniel »

Meer goedkope Fyra treinkaartjes
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 om 22:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 november 2009 om 22:14

Waar de Thalys per 13 december duurder wordt, komen er bij de hogesnelheidstrein Fyra juist meer goedkope treinkaartjes. Zo worden er straks ook goedkope treinkaartjes voor 9 uur aangeboden.
Nu zijn de goedkoopste tickets (superdiscount) alleen te boeken voor treinen die na 9 uur vertrekken, maar dat verandert nu. Op dit moment wordt de Fyra vanwege de hoge tarieven nog beperkt gebruikt. Behalve dat er meer goedkope treinkaartjes aangeboden zullen worden, zal de trein ook vaker gaan rijden. De frequentie blijft 1x per uur, maar vanaf 13 december gaat de Fyra ook in het weekend rijden. De treintijden wijzigen met ongeveer 30 minuten.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nog weinig reizigers voor hogesnelheidstrein Fyra

Bericht door Caspar »

Ik las dat stukje gisteren, maar als ik op dit moment voor begin februari een retourtje Parijs wil boeken bij Thalys, zijn alle tarieven op de Hispeed site net zo duur als een retourtje over een paar weken. Of, geld dat als ik dezelfde boeking zou maken voor februari 2010 na 1 januari dat het dan duurder is?

Overigens hoorde ik gister een NS'er tegen een man in Fyra jas zeggen op Amsterdam: He rustige dienst hè. :lol: Het was niet eens cynisch bedoelt denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten