Het mooie van het tijdelijke kopspoor is dat het eindigt op een perronspoor van het "echte", oorspronkelijke, station waar ook Stena Line in gevestigd. Toch jammer als de definitieve sporen net daarnaast komen.Bemined schreef:De ruwbouw van station Hoek van Holland Haven start dit voorjaar, een openingsdatum daarvan heb ik nog niet gezien, gezien het tijdelijke eindpunt een kopstation is lijkt het me dat het definitieve station eerder af moeten zijn dan de verlenging
Ombouw Hoekse Lijn
Re: Ombouw Hoekse Lijn
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Het zou ook mooi zijn als het kopspoor bij het stationsgebouw na de verlenging blijft liggen. Wie weet kan er nog eens een "bootmetro" gaan rijden die wacht op de boot en dan als expresmetro naar het centrum / Alexander rijdt.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Die sporen verdwijnen, de sporen richting het nieuwe station zullen redelijk dicht op het stationsgebouw lopen waardoor er geen ruimte voor een extra spoor zal zijn. Maar ik verwacht niet dat er een speciale bootmetro gaan komen, als blijkt dat er op bepaalde tijdstippen behoefte is aan een extra rit omdat na aankomst van de boot de eerstvolgende metro te vol zit, dan kan je die ook gewoon vanaf het normale station laten vertrekken. Er ligt een paar honderd meter verderop een opstelspoor waar je een extra metro kan opstellen.
Ben overigens wel benieuwd of men nog een nuttig gebruik van de ruimte van de oude perrons kan vinden, op Google Earth kun je de nieuwe situatie na de ombouw inmiddels zien, en er ligt nu een flinke kale vlakte tussen metrobaan en de bootterminal
Ben overigens wel benieuwd of men nog een nuttig gebruik van de ruimte van de oude perrons kan vinden, op Google Earth kun je de nieuwe situatie na de ombouw inmiddels zien, en er ligt nu een flinke kale vlakte tussen metrobaan en de bootterminal
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Superhandige ruimte voor uitbreiding van de terminal nu met Brexit!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ja, ik was te optimistisch. Het probleem met de spoorwegovergang Deltaweg is nog niet met zekerheid opgelost. In het meest positieve scenario rijdt de metro half juni, maar men gaat er van uit dat het na de zomer wordt. Dat komt dus neer op zo'n 2 jaar uitloop...Wubbo op 19 december schreef:Ik vraag me af of ik niet te optimistisch was.Wubbo op 14 september schreef:Ik zet mijn geld op juni 2019.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik kreeg net een melding van Google Photo's dat het vandaag precies twee jaar geleden is dat ik mee ben gegaan met de laatste boottrein naar Hoek van Holland.
Het wil nog niet echt opschieten met die metrolijn...
Het wil nog niet echt opschieten met die metrolijn...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De laatste echte boottrein reed toch wel wat langer dan twee jaar geleden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ja, maar twee jaar geleden reed er voor één keer toch nog een 'boottrein' met hondekop 766.
Dat was de allerlaatse directe trein Amsterdam-Hoek van Holland v.v.
Dat was de allerlaatse directe trein Amsterdam-Hoek van Holland v.v.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Uitgevoerd met authentiek materieel, zodat er maar één klein detailtje ontbrak, te weten aansluiting op een boot :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Hangt af van de definitie van aansluiting natuurlijk, die boot voer die dag wel twee keer.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Dat wil ik best geloven hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand gebruik heeft gemaakt van de overstap.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik was die dag ook in Hoek van Holland er was wel degelijk een boot naar Harwich. Alleen denk ik dat niemand van die laatste rit overgestapt is op de boot.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Mooi een momentje voor een jointje voordat het zeegat werd gekozen. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ah, jij hebt die overstap dus wel gemaakt, begrijp ik?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Dat verbaast me niet veel, Het blijven hobby'isten, die willen, aansluiting of aanfluiting, altijd het hele pakket nog éénmaal meemaken... :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De oorspronkelijke "echte" boottrein reed ergens aan het eind van de middag en sloot op de toen nog varende snelboot aan. Overigens was dat wel een redelijk uniek treintje toen gezien het (in elk geval in de laatste jaren) een reguliere IC uit Amsterdam was die op Rotterdam Centraal gesplitst werd in een deel naar Dordrecht en een deel naar Hoek van Holland Haven.trolly schreef:Toch maar even opgezocht: de "boottrein" vertrok om ca. 9.20u uit Amsterdam, waarmee inderdaad een heel riante aansluiting op de veerpont naar Harwich geboden werd, afvaart 14.15u.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Ombouw Hoekse Lijn
De boottreinen Amsterdam-Hoek Van Holland hebben zelfs een tijdje als Eurocity gereden, ik dacht met koplopers.
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik heb hem hier niet bij de hand, maar als het goed is heeft de ICM koersrol inderdaad een EC-teken bij de boottreinen :Y
Edit: Gelukkig heeft Nico Spilt hem wel paraat:
Edit: Gelukkig heeft Nico Spilt hem wel paraat:
Re: Ombouw Hoekse Lijn
:Y
Wikipedia schreef:In de beginjaren was ook de boottrein Amsterdam-Hoek van Holland een EC-verbinding en had zelfs de namen Admiraal de Ruijter en Benjamin Britten. Er was geen toeslag verschuldigd. De boottrein werd gereden met ICM en voldeed dus niet aan alle kwaliteitskenmerken. Toen al spoedig geregeld ander materieel in de EC-treinen werd ingezet was de EC-status bij een volgende dienstregeling weer voorbij.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- The Greyhound
- Berichten: 806
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Vooral de treinen met Oost-Europese rijtuigen (toen nog achter het ijzeren gordijn) waren fascinerend. Hoogtepunt waren wel de slaaprijtuigen naar Moskou van de Sovjet spoorwegen.trolly schreef:Lang daarvoor reed ie met een bak of tien mat '54 in de vroege avond en ochtend een slag Amsterdam CS - Schiedam-Rotterdam West (kopmaken) - Hoek van Holland Haven, in aansluiting op de nacht- respectievelijk dagboot naar (en omgekeerd uit) Harwich. In de jaren '70 werd gevaren met de Koningin Juliana van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland en de Saint George van Sealink. Verder was Hoek van Holland Haven dus het eindstation van een bonte verzameling internationale treinen. Je kan het je bijna niet meer voorstellen :')
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Ik ben ook nog steeds prima tevreden met dit koersbordje hoor *O*
Re: Ombouw Hoekse Lijn
Bron: ADDe gemeente Rotterdam en de RET werken aan een noodoplossing om de Hoekse Lijn binnen 3 maanden in gebruik te kunnen nemen. Het idee is om met minder metrostellen op een lagere snelheid te rijden.
Ik neem dan aan dat er met 80 km/h max wordt gereden en om de 20 minuten een metro op de hoekse lijn. Lijkt me prima als dit wordt versterkt met het huidige vervangende vervoer.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Ombouw Hoekse Lijn
In de voortgangsrapportage staat:
Zoals ik dat lees worden het beperkingen op overwegen, de extra seinen en borden zouden op de LAE-borden kunnen duiden. Indien men voor een dergelijke oplossing gaat moet alsnog de procedure voor de indienststellingsvergunning gevolgd worden en is een proefbedrijf nodig, vandaar dat dit dus ook 3 maanden gaat kosten. Beperkte dienstregeling zou ook kunnen duiden op dat lijn A nog niet gaat rijden.De beperking die daarbij geldt is dat overwegen met een lagere snelheid worden gepasseerd en dat hier ook met extra seinen en borden worden geplaatst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten