Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Willem »

Bemined schreef:De ruwbouw van station Hoek van Holland Haven start dit voorjaar, een openingsdatum daarvan heb ik nog niet gezien, gezien het tijdelijke eindpunt een kopstation is lijkt het me dat het definitieve station eerder af moeten zijn dan de verlenging
Het mooie van het tijdelijke kopspoor is dat het eindigt op een perronspoor van het "echte", oorspronkelijke, station waar ook Stena Line in gevestigd. Toch jammer als de definitieve sporen net daarnaast komen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Statler Rail »

Het zou ook mooi zijn als het kopspoor bij het stationsgebouw na de verlenging blijft liggen. Wie weet kan er nog eens een "bootmetro" gaan rijden die wacht op de boot en dan als expresmetro naar het centrum / Alexander rijdt.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Die sporen verdwijnen, de sporen richting het nieuwe station zullen redelijk dicht op het stationsgebouw lopen waardoor er geen ruimte voor een extra spoor zal zijn. Maar ik verwacht niet dat er een speciale bootmetro gaan komen, als blijkt dat er op bepaalde tijdstippen behoefte is aan een extra rit omdat na aankomst van de boot de eerstvolgende metro te vol zit, dan kan je die ook gewoon vanaf het normale station laten vertrekken. Er ligt een paar honderd meter verderop een opstelspoor waar je een extra metro kan opstellen.

Ben overigens wel benieuwd of men nog een nuttig gebruik van de ruimte van de oude perrons kan vinden, op Google Earth kun je de nieuwe situatie na de ombouw inmiddels zien, en er ligt nu een flinke kale vlakte tussen metrobaan en de bootterminal
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

Superhandige ruimte voor uitbreiding van de terminal nu met Brexit!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Wubbo »

Wubbo op 19 december schreef:
Wubbo op 14 september schreef:Ik zet mijn geld op juni 2019.
Ik vraag me af of ik niet te optimistisch was.
Ja, ik was te optimistisch. Het probleem met de spoorwegovergang Deltaweg is nog niet met zekerheid opgelost. In het meest positieve scenario rijdt de metro half juni, maar men gaat er van uit dat het na de zomer wordt. Dat komt dus neer op zo'n 2 jaar uitloop...
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Ferdinand »

Ik kreeg net een melding van Google Photo's dat het vandaag precies twee jaar geleden is dat ik mee ben gegaan met de laatste boottrein naar Hoek van Holland.

Het wil nog niet echt opschieten met die metrolijn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Daniel »

De laatste echte boottrein reed toch wel wat langer dan twee jaar geleden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door reisthijs »

Ja, maar twee jaar geleden reed er voor één keer toch nog een 'boottrein' met hondekop 766.
Dat was de allerlaatse directe trein Amsterdam-Hoek van Holland v.v.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Uitgevoerd met authentiek materieel, zodat er maar één klein detailtje ontbrak, te weten aansluiting op een boot :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Z2N »

Hangt af van de definitie van aansluiting natuurlijk, die boot voer die dag wel twee keer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Dat wil ik best geloven hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand gebruik heeft gemaakt van de overstap.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door en-es »

Ik was die dag ook in Hoek van Holland er was wel degelijk een boot naar Harwich. Alleen denk ik dat niemand van die laatste rit overgestapt is op de boot.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door isadora »

Mooi een momentje voor een jointje voordat het zeegat werd gekozen. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Ah, jij hebt die overstap dus wel gemaakt, begrijp ik?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Vinny »

Dat verbaast me niet veel, Het blijven hobby'isten, die willen, aansluiting of aanfluiting, altijd het hele pakket nog éénmaal meemaken... :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Daniel »

trolly schreef:Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
De oorspronkelijke "echte" boottrein reed ergens aan het eind van de middag en sloot op de toen nog varende snelboot aan. Overigens was dat wel een redelijk uniek treintje toen gezien het (in elk geval in de laatste jaren) een reguliere IC uit Amsterdam was die op Rotterdam Centraal gesplitst werd in een deel naar Dordrecht en een deel naar Hoek van Holland Haven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door en-es »

De boottreinen Amsterdam-Hoek Van Holland hebben zelfs een tijdje als Eurocity gereden, ik dacht met koplopers.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Aking »

Ik heb hem hier niet bij de hand, maar als het goed is heeft de ICM koersrol inderdaad een EC-teken bij de boottreinen :Y

Edit: Gelukkig heeft Nico Spilt hem wel paraat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

:Y
Wikipedia schreef:In de beginjaren was ook de boottrein Amsterdam-Hoek van Holland een EC-verbinding en had zelfs de namen Admiraal de Ruijter en Benjamin Britten. Er was geen toeslag verschuldigd. De boottrein werd gereden met ICM en voldeed dus niet aan alle kwaliteitskenmerken. Toen al spoedig geregeld ander materieel in de EC-treinen werd ingezet was de EC-status bij een volgende dienstregeling weer voorbij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door The Greyhound »

trolly schreef:Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Vooral de treinen met Oost-Europese rijtuigen (toen nog achter het ijzeren gordijn) waren fascinerend. Hoogtepunt waren wel de slaaprijtuigen naar Moskou van de Sovjet spoorwegen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Aking »

Ik ben ook nog steeds prima tevreden met dit koersbordje hoor *O*
Afbeelding
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door katvis »

De gemeente Rotterdam en de RET werken aan een noodoplossing om de Hoekse Lijn binnen 3 maanden in gebruik te kunnen nemen. Het idee is om met minder metrostellen op een lagere snelheid te rijden.
Bron: AD

Ik neem dan aan dat er met 80 km/h max wordt gereden en om de 20 minuten een metro op de hoekse lijn. Lijkt me prima als dit wordt versterkt met het huidige vervangende vervoer.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

In de voortgangsrapportage staat:
De beperking die daarbij geldt is dat overwegen met een lagere snelheid worden gepasseerd en dat hier ook met extra seinen en borden worden geplaatst.
Zoals ik dat lees worden het beperkingen op overwegen, de extra seinen en borden zouden op de LAE-borden kunnen duiden. Indien men voor een dergelijke oplossing gaat moet alsnog de procedure voor de indienststellingsvergunning gevolgd worden en is een proefbedrijf nodig, vandaar dat dit dus ook 3 maanden gaat kosten. Beperkte dienstregeling zou ook kunnen duiden op dat lijn A nog niet gaat rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten