OVer je treinreiservaringen in november 2009
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Vandaag rijdt/reed er een nieuwe Virm 4 in de stoptrein/sprinter Nijmegen <-> Zutphen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Precies, en dus heb je geen vertraging bij vertrek volgens de vertrekstatistieken. En de rest is van latere zorg (neem ik aan).Dexter schreef:Maar: je bent op tijd van het perron vertrokken en dat is wat 'telt' en wat 'men' belangrijk vindt.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Eerder deze reed in dezelfde omloop ook al een VIRM 4 en weer lekker ouderwets 2 keer plan VRonzol schreef:Vandaag rijdt/reed er een nieuwe Virm 4 in de stoptrein/sprinter Nijmegen <-> Zutphen.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
-Trein t7625 en t7632 met 2x V (444+892) te Zp, t7627 met een solo SGMm-III te Dr, t7629 ook met een solo SGMm-III (2960), t7631 met een VIRM-IV: 9522. In de 7000 reden 2x ICM, 1x T, 1x V, 2x SGMm-II. Sprinter tekort? Neehoor
-t6935 en t6946 reed niet ivm een defect aan het materieel... t6931 stond op Nuth spoor 1 stil met personeel starend naar een kast onder de ABk van de 936 thv WC. t20835 (via spoor 2) en t20846 reden als stoptrein, waarbij de eerstgenoemde +5 had bij vertrek uit Std, +10 bij aankomst in Hrl op spoor 4. t32235 (spoor 5) wachtte op de t20835.
-en dat was even wat ik zo uit het hoofd weet...
-t6935 en t6946 reed niet ivm een defect aan het materieel... t6931 stond op Nuth spoor 1 stil met personeel starend naar een kast onder de ABk van de 936 thv WC. t20835 (via spoor 2) en t20846 reden als stoptrein, waarbij de eerstgenoemde +5 had bij vertrek uit Std, +10 bij aankomst in Hrl op spoor 4. t32235 (spoor 5) wachtte op de t20835.
-en dat was even wat ik zo uit het hoofd weet...
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Ik weet niet waar ze dat blik reizigers vandaan getoverd hadden, maar in ieder geval viel me vanmiddag nogal op dat de t2856 nog staanplaatsen in de gangpaden had ondanks dat 'ie met 8 i.p.v. de gebruikelijke 7 bakken reed (met 7 bakken staat er hooguit een enkeling op het balkon normaal).
Zullen vast geen mensen geweest zijn die bij beter weer gaan fietsen, daar is Utrecht - Gouda toch een iets te lange afstand voor
Zullen vast geen mensen geweest zijn die bij beter weer gaan fietsen, daar is Utrecht - Gouda toch een iets te lange afstand voor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Er was een aanrijding tussen Tilburg en Breda vanaf een uurtje of 15.00, die zal er ongetwijfeld wat mee te maken hebben gehad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Zouden daar nu echt mensen zo ver voor om gaan reizen? Volgens mij is de lijnbus nog sneller, want je kon nog wel in Gilze-Rijen komen als ik de versperringsmaatregelen zo zag. En daarvandaan ben je per bus nog redelijk snel in Breda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Ehv-Rtd via Ut is niet heel veel om (1 uur 10 normaal tegen 1 uur 41 via Utrecht), dus die mensen zullen er wel omheen gaan. Verder gaat ook Ut-Bd normaal via Ht maar dan via Rtd (20 minuten extra reistijd, 5 als er een bepaalde overstap in Rtd gehaald wordt ;-)).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Het verschil in aankomsttijd tussen s1900 en s2200 in Breda is 21 minuten, 'tis dus 5 tegen 26 minuten extra reistijd, 'n iets groter verschil.
De t1965 was juist niet enorm druk vandaag, maargoed, het was ook krap want de t2856 kwam tegelijk binnen. Allicht dat mensen die de verbinding niet kennen 'm dus gemist hebben.
De t1965 was juist niet enorm druk vandaag, maargoed, het was ook krap want de t2856 kwam tegelijk binnen. Allicht dat mensen die de verbinding niet kennen 'm dus gemist hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Het is officieel geen overstap, dus men kan 'm ook niet gemist hebben Jij hebt een trein eerder gehaald. Da's wel een verschil!Reiziger Ddrs schreef:De t1965 was juist niet enorm druk vandaag, maargoed, het was ook krap want de t2856 kwam tegelijk binnen. Allicht dat mensen die de verbinding niet kennen 'm dus gemist hebben.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Ut-Bd: normaal 1:12; via Rtd 1:31 (=19 min extra) met 20 min overstaptijd op Rtd, of 4 minuten extra als de overstap 2800 -> 1900 gehaald wordt. Ga je dan naar de 2200 wordt het inderdaad 1:37 = 24 min extra.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Nee nee begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik geef je juist volkomen gelijk. Het enige wat ik kan verzinnen is ook inderdaad het aanhouden van de oorspronkelijke vertrekvolgorde. Maar we zullen het erover eens zijn dat gewoon boerenverstand hier ook wel ziet dat "oorspronkelijke vertrekvolgorde" bepaald niet beslissend is. Ja, het stoppertje had al om 7:16 weggemoeten, Ja, ALS dat allemaal planmatig gaat dan hoeft de IC daar geen last van te hebben. Maar dit is toch wel een typisch voorbeeld van gedrag wat je JUIST NIET wilt zien van een trdl. Ik bedoel, als dit de modus operandi moet worden, dan kunnen er heel veel arbeidsplaatsen verdwijnen bij de FC Fingerpaint. Dit zijn dingen die er uit rollen als je het door een computer laat bepalen. Overigens kan zelfs een computer dit vrij makkelijk beter doen, vandaar mijn oorspronkelijke beschuldiging. Als je dingen DUSDANIG verkeerd weet te doen, is het geen onkunde meer, dan DOE je het erom. Ik hoop dat de betreffende prorailer hier ooit nog eens wat over wil vertellen.Dexter schreef:Ik ga een poging doen, ok? Het kan te maken hebben met de vertragingsnormen die Prorail daarvoor hanteert. Pas boven een bepaalde vertraging gaat een trein aan de kant. Maar het is aannemelijker dat de trdl de volgorde van treinen niet handmatig heeft willen veranderen.Fles schreef:Ja, en dat was dus nog maar een deel van mijn probleem. Om 7:24 stonden er dus 2 treinen klaar om z.s.m. richting Db gestuurd te worden. Welke dropveter verzint het dan om de stoptrein het eerst weg te sturen? Die was al +8, de IC reed nagenoeg op tijd. Nou mocht de IC totaan Har achter het stoppertje aansukkelen waardoor de IC ook met +10 in Ed was. Knappe vent die me kan voorrekenen waarom dat niet andersom gekund had
Als ik zo'n situatie zie aankomen, bel ik altijd om te vragen of ik nog voor de stopper uit mag. En neem vervolgens uit pure frustratie een hap uit mijn stuurtafel als dat weer eens wordt geweigerd. So don't shoot the messenger.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Wat Dexter volgens mij wilde aangeven: er zijn afspraken tussen de verschillende vervoerders bij welke vertraging de volgorde van treinen aangepast wordt. Voor de meest gangbare vertragingen zijn die er, en aannemelijk ook voor de 7400. Ik ken de uitwerking ervan niet en zeker niet voor de 7400, maar het kan zijn dat NS en ProRail (en eventueel de goederenvervoerders) hebben afgesproken dat bij die vertraging de volgorde niet wordt aangepast. Dan kun je wel wijzen naar ProRail, maar als NS en ProRail dit zo hebben afgesproken denk ik dat je toch bij dat andere bedrijf moet zijn...
Nogmaals: ik weet niet hoe de afspraken over deze situatie zijn, ik weet alleen dat dit soort afspraken bestaan.
Nogmaals: ik weet niet hoe de afspraken over deze situatie zijn, ik weet alleen dat dit soort afspraken bestaan.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Veel mensen zijn niet op de hoogte van alternatief vervoer (zoals de lijnbus van Gilze naar Breda) en zullen dus omreizen via Rotterdam per trein, daar is tenslotte ook hun treinkaartje geldig (en in de bus niet). Allicht zullen een aantal mensen de bus genomen hebben, maar lang niet iedereen.Reiziger Ddrs schreef:Zouden daar nu echt mensen zo ver voor om gaan reizen? Volgens mij is de lijnbus nog sneller, want je kon nog wel in Gilze-Rijen komen als ik de versperringsmaatregelen zo zag. En daarvandaan ben je per bus nog redelijk snel in Breda.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Dat is niet helemaal waar. Er bestaat zoiets als TAD (Trein Afhandelings Document, wat eerder Caspar al noemde) dat is een afhandelingsscenario wat de afhandeling en volgorde van treinen op een baanvak vaststelt in geval van vertragingen en (kleine) verstoringen. Het is samengesteld door Prorail en de vervoerders en is bedoeld als leidraad, maar ook als handvest zodat als een bepaalde trein onnodig vertraging oploopt, de vervoerders Prorail hierop kan aanspreken en eraan kunnen houden en viceversa.Wubbo schreef:Wat Dexter volgens mij wilde aangeven: er zijn afspraken tussen de verschillende vervoerders bij welke vertraging de volgorde van treinen aangepast wordt. Voor de meest gangbare vertragingen zijn die er, en aannemelijk ook voor de 7400. Ik ken de uitwerking ervan niet en zeker niet voor de 7400, maar het kan zijn dat NS en ProRail (en eventueel de goederenvervoerders) hebben afgesproken dat bij die vertraging de volgorde niet wordt aangepast. Dan kun je wel wijzen naar ProRail, maar als NS en ProRail dit zo hebben afgesproken denk ik dat je toch bij dat andere bedrijf moet zijn...
Mijn ervaring op de bok is dat het TAD in de praktijk nogal eens los wordt toegepast (een vertraagde goederentrein die over een emplacement kruipt en voor een IC schuift, die vervolgens ook vertraagd raakt) of juist veel te strikt (dat men een stoptrein niet even 2 minuten vast wil houden, zodat je die met de IC kan inhalen om vertraging in te lopen). Hoewel het hier om gezamelijke afspraken gaat, mag je ervan uitgaan dat NSR er niet mee instemt dat een trein onnodig vertraging oploopt en verhaal gaat halen bij Prorail als dit al te vaak gebeurt.
Overigens is het niet mijn bedoeling om alle schuld bij Prorail te leggen hoor. Het is gewoon loeidruk op het spoor en op drukke knooppunten is de minste geringste vertraging al meteen voelbaar. Maar als je dit dan combineerd met voor reizigers en personeel onlogische beslissingen (want een trdl kan altijd handmatig ingrijpen), tja dat geeft te denken.
Laatst gewijzigd door Dexter op vr 06 nov 2009, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Prorail heeft in deze natuurlijk ook een lastige positie, je kunt het niet iedereen naar de zin maken en er zal altijd wel iemand het niet eens zijn met een bepaalde beslissing. Doet Prorail zijn werk goed hoor je over het algemeen niets, maar (vermeende) onhandige of onterechte acties krijgen altijd veel aandacht.
Ik vergelijk het altijd maar met een energiebedrijf: zolang alles goed werkt hoor je er niemand over, en als dan een keertje de stroom uitvalt klaagt iedereen steen en been en zijn het maar prutsers bij de energieleverancier. Tja... :)
Ik vergelijk het altijd maar met een energiebedrijf: zolang alles goed werkt hoor je er niemand over, en als dan een keertje de stroom uitvalt klaagt iedereen steen en been en zijn het maar prutsers bij de energieleverancier. Tja... :)
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
In het kader van PHS wil de NS/ProRail naar het 'first come - first serve' model: kortom de trein die zich als eerste zich meldt krijgt het eerste zijn rijweg, ook als het een sprinter betreft en er achter aan hobbelt een (vertraagde) intercity.
Door het toepassen van routelint zal worden beoogd dat de snelheid van de intercity geleidelijk omlaag gaat, zodat deze gewoon achter elkaar geel kan hebben...
Door het toepassen van routelint zal worden beoogd dat de snelheid van de intercity geleidelijk omlaag gaat, zodat deze gewoon achter elkaar geel kan hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Wat is daar de achterliggende gedachte van? Als je dat namelijk structureel toepast betekent dat dat treinen structureel achter elkaar aan blijven lopen, in plaats van dat je een trein verziekt door hem langer vast te houden cq te versnellen door stops over te slaan.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Dat kwam waarschijnlijk omdat mensen voor Tilburg, Eindhoven en verder moesten omreizen via Utrecht. Dan hou je in die trein alleen nog reizigers voor Dordrecht, Dordrecht Stadspolders (incl. de hele Merwerdelingelijn wat natuurlijk wel altijd een behoorlijke sliert aan reizigers oplevert in de Dodrechtse stationstunnel) en Breda over in die trein.Reiziger Ddrs schreef:Het verschil in aankomsttijd tussen s1900 en s2200 in Breda is 21 minuten, 'tis dus 5 tegen 26 minuten extra reistijd, 'n iets groter verschil.
De t1965 was juist niet enorm druk vandaag, maargoed, het was ook krap want de t2856 kwam tegelijk binnen. Allicht dat mensen die de verbinding niet kennen 'm dus gemist hebben.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Mja inderdaad en die vulden de hele trein nog zitvol, de mensen naar Tilburg en Eindhoven stonden dit keer eens niet in de gangpaden Ik schreef toch al eerder dat het er meer zijn dan je denkt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
De achterliggende gedachte is dat het emplacement niet vol komt te staan met treinen die worden ingehaald. Vergeet ook niet dat langzamerhand steeds meer trajecten meersporig worden (3 of 4).Wubbo schreef:Wat is daar de achterliggende gedachte van? Als je dat namelijk structureel toepast betekent dat dat treinen structureel achter elkaar aan blijven lopen, in plaats van dat je een trein verziekt door hem langer vast te houden cq te versnellen door stops over te slaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Helaas Fles' zijn traject Utrecht - Ede - Arnhem nog niet. Dat wordt nu dus volledig volgepropt met treinen die net zo hardnekkig in de file staan als de auto's op de A12 ernaast. Je kan het emplacement wel leeg willen hebben, als daardoor duizenden reizigers extra vertraging oplopen lijkt mij dat niet het ultieme doel waar je naar wil streven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Mmm, dan moeten ze me toch maar eens uitleggen waarom ik als ik (planmatig) om '29 vanaf Shl sp. 1 met de 2600 naar Asd vertrek, vervolgens bij Asra sta te wachten om de 3100 naar Nm (die planmatig, dus later om '30 vanaf Shl sp. 3 vertrekt) te laten kruisen?Vinny schreef:In het kader van PHS wil de NS/ProRail naar het 'first come - first serve' model: kortom de trein die zich als eerste zich meldt krijgt het eerste zijn rijweg, ook als het een sprinter betreft en er achter aan hobbelt een (vertraagde) intercity.
Door het toepassen van routelint zal worden beoogd dat de snelheid van de intercity geleidelijk omlaag gaat, zodat deze gewoon achter elkaar geel kan hebben...
Routelint wordt binnenkort in gebruik genomen op de 1900 serie Gvc-Vl (de benodigde apparatuur en usb-cradles daarvoor zijn al ingebouwd in de Bds-en en locs 1700) en wordt zeker een welkome aanvulling, omdat je tot 7 blokken vooruit kan kijken en ziet wat de trdl kan zien op zijn scherm. Nu bel ik bij geel altijd met de trdl om te vragen wat er voor me rijdt en als dat een goederentrein is en dan ga ik 80 rijden, zodat ik met de goederentrein 'mee kan rijden'.
Over het viersporig worden van trajecten vind ik dat er hier en daar nog wel een slag te halen valt. De nieuwe spoortunnel in Dt wordt in ruwbouw viersporig, maar de eerste jaren worden er maar 2 sporen in gelegd. Tegen de tijd dat de tunnel gereed is, is de Hoekse Lijn omgebouwd naar metro en is ook Rtd-Sdm viersporig. Waarom dan niet meteen een integraal viersporig baanvak ervan maken?
En dan Gdg-Ut, ook zo'n druk baanvak waar 4 sporen geen overbodige luxe zouden zijn. Ik heb het eens bijgehouden en vanaf Gdg tot Wd zou daar ong. 10 km nieuw dubbelspoor voor nodig zijn, wat vrijwel uitsluitend door weilanden loopt. Nu is er pas in Driebruggen een overweg (de laatste tussen Moordrecht en Ut) door een wegtunnel vervangen. Maar het tunneldek is alleen geschikt voor 2 sporen. Waarom hebben ze dat niet meteen uitbreidbaar naar 4 gemaakt?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
Even iets rechtzetten: De overweg lag niet bij Driebruggen maar bij Papekop (gemeente Oudewater). Dit is een tunnel inderdaad geschikt voor twee sporen, maar kan als het nodig is binnen drie a vijf maanden geschikt gemaakt worden voor gebruik voor vier sporen. (kijk een s op mijn website, ik ben een verslag aan het maken over de bouw van deze tunnel.)Dexter schreef:En dan Gdg-Ut. Nu is er pas in Driebruggen een overweg (de laatste tussen Moordrecht en Ut) door een wegtunnel vervangen. Maar het tunneldek is alleen geschikt voor 2 sporen. Waarom hebben ze dat niet meteen uitbreidbaar naar 4 gemaakt?
Bij Moordrecht liggen er na Moordrecht aansluiting in de richting Rotterdam er binnen 1 kilometer nog 3 overwegen.
Tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel liggen er ook nog een of twee (bewaakte) Overwegen.
Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009
In trein 3446 zat vandaag ICM'mtje 4212, i.p.v. DDAR.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten