Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

gobhaon schreef:Dus over 10 dagen is het het einde van de MAN's (en de hybrides)?
Het lijkt mij logisch dat sowieso de MAN's per 31 maart verdwijnen gezien de dubbelnummering met de Ebusco's. Eventueel zou Qbuzz het negental Volvo's en de Citaro's nog achter de hand kunnen houden, want geheel vlekkeloos loopt het zeker nog niet.

Edit: Ook Ebusco 6116 is in dienst. Ik denk dat ik binnenkort maar eens het lijstje post.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

https://www.bndestem.nl/rivierenland/ta ... ~aed3b9b8/

In Gorinchem rijden er tijdelijk taxibusjes van Snelle Vliet ter vervanging van de bussen op lijn 1. Die volgens Qbuzz worden omgebouwd zodat ze elektrisch kunnen rijden. Vraag me wel af welke ze dan bedoelen want daar reden toch al elektrische citea's of bedoelen ze dat ze die Citea's gaan ombouwen zodat ze ook tussentijds kunnen opladen? En er wordt ook nog bij gezegd dat de bussen na de ombouw zowel elektrisch als op brandstof kunnen rijden.

Weet iemand toevallig om welke bussen het gaat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het zou om de Citea's moeten gaan, die moeten ook omgebouwd worden inderdaad omdat ze alleen met stekker konden laden. Er zat geen pantograaf op die dingen namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Dat alleen lijkt me niet de reden dat Qbuzz nu een busje van de Snelle Vliet moet lenen. De Citea’s rijden nu al niet of nauwelijks, en al is de pantograaf straks ingebouwd, dan is de laadpaal op het station er nog steeds niet...

Het probleem is waarschijnlijk eerder dat Qbuzz niet genoeg eigen reserve kan aanspreken om twee minibussen min of meer permanent op lijn 1 te kunnen laten rijden. De zeswielige monsters rijden nu in Dordrecht ter vervanging van Rosero’s (wat anders?) en dat busje van Pouw dat er soms reed zal ook niet gemist kunnen worden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
VortexFalcon
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 dec 2018, 14:41

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door VortexFalcon »

Toen ik gisteren op station Gorinchem aankwam, waren ze bezig met heiwerkzaamheden bij de kiss&ride naast perron G.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Het probleem is waarschijnlijk eerder dat Qbuzz niet genoeg eigen reserve kan aanspreken om twee minibussen min of meer permanent op lijn 1 te kunnen laten rijden.
Volgens het artikel zijn ze stuk, maar daarmee zal dan wel gedoeld worden op de Rosero's in Dordrecht. Overigens werden die afgelopen zaterdag nog vervangen door twee Snelle Vliet busjes, dus kennelijk verdelen ze de overlast door de minimaal inzetbare ex-Arriva wagens een beetje over de concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Deze quote van Qbuzz (Susan Zethof) vind ik wel apart:
Het is niet zo dat die bussen alleen maar elektrisch kunnen rijden. Ze rijden ook op reguliere brandstof
De bussen worden dus omgebouwd zodat ze elektrisch kunnen gaan rijden in Gorinchem (Citea's ombouwen dan dus) maar ze zeggen dus dat de bussen niet alleen elektrisch kunnen rijden maar ook op reguliere brandstof na de ombouw. Hoe zien ze dat voor zich?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Een laadpaal die van stroom voorzien wordt door een dieselaggregaat? :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Nicketick »

Qbuzz is daar wel goed in, dat hebben we toen gezien bij de proef Ebusco in Groningen, daarvoor stond doodleuk een flink aggregaat naast de stalling ;)
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Gerben schreef:Deze quote van Qbuzz (Susan Zethof) vind ik wel apart:
Het is niet zo dat die bussen alleen maar elektrisch kunnen rijden. Ze rijden ook op reguliere brandstof
De bussen worden dus omgebouwd zodat ze elektrisch kunnen gaan rijden in Gorinchem (Citea's ombouwen dan dus) maar ze zeggen dus dat de bussen niet alleen elektrisch kunnen rijden maar ook op reguliere brandstof na de ombouw. Hoe zien ze dat voor zich?
Kennelijk naar het voorbeeld van de diesel-hybride Citea uit het begin van dit decennium?

http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... lang=nl-NL

Is, zover ik het productoverzicht nu zie, nieuw niet meer leverbaar.

Het lijkt mij een hele vreemde, kostbare, move..
Het zal vast anders in elkaar steken, lijkt mij.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Durashift schreef:
Gerben schreef:Deze quote van Qbuzz (Susan Zethof) vind ik wel apart:
Het is niet zo dat die bussen alleen maar elektrisch kunnen rijden. Ze rijden ook op reguliere brandstof
De bussen worden dus omgebouwd zodat ze elektrisch kunnen gaan rijden in Gorinchem (Citea's ombouwen dan dus) maar ze zeggen dus dat de bussen niet alleen elektrisch kunnen rijden maar ook op reguliere brandstof na de ombouw. Hoe zien ze dat voor zich?
Kennelijk naar het voorbeeld van de diesel-hybride Citea uit het begin van dit decennium?

http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... lang=nl-NL

Is, zover ik het productoverzicht nu zie, nieuw niet meer leverbaar.

Het lijkt mij een hele vreemde, kostbare, move..
Het zal vast anders in elkaar steken, lijkt mij.
De RET krijgt volgens mij ook nog een serie hybride citea’s. Het Gorkumse hybride verhaal lijkt mij een stuk spraakverwarring.....
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Dafdriver »

Gerben schreef: AD speelt weer eens voor woordvoerder voor de politieke partijen die nu kiezers ruiken.... Dat onderzoek van de SGP is trouwens een lachtertje want ze concluderen uit 'slechts' 150 mensen dat van die mensen driekwart minder de bus neemt, op basis daarvan zeggen ze dat op alle busreizigers daar driekwart minder mensen met de bus gaan... Dus daar gaat iets mis, SGP snapt statistiek niet want ten eerste bij zo'n webenquête zijn over het algemeen de boze mensen meer bereid die in te vullen dus het is een selecte steekproef (terwijl je voor zulke generaliserende uitspraken toch écht random busreizigers zelf zou moeten benaderen! En daarnaast hoe checken ze dat de mensen die hem invullen ook écht allemaal uit Alblasserdam komen maar uit het hele gebied... Want als er uit het hele gebied komen dan vind ik 100 boze mensen nog best meevallen. Heel veel gaat hier dus fout en het AD neemt het dan maar klakkeloos over, waardeloos!
De meeste reizigers hebben er ook geen zin in om ergens op te reageren daar loopt het ook vaak op klem. Anderen zie serieuze problemen hebben zoeken en dat niet onder stoelen en banken willen steken zoeken die mogelijkheden juist wel op. Dan krijg je nog een groep die niks met de partij te maken willen hebben en dat als argument zien om de enquete maar niet in te vullen daardoor krijg je heel moeilijk dus een goed beeld over de algehele problemen of pluspunten van de nieuwe concessie. Mensen kan je dus niet verplichten om hun mening te geven maar het zou wel makkelijker zijn om de problemen boven water te krijgen.

Zelf recent in Gorinchem na uitnodiging aan mogen schuiven om de problemen en opvallende zaken van de nieuwe concessie te mogen bespreken en benoemen. Ik kan dat als leerzaam omschrijven voor een ieder die aanwezig was of het nu een politicus betrof, OV reiziger of hobbyist die zich in de materie had verdiept. Niemand is daar dommer van geworden op die ochtend is mijn bescheiden mening alleen is het nu de uitdaging hoe kan de lokale politiek de provincie en de vervoerder overtuigen dat dingen anders geregeld moeten gaan worden in de toekomst.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

De resterende Ebusco's zijn eergisteren tenaamgesteld aldus kenteken.tv. Ik ben benieuwd naar het verloop van de komende weken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door arjano1978 »

Vandaag voor het eerst met een hageltje nieuwe Ebusco de 6125 meegereden (moet nog ov chipkaart en pin apparaten ingebouwd worden). Wat rijden die bussen lekker en ze trekken ook lekker en snel op. En wat een power geeft de elektromotor.

We zijn ook op de nieuwe weeskinderdijk geweest. Maar daar waren ze nog druk bezig van Ebusco en chinezen met een aantal bussen. en er wordt ook al vertrokken daar vandaan voor om de dienst op te gaan. De chauffeurs worden daar heen gebracht met een pendelbusje.

De stalling Baanhoekweg gaat nu echt de laatste dagen in van het bestaan. Weer een stukje geschiedenis wat verdwijnt van het oude stadsvervoer Dordrecht.
gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door gobhaon »

Heeft iemand een lijstje met de al geleverde Ebusco’s, en de Ebusco’s die al geleverd zijn?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Afbeelding
Wees niet verlegen en post je aanvullingen hier of per PB, zodat ik het lijstje kan bijwerken. :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Omwonenden aan het Van Baerleplantsoen in Dordrecht klagen dat de bussen de hoogtemelder van de Krispijntunnel aanraken. Volgens Qbuzz komt dat omdat het asfalt te dik is: https://www.rijnmond.nl/nieuws/179833/D ... tadsbussen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik had dit bericht persoonlijk al (veel) eerder verwacht. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gobhaon
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 17:02

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door gobhaon »

Vanmiddag stond er bij station Stadspolders een Ebusco met erop '998 TESTRIT'. Helaas geen nummertje gezien. De Ebusco's stromen nu heel snel in... :o
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Afbeelding
Hier is een geüpdatet lijstje. gebaseerd op andermans foto's, eigen waarnemingen en toevoegingen van onder andere Bretgrenz.

Nog steeds zijn aanvullingen op basis van jullie waarnemingen per PB toegestaan. *O* :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Post »

Suus schreef:Omwonenden aan het Van Baerleplantsoen in Dordrecht klagen dat de bussen de hoogtemelder van de Krispijntunnel aanraken. Volgens Qbuzz komt dat omdat het asfalt te dik is: https://www.rijnmond.nl/nieuws/179833/D ... tadsbussen
Gelukkig stellen ze dat bij Qbuzz niet, die hebben het over te laag hangende kettingen als gevolg van een nieuwe laag asfalt. Dus kettingen iets inkorten en opgelost, ipv het asfalt er uit te halen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Als je een nieuwe laag asfalt op een al bestaande weg legt dan wordt het asfalt toch dikker? En ik beweer nergens dat het gevolg daarvan moet zijn dat je maar asfalt moet gaan wegschrapen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Post »

Ja dat snap ik ook. Maar ik las jou bericht meer als van het asfalt is te dik, dus dat moeten we oplossen. Maar dat is meer een interpretatie dingetje van mij. Niks tegen jou bedoeld hoor :@
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArnoArriva »

@ArrivaBas

Kan je de lijst weer aanpassen? De 6104 rijdt inmiddels Ebussco gezien vanmiddag op lijn 8. :pos:
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Qbuzz reizigers betalen teveel
Reizigers in de Drechtsteden betaalden de afgelopen weken soms wel het dubbele voor hun reis met Qbuzz. Dat komt door een fout in het systeem van de busmaatschappij. “Het is erg vervelend voor de reizigers dat na alle problemen van de afgelopen tijd er weer iets is wat niet goed gaat”, vertelt Susan Zethof, woordvoerder van Qbuzz. Het oplossen van het probleem kan nog wel even duren. “Als het een simpel probleem was hadden we het natuurlijk allang verholpen. We gebruiken in de Drechtsteden het zelfde systeem als in Utrecht en daar gaat het wel goed.”

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten