Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Frank93 schreef:De VDL Midcity komt definitief niet meer te rijden in NHN. Er is gekozen voor de VDL Citea LLE9.9-Electric. Eind dit jaar stromen ze in.
Okay, bijzondere move. Heeft VDL eieren voor hun geld gekozen?

Is wel een ander kostenplaatje in de exploitatie, lijkt mij.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Frank93 schreef:De VDL Midcity komt definitief niet meer te rijden in NHN. Er is gekozen voor de VDL Citea LLE9.9-Electric. Eind dit jaar stromen ze in.
Eindelijk.
Maar wat gaan ze dan met die test Midcity(shitty) dan doen retour naar VDL?
🚌
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Ongeveer 2 weken geleden is het exemplaar wat in Alkmaar stond al opgehaald en teruggestuurd naar VDL. Die in Hoorn (dat waren er 2) zijn rond die tijd waarschijnlijk ook al opgehaald. Hoeveel voertuigen VDL al had omgebouwd weet ik niet.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Frank93 schreef:Ongeveer 2 weken geleden is het exemplaar wat in Alkmaar stond al opgehaald en teruggestuurd naar VDL. Die in Hoorn (dat waren er 2) zijn rond die tijd waarschijnlijk ook al opgehaald. Hoeveel voertuigen VDL al had omgebouwd weet ik niet.
Gelukkig zijn ze nu weg, en de Ambassador's blijven zeker ook door rijden tot begin 2020, ruim 1,5 jaar langer dan Connexxion wou :D
🚌
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Aha... Men heeft het licht gezien (beetje laat maar oke) Denk dat de 9.9 een heel wat slimmere keuze is die prima zal voldoen. Hopelijk zijn ze wel zo slim om daar een beetje knappe stoelen in te prakken want die Ster stoelen in de BYD's zitten nou niet bepaald prettig op langere afstanden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Voor de buitenwereld lijkt het soms of beslissingen (die voor de buitenwereld zo klaar als een klontje lijken te zijn) onnodig lang op zich moeten laten wachten.. In de binnenwereld zal er al best hardnaan gewerkt worden.. maar is een oplossing, op een juridisch én financieel/commercieel verstandige manier, lang niet altijd snel voorhanden. Dat kost tijd.. procedures moeten (zorgvuldig) doorlopen worden, anders wordt de financiële schade (juridische claims) soms onvoorzienbaar groot.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door The Greyhound »

Durashift schreef:Voor de buitenwereld lijkt het soms of beslissingen (die voor de buitenwereld zo klaar als een klontje lijken te zijn) onnodig lang op zich moeten laten wachten.. In de binnenwereld zal er al best hardnaan gewerkt worden.. maar is een oplossing, op een juridisch én financieel/commercieel verstandige manier, lang niet altijd snel voorhanden. Dat kost tijd.. procedures moeten (zorgvuldig) doorlopen worden, anders wordt de financiële schade (juridische claims) soms onvoorzienbaar groot.
Op de website van VDL was de Midcity Electric al een tijdje verdwenen in het product overzicht. Voltooid verleden tijd, lijkt het.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Ja, dat was mij ook al opgevallen.

Denk dat deze uitvoering voorlopig een zeperd is.. Project in de koelkast/diepvries zetten. Want met de échte elektrische bussen kunnen ze tenminste geld verdienen (lijkt mij).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Abus »

Klinkt dan wel alsof VDL erkent dat de Midcity ZE niet werkt. Dan zal Connexxion de Citea's misschien wel voor een Midcity-prijsje gekregen hebben, en dus een goede deal hebben. Connexxion kan er immers weinig aan doen. Maar dat zullen we wel nooit horen. Het valt wel op dat Connexxion in de media doet alsof het vervallen van de Midcity's gebeurt om aan kritiek tegemoet te komen. Geen kwaad woord over VDL.
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Abus schreef:Klinkt dan wel alsof VDL erkent dat de Midcity ZE niet werkt. Dan zal Connexxion de Citea's misschien wel voor een Midcity-prijsje gekregen hebben, en dus een goede deal hebben. Connexxion kan er immers weinig aan doen. Maar dat zullen we wel nooit horen. Het valt wel op dat Connexxion in de media doet alsof het vervallen van de Midcity's gebeurt om aan kritiek tegemoet te komen. Geen kwaad woord over VDL.
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic
Het is in z'n geheel ook niet het werkelijke verhaal. Maargoed, je gaat de buitenwereld ook niet vertellen dat je willens en wetens iets had aangeschaft wat nooit zou werken. Men is tot in China bezig geweest om de (in hun ogen) juiste accu's te vinden of produceren, maar geen van de fabrikant wilde zich er de handen aan branden en garantie op de accu's geven omdat VDL ze niet op de juiste manier zou gaan gebruiken. Vervolgens is men zelf gaan rommelen en de rest is geschiedenis...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Suus »

Wat ik hoor is Connexxion blij met deze uitkomst, omdat het aantal reizigers sinds de nieuwe concessie flink is gegroeid en de MidCity’s daardoor eigenlijk al te klein waren geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Abus »

Of dat waar is, zal uit het jaarverslag van de provincie blijken. Ik kan me voorstellen dat die kwartierdiensten op diverse streeklijnen inderdaad wel de nodige extra reizigers trekken.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

CSA2 schreef: (..)

Het is in z'n geheel ook niet het werkelijke verhaal. Maargoed, je gaat de buitenwereld ook niet vertellen dat je willens en wetens iets had aangeschaft wat nooit zou werken. Men is tot in China bezig geweest om de (in hun ogen) juiste accu's te vinden of produceren, maar geen van de fabrikant wilde zich er de handen aan branden en garantie op de accu's geven omdat VDL ze niet op de juiste manier zou gaan gebruiken. Vervolgens is men zelf gaan rommelen en de rest is geschiedenis...
Kennelijk weet jij meer?

Hoezo zou VDL, als men met de elektrische citea toch een, m.i., succesvol batterij en laadstructuur heeft ontwikkeld en verkoopt, voor een omgebouwde mini bus het nou ineens zo anders willen/moeten doen?

Qua componenten is het nou niet wezenlijk anders.. er is een batterijpakket.. dit kan gekoeld danwel ongekoeld zijn (heeft met capaciteitsafgifte, range en levensduur te maken), een batterij management systeem en dan nog een elektromotor(en) ff grofweg geschreven.
Dit alles in een omhulsel wat ooit ontworpen is voor dieselaandrijving. Maar ja, da's een Citea ook. (A)

Het leest (mij) alsof men het kader waarbinnen de batterij zijn capaciteit mocht afgeven (EV batterijen hebben nooit een volledige ontlading, er moet een kritisch aantal % energie (Kwh's) in opslag blijven dusdanig wilde vergroten via het batterij management systeem :?:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door nvdw »

Het probleem met de MidCity is dat je moet werken binnen de beperkingen van een Mercedes Sprinter (City). Je kunt dan wel vrolijk het interieur naar eigen inzicht bouwen en een grote deur en een filmkast erin zagen, maar je zit nog steeds vast aan de maatvoering van de bus, en nog belangrijker: de maximale massa en aslast.

Dat was al duidelijk toen bleek dat er geen staanplaatsen in zo'n ding zouden zijn: met alle zittende passagiers en de chauffeur is het laadvermogen compleet opgebruikt.

Je hebt dus een massa x begroot voor je accu's, maar je wilt tegelijkertijd dat het ding bij normaal gebruik ook nog een redelijke actieradius heeft, zeker als deze dingen minder of zelfs niet geschikt zijn voor opportunity charging. En Connexxion wilde dit ding op streeklijnen inzetten, toch? Nou, daar ga je: 80 rijden kost aanmerkelijk meer energie dan 50.

Als je dan alles bij elkaar optelt, zul je dan als constructeur tot de conclusie komen dat het niet uit kan. En dan kom je op een scenario uit als Durashift schetst: de marge moet uit de batterijen komen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

@durashift NVDW geeft eigenlijk al het grootste deeo van het antwoord. Men heeft geprobeert componenten weg te laten om het gewicht te doen afnemen tengunste van de actieradius maar dit ging simpelweg niet. De grootate beperking was de Sprinter voor het doel wat VDL voor ogen had. Vanaf het begin is er al geroepen door meerdere mensen van "buitenaf" dat het niet haalbaar was. Mercedes heeft geen garantie afgegeven op de carrosserie en bepaalde onderdelen omdat het niet meer zou voldoen aan hun kwaliteitsnormen of aan de marges die in hun ogen veilig zijn op het gebied van belasting van de carrosserie zelf. Echter is men bij VDL nogal hard leers... En de rest is geschiedenis zullen we maar zeggen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door zone2000 »

Mercedes heeft geen garantie afgegeven op de carrosserie en bepaalde onderdelen omdat het niet meer zou voldoen aan hun kwaliteitsnormen of aan de marges die in hun ogen veilig zijn op het gebied van belasting van de carrosserie zelf.
Dat is vrij normaal voor dit soort ombouwprojecten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Okay, helder heren. :pos:
Is dus eigenlijk iets anders dan 'niet willen opladen'.. als oorzaak. Iets dat ik hier veelvuldig gelezen heb.

Dit leest een beetje hetzelfde als met de ME voertuigen die men voor de politie en marechaussee op dezelfde Sprinter basis ontwikkeld heeft.
(ook omdat, zover ik weet, de politie af wilde van het groot rijbewijs voor die voertuigen -want is dan breder inzetbaar en kostendrukkend etc.. met slechts een B rijbewijs- ) waarmee je dus onder 3500 KG (gekeurd) moet blijven.

Schijnt ook zo zijn beperkingen in dagelijks gebruik te kennen.. (A)

https://www.1limburg.nl/vdl-heeft-geen- ... ver-me-bus
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door CSA2 »

Durashift schreef:Okay, helder heren. :pos:
Is dus eigenlijk iets anders dan 'niet willen opladen'.. als oorzaak. Iets dat ik hier veelvuldig gelezen heb.

Dit leest een beetje hetzelfde als met de ME voertuigen die men voor de politie en marechaussee op dezelfde Sprinter basis ontwikkeld heeft.
(ook omdat, zover ik weet, de politie af wilde van het groot rijbewijs voor die voertuigen -want is dan breder inzetbaar en kostendrukkend etc.. met slechts een B rijbewijs- ) waarmee je dus onder 3500 KG (gekeurd) moet blijven.

Schijnt ook zo zijn beperkingen in dagelijks gebruik te kennen.. (A)

https://www.1limburg.nl/vdl-heeft-geen- ... ver-me-bus
K zou nog geen brood bij Van Der Leegte kopen... MAN heeft VDL verboden hun componenten te gebruiken in lijm en tourbussen. Volkswagen verleent deels gwwn garantie (DSG automaat en carrosseriedelen van de Procity). Dit zou ook met MB kunnen gebeuren. Dit zou ook vergaande gevolgen kunnen hebben voor VDL Kusters. Dit alles hangt samen met kwaliteits issues.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door nvdw »

zone2000 schreef:Dat is vrij normaal voor dit soort ombouwprojecten.
Nou, dat denk ik niet.

Het is heel normaal in de bedrijfsautobranche dat er specialistische bedrijven zijn die een basisproduct als een Mercedes Sprinter onder handen nemen. Mercedes gaat al die specialiteiten niet onder eigen dak uitvoeren.

Die bedrijven hebben zich wel te conformeren aan de fabrieksspecificaties. Doen ze dat niet, dan is het vervallen van de fabrieksgarantie maar één ding, want dan kun je er nog voor kiezen om die over te nemen, met alle bedrijfsrisico's van dien. Ik zou het niet aandurven. Het geeft in dat verband ook te denken dat de meeste 'ombouwers' ook adverteren met een soort 'seal of approval' van de fabrikanten wiens producten ze modificeren. Dat zegel krijgen ze niet zomaar.

Je krijgt bovendien onherroepelijk problemen met de instanties die het hok voor gebruik op de openbare weg moeten goedkeuren, want die kijken naar diezelfde specificaties. Ik denk niet dat de marges en aantallen in de branche zo groot zijn dat je een complete typegoedkeuring wilt doorlopen, in plaats van alleen aantonen dat je met je aanpassingen binnen de marges blijft.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Ze zijn een verandering vanaf 31 maart vergeten te melden. Lijn 653 rijdt niet meer via Kolhorn maar via 't Veld. De route is dus:

Kreileroord > Wieringerwerf > Middenmeer <> Nieuwe Niedorp <> Winkel <> 't Veld <> Schagen
Ovspotteralkmaar
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Sinds paar dagen is er weer een nieuwe Mercedes-Benz Citaro te vinden in NHN het gaat om de 3990 die net zoals de 3969 en de 3978 vanuit Hoorn rijdt.
🚌
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Net zoals voorgaande jaren rijden er weer extra ritten op Koningsdag rondom Alkmaar:
Tijdens Koningsnacht (26-27 april) zetten we extra ritten in op:
Lijn 160 Alkmaar – Heerhugowaard
Nachtlijn N60 Alkmaar- Heerhugowaard

Tijdens Koningsdag (27 april) zetten we extra ritten in op:
Lijn 123 Alkmaar – De Rijp (normaal gesproken OveralFlex)
Lijn 129 Alkmaar – Purmerend
Lijn 157 Alkmaar – Tuitjenhorn
Lijn 160 Alkmaar – Heerhugowaard
Lijn 163 Alkmaar – Uitgeest
Lijn 169 Alkmaar – Oudkarspel
Lijn 250 Alkmaar – Den Oever (ter ondersteuning van Arriva Qliner 350)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Durashift »

Ovspotteralkmaar schreef: (..) en de 3978 vanuit Hoorn rijdt.

Ik heb deze Citaro de afgelopen dagen in Den Helder gezien. Zal wel met de Infoxx vervanging in Citea's te maken hebben?
Reed de stadsdienst, 31.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door bartjemestrom »

Hebben die Citea's dat systeem niet van begin af ingebouwd?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

De Citea's hadden al geen Infoxx meer toen ze kwamen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 62 gasten